Kotimaa

Miksi Länsi-Suomessa on paljon enemmän mopoautoja kuin idässä? HS etsi vastausta ABC-asemilta ja parkkipaikoilta, missä ”moppe” on nuorille elinehto

Mopoilla ja skoottereilla päristellään ympäri maakuntia, mutta mopoautot ovat korostetusti länsisuomalaisten suosiossa. HS vieraili asukaslukuun suhteutettuna Suomen mopoautoisimmassa kunnassa.

Niitä näkyy kaikkialla: pikkuisia muovisia autoja köröttelemässä pientareella 45 kilometrin tuntivauhtia ja pysäköityinä parkkipaikalla aivan liian isoihin ruutuihin.

Satakunta on mopoautojen luvattu valtakunta, ja Pori on sen pääkaupunki.

Eniten mopoautoja eli sisäpiirislangissa moppeja tai mautoja pörrää Tampereella, Porissa, Espoossa, Seinäjoella ja Turussa. Asukaslukuun suhteutettuna selvä voittaja on Satakunta.

Koko Suomessa mopoautoja on 8 617. Pelkästään Satakunnassa mopoautoja on rekisteröity 1 040 ja niistä Porissa 379.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Miksi juuri Satakunnassa on niin paljon mopoautoja?

Ensin on kysyttävä mopoautoilijoita itseltään. Ostoskeskuksen parkista löytyy tummansininen mopoauto, jonka omistaa porilainen Josefiina Kause, 16.

”Porissa liikutaan mopoautoilla, koska julkinen liikenne on niin huono”, hän tokaisee.

Kesälomat vetelevät viimeisiään, ja maanantaipäivää voi vielä viettää ostarilla. Kause on tullut paikalle mopoautollaan ystävänsä Salla Servon, 15, kanssa.

”Mopoauto on oma kulkuväline, jolla pystyy itse määräämään milloin lähtee ja minne”, Kause sanoo.

”Porissa asuminen on erilaista kuin vaikkapa Helsingissä, jossa menee busseja, ratikoita ja metroja viiden minuutin välein. Täällä bussi kulkee tunnin välein. Ja se on kallis. Bensarahat tulevat halvemmaksi kuin bussilla liikkuminen.”

Katso HS:n hakukoneesta, kuinka paljon kunnassasi on mopoja ja mopoautoja.



Servo ei toistaiseksi omista kuin polkupyörän, mutta hän tahtoisi skootterin tai mopoauton. Vanhemmat eivät kuitenkaan ole vakuuttuneita mopoauton turvallisuudesta.

”Ei kukaan halua olla kaveriporukan ainoa, jolla ei ole mopoautoa tai skootteria”, Servo kuvailee.


Porilaiseen ilmastoon mopoauto on täydellinen hengailukulkupeli. Sisällä autossa on mukavampi istua kuin viimassa ja sateessa mopon selässä. Kampaus ja meikki pysyvät hyvinä. Lisäksi mopoautoon saa kaverin mukavasti kyytiin.

Minne Porissa ajellaan hengailemaan? Ostoskeskuksiin, Tikkulan ABC:lle ja Kespalle eli Tiilimäen Nesteelle.

”Suosituin on ABC. Kun illalla ajaa sen ohi, parkkipaikka on täynnä mopoautoja”, Kause kertoo.

Johtuisiko Satakunnan mopoautokulttuuri tosiaan pelkästään välimatkoista? Selitys ontuu, sillä Suomihan on täynnä muitakin maakuntia, joissa etäisyydet markettien parkkipaikoille ja kouluihin ovat pitkiä. Julkinen liikenne on huono myös idässä, pohjoisessa ja oikeastaan missä tahansa maaseudulla.

Halu kokoontua ja päästä porukkaan on sekin universaali.

Nuorisotutkimusseuran erikoistutkija Sanna Aaltonen arvelee, että joillain alueilla sosiaalinen paine hankkia mopoauto voi olla kovempi kuin toisaalla.

Samaa pohtii Itä-Suomen yliopiston Joensuun kampuksen sosiologian yliopistonlehtori Mari Käyhkö.

”Uskon, että Länsi-Suomessa on voinut kehittyä sellainen paikallinen kulttuuri, että mopoauto on hieno juttu. Harvoin kaikki alueen nuorisoryhmät kuitenkaan ajattelevat asiasta samoin”, Käyhkö sanoo.

