Kotimaa

Suomessa on noin 650 huono­kuntoista siltaa, ja osa niistä sijaitsee pääkaupunki­seudun vilkkaimmilla väylillä – Katso HS:n haku­koneesta, montako huono­kuntoista siltaa on kotikunnassasi

Esimerkiksi Länsiväylän silloista peräti seitsemän on luokiteltu huonokuntoiseksi. Kehä I:llä huonokuntoisia siltoja on neljä.

Pääkaupunkiseudun autoilijat ylittävät huonokuntoisen sillan vähintään 760 000 kertaa vuorokaudessa.

Liikenneviraston mukaan Suomessa on noin 650 siltaa, jotka ovat huonossa tai erittäin huonossa kunnossa. Valtaosa huonokuntoisista silloista sijaitsee hiljaisilla osuuksilla, niin sanotulla alemmalla tieverkolla. Niitä riittää kuitenkin myös Suomen vilkkaimmille tieosuuksille, joilla ajaa yli 40 000 ajoneuvoa vuorokaudessa.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen (ely) alueella on 19 huonokuntoista siltaa, joiden vuorokautinen liikennemäärä kohoaa yli 40 000 auton.

Länsiväylän silloista peräti seitsemän on luokiteltu huonokuntoiseksi. Kehä I:llä huonokuntoisia siltoja on neljä – tosin Klaukkalanpuiston siltoja korjataan parhaillaan. Kehä III:lla, jolla kulkee paljon raskasta liikennettä, on kaksi huonokuntoista siltaa.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Huonokuntoisia, peruskorjauksen tarpeessa olevia siltoja on myös Hämeenlinnanväylällä, Tuusulanväylällä ja Lahdenväylällä.

Uudellamaalla huonokuntoisia siltoja on yhteensä 90, niistä kahdeksan on luokiteltu erittäin huonokuntoiseksi. HS kokosi tiedot Uudenmaan erittäin huonokuntoiseksi luokitelluista silloista kartalle. Katso, osuuko joku niistä ajoreitillesi:

(Juttu jatkuu kartan jälkeen.)



Kaikkiaan 45 huonokuntoista siltaa sijaitsee Suomessa tieosuuksilla, joiden liikennemäärät nousevat yli 20 000 ajoneuvoon vuorokaudessa.

”Niitä korjataan sieltä yksi kerrallaan pois, mutta tämä on tosiasia. Huonokuntoisia siltoja on pääväylilläkin”, sanoo yksikön päällikkö Minna Torkkeli Liikennevirastosta.


Yksi huonokuntoiseksi luokiteltu silta on Leppävaaran liittymän risteyssilta. Espoolainen Oskari Virtanen asuu sillan kupeessa ja ajaa sen yli monta kertaa päivässä töihin ja harrastuksiin. Hän on yllättynyt Suomessa olevien huonokuntoisten siltojen määrästä.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Virtanen sanoo, ettei hän ole ennen ajatellut siltaturvallisuutta, mutta Genovan onnettomuus sai hänetkin miettimään kotiseudun siltojen kuntoa.

Elokuun puolivälissä moottoritiesilta romahti 200 metrin matkalta Genovassa, Pohjois-Italiassa. 43 ihmistä kuoli.

”Työkaverini on kertonut, että Leppävaaran liittymän risteyssillan jälkeen tuleva seuraava silta Sinimäen kohdalla on heilunut, kun hän on ajanut sen yli. Tämä kiinnitti huomioni, koska niinhän tapahtui Italiassakin ennen sillan romahtamista”, sanoo Virtanen.

Vaikka osa pääkaupunkiseudun vilkasliikenteisistä silloista kaipaa kipeästi korjausta, Torkkelin mukaan yhdelläkään niistä ei ole kantavuusongelmia. Kantavuusongelmat koskevat yleensä vanhoja siltoja, jotka on suunniteltu paljon nykyistä pienemmille kuormille.

”Meillä on kantavuusongelmaisia siltoja, joilla on painorajoituksia, ja niitä seurataan eri tavalla”, Torkkeli sanoo.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Hänen mukaansa kyse on sillan suunnittelusta.

”Jos aikoinaan on ajateltu, että sillalta mennään hevoskuormalla tai pienellä autolla, ei se kestä nykypäivän rekkoja. Kantavuusongelmaiset sillat ovat pääasiassa ennen 1960-lukua tehtyjä siltoja. Joukossa on joitakin sitä nuorempia, erikoisemmalla rakenteella varustettuja siltoja.”

