Kotimaa

Maakunta­kaupunkien bussi­liikenteen suosio on roimassa nousussa, Kuopiossa matkustaja­määrä noussut jopa 30 vuoden takaisiin lukemiin – Mitä ihmettä tapahtui?

Reipasta kiriä on nähty monessa muussakin maakunta­keskuksessa. Taantuneen paikallis­liikenteen uuteen nousuun on monta syytä.

Kuopio. Bussi 5X lähtee Kuopion torilta kohti Saaristokaupunkia arkisena iltapäivänä kello 15.05. Jo torilla bussin ovelle kertyy pitkä jono, ja lisää väkeä pakkaa sisään muilta keskustan pysäkeiltä. Kohta bussin käytäväkin täyttyy matkustajista.

”Matkustajien määrä on lisääntynyt kaikkina viikonpäivinä ja kellonaikoina”, Paula Kämäräinen kuvailee. Hän on matkustanut paikallisbussilla vuosia ja nähnyt aitiopaikalta viime vuosina tapahtuneen kehityksen.

Tilastot todistavat samaa kuin Kämäräisen silmät. Vuonna 2015 Kuopion paikallisliikenteessä tehtiin viisi miljoonaa matkaa. Viime vuonna matkoja tehtiin jo 6,2 miljoonaa.

”Tämän vuoden alkupuoliskolla kasvu on ollut 4,7 prosenttia, ja kuluvana vuonna ylittynee 6,5 miljoonan matkan raja”, Kuopion kaupungin joukkoliikenneinsinööri Seija Paasonen kertoo.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Paikallisliikenteen matkustajamäärät ovat Kuopiossa nousseet tasolle, jolla ne olivat viimeksi 1980-luvun puolivälissä. Samansuuntaisia uutisia kuuluu melkein kaikista maakuntakeskuksista.

Esimerkiksi Lappeenrannassa kasvua oli vuosina 2016–17 peräti 9,8 prosenttia, Oulun seudulla 9,3 prosenttia, Joensuussa ja Jyväskylässä 6,7 prosenttia.

Käännekohta sijoittuu neljän vuoden taakse, vuoden 2014 heinäkuun alkuun. Silloin astui voimaan EU:n palvelusopimusasetus, jonka mukaan yhteiskunnan tukema julkinen liikenne pitää kilpailuttaa. Aiemmin kaupungin maksama lipputuki kanavoitui Kuopiossakin monopoliasemassa olleelle liikennöitsijälle.

”Vuoteen 2014 asti yksityinen Kuopion liikenne suunnitteli bussilinjat ja lippujärjestelmät. Kaupunki maksoi kausilipuista kiinteää nousukorvausta, eli matkustajamäärien noustessa kustannuksetkin nousivat”, Paasonen selittää.

Vuodesta 2014 alkaen kaupungit ovat itse suunnitelleet bussireitit ja määritelleet palvelutason. Sitten linjat on kilpailutettu.


Vuonna 2015 useissa kaupungeissa otettiin käyttöön Waltti-lippujärjestelmä, joka selkiytti hinnoittelua ja laajensi alennuksiin oikeutettujen ryhmien määrää.

”Alle seitsenvuotiaat, lastenvaunut ja päivällä rollaattorin kanssa liikkuvat maksutta. Senioreille kello 9–14 arvolipulla tehdyt matkat puolitoista euroa”, Paasonen luettelee lippukampanjoita.

Kausi- ja kertalippujen hinnat on jäädytetty vuoden 2012 tasolle. Mobiililippu otettiin käyttöön viime vuonna.

Viime aikoina kaupunki on myös opetellut brändäämään joukkoliikennettä. Viime vuonna koko paikallisliikennejärjestelmä sai nimen, kun siitä tuli Vilkku.

”Seuraavaksi busseille tulee yhtenäinen ilme. Markkinointiin pitäisi panostaa vielä lisää. Monopoliaikana joukkoliikennettä ei ollut tapana markkinoida”, Paasonen muistelee.

Seija Paasosen mukaan olennainen osa menestystarinaa on ollut se, että joukkoliikenteen tarjonta on sovitettu paremmin vastaamaan kysyntää. Se on merkinnyt esimerkiksi ruuhka-ajan lisävuorojen käyttöönottoa vilkkaimmilla linjoilla.

Bussi 5X on juuri sellainen. Sitä kuljettavalle Jouko Lassiselle joukkoliikennebuumi on merkinnyt uutta työpaikkaa. Hän tarttui tilaisuuteen, kun Kuopiossa rekrytoitiin lisää bussikuskeja.

”Aiemmin olin teollisuustöissä, joissa työllistyminen oli epävarmaa ja työn takia joutui matkustamaan.”