Kallis kulkupeli mielletäänkin usein keskiluokkaiseksi. Mopo taas on enemmän työväenluokkainen, Käyhkö puntaroi. Se, kumpaan ryhmään nuori haluaa ja kumpaan hänellä on mahdollisuus kuulua, riippuu ihmisistä hänen ympärillään. Myös iällä, sukupuolella ja perhetaustalla on vaikutusta.

”Nämä eivät ole julkilausuttuja asioita, mutta kyllä nuoret tiedostavat, miten hierarkioita rakennetaan.”

Mopoauto on tyyris hankinta: uutena se maksaa noin 11 000 euroa. Kaikilla sellaiseen ei ole yksinkertaisesti varaa.

Käyhkö huomauttaa, että Länsi-Suomen mopoautoinnostus voi selittyä vauraudella.

”Tutkimuksissa on huomattu, että Suomi eriarvoistuu alueittain. Itä-Suomi, Pohjois-Suomi ja Kainuu pärjäävät muita alueita heikommin. Idässä asuu vähempituloisia perheitä kuin muualla Suomessa. Toki kaupunkien ja syrjäseudun välillä on idässäkin suuria eroja”, Käyhkö selittää.





Nuorten porilaisten mukaan kaupungissa pärjäisi ilman kulkupeliä, mutta silloin jää helposti porukoiden ulkopuolelle.

”Jos kaverit menevät mopoautoilla 20 kilometrin päähän Yyteriin, niin lähdetkö pyöräilemään sinne? Vai odotatko kaksi tuntia bussia? Kun pääset perille, kaverit ovat varmaan jo lähteneet. Ja vaikka ehtisikin ajoissa, kun kaverit lähtevät mopoautoilla pois, sama tilanne toistuu. Jäät taas kahdeksi tunniksi odottamaan bussia yksin”, Kause sanoo.

Kuuden tytön ystäväporukassa jokaisella on mopoauto.

”Nuoret sosiaalistuvat mopojen ja mopoautojen avulla. Ilman mopoautoa sitä olisi aina vain kotona eikä pääsisi minnekään.”

Kause ja Servo kuvailevat Poria silti pieneksi kaupungiksi, jossa voi pyöräillä kouluun.

Mutta entä jos koulumatka olisi vaikkapa 30 kilometriä? Se nostaisi kulkupelin tarpeen paljon suuremmaksi.

Sellaista on nuorison elämä Karviassa.

On ajettava sinne, jos haluaa Suomen mopoautoilun keskipisteeseen. Kun mopoautojen määrä suhteutetaan asukaslukuun, tämä 2 400 asukkaan pikkukunta Satakunnan pohjoisosassa nousee kärkeen.


Karvian keskusta on pikkuinen, ja sitä halkoo maantie numero 273. Tänä vuonna tie on saanut uuden päällysteen, josta on iloa erityisesti menopelin omistajille – kuten kuusitoistavuotiaalle Teemu Salolle.

Hänellä on Yamaha-merkkinen kevytmoottoripyörä eli kevari. Salo sammuttaa sen paikallisen Urheilutalon parkkipaikalla.

”Suurin osa karvia­laisista asuu syrjä­seudulla, heillä on keskustaan kymme­nien kilo­metrien matka”, Salo analysoi Karvian erityisiä mauto­lukemia.

Hän kuvailee mopon tai mopoauton omistamista ”lähes pakolliseksi”. Ainakin kaikki Salon tutut liikkuvat jollain omalla kulkupelillä.

Jos mopoautoa ei ole, nuoret liikkuvat mönkijöillä tai traktoreilla.

”Kymmenet tytötkin kulkevat traktorilla keskustan peruskouluun kauempaa maaseudulta.”


Salolla on peräti useita mopoautoja, joita hän on hankkinut pilkka­hintaan auto­vahinko­keskuksesta. Sinne päätyvät kolariautot.



Tilalle on ehdotettu uudentyyppistä kevytautoa, joka olisi yhtä turvallinen kuin tavallinen auto mutta mopoauton tapaan kulkisi 45 kilometrin tuntivauhtia. Lakihanke on parhaillaan lausuntokierroksella.

Salo korjailee haalimiaan mopoautoja vapaa-ajallaan, mutta Yamaha on hänen suosikkinsa. Sillä pääsee kovaa, eivätkä autotkaan ohittele kevareita – toisin kuin mopoautoja. Bensaa kuluu parhaimmillaan tankillinen päivässä.

Suurin osa siitä kuluu matkoihin Parkanoon, jossa Salon tyttöystävä Saana Kellokumpu, 15, asuu. Matkaa Parkanoon on 35 kilometriä.


Se ei ole kuitenkaan ainoa pitkä matka, jota Salo ajaa.