Kunnista eniten huonokuntoisia siltoja on Helsingissä, Vantaalla, Salossa, Kuopiossa ja Espoossa. Niissä kussakin on 11–14 huonokuntoista siltaa.

Alla olevasta hakukoneesta voit tarkistaa, kuinka monta huonokuntoista siltaa on omassa kotikunnassasi:

(Juttu jatkuu hakukoneen jälkeen.)



Genovan siltaturma herätti Suomessakin huolta ja keskustelua siltojen turvallisuudesta.

Espoolainen Helena Toivonen on ollut tietoinen siitä, että Suomessa on paljon huonokuntoisia siltoja. Hän on kuitenkin luullut, että niitä olisi kymmenen kertaa todellista vähemmän eli noin 60.


Toivosen mielestä asiasta on syytä puhua ja Suomen tämänhetkisestä tilanteesta pitääkin olla huolissaan.

”Olisihan se aivan hirveää, että olisi lapset ja koira kyydissä ja silta romahtaisi! Siltoja pitäisi alkaa tarkistaa Suomessakin viimeistään nyt, ennen kuin täällä sattuu mitään.”

Espoolainen Virpi Vuollet ajaa Leppävaaran liittymän huonokuntoiseksi määritellyn risteyssillan yli töihin Tapiolaan päivittäin. Hän toivoo, että viranomaiset alkaisivat Italian siltaonnettomuuden jälkeen kiinnittää siltojen kunnossapitoon enemmän huomiota.

Vuollet sanoo, että siltojen huonokuntoisuutta on pelottavaa ajatella, mutta niiden kuntoon täytyy vain luottaa.

”Ajatuksena siltojen romahtaminen on kamala, mutta sitten sitä kuitenkin ajattelee, että eihän sellaista nyt täällä meillä Suomessa tapahdu.”


Liikenneviraston Minna Torkkelin mukaan suomalaisautoilijoiden ei tarvitse olla huolissaan siltaturvallisuudesta, sillä viranomaiset ovat hyvin perillä siltojen kunnosta ja kantavuudesta.

Liikenneviraston hallinnassa on tällä hetkellä 15 160 maantiesiltaa. Niistä jokainen tarkastetaan vähintään viiden vuoden välein. Joidenkin siltojen kuntoa seurataan vuosittain tai tiheämmin. Tarvittaessa sillalle asennetaan monitorit, joiden kautta Liikennevirasto voi seurata sillan kohtaamaa rasitusta jatkuvasti.

Tällä hetkellä jatkuvassa tarkkailussa ovat ainakin Äänekosken silta ja Kirjalansalmen silta Paraisilla, Varsinais-Suomessa.

Äänekosken sillan tilanteen odotetaan helpottavan, kun uuden biotuotetehtaan rakenteilla olevat liikennejärjestelyt valmistuvat. Raskas liikenne siirtyy keskustan ohittavalle tielle.

”Oletetaan, että silta toimii pitkäänkin, kun sen rasitustasot eivät nouse ja saadaan liikennettä uudelle yhteydelle”, Torkkeli sanoo.

Sen sijaan Paraisten Kirjalansalmen riippusillalle ei ole luvassa yhtä nopeaa ratkaisua, vaikka silta on ainoa tieyhteys Paraisille. Kirjalansalmen uuden sillan suunnittelu on aluillaan, mutta vie vuosia ennen kuin silta on valmis.

Nyt Kirjalansalmen sillan rasitusta yritetään vähentää rajoituksella, jonka mukaan rekkojen on pidettävä sillalla vähintään 50 metrin etäisyys toisiinsa.

”Kesällä kävin siellä. Valitettavasti sitä ei ainakaan silloin noudatettu”, Torkkeli sanoo.

Suomalaisten siltojen korjaustarve on ollut suurta 1990-luvulta lähtien. Iso joukko siltoja on peruskorjausiässä.

Vuoden 2013 ajoneuvoasetuksen muutos nosti raskaan kaluston suurimmat sallitut massat 60 tonnista 76 tonniin. Sen jälkeen valtio on myöntänyt siltojen korjauksiin lisärahaa. Sen ansiosta huonokuntoisten siltojen määrän kasvu on viime vuosina pysähtynyt.

Nyt lisärahoitukset ovat loppumassa, ja siltojen korjausrahat ovat palautumassa perustasolle eli noin 50 miljoonaan euroon vuodessa.

Torkkelin mukaan se tietää siltojen korjausvelan kasvua. Hän huomauttaa, että tyydyttävässä kunnossa olevia siltoja on suuri määrä: Liikenneviraston mukaan noin 4 500 siltaa.

