Kotimaa

Tunnissa Helsingistä Turkuun, kolmessa Kuopioon – käynnissä on useita nopeiden raiteiden hankkeita, mutta ensin pitää ratkaista kallis pullonkaula

Moni maakunta havittelee pikayhteyksiä Helsinkiin. Pulmana ovat pääkaupungin raiteet, joille ei mahdu enää Turun tunnin junan valmistuttua uusia junia.

Tunnin juna Helsingistä Turkuun. Yhtä nopea yhteys Tampereelle. Kolmen tunnin juna Kuopioon.

Mistä näihin kaikkiin on rahaa?

Eteläisessä Suomessa on suunnitteilla tai käynnissä useita ratahankkeita, joiden investointikustannukset nousevat varovasti arvioiden jopa kahdeksaan miljardiin euroon.

Viime viikolla nopeampien ratayhteyksien vaatijoiden joukkoon liittyi Itä-Suomi. Alueen maakuntien edustajat jättivät liikenneministeriöön vetoomuksen itäradasta eli Kouvolasta Porvoon kautta Helsinki-Vantaalle kulkevasta oikoradasta.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Sillä olisi mittaa 112 kilometriä, ja matkustaminen Kuopioon ja Joensuuhun nopeutuisi noin tunnilla.

Jättihankkeiden ruuhka johtuu osaltaan siitä, että liikenneministeriön työryhmä ehdotti liikenteen kehityshankkeille 12 vuoden suunnittelujaksoa sekä uusia rahoitusmalleja kuten hankkeiden yhtiöittämistä.

”Meillä on harvinaisen paljon isoja hankkeita, eivätkä kehyksen määrärahat riitä niihin. Uudet rahoitusmallit, joita parlamentaarinen työryhmä ehdotti, ovat kannatettavia. Toistaiseksi muu kuin budjettirahoitus ei ole ollut merkittävä tapa toteuttaa investointeja”, edunvalvontajohtaja Janne Virtanen Varsinais-Suomen liitosta sanoo.

12 vuoden suunnittelujakson avulla valtio voisi rytmittää suurhankkeita paremmin ja paloitella niitä osiin.

Tästä hyvä esimerkki on yleissuunnittelun vaiheeseen edennyt tunnin juna Turun ja Helsingin välille.

Sen suunnittelu paloiteltiin kolmeen osaan, joista ensimmäinen eli Espoon rata odottaa toteutuspäätöstä.

”Tunnin juna on mammuttimainen projekti, ja se veisi yhdessä palassa toteutettuna usean vuoden kehyksen määrärahat kokonaisuudessaan”, Virtanen sanoo.

Juttu jatkuu grafiikan jälkeen.



Turun yhteyttä on perusteltu muun muassa pendelöinnillä: työmatkat kaupunkien välillä lyhenisivät kolmella vartilla.

”Tunnin juna helpottaisi elämääni huomattavasti, eikä minun tarvitsisi enää herätä joka aamu kuudelta. Ylimääräinen kiertely esimerkiksi Karjaan kautta on minulle aivan turhaa”, sanoo helsinkiläinen Salla Sariola, joka matkusti torstaina työpaikalleen Turun yliopistoon.

Hän opettaa siellä sosiologiaa ja matkustaa Helsingin ja Turun väliä 2–4 kertaa viikossa.

Junamatkustaminen tarjoaa lapsiperheen arkea pyörittävälle Sariolalle toisaalta hengähdyshetken kodin ja työpaikan välille, mutta suorempi ja nopeampi linja kelpaisi.

Miksi nopeampi liikenne sitten edellyttää miljardeja maksavia uusia rataosuuksia?

Ongelma johtuu paitsi vilkkaimpien ratojen myös pääkaupungin raideliikenteen riittämättömästä kapasiteetista. Liikenneviraston mukaan viimeistään vuonna 2040 liikennettä kulkee niin paljon, että junat eivät mahdu nykyisille raiteille.

”Helsinginniemi on ahdas, ja kaukoliikenteessä suuri osa on Helsinki-peräistä”, Virtanen sanoo.

Viraston hankesuunnitteluosaston johtaja Päivi Nuutinen kuvaa tilannetta dominoksi. Jotta suuret hankkeet saadaan toteutettua, Helsingin junaliikenteen raidekapasiteetti on saatava riittävän suureksi. Kapasiteetti kestää vielä Turun tunnin yhteyden valmistumisen, muttei enää seuraavia.

Yksi vaihtoehto kapasiteetin kasvattamiselle on niin sanottu Pisararata, jonka suunnitelmat valmistuivat viime vuonna. Siinä lähijunat ohjataan Helsingissä pisaranmuotoiselle radalla, josta suurin osa kulkee maan alla.

”Pisaran rakennussuunnittelua käynnistettiin jonkin verran, mutta nyt rata odottaa toteutuspäätöstä ja rahoitusta”, Nuutinen sanoo.

Tunnin juna helpottaisi läntistä rataliikennettä, ja Pisararata Helsingin kapasiteettia.

Suomen vilkkaimmin liikennöity rataosuus on päärata, joka kulkee Helsingistä Tampereen ja Seinäjoen kautta Ouluun. Pääradan kapasiteettia on pohdittu parannettavan niin sanotulla Lentoradalla Pasilasta lentokentälle.

Perusteluna hankkeelle on ollut, että yhteys kuljettaisi lentomatkustajat nopeasti maakunnista Suomen pääkentälle sekä toisaalta vapauttaisi lähiliikenteelle ja tavaraliikenteelle kapasiteettia Keravan ja Pasilan välillä.

Pasilasta lentokentän kautta Keravalle kaartavasta Lentoradasta tehtiin alustavia selvityksiä vuonna 2010. Tampereen ja Helsingin pormestarit nostivat sen esille kuluvan vuoden alussa, ja Liikennevirasto on tekemässä päivitystä aiempaan selvitykseen.

Kesäkuussa julkaistavassa selvityksessä päivitetään muun muassa hankkeen alustava hintalappu.

Lentoradan ideana olisi se, että kaikki Suomen keskeinen kaukoraideliikenne Turun suuntaa lukuun ottamatta kulkisi Helsinki-Vantaan ali.

”Lentoradan edellytys on Helsingin päärautatieaseman vastaanottokyvyn parantaminen Pisararadalla tai jollain muulla toimenpiteellä”, johtava asiantuntija Olli Keinänen Uudenmaan liitosta sanoo.


Sosionomiopintojaan viimeistelevä Liban Abdi asuu vielä virallisesti Turussa, mutta käy töissä ja viettää suurimman osan viikostaan Helsingissä. Turkuun hän matkustaa noin kerran viikossa pesemään pyykkiä ja hoitamaan muita asioita.

Vaikka tunnin junasta on hänelle eniten hyötyä, Abdi kannattaa myös muihin kaupunkeihin suuntautuvia ratahankkeita. Hänen mielestään lentorata kuulostaa jopa tunnin junaa järkevämmältä.

Junassa istumiseen tottuneen Abdin mielestä parin tunnin matka Turkuun menee nyt jo omaan makuun tarpeeksi nopeasti. ”Itselle tämä tuntuu jo tunnin matkalta.”

Lentorata ei ole ainoa mahdollisuus lisätä pääradan kapasiteettia. Pääradalle voisi myös lisätä raiteita ja junien kulun ohjausta tehostaa niin, että junia voi kulkea tiheämmin.

”Viimeinen vaihtoehto on vähiten tutkittu, mutta sen olemassaolo on tunnistettu.”, Keinänen sanoo.

Mitä lentorata sitten tarjoaisi? Suurin vaikutus olisi pääradan Kerava–Pasila-välin rauhoittaminen, kun lentorata kiertäisi tämän reitin. Välille mahtuisi paljon enemmän lähijunia.

Toinen vaikutus olisi Helsinki-Vantaalle tulevien lentomatkustajien siirtyminen juniin. Tämä koskisi matkustajia, jotka asuvat kolmen tunnin säteellä lentokentältä.

”Rata tuo myös suoran 15 minuutin junayhteyden Helsingin keskustasta asemalle”, Keinänen sanoo.

Lentoradan rakentaminen on elintärkeää, jotta puolestaan itäsuomalaisten esittämä Kouvola–Porvoo–Helsinki-Vantaa-oikorata voitaisiin toteuttaa.

Aiemmin itäsuomalaiset ovat aprikoineet kahden eri radan välillä. Savon radalle on haluttu vetää oikorata Mikkelistä Lahteen. Pietarin yhteyttä on haluttu parantaa Kotkan ja Luumäen kautta kulkevalla rantaradalla.

”Kouvola–Porvoo on ainoa vaihtoehto, joka nopeuttaa yhteyttä Pietariin sekä palvelee koko Itä-Suomea ja vie eteenpäin niin Karjalan kuin Savon ratojen asiaa”, sanoo suunnittelujohtaja Paula Qvick Pohjois-Savon liitosta.

Itä-Suomen oikoradan vaikutuspiirissä on Helsingin ulkopuolella lähes miljoona ihmistä, ja uusi yhteys lyhentäisi matka-aikoja Itä-Suomesta merkittävästi.

”Nyt Kuopiosta pääsee autolla nopeammin Helsinkiin kuin junalla”,Qvick toteaa.

Ajavatko sutjakammat yhteydet Helsinki-Vantaalle maakuntien lentokenttiä ahdinkoon?

”Terve kilpailu pistää vipinää”, kuittaa Pohjois-Savon liiton Qvick.

Kehittäminen pitkäjänteisemmäksi

Liikenneverkon rahoitusta pohtinut parlamentaarinen työryhmä antoi helmikuussa ehdotuksia verkkojen kunnossapidon ja kehittämisen rahoittamiseksi.

Ryhmä ehdotti, että liikenneverkkoa pidettäisiin kunnossa ja kehitettäisiin 12-vuotisen valtakunnallisen liikennejärjestelmä­suunnitelman mukaisesti. 12 vuoden suunnitelma sisältäisi kaikki merkittävät hankkeet.

Sen lisäksi ryhmä ehdotti, että budjettirahoituksen käyttöä järkevöitettäisiin ottamalla käyttöön viisivuotinen siirtomäärä­raha. Tämä niin sanottu kokonais­rahoitusmalli tarkoittaa, että määrärahat liikenneverkon kehittämis­hankkeisiin varataan ensimmäisenä vuonna.

Kehittämishankkeiden rahoitusta pitäisi etsiä laajemmin eri keinoja. Näitä ovat muun muassa yhtiöittäminen, hyötyjän eli vaikkapa kunnan osallistuminen kustannuksiin sekä EU-rahoituksen pitkäjänteisempi hyödyntäminen. Rataverkon kehittämiseen liittyy rautateiden henkilöliikenteen avaaminen kilpailulle.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Junaliikenne

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Puhelias ”höppänä” käveli Sofiankadulla ravintolaan, tilasi ruokaa ja juomaa 80 eurolla ja jätti laskun maksamatta – Näin toimii Helsingin ravintoloita jo vuosia kiertänyt sarjasyömäri

    2. 2

      Ylen kysely koko Suomen asuttamisesta villitsi keskustalaisia – Tutkija: ”Koko maan asuttuna pitäminen ei ole todellisuutta”

    3. 3

      Julkkiskokki Harri Syrjäsen Hampton Bay pettää odotukset – kala-annos osoittautuu läpeensä epäonnistuneeksi tekeleeksi, ja jälkiruuasta tulee mieleen opiskelijaruokala

    4. 4

      Anna Erikssonin elokuva valittiin Venetsian kriitikkojen viikon kilpa­sarjaan – Laulaja pohtii nyt, kannattaako uutta musiikkia enää julkaista

    5. 5

      Tutkimus: Kansakunta vaurastuu, kun uskonnollisuus vähenee – ja naisten oikeudet paranevat

    6. 6

      Helsingissä vierailleen amerikkalaisen valokuvamallin puoliso edusti punaisessa solmiossa

    7. 7

      Fiat Chryslerin pääjohtajan tila on italialaislehden mukaan ”peruuttamaton” – syynä olkapääleikkauksen jälkeiset odottamattomat komplikaatiot

    8. 8

      Terveysvesien trendi voi johtaa ”seuraavaan mahdolliseen kansan­tautiin” – Tutkija huomasi, että suomalaisten hampaat ovat alkaneet kärsiä eroosiosta

    9. 9

      Suomea vaivaavat nyt ”uskomaton käristyskupoli” ja ”helleinferno” – eli mitkä? Soitimme meteorologille, joka ei ollut kupolista kuullutkaan

    10. 10

      Saksan moottoritiet ovat nyt vaarallisen kuumia – helle hajottaa vanhojen Autobahnien betonilaattoja

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Helsingissä vierailleen amerikkalaisen valokuvamallin puoliso edusti punaisessa solmiossa

    2. 2

      Kuvia Suomesta, osa 33: Jonne Heinonen kuvasi krapulaa

    3. 3

      Terveysvesien trendi voi johtaa ”seuraavaan mahdolliseen kansan­tautiin” – Tutkija huomasi, että suomalaisten hampaat ovat alkaneet kärsiä eroosiosta

    4. 4

      ”Perusterveet aikuiset soittavat, kun ovat vihaisia luonnolle” – Helle­aalto lisää turhia hätä­puheluja

    5. 5

      Voi vain ihmetellä, millä perusteella kaupungin vuokra-asuntoja jaetaan

    6. 6

      ”Peilikaappi on asennettu niin alas, ettei pää mahdu väliin” – Tällaisia ovat uudet, epäkäytännölliset kylpyhuoneet

    7. 7

      Julkkiskokki Harri Syrjäsen Hampton Bay pettää odotukset – kala-annos osoittautuu läpeensä epäonnistuneeksi tekeleeksi, ja jälkiruuasta tulee mieleen opiskelijaruokala

    8. 8

      Egyptin vanhan valta­kunnan romahduttanut kuivuus tallentui kiveen intialaisessa luolassa – siitä alkoi meghalaya-aika, jota nyt elämme

    9. 9

      ”Meno Yhdysvalloissa on ollut aivan hullua”, sanoo Oatlyn toimitusjohtaja – kaurajuomalla maailmanvalloitusta yrittävä yritys on tietenkin ruotsalainen

    10. 10

      Saksan GP:n tulokset pysyvät alkuperäisessä muodossaan – Lewis Hamilton voitti, Valtteri Bottas oli toinen: ”En päässyt ohi, ja sitten käskettiin minimoimaan riskit”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Republikaani­senaattori John McCain: Helsingin huippu­kokous oli hirvittävä virhe – lue HS:n seuranta Trumpin ja Putinin tapaamisen käänteistä

    2. 2

      This is Finland: After Trump and Putin leave, the president heads across the street for a drink

    3. 3

      Kuvia Suomesta, osa 33: Jonne Heinonen kuvasi krapulaa

    4. 4

      Tällainen on Suomi: Kun Trump ja Putin olivat poistuneet, presidentti Niinistö lähti terassille kuin kuka tahansa

    5. 5

      Helsingissä vierailleen amerikkalaisen valokuvamallin puoliso edusti punaisessa solmiossa

    6. 6

      Trump tuhosi Helsingin huippukokouksen yhdellä iskulla – amerikkalaiset tyrmistyivät Trumpin ”antautumisesta” Venäjän presidentille

    7. 7

      Jäämies Ötzi kuoli täysin vatsoin, mutta nykyihmistä hänen viimeinen ateriansa voi hirvittää

    8. 8

      ”Ostin kaksi kuumemittaria ja söin elohopeat niistä” – tutkija selvittää laittoman abortin teettäneiden naisten kohtaloita

      Tilaajille
    9. 9

      Heidi Juvonen on ollut pian vuoden ostamatta mitään turhaa, vaikka hänellä on kolme alaikäistä lasta ja kaksi kissaa – Näin se onnistui

      Tilaajille
    10. 10

      ”Konttorirotta” käveli Ancelikh Kaspisen ja Anni Nykäsen kojulle ja pyysi heidät Finlandia-talolle tarjoamaan mansikoita – Nyt kuvat ”sokeeraavan” makeista mansikoista leviävät maailmalla

    11. Näytä lisää
    Uusimmat
    1. Juuri nyt
    2. Suomea vaivaavat nyt ”uskomaton käristyskupoli” ja ”helleinferno” – eli mitkä? Soitimme meteorologille, joka ei ollut kupolista kuullutkaan
    3. Oletko pelännyt mökillä ollessasi? Vastaa HS:n kyselyyn
    4. Helleaalto jatkuu ainakin 10 päivää, ja merikin on nyt erityisen lämmin – ”Jos oikein kylmää uintikokemusta tekee mieli, kannattaa suunnata Poriin”
    5. Puhelias ”höppänä” käveli Sofiankadulla ravintolaan, tilasi ruokaa ja juomaa 80 eurolla ja jätti laskun maksamatta – Näin toimii Helsingin ravintoloita jo vuosia kiertänyt sarjasyömäri
    6. Saksan moottoritiet ovat nyt vaarallisen kuumia – helle hajottaa vanhojen Autobahnien betonilaattoja
    7. Mercedes-pomo vakuutti: Tallimääräys voidaan antaa myös Bottaksen hyväksi
    8. Ainakin 14:ää ihmistä ammuttiin Torontossa, kaksi uhria ja ampuja kuolivat – Ampuja vaikutti valitsevan uhreikseen ravintoloissa iltaa istuvia ihmisiä
    9. Ylen kysely koko Suomen asuttamisesta villitsi keskustalaisia – Tutkija: ”Koko maan asuttuna pitäminen ei ole todellisuutta”
    10. Tunti sitten
    11. Kauppasodan kierrokset kasvavat: Kiina aloitti tutkinnan polkumyynnistä, ja myös Outokumpu joutui tulilinjalle
    12. Sisäministeri: Macronin kanslia tiesi avustajan väkivaltaisesta käytöksestä jo toukokuussa – myös toisen Macronin puolueen työntekijän teot tutkinnassa
    13. Näytä lisää