Kotimaa

Väsymys ja vireys­tilan lasku heikentävät linja-auton kuljettajan työkykyä – joka viides kärsii uniapneasta

Poliisi selvittää Kuopion onnettomuuden mahdollisina syinä kuljettajan liikennekäyttäytymistä ja terveydentilaa onnettomuutta edeltävältä ajalta

Ikääntyvällä kuljettajalla sairaudet, lääkkeet sekä vireystilan lasku ja väsymys ovat merkittäviä ammattikuljettajien ajoterveyteen ja liikenneturvallisuuteen vaikuttavia riskitekijöitä, Työterveyslaitoksen neurologian erikoislääkäri Markku Sainio kertoo.

Ammattikuljettajista merkittävällä osalla on ylipainoa ja uniapnea. Uniapneaa on tutkimusten mukaan jopa joka viidennellä suomalaisista linja-autonkuljettajista ja joka neljännellä kuorma-autonkuljettajista, Sainio kertoo.

Lisäksi kuljettajien väsymykseen vaikuttavat lyhyiksi jääneet yöunet, mitkä ovat kuljettajilla lähes kolme kertaa yleisempiä kuin muilla aloilla.

Kuopiossa tapahtui perjantaina viime vuosien vakavin tieliikenneonnettomuus, kun tilausajobussi putosi rautatien ylittävältä sillalta ratakuiluun. Turmassa kuoli neljä ihmistä.



Poliisi selvittää onnettomuuden mahdollisina syinä myös kuljettajan liikennekäyttäytymistä ja terveydentilaa onnettomuutta edeltävältä ajalta. HS kertoi aiemmin, että matkustajat olivat kiinnittäneet huomiota ajoon ja kysyneet kuskilta useamman kerran, oliko hän väsynyt.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Ammattiliikenteen kuljettajan työ voi Sainion mukaan olla hyvinkin kuormittavaa. Lisäksi kuljettajien terveydentila ja terveyskäyttäytyminen näyttävät olevan muita aloja heikompia.

Lihavuus, runsas tupakointi ja vähäinen liikunta on yleisempää. Myös sydän- ja verisuonisairauksia on keskimääräistä enemmän. Henkinen ja ruumiillinen stressi ja uupuminen on yleistä. Yleisin työkyvyttömyyseläkkeelle siirtymisen syy on kuitenkin tuki- ja liikuntaelimistön sairaudet.

”Linja-auton kuljettajien ammatti voi olla raskas ammatti niin henkisesti kuin fyysisesti”, Sainio arvioi. Kuljettajat tekevät paljon muutakin kuin ajavat linja-autoa, kuten purkavat tavaroita.

Toiminnallisten tekijöiden ja terveydentilan heikentymisen yhteisvaikutukset muodostavat Sainion mukaan vakavan onnettomuuden riskin.

Linja-autokuljettajia koskevat samat lepoaikasäädökset kuin kaikkia ammattikuljettajia, kehityspäällikkö Mikko Västilä Liikenteen turvallisuusvirasto Trafista kertoo.

Päivittäin ajoaika saa olla enintään yhdeksän tuntia ja yhtäjaksoinen ajoaika enintään neljä ja puoli tuntia. Päivittäistä ajoaikaa voidaan kahdesti viikossa pidentää enintään kymmeneen tuntiin.

Yhtäjaksoisten ajoaikojen välillä tulee olla 45 minuutin tauko. Tauon voi pitää kerrallaan tai pätkissä siten, että vähintään 15 minuuttia kestävää taukoa seuraa vähintään 30 minuutin tauko. Jälkimmäinen tauko on sijoitettava siten, että yhteenlaskettu ajoaika ei ylitä neljää ja puolta tuntia ennen toisen osan alkamista.


Työvuorojen välillä tulee olla vähintään 11 tunnin mittainen lepoaika. Tavaroiden purkamista ei lasketa lepoaikaan.

Kuljettajan ajoterveyttä arvioidaan korttia hakiessa sekä henkilön täytettyä 50, 55, 60 ja 65 vuotta. 70 ikävuoden jälkeen ajoterveys arvioidaan laajennetun terveystarkastuksen yhteydessä kahden vuoden välein. Sainion mukaan tämä on kuitenkin vain minimi.

”Ajoterveyden arviointi tulisi tehdä aina osana jokaista lääkärikäyntiä”, Sainio sanoo.