Äänekäs kiitos kajahtaa takaovelta kuljettajan suuntaan melkein joka pysäkillä, kun matkustajat karisevat lähiökatujen varsille.

Paikallisliikenteen kustannukset ovat Kuopiossa jonkin verran nousseet. 14 miljoonan euron joukkoliikenneostojen ja yhdeksän miljoonan lipputulojen erotus on noin viisi miljoonaa euroa vuodessa. Ennen vuotta 2014 lipputukeen käytettiin enimmillään kolme miljoonaa vuodessa.

Joukkoliikenteen kehittämisestä on kuitenkin vahva yhteisymmärrys.

”Paikallisliikenne on kaupungin strategiassa top vitosessa. Tärkeä periaate on, että kaupungissa pitäisi pärjätä ilman omaa autoa”, Paasonen linjaa.


Samaan aikaan Kuopion keskustan ilmaisia pysäköintipaikkoja on vähennetty ja uusien asuinalueiden autopaikkojen minimimäärää on alennettu. Paikallisliikenteen rinnalla myös pyöräily lisääntyy, ja ensi vuonna kuopiolaisetkin pääsevät Helsingin tapaan huristelemaan kaupunkipyörillä.

”Ympäristöarvojen merkitys kasvaa, ja joukkoliikenteestä on esimerkiksi nuorison keskuudessa tullut trendikästä.”


Parikymppinen Senni Paananen istuu 5X:n kyydissä. Ajokortin hän hankki heti täysi-ikäistyttyään, mutta omaa autoa ei ole tullut edes harkittua.

”Aina menen bussilla, tämä on helppoa ja edullista.”

Työikäiset miehet ovat bussin penkeillä edelleen aliedustettuina, mutta heitäkin alkaa nykyään näkyä. 27-vuotias Sami Toivanen on matkalla töistä kotiin.

”Ei ole autoa, eikä ajokorttia. Kaveripiirissä on kortteja, muttei juurikaan autoja. Kaupungissa pääsee bussilla niin helposti.”

Myös Toivanen on huomannut, että kaupunkiliikenteessä puhaltavat uudet tuulet.

”Nykyään vilkkaimpia lähtöjä ajetaan kahdella bussilla peräkkäin. Ei ennen ollut sellaista.”

Fakta

Joukkoliikennematkustuksen kasvu vuosina 2016–2017


 Lappeenrannassa +9,8 prosenttia

 Oulun kaupunkiseudulla +9,3 prosenttia

 Kuopion Vilkku-liikenteessä +9,1 prosenttia

 Tampereen seudun Nysse-liikenteessä +7,8 prosenttia

 Joensuun seudun Jojo-liikenteessä +6,7 prosenttia

 Jyväskylän Linkki-liikenteessä +6,7 prosenttia

 Turun seudun Föli-liikenteessä +5,0 prosenttia

 Lahdessa +3,0 prosenttia

 Porissa +2,6 prosenttia

 Pääkaupunkiseudun HSL-liikenteessä +2,0 prosenttia

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Joukkoliikenne
  • Bussiliikenne
  • Kuopio

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Superautojen kauppa käy Suomessa kuumempana kuin koskaan – ”Nykyään kallis auto on osa lifestyleä siinä missä kallis laukkukin”

    2. 2

      Suomen junat ovat kuin tieteiselokuvista Ruotsiin verrattuna – Yksityisille avattu junaliikenne tökkii, eikä aikatauluihin voi luottaa

    3. 3

      Perjantaina on paljon pelissä – Miksi äänestys Soinin luottamuksesta on monessa puolueessa hankala?

    4. 4

      Eppu Normaalin Pantse Syrjää syytetään vaimonsa rajuista pahoinpitelyistä – Syrjä kiistää syytteet

    5. 5

      ”Helvetin noutopöytä” koitui miljoonien kohtaloksi – Nälkä on ase, ja siksi nälänhätiä luodaan ja niillä tapetaan kymmeniä miljoonia ihmisiä

      Tilaajille
    6. 6

      ”Jokainen oppilas saa kirjan kerran yölainaan” – Helsinki säästää, ja alakoululaisten vanhempia on hätistetty ostamaan itse lapsilleen kirjoja

      Tilaajille
    7. 7

      Tätä on Suomi: Pekka Sario, 18, sai ajokortin tiistaiaamuna, jo illalla hän joutui toistuvan tieraivon kohteeksi

    8. 8

      Ystäväni poika ei ole oppinut amiksessa juuri mitään – Onko ammattikoulutus todella näin surkealla tolalla?