Pian alkaa koulu, ja Salo suunnittelee ajavansa Yamahallaan ammatti­opistoon Kankaan­päähän jopa 40 kilometrin päähän.

Mopojen määrissä ei ole samanlaista alueellista eroa kuin mopoautoissa. Kesäkuun lopulla ajoneuvo­rekisteriin oli kirjattu koko maassa 151 522 mopoa ja skootteria.



Mopokuntana Karvia on melko keskiverto: sataa ihmistä kohden niitä on noin neljä.

Salo soittaa paikalle mopoilevan kaverinsa. ”Täällä on Hesarin toimittaja ja kuvaaja, ne ovat tulleet Helsingistä asti Karviaan katsomaan mopoja.”

Pian Jere Åman, 15, kurvaa paikalle mopollaan. Ajoasento on modattu kevarimaiseksi. Åman kertoo, että hän on muokannut ajoasennon ”kyykyksi”.


Torstaina yhdeksännen luokan aloittanut Åman kulkee koulumatkansa mopolla.

Salo ja Åman tutkailevat pyörää. Siinä on korjaamatta vielä yksi pieni seikka: pyörässä ei ole bensamittaria. Välillä bensa loppuu kesken ajon, ja silloin Åman lykkii pyörän takaisin kotiin.

”Aina sä pyydät jeesiä ton mopon työntämiseen”, Salo vitsailee.

”Kerran pyysin!” Åman sanoo.


Miten mopoautojen määrä näkyy Karviassa? Ennen kaikkea viikonloppuiltaisin. Kahden kilometrin mittainen kierros alkaa paikallisen Urheilutalon liepeiltä. ”Lenkki” ajetaan illan aikana lukemattomia kertoja.

Åman ja Salo kertovat, että kaikki kulkupelit ovat tervetulleita, ja sitten mennään peräkanaa. Mopoautoihin otetaan myös kyytiläisiä.

Kierrosten välillä pysähdytään Salen tai Urheilutalon pihaan ja jutellaan ikkunasta toiseen.


Korjaus 11.8. kello 14.30: Jutun aiemmassa versiossa mainittiin, että mopoautojen kolarialttius on saanut päättäjät pohtimaan, pitäisikö ne kokonaan kieltää. Tämä ei kuitenkaan pidä paikkaansa, sillä kieltämisen sijaan mopoautojen kolarialttius on saanut päättäjät pohtimaan turvallisemman vaihtoehdon eli kevytauton tuomista mopoautojen rinnalle.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Kouluun
  • Mopoautot
  • Nuoret
  • Satakunta
  • Datajournalismi
  • Pihla Loula

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Aftonbladet: Pitkän uran tehnyttä ruotsalaisnäyttelijää epäillään 28-vuotiaan naisen murhasta

    2. 2

      Airiston Helmen yhteistyökumppani hämmästelee kohua: ”Mitään mustia rahoja ei ole koskaan liikkunut”

    3. 3

      Työelämä on ajautunut aivot turruttavaksi silpuksi, mikä ajaa kolmekymppiset työkyvyttömyyteen – Aivotutkijoiden ratkaisu on uusi työaika, ja näin se toimii

      Tilaajille
    4. 4

      Köyhien lasten hätä alkoi näkyä, kun toimeentulotuki siirtyi Kelan hoitoon – ”Tapaan lapsia, jotka ovat silmät pyöreinä, kun vien heille juustoa tai jogurttia”

    5. 5

      Läjäpäin käteistä muovipusseissa, monimutkaisia omistuskytköksiä, kommandopipoisia poliiseja – HS kokosi olennaisimmat tiedot Turun saariston laajasta poliisioperaatiosta

    6. 6

      Sydämen jäykistyminen aiheuttaa nuorten äkkikuolemia – lihakseen kasvava sidekudos voi tuottaa kohtalokkaan rytmihäiriön

      Tilaajille
    7. 7

      Amerikkalaisnäyttelijä nosti täysin puskista suomalaissarja Sorjosen tämän hetken parhaimmistoon – tuntemattomat näyttelijät mahtavia, ”visuaalinen näyttävyys tyrmäävä”

    8. 8

      Kela: Viranomaisten kuuluu huolehtia ihmisistä – ”On vakava asia, jos lapsiperheellä ei ole riittävästi ruokaa”

    9. 9

      Nainen löysi kaksipäisen käärmeen kukkapenkistä Yhdysvalloissa

    10. 10

      Tii Möltsi kohtasi ketun työpaikkansa ovella Lauttasaaressa – ”Hän vain siinä makoili ja nakerteli kynnysmattoa”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Köyhien lasten hätä alkoi näkyä, kun toimeentulotuki siirtyi Kelan hoitoon – ”Tapaan lapsia, jotka ovat silmät pyöreinä, kun vien heille juustoa tai jogurttia”