Toisin kuin ilmailussa, merenkulussa tai raideliikenteessä, ajokelpoisuuden arvioinnin voi tehdä kuka tahansa lääkäri, kertoo liikennelääketieteen päällikkö, erikoislääkäri Jukka Terttunen Liikenteen turvallisuusvirasto Trafista kertoo.

Ongelmana on, että lääkäreiden koulutuksessa liikenneterveyttä opiskellaan verrattain vähän.

”Esimerkiksi ilmailulääkäreitä on noin 50, mutta tieliikenteessä ajokykyä voivat arvioida kaikki lääkärit. Arvioissa on siten runsaasti kirjavuutta”, Terttunen sanoo.

Ajokorttiterveystarkastuksessa lääkäri voi ajokykykannanoton lisäksi ehdottaa lääkärintarkastusta, erikoislääkärin tutkimusta tai ajokoetta. Lisäksi ajokyvynarvionsa tueksi lääkäri voi ehdottaa liikenneopettajan arviota ajamisesta.

”Lääkäreillä on tässä käytössään kyllä keinoja, mutta ajoterveyteen vaikuttaviin tekijöihin ei aina ole helppoa puuttua. Ajoterveyden arviointia tehdään systemaattisimmin työterveyshuolloissa, joita ei kuitenkaan ole eläkeläisillä tai osalla yksityisyrittäjiä”, Sainio kertoo.

Linja-auton ajo-oikeus on 8 322:lla yli 65-vuotiaalla henkilöllä. Voimassa oleva ajo-oikeus ei kuitenkaan kerro suoraan sitä, onko henkilöllä ammattipätevyys voimassa.

Lääkäri arvioi ajoterveyden

Fakta
 Lääkärin on otettava kantaa ajokykyyn aina sairauden tai lääkityksen heikentäessä ajokykyä.

 Lääkärillä on velvollisuus ilmoittaa ajokorttiasioita hoitavalle poliisille, jos ajokortin hakijan tai ajokortin haltijan terveydentila on muuten kuin tilapäisesti heikentynyt niin, ettei hän enää täytä ajokortin edellyttämiä terveysvaatimuksia.

 Ajoterveyttä arvioidaan korttia hakiessa sekä henkilön täytettyä 50, 55, 60 ja 65 vuotta. 70 ikävuoden jälkeen tehdään kahden vuoden välein laajennettu terveystarkastus.

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      ”Ongelmista ykkönen on viina, kakkonen on viina ja kolmonen on viina” – Ensihoidon eläköityvä vastuulääkäri Teuvo Määttä on nähnyt Helsingin pimeän puolen

    2. 2

      Äiti riehui, ryyppäsi ja teki lopulta itsemurhan – Kun Sari Järn halusi ymmärtää miksi, hän löysi suvun synkän historian

      Tilaajille
    3. 3

      10-vuotiaiden poikien joukkio kävi pienempiensä kimppuun Espoossa, Tomi Linkala päätti puuttua tilanteeseen – ”Aikuisen on uskallettava puuttua”

    4. 4

      Mikä ihme saa amerikkalaiset luulemaan, että he säästyvät hirmu­myrskyjen tuhoilta? Vastauksia on ainakin kolme

    5. 5

      Maailman korkeimmasta rakennuksesta tuli puolivalmis ikuisuusprojekti, joka hädin tuskin etenee – Näin Saudi-Arabian suuret unelmat murenevat

      Tilaajille
    6. 6

      Vihreiden kannatus laski edelleen – perus­suomalaisille saman verran nousua

    7. 7

      Teinityttöjen jengi terrorisoi muita nuoria Espoon kauppakeskuksissa – 13-vuotiaan tytön hiukset sytytettiin tuleen, sivustaseuraajat hurrasivat päähän osuneelle potkulle

    8. 8

      Sdp oli DDR:n vakoilijoiden ”pääyhteistyö­kumppani” Suomessa, väittää Suojelupoliisin pitkäaikainen päällikkö Seppo Tiitinen

    9. 9

      Alkoholisti on työpaikan musta lammas – pidin päiväkirjaa juomisistani, mutta valehtelin itselleni

    10. 10

      ”Ihmisroskana” esitetty asunnoton alkoholisti Markku Korhonen ahdistui ja suuttui niin, että teki rikos­ilmoituksen – entinen yrittäjä auttoi pitkään muita, mutta päätyi itse sillan alle