”Tyydyttävän kuntoluokan huonoimmat sillat ovat jo korjausiässä. Ne eivät ole kriittisessä kunnossa, mutta niitä pitäisi ruveta korjaamaan. Se määrä lisääntyy meillä tällä hetkellä, koska sillat vanhenevat”, Torkkeli sanoo.

”Siksi korjausvelka kasvaa kovempaa tahtia kuin huonokuntoisten siltojen määrä.”


Kuopion Jännevirran siltavanhus vaihtuu uuteen jättisiltaan

Jännevirran silta kohoaa lähes 30 metrin korkeuteen kapeassa salmessa Kuopion ja Siilinjärven kuntarajalla. Työmiehet rakentavat sillankaiteita, mutta kolmen viikon kuluttua sillalla ajavat jo autot.

Toistaiseksi liikenne kulkee viereistä vanhaa kaarisiltaa pitkin, joka näyttää uuden sillan rinnalla pikkuruiselta.

Uutta siltaa on odotettu pitkään, sillä vanha silta valtatie 9:lla Kuopiosta Joensuun suuntaan on ollut vuosikausia murheenkryyni. Vuonna 1951 valmistunut langerpalkkisilta on kapea, ja sen kantavuus ei riitä nykyisille jättirekoille. Sillalle on asetettu 65 tonnin painorajoitus ja 40 kilometrin tuntinopeusrajoitus.

Liikennevirasto on seurannut iäkästä ja kantavuusongelmaista siltaa myös jatkuvalla monitoritarkkailulla. Liikenneviraston projektipäällikkö Hannu Nurmen mukaan siltaa on korjattu muun muassa 1980-luvulla lisäämällä siihen aputuet ja vetoteräksiä.

”Näillä toimilla sillalle saatiin tekohengitettyä ikää. Vuonna 2015 yksi vetoteräksistä katkesi, mikä oli jo melkoinen oire sillan kunnosta”, Nurmi sanoo.

Jännevirran sillan ylittää vuorokaudessa 8 000–9 000 autoa, kesällä enemmän. Sen ali kulkee Saimaan syväväylä, minkä vuoksi autoliikenne valtatiellä on pysäytetty ja silta on avattu aluksille 300–400 kertaa vuodessa.


Siltahanke on maksanut noin 33 miljoonaa euroa. Nurmen mukaan liittopalkkisilta uusine liikennejärjestelyineen helpottaa suuresti valtatien liikennettä. Jatkossa laivaliikenne mahtuu sillan alitse, ja uusi suorempi ja leveämpi väylä helpottaa navigointia.

Kun autoliikenne syyskuun puolivälissä nousee jo uudelle liittopalkkisillalle, rakennustyöläiset siirtyvät vanhan sillan luo. Vuoden loppuun mennessä 67-vuotias siltavanhus on purettu.


Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Hissin kaapeli katkesi chicagolaisessa pilvenpiirtäjässä ja matkustajat syöksyivät 84 kerrosta alaspäin – selvisivät säikähdyksellä

    2. 2

      Valtava huumetakavarikko Helsingissä – Poliisi pääsi kansainvälisen liigan jäljille, kun iso hormonilähetys meni vahingossa väärään osoitteeseen

    3. 3

      Mies ajoi punaisia päin kääntyessään oikealle – Korkein oikeus antoi yllättäen valitusluvan, ja nyt tutkitaan, onko yöaikaan oikealle kääntyminen punaisilla sittenkään törkeä teko

    4. 4

      Kylmähermoinen asiakas sekoitti ryöstäjän suunnitelmat – Naamiomies jäi kiinni verekseltään Keravalla

    5. 5

      Asiantuntijat pelkäävät, että kauppa­keskus Redi on väärässä paikassa – HS pyysi arvioita, miten Kalasataman kauppa­keskus selviäisi alku­vaikeuksistaan

      Tilaajille
    6. 6

      Oletko etsintäkuulutettu tietämättäsi? Maksamaton ylinopeussakko voi tulla vastaan esimerkiksi ulkomaanmatkalle lähtiessä

    7. 7

      Onko netin keskustelukulttuuri rikki? Näin feministi ja transaktiivi osoittaa sanansa valkoiselle heteromiehelle

    8. 8

      Espanja uhkasi äänestää brexit-sopua vastaan, jos sopimusta ei muuteta

    9. 9

      Kuolleen kaskelotin vatsasta löytyi lähes kuusi kiloa muovi­roskia Indonesiassa – eläin oli niellyt 115 muovimukia, sandaaleja ja pulloja

    10. 10

      Vahva myrkkymaali olisi estänyt merirokon kiinnittymisen Tapio Lehtisen veneen pohjaan, mutta EU tuli väliin – Nyt tarvitaan raappaa ja paistinpannua, että äyriäiset saa irti

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Peltipoliisin ylinopeus­sakoista luistaminen voi johtaa etsintä­kuulutukseen: Malmin poliisi­taloon saapuneesta naisesta ei tullut yhtä 1 800 etsintä­kuulutetusta – hän löi poliisit ällikällä

    2. 2

      Suuren kauppakeskuksen rakentaminen keskeytyi Espoossa – Lippulaivalle etsitään nyt uutta urakoitsijaa

    3. 3

      Näin karsealta näyttää yksin­purjehtija Tapio Lehtisen veneen pohja – ”Ei riitä, että barnakkelit pilaavat kilpailun, ne laittavat oikeasti hengen­vaaralliseen tilanteeseen”

    4. 4

      Tulivuoren­purkaus pimensi Auringon ja sitten tulivat paise­rutto, pakkaset ja nälän­hätä – vuosi 536 oli ihmis­kunnan historian kamalin, sanovat tutkijat

    5. 5

      Asiantuntijat pelkäävät, että kauppa­keskus Redi on väärässä paikassa – HS pyysi arvioita, miten Kalasataman kauppa­keskus selviäisi alku­vaikeuksistaan

      Tilaajille
    6. 6

      Ruotsalaisen koulun juhlissa julkisesti jaettu seksipalkinto johti ehdolliseen tuomioon – ”tunnustuksen” saanut järkyttyi kaveriensa tempauksesta

    7. 7

      Suomalaistutkijat löysivät uuden yhteyden ruuan ja aineenvaihduntaa edistävän ruskean rasvan välillä

    8. 8

      Tällainen on Suomi: Kun Trump kertoi uskomattoman väitteen Pohjolan metsänhoidosta, suomalaiset lähtivät metsään haravoimaan ja imuroimaan

    9. 9

      Brexit on iso poliittinen erehdys, josta Suomella on paljon opittavaa

    10. 10

      Asemiehet tunkeutuivat toimistoon Mannerheimintiellä ja vaativat yrittäjältä 20 000 euroa – Uhri ja poliisi järjestivät väijytyksen, rikolliset saatiin tuomiolle

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Tutkimus paljastaa: Koulujen uudet menetelmät heikentävät oppimista merkittävästi

    2. 2

      Puurokattila liedellä kertoi, että asunnosta oli lähdetty vauhdilla – Sina Varheen tytär katosi, ja seuraavien kuukausien jäljet seuraavat äitiä läpi elämän

      Tilaajille
    3. 3

      Paniikkia, konkurssien pelkoa ja lähtöaikeita – Kauppakeskus Redin asiakaskato ajaa yrittäjiä ahdinkoon

    4. 4

      Helsingin surkein taloyhtiö oli pahassa jamassa ja jopa vaarallinen – juuri valmistunut peruskorjaus maksoi 2 800 euroa neliöltä

    5. 5

      Tällainen on Suomi: Kun Trump kertoi uskomattoman väitteen Pohjolan metsänhoidosta, suomalaiset lähtivät metsään haravoimaan ja imuroimaan

    6. 6

      Täti innostui sukututkimuksesta, ja niin Leenakin teki dna-testin – Kun tulokset tulivat, eletty elämä osoittautui valheeksi

      Tilaajille
    7. 7

      Ihmisten ja hiirten aivoista löytyi suolisto­bakteereita – ”Tämä on tajunnan­räjäyttävää”, kommentoi neuro­tieteilijä

    8. 8

      Kuvia Suomesta, osa 39: Rio Gandara kuvasi, mitä tekevät ihmiset, jotka eivät saa öisin unta

    9. 9

      Mies loi ”bändilleen” tyhjästä fani­kunnan, levy-yhtiön sekä uutis­sivuston ja buukkasi niiden avulla kiertueen ilman yleisöä – nyt hän selittää tekoaan Twitterissä

    10. 10

      Kun nuoret äidit haksahtavat ravitsemusgurujen hölynpölyyn, kärsijöitä ovat lapset – Näin sanoo ravitsemusterapeutti Reijo Laatikainen ja oikoo verkon vallanneita harhaluuloja yksi kerrallaan

      Tilaajille
    11. Näytä lisää