    2. 2

      Työelämä on ajautunut aivot turruttavaksi silpuksi, mikä ajaa kolmekymppiset työkyvyttömyyteen – Aivotutkijoiden ratkaisu on uusi työaika, ja näin se toimii

      Tilaajille
    3. 3

      HS selvitti krp:n operaation kohteena olleen Airiston Helmen omistukset Turun saaristossa – grafiikka näyttää, kuinka yritys on ostanut lukuisia saaria tärkeältä laivaväylältä

    4. 4

      Amerikkalaisnäyttelijä nosti täysin puskista suomalaissarja Sorjosen tämän hetken parhaimmistoon – tuntemattomat näyttelijät mahtavia, ”visuaalinen näyttävyys tyrmäävä”

    5. 5

      Sydämen jäykistyminen aiheuttaa nuorten äkkikuolemia – lihakseen kasvava sidekudos voi tuottaa kohtalokkaan rytmihäiriön

      Tilaajille
    6. 6

      Krp:tä kiinnostaneet huvilat vilisevät valvonta­kameroita ja rannassa on viran­omaisilta ostettuja veneitä – HS tutustui poliisin ratsaaman yrityksen kiinteistöihin

    7. 7

      Näinkin voi käydä: Täysiä kaahaava ”sukkahousupyöräilijä” ja kaksi koiranulkoiluttajaa kohtasivat kevyen liikenteen väylällä Espoossa – Sitten kaikki alkoivat kiitellä toisiaan vuolaasti

    8. 8

      Mitä saa perustellusti kysyä työhaastattelussa ja mitä ei? Asiantuntijat kertovat myös, miten oudon kysymyksen voi väistää

    9. 9

      Vastaako sinunkin lapsesi, että äiti siivoaa, kun pyydät häntä raivaamaan lelut huoneestaan? Opettele temppu, jonka avulla lapsi alkaakin siivota itse

    10. 10

      Krp:n rikostarkastaja Turun talousrikostutkinnasta HS:lle: Muovipusseihin sullottu puoli miljoonaa käteistä tukee rahanpesuepäilyä – Rikoksesta epäillään nyt kahta yritystä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      ”Ihmisroskana” esitetty asunnoton alkoholisti Markku Korhonen ahdistui ja suuttui niin, että teki rikos­ilmoituksen – entinen yrittäjä auttoi pitkään muita, mutta päätyi itse sillan alle

    2. 2

      Puolella miljoonalla suomalaisella on riittämätön lukutaito – Testaa, kuinka hyvin itse ymmärrät lukemaasi

    3. 3

      Köyhien lasten hätä alkoi näkyä, kun toimeentulotuki siirtyi Kelan hoitoon – ”Tapaan lapsia, jotka ovat silmät pyöreinä, kun vien heille juustoa tai jogurttia”

    4. 4

      Äiti riehui, ryyppäsi ja teki lopulta itsemurhan – Kun Sari Järn halusi ymmärtää miksi, hän löysi suvun synkän historian

      Tilaajille
    5. 5

      Krp ottanut kiinni kolmannen henkilön Turun seudun laajoissa kotietsinnöissä – ”Etsinnät sujuneet suunnitelmien mukaan”

    6. 6

      Sotilaslähde HS:lle: Airiston Helmi ollut vuosia Puolustus­voimien ja Supon tarkkailussa – ”Ne hankkivat strategisia kohteita ja me olemme hölmöjä, kun olemme myyneet”

    7. 7

      Virpi oli luokan priimus ja lääkäriperheen kultahippu – Hänestä tuli kirurgi, joka leikkasi potilaita lääkehuuruissa ja joutui lopulta vankilaan

      Tilaajille
    8. 8

      Markku hakee Viipurista bensaa, seksiä ja puolisolle kukkia – Yhä useampi itärajan mies tuo myös hiv:n, mutta testeihin Markku ei mene

      Tilaajille
    9. 9

      Miehet ovat usein tajuamattaan henkisen väkivallan uhreja – ”Miehillä voi olla parinkymmenen vuoden kokemus alistamisesta”

    10. 10

      ”Ongelmista ykkönen on viina, kakkonen on viina ja kolmonen on viina” – Ensihoidon eläköityvä vastuulääkäri Teuvo Määttä on nähnyt Helsingin pimeän puolen

    11. Näytä lisää