Kotimaa    |   Kommentti

Venäjän uusi tullilaki on karhun­palvelus sujuvalle naapuruudelle – Kömmähdys paljastaa taas kerran komento­talouden kääntö­puolen

Yhden auton sääntö muistuttaa tylyydessään siitä arvaamattomuudesta, jota Venäjän hallintoon aina liittyy, kirjoittaa HS:n päätoimittaja Antero Mukka.

Venäjän
tulli- ja raja-­asemat ovat paikkoja, joissa viranomais­vallan kokee konkreet­tisesti. Yrmy­ilmeinen virkakunta on herroja omalla maallaan, ja paikat rajanylittäjän kyykytykseen käytetään tarkasti.

Tässä mielessä Venäjän tuore tullilain muutos ei ole mikään yllätys.

Kokematon rajanylittäjä pelkää vaistomaisesti virheitä, ja tilaisuuksia töpeksimiseen kyllä riittää. Itsekin olen saanut kipakat moitteet, kun en rajalle saapuessa ymmärtänyt pysähtyä oikealla kohtaa. Toisella kerralla siivosin kuuliaisesti takakontista tippuneiden lastenruokapurkkien sirut roskikseen.

Värtsilässä tullivirkailijan oli vaikea ymmärtää, miksi autoni tavaratilan pohjalta ei voi esitellä vararengasta. Hybridissä kun sinne on sijoitettu akkuja.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Autoilijan protokolla rajalla on tiukka. Kokeneilta rajanylittäjiltä homma sujuu rutiinilla, mutta ensikertalaista luukulta toiselle poukkoilu ja paperipinon kanssa puljaaminen hämmentää.

Etenkin rajan takaa palatessa välkkyy mielessä huoli siitä, ettei pääsekään rajan yli Suomeen tai kauhukuva auton takavarikosta tullihäkkiin jonkun vähäpätöisen muotoseikan vuoksi.

Suomalaisvinkkelistä nyt kehkeytynyt sotku on tätäkin taustaa vasten pähkähullu. Venäjä on viime viikon lopulta lähtien sallinut ulkomaan kansalaisille vain yhden omistamansa auton tuonnin tullitta. Kyse on siis hyvinkin väliaikaisesta tuonnista, kuten itärajan asukkaiden bensanostoreissuista itärajan taakse.

Venäjällä ei kaiketi hoksattu ottaa huomioon sitä, kuinka yleisesti Suomessa autot ovat pankkien ja muiden rahoitusyhtiöiden omistuksessa. Merkittävä osa uusista autoista myydään osamaksulla, jolloin rekisteriotteeseen omistajaksi merkitään rahoitusyhtiö.

Suomen teillä liikkuvista autoista arviolta puoli miljoonaa on tämän takia jonkun muun kuin haltijan omistuksessa. Samat säännöt koskevat tietysti leasing-autoja ja firmojen itse omistamia työsuhdeautoja.

Edes rahoitusyhtiön myöntämä maastavientilupa ei tilannetta pelasta.

Itärajalta on lakimuutoksen vuoksi käännytetty jo satoja ajoneuvoja. Tullimaksun kohdallahan ei ole kyse pikkusummasta, vaan tällä tietoa jopa tuhansista euroista. Summa määräytyy auton käyvän arvon perusteella.

Suomen tullille ja suomalaispoliitikoille Venäjän uusi tullikäytäntö tuli täytenä yllätyksenä. Tämän perusteella voi tietysti pohtia sitä, kuinka avointa ja sujuvaa viranomaisten välinen tiedonvaihto lopulta onkaan.

Tiettävästi Venäjä pyrkii tiukennuksella hillitsemään laitonta autokauppaa. Ilta-Sanomien tietojen mukaan etenkin Liettuasta Venäjälle tuotuja autoja on päätynyt laittomille markkinoille.

Venäläishallinnon järkeilemä ratkaisu muistuttaa taas kerran komentotalouden kääntöpuolesta. Käsillä on ollut ongelma, johon johto on keksinyt pätevän lääkkeen. Päätös on jalkautettu ripeästi, ilman että kenelläkään on ollut haluja tai uskallusta haastaa ylimitoitettuja toimenpiteitä. Niinpä yhden ongelman ratkaisu on tuottanut tukun uusia murheita.

On helppo kuvitella tilanne, jossa johto päättää kaikessa viisaudessaan ja muut ovat ”vain töissä täällä”.

Toisaalta sekin on tietysti mahdollista, että itärajalla on jälleen käynnissä ihan tietoinen operaatio, jonka tavoitteena on muistuttaa siitä, että keinovalikoimaa pakan sekoittamiseen riittää.

Yhden auton sääntö on joka tapauksessa vakava takaisku