    11. Näytä lisää
    1. 1

      ”Ihmisroskana” esitetty asunnoton alkoholisti Markku Korhonen ahdistui ja suuttui niin, että teki rikos­ilmoituksen – entinen yrittäjä auttoi pitkään muita, mutta päätyi itse sillan alle

    2. 2

      Teinityttöjen jengi terrorisoi muita nuoria Espoon kauppakeskuksissa – 13-vuotiaan tytön hiukset sytytettiin tuleen, sivustaseuraajat hurrasivat päähän osuneelle potkulle

    3. 3

      Emilia Machucan auto hyytyi liikennevaloihin Espoon Olarissa – Muista autoista mulkoiltiin aggressiivisesti, mutta sitten paikalle kaarsi tyttö mopoautolla

    4. 4

      Pikkupojan hampaat reikiintyivät ikenen tasolle – äiti tuomittiin ehdolliseen vankeuteen lapsensa hammashoidon laiminlyönnistä

    5. 5

      Rakkaus hiipui muttei kuollut – Näin elvytät väljähtäneen parisuhteen ja rakastut kumppaniisi uudelleen

      Tilaajille
    6. 6

      Orpo myönsi, että käytettävissä olevat tulot alenevat kolmas­osalla suomalaisista – Heinäluoma riemastui myönnytyksestä

    7. 7

      Kammottava näky odotti Rautatientorin käymälässä: Ulostetta, huumeneuloja ja verisiä papereita pitkin poikin

    8. 8

      ”Ongelmista ykkönen on viina, kakkonen on viina ja kolmonen on viina” – Ensihoidon eläköityvä vastuulääkäri Teuvo Määttä on nähnyt Helsingin pimeän puolen

    9. 9

      Äiti riehui, ryyppäsi ja teki lopulta itsemurhan – Kun Sari Järn halusi ymmärtää miksi, hän löysi suvun synkän historian

      Tilaajille
    10. 10

      Syyrian ilmapuolustus ampui alas venäläisen tiedustelukoneen, Putinin mukaan kyse oli onnettomasta tapahtumaketjusta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      ”Ihmisroskana” esitetty asunnoton alkoholisti Markku Korhonen ahdistui ja suuttui niin, että teki rikos­ilmoituksen – entinen yrittäjä auttoi pitkään muita, mutta päätyi itse sillan alle

    2. 2

      Auschwitziin matkanneet Kallion lukiolaiset kokivat Suomi-häpeää krakovalaisessa juutalaisravintolassa: ”Minun oli pakko mennä kysymään heiltä, että ymmärrättekö te yhtään, mitä teette”

    3. 3

      Mies havahtui hetkeksi hereille vesipuisto Serenassa, mutta jatkoi juhlintaa vielä viikon ympäri Etelä-Suomea – Lopulta mies tajusi rahoittaneensa 10–15 hengen elostelua 12 000 eurolla

    4. 4

      Tytti Peltosen palkka on niin pieni, että se on käytetty kaksi viikkoa ennen tilipäivää – Suomessa on kymmeniätuhansia työssäkäyviä köyhiä

      Tilaajille
    5. 5

      Virpi oli luokan priimus ja lääkäriperheen kultahippu – Hänestä tuli kirurgi, joka leikkasi potilaita lääkehuuruissa ja joutui lopulta vankilaan

      Tilaajille
    6. 6

      Helsinkiläisnaisen auto saarrettiin traktorilla Nuuksiossa – ”Espoon sumputtaja” Lucas Heimsch perheineen kertoo nyt, mikä kaupunkilaisten käytöksessä mättää

    7. 7

      Espoolainen oppilas kuoli saatuaan sairaus­kohtauksen liikunta­tunnilla, jolla tehtiin piip-testiä – Testistä on annettu tarkat ohjeet kouluille, sanoo sivistys­toimen johtaja

    8. 8

      Serena Williams -pilapiirroksesta rasismisyytöksiä saanut lehti iskee takaisin kansikuvallaan: ”Tervetuloa poliittisesti korrektiin maailmaan”

    9. 9

      ”Ihmiset eivät osaa nukkua, ovat superkireitä ja yli- tai alipainoisia”, sanoo joogaopettaja, joka uupui itsekin – Sitten hän löysi ratkaisun ja näyttää nyt kolme helppoa palauttavaa liikettä

    10. 10

      Kohufinaalin voittanut Naomi Osaka paljasti, mitä Serena Williams sanoi hänelle yleisön buuausten aikana

    11. Näytä lisää
    Uusimmat