
Lauantaiaamuna 09.24 Helsingistä kohti Oulua lähteneet junamatkustajat kohtasivat mykistävän yllätyksen: vaunua numero seitsemän ei löytynytkään kaukojunasta.
Lomailijoita kehotettiin etsimään muita vapaita paikkoja, mutta Tampereella juna täyttyi niin, ettei vapaita paikkoja löytynyt kuin rajoitetusti ravintolavaunusta – ja loput käytävien lattioilta.
Käytävätilaakaan ei ollut tarjolla loputtomiin, sillä monilla matkustajilla oli mukanaan runsaasti matkatavaroita ja esimerkiksi suksia. Osalle matkustajista oli siis tiedossa ahtaat nelisen tuntia Tampereelta Ouluun.
Eräs Intercity 23 -junan vaunuun numero seitsemän lipun ostaneista oli Anneli Auervirtahttps://www.hs.fi/haku/?query=anneli+auervirta, joka matkusti tyttärensä kanssa pohjoisessa asuvien sukulaistensa luo. Auervirta sanoi ostaneensa lippunsa olemattomalle paikalleen jo kuukausi sitten.
”Varsinainen härdelli menossa”, Auervirta tiivisti puhelimitse HS:lle.
”Tampereelle asti kaikki pystyivät istumaan penkeillä, mutta sitten yksi vaunullinen ihmisiä jäi ilman paikkaa.”
Auervirta kertoi, että konduktöörit sanoivat olevansa voimattomia tilanteen suhteen. Kun loppuunmyydystä junasta puuttuu paikkoja, eivät kaikki pääse istumaan. Auervirralla oli kuitenkin onnellinen tilanne, sillä hän sai paikan ravintolavaunusta.
”Tuntuu vaan, että pitäisikö meidän antaa paikka jollekin, joka tätä enemmän tarvitsee. Täällä esimerkiksi jotkut vanhat ihmiset ovat joutuneet pomppimaan edestakaisin.”
Auervirta kertoi, että he saivat tyttärensä kanssa kahvikupongit, mutta muita hyvityksiä pyydettiin reklamoimaan myöhemmin.
VR:n viestintäasiantuntija Taina Kuitunenhttps://www.hs.fi/haku/?query=taina+kuitunen vahvistaa, että kyseisestä junasta uupuu yksi vaunu. Hän kertoo, että vaunun puuttuminen on harvinainen tilanne.
”On sattunut yhteyskatko prosessissa. Vaunu on ollut pitkässä kalustokierrossa, emmekä ole saaneet korvaavaa vaunua.”
Mahdollisista hyvityksistä Kuitunen sanoo, että kaikki tapaukset käsitellään tapauskohtaisesti.
”Matkustajien kannattaa täyttää verkkosivuillamme korvaushakemus. Meillä on ollut ennenkin tällaisia tilanteita, ja osia lippujen hinnoista on hyvitetty.”
Kuitunen esittää pahoittelut VR:n puolesta ja harmittelee, että tilanne sattui juuri hiihtoloman alkuun.
”Olemme totta kai todella pahoillamme tästä tilanteesta.”
- Junaliikenne Seuraa
- VR ja junaliikenne Seuraa
Kommentit
Kommenttisi on moderoitavana. Viestejä julkaistaan sitä mukaa, kun toimitus ehtii niitä tarkistaa. Viestejä tarkistetaan arkisin kello 7–24 ja viikonloppuisin kello 8–24