    9. 9

      Päiväkoti vai kotihoito? Syyllisyys kalvaa pienten lasten vanhempia, kertoo tuore tutkimus

    10. 10

      Kun Vesa Vuorenmaan isä sammui sohvalle, hän siivosi jäljet ja ajoi Ladan talliin – nyt hän valmentaa ”hapettomassa tilassa olevia” asiakkaita luksuskuntosalilla Helsingin keskustassa

      Tilaajille
    11. Näytä lisää
    1. 1

      Miehet ovat usein tajuamattaan henkisen väkivallan uhreja – ”Miehillä voi olla parinkymmenen vuoden kokemus alistamisesta”

    2. 2

      Tätä on Suomi: Pekka Sario, 18, sai ajokortin tiistaiaamuna, jo illalla hän joutui toistuvan tieraivon kohteeksi

    3. 3

      Ystäväni poika ei ole oppinut amiksessa juuri mitään – Onko ammattikoulutus todella näin surkealla tolalla?

    4. 4

      Tämä määrä proteiinia on tarpeeksi, liika voi olla vaaraksi ja kasviproteiinilla pärjää, kunhan tietää mitä tekee – Nämä kahdeksan faktaa sinun täytyy tietää proteiineista

      Tilaajille
    5. 5

      Mikä Helsingin OP:ssa on vialla? Laina­neuvotteluihin ei pääse, viesteihin ei vastata

    6. 6

      Puolella miljoonalla suomalaisella on riittämätön lukutaito – Testaa, kuinka hyvin itse ymmärrät lukemaasi

    7. 7

      Kokoomuksen ja keskustan ryhmät vakuuttavat luottamusta Soinille – Jaana Pelkonen aikoo olla paikalla äänestyksessä, mutta ei lupaa tukeaan: ”Minullakin on omatunto”

    8. 8

      Arki-ilta raitiovaunussa kääntyi tappeluksi: Ohjaaja Jari Halonen löi humalaista koiranomistajaa nyrkillä naamaan ja sai siitä tuomion

    9. 9

      Suomen junat ovat kuin tieteiselokuvista Ruotsiin verrattuna – Yksityisille avattu junaliikenne tökkii, eikä aikatauluihin voi luottaa

    10. 10

      Vuoden vastenmielisin elokuva on tässä – Peppermint on järjetön ja tavattoman väkivaltainen, mutta pahinta siinä on asenne

    11. Näytä lisää
    1. 1

      ”Ihmisroskana” esitetty asunnoton alkoholisti Markku Korhonen ahdistui ja suuttui niin, että teki rikos­ilmoituksen – entinen yrittäjä auttoi pitkään muita, mutta päätyi itse sillan alle

    2. 2

      Auschwitziin matkanneet Kallion lukiolaiset kokivat Suomi-häpeää krakovalaisessa juutalaisravintolassa: ”Minun oli pakko mennä kysymään heiltä, että ymmärrättekö te yhtään, mitä teette”

    3. 3

      Virpi oli luokan priimus ja lääkäriperheen kultahippu – Hänestä tuli kirurgi, joka leikkasi potilaita lääkehuuruissa ja joutui lopulta vankilaan

      Tilaajille
    4. 4

      Puolella miljoonalla suomalaisella on riittämätön lukutaito – Testaa, kuinka hyvin itse ymmärrät lukemaasi

    5. 5

      Äiti riehui, ryyppäsi ja teki lopulta itsemurhan – Kun Sari Järn halusi ymmärtää miksi, hän löysi suvun synkän historian

      Tilaajille
    6. 6

      Helsinkiläisnaisen auto saarrettiin traktorilla Nuuksiossa – ”Espoon sumputtaja” Lucas Heimsch perheineen kertoo nyt, mikä kaupunkilaisten käytöksessä mättää

    7. 7

      Espoolainen oppilas kuoli saatuaan sairaus­kohtauksen liikunta­tunnilla, jolla tehtiin piip-testiä – Testistä on annettu tarkat ohjeet kouluille, sanoo sivistys­toimen johtaja

    8. 8

      ”Ongelmista ykkönen on viina, kakkonen on viina ja kolmonen on viina” – Ensihoidon eläköityvä vastuulääkäri Teuvo Määttä on nähnyt Helsingin pimeän puolen

    9. 9

      Miehet ovat usein tajuamattaan henkisen väkivallan uhreja – ”Miehillä voi olla parinkymmenen vuoden kokemus alistamisesta”

    10. 10

      Siirtämäänsä autoa tuhonnut hinaus­auton kuljettaja herätti hämmennystä Vantaan Koivu­haassa – auto oli tarkoituskin viedä romutettavaksi, kertoo kuljettaja

    11. Näytä lisää