Kotimaa

Katsastusväli pitenee, pakokaasumittaus poistuu, huonoista renkaista seuraa ajokielto – HS kokosi yhteen katsastustoiminnan muutokset

Sekä katsastusäännökset että hylkäys- ja ajokieltotarkennukset astuivat voimaan sunnuntaina.

Ajoneuvojen määräaikaiskatsastuksiin tuli sunnuntaina roppakaupalla muutoksia. Samaan aikaan voimaan tulivat myös Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin uudet katsastuksen arvosteluperusteet, joiden perustella katsastaja voi hyväksyä tai hylätä auton tai määrätä sen ajokieltoon.

Miten katsastustoiminta muuttuu? HS kokosi autoilijoita sekä katsastusalaa koskevat suurimmat muutokset.

Autojen katsastusväli pitenee

Jatkossa yksityiskäytössä olevat henkilö- ja pakettiautot pitää katsastaa aiempaa harvemmin. Aiemmin uusi ajoneuvo oli katsastettava ensi kerran viimeistään kolmen vuoden kuluttua käyttöönottopäivästä ja toisen kerran viiden vuoden kuluttua. Sen jälkeen katsastusväli oli yksi vuosi.

Nyt ensimmäinen katsastus pitää suorittaa neljän vuoden kuluttua käyttöönottopäivästä. Sen jälkeen katsastusväli on kaksi vuotta. Yli kymmenen vuotta vanhan auton edellisestä katsastuksesta ei saa olla kulunut vuotta enempää.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Pidempi katsastusväli ei tule heti voimaan, vaan jo käytössä olevat autot siirtyvät uuteen katsastus­aikaväliin seuraavan katsastuksen jälkeen. Esimerkiksi nyt käytössä olevat alle kolmivuotiaat autot katsastetaan ensimmäisen kerran kolmivuotiaina.

”Tärkein pointti on se, että jokainen tulee katsastukseen vielä kerran sen ajan mukaan, mikä löytyy katsastustodistuksesta. Sen jälkeen auto siirtyy uuteen aikaväliin”, yksikönpäällikkö Olli Ahtola Trafista sanoo.

Oman auton seuraava katsastusaika on helpoin tarkistaa Trafin sähköisestä palvelusta. Samat tiedot näkyvät myös auton katsastus- tai rekisteröintitodistuksesta.

Liukuva aika helpottaa myyntiä

Aiemmin katsastuspäivä määräytyi käyttöönotto­päivän mukaan, eli syksyllä käyttöön otettu auto on pitänyt katsastaa aina syksyllä. Jatkossa katsastusaikataulu määräytyy katsastuspäivän mukaan. Liukuvasta ajasta voi olla hyötyä kaupanteon yhteydessä.

”Ostaja voi pyytää myyjää katsastamaan auton ennen kaupantekoa”, Ahtola sanoo.

Paljonko autoilija säästää?

Määräaikaiskatsastuksen keskihinta oli viime vuonna 43,50 euroa. Tämän päälle on tullut vielä pakokaasu- ja OBD-mittaukset, joten kokonaiskeskihinta oli viime vuonna 64 euroa.

Otetaan esimerkiksi uusi auto, jolla ajetaan seitsemän vuotta ennen sen vaihtoa. Aiemmin auto olisi pitänyt katsastaa neljä kertaa, eli pelkät katsastukset olisivat maksaneet 174 euroa. Uuden aikavälin ja kahden katsastuskerran mukaan kustannukset ovat 87 euroa.

Kuluttajalle voi tulla myös muuta säästöä. Sunnuntaina voimaan astuneiden arvosteluperusteiden mukaan alle 10-vuotiaille bensiinikäyttöisille henkilöautoille sekä Euro VI -päästötason dieselautoille ei tarvitse tehdä pakokaasumittausta.

Meneekö katsastusasemia nurin?

Katsastusvälin muutoksesta seuraa kansalaisille noin 24 miljoonaa euroa säästöä.

Suomessa tehtiin viime vuonna 2,7 miljoonaa määräaikaiskatsastusta. Ensi vuonna niitä tehdään noin puoli miljoonaa vähemmän.

Yksityisten katsastustoimipaikkojen liiton YKL:n mukaan vaikutukset ovat dramaattiset.

”Alalla tulee varmasti irtisanomisia, eikä konkursseilta voida välttyä”, YKL:n toiminnanjohtaja Björn Ziessler sanoo.

Suomessa toimii yli 500 katsastusasemaa. Katsastusalan toimijat ovat aiemmin arvioineet, että katsastusvälin pidentäminen vähentää alalta 180 henkilötyövuotta.

Ziessler moittii lain siirtymäsäännöksiä kehnosti tehdyiksi. Siirtymäaikaa olisi voinut porrastaa niin, ettei katsastusmäärissä tulisi notkahdusta joka toinen vuosi.

”Vaikka ala ei näe muutosta positiivisena, minua selkeästi viisaammat ovat sanoneet, että maahan kaatunutta piimää on turha surra”, Ziessler sanoo.

Hän arvioi, että katsastuksen hinta voi lähivuosina nousta. Hinnankorotuspaineita tulee niin katsastusvälin pidentymisestä kuin katsastuksen uusista vaatimuksista.

”Pitkällä tähtäimellä tulojen on vastattava kustannuksia. Kukaan ei voi kirjoittaa hirveän pitkään punaisia lukuja”, Ziessler toteaa.

Olli Ahtola Trafista sanoo, että muutokseen on varauduttu mahdollistamalla katsastusasemille muita tulonlähteitä katsastustoiminnan lisäksi. Näitä ovat esimerkiksi tarvikemyynti.

Noin 90 prosenttia katsastusasemien tuloista tulee varsinaisesta katsastustoiminnasta.

Heijastuuko pidempi katsastusväli liikenneturvallisuuteen?

Trafin mukaan muutoksella ei ole merkittävää vaikutusta liikenneturvallisuuteen, sillä vain uusimpien ajoneuvojen katsastusvälit harvenevat.

Tilastojen mukaan uusissa autoissa havaitaan katsastuksessa vain vähän teknisiä vikoja. Yli kymmenenvuotiaiden autojen hylkäysosuus on ollut 40 prosentin luokkaa. Kolmevuotiaiden autojen hylkäysprosentti on ollut kolmen pinnassa.

Ziessler muistuttaa, että myös yrityskäytössä olevien pakettiautojen, joilla ajetaan huomattavasti keskivertoa enemmän, katsastusaikaväli harvenee.

”Ne ovat jo ennen kymmenen vuoden ikää usein romutuskunnossa.”

Autoon tullut tekninen vika on välitön riskitekijä noin yhdessä prosentissa liikenneonnettomuuksista.

Moottoripyörät jätettiin edelleen katsastuksen piiristä, vaikka asetuksen taustalla olivat EU-direktiivi olisi sallinut niiden katsastamisen.

”Se olisi ollut EU-direktiivin mukaan mahdollista, mutta siinä oli kansallista liikkumatilaa. Katsastuksen sijaan moottoripyörien liikenneturvallisuutta pyritään parantamaan muilla toimilla, jotka ovat vielä selvityksen alla”, Ahtola sanoo.

Ahtola korostaa, että moottoripyöräily Suomessa poikkeaa muista maista ajokauden ja ajettujen kilometrien suhteen. Hyvin pieni osa moottoripyörä­onnettomuuksista johtuu teknisestä viasta.

Ziessler muistuttaa, että katsastuksessa valvotaan myös ympäristövaikutuksia.

”Katsastus voisi olla selkeä ja tehokas valvontakeino moottoripyörien äänenvaimentajien säädöstenvastaiselle muokkaukselle.”

Surkeista renkaista seuraa ajokielto

Määräaikaiskatsastuksen sisällöstä määrättiin aiemmin valtioneuvoston asetuksella. Nyt Trafi voi antaa tarkentavia määräyksiä itsenäisesti. Sunnuntaina astui voimaan määräys, jossa muun muassa tarkennetaan hylkäys- ja ajokieltoperusteita.

Useat viat aiheuttavat jatkossa hylkäämisen. Näitä ovat muun muassa rekisterikilven valaisimen puuttuminen ja vaurioitunut rekisterikilpi.

Katsastajalta saa ajokiellon, jos kesärenkaiden urasyvyys on alle 1,6 millimetriä. Lain mukaan kesärenkaiden urasyvyyden tulisi olla vähintään 1,6 mm ja talvirenkaiden kolme milliä.

Katsastuksessa alle kolmen millin talvirenkaista selviää hylkäyksellä.

YKL:n toiminnanjohtaja Ziessler toivoo, että urasyvyyteen liittyvä muutos saa kuluttajat seuraamaan renkaiden kulumista säännöllisesti.

”Uuteen paljon ajettuun leasing-henkilöautoon on voitu joutua vaihtamaan jo neljät uudet renkaat ennen ensimmäistä määräaikaiskatsastusta. Kuskia harmittaa vietävästi, jos katsastuksessa liimataan renkaiden takia tuulilasiin ajokieltotarra”, Ziessler sanoo.

Jatkossa ajokielto voi napsahtaa myös tuulilasin vaurioitumisesta. Kyse ei ole kuitenkaan mistään kiveniskusta, vaan tuulilasin pitää vaarantaa merkittävästi liikenneturvallisuutta. Sen läpi ei siis pysty näkemään ulos.

”Ajokieltoon menevästä tuulilasista on käytännössä pitänyt mennä hirvi läpi”, Ziessler selventää.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Tieliikenne
  • Liikenne
  • Katsastus
  • Toni Lehtinen

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      New York Times: Trumpin asianajaja nauhoitti salaa keskustelun Playboy-mallin maksamisesta hiljaiseksi

    2. 2

      Päivi Anttikosken valinta Aamulehden päätoimittajaksi kariutui, koska toimitusjohtajalle ei kelvannut perheestään erillään asuva äiti – Alman Kai Telanne: ”Olen pahoillani, että hakijalle syntyi väärä käsitys”

    3. 3

      James Bluntin keikka Porissa kiteyttää, kuinka vähän uudet ulkomaiset nimet kiinnostavat kotimaisilla festivaaleilla

    4. 4

      Poliisi päätti katkaista helsinkiläismiehen rikoskierteen – epäillään tehneen 19 liikennerikosta puolessa vuodessa

    5. 5

      Digitan antenni-tv-verkossa on häiriöitä koko maassa – syynä on tietoliikennevika

    6. 6

      IL: Mies saattoi olla kuolleena jopa 1,5 vuotta invalidiyhdistyksen asunnossa Helsingissä

    7. 7

      Sateet saattavat kiertää pääkaupunkiseudun – ”Helteisiin saa nyt tottua”

    8. 8

      Muotitalo Burberry hämmästytti polttamalla vaatteitaan miljoonien edestä – ”Luksustuotteiden ei haluta päätyvän väärille kuluttajille”, arvioi muotioikeuden asiantuntija

    9. 9

      Ainakin 14 loukkaantui veitsihyökkäyksessä Saksan Lyypekissä – matkustajat pysäyttivät hyökkääjän

    10. 10

      This is Finland: After Trump and Putin leave, the president heads across the street for a drink

    11. Näytä lisää
    1. 1

      This is Finland: After Trump and Putin leave, the president heads across the street for a drink

    2. 2

      Rakastuin laitoksemme lehtoriin, mutta suhde päättyi rumasti – nyt hän pitää mykkäkoulua ja kielsi tulemasta luennoilleen

    3. 3

      Muotitalo Burberry on polttanut vuoden aikana tuotteitaan 32 miljoonan euron arvosta

    4. 4

      Täällä Trump yöpyi Helsingissä – harvinaiset kuvat varjellusta Valtion vierastalosta

    5. 5

      Päivi Anttikosken valinta Aamulehden päätoimittajaksi kariutui, koska toimitusjohtajalle ei kelvannut perheestään erillään asuva äiti – Alman Kai Telanne: ”Olen pahoillani, että hakijalle syntyi väärä käsitys”

    6. 6

      Putinin hampaisiin Helsingin huippu­kokouksessa joutunut yhdysvaltalainen sijoittaja HS:lle: ”Olemme löytäneet Putinin hallinnon akilleen­kantapään”

    7. 7

      Kattorakenteiden välissä tursunnut ja viikon kadoksissa ollut kuristajakäärme Olli karkasi taas Vantaalla – Omistaja: ”Voin taata, ettei tämä enää toistu”

    8. 8

      12-vuotiaana Kalle esitti netissä himokasta kotiäitiä – Verkossa tekaistulla identiteetillä esiintyminen on yleistä, ja sen avulla Kalle löysi itsensä

      Tilaajille
    9. 9

      Seppo Järvinen unelmoi matkustavansa vielä jonain päivänä Afrikkaan – Hän on seissyt Myllypuron leipäjonossa kaksi kertaa viikossa vuodesta 2008, koska hänellä on nälkä

    10. 10

      Hittiräppärin uutuuskappale synnytti kesän kuumimman nettivillityksen – ja se oli hauska siihen asti, kunnes teinit alkoivat hyppiä ulos liikkuvista autoista

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Republikaani­senaattori John McCain: Helsingin huippu­kokous oli hirvittävä virhe – lue HS:n seuranta Trumpin ja Putinin tapaamisen käänteistä

    2. 2

      This is Finland: After Trump and Putin leave, the president heads across the street for a drink

    3. 3

      Tällainen on Suomi: Kun Trump ja Putin olivat poistuneet, presidentti Niinistö lähti terassille kuin kuka tahansa

    4. 4

      Trump tuhosi Helsingin huippukokouksen yhdellä iskulla – amerikkalaiset tyrmistyivät Trumpin ”antautumisesta” Venäjän presidentille

    5. 5

      Suomen hipsterein paikka on pieni kylä Nokian hylkäämässä Salossa – ”Elämäntilanteeni on niin hyvä, ettei siitä melkein kehtaa puhua”

    6. 6

      Donald ja Melania Trumpin saattue saapui Kalastaja­torpalle suuren väkijoukon saattelemana – lue HS:n seuranta sunnuntain tapahtumista

    7. 7

      Los Angeles Timesin toimittaja tuli Helsinkiin raportoimaan huippukokouksesta, mutta rakastuikin julkiseen liikenteeseen – ”Suomi on voittanut minut puolelleen”

    8. 8

      Jäämies Ötzi kuoli täysin vatsoin, mutta nykyihmistä hänen viimeinen ateriansa voi hirvittää

    9. 9

      Trump teki etikettimokan ja saattoi kuningatar Elisabetin kiusalliseen tilanteeseen Britanniassa

    10. 10

      ”Ostin kaksi kuumemittaria ja söin elohopeat niistä” – tutkija selvittää laittoman abortin teettäneiden naisten kohtaloita

      Tilaajille
    11. Näytä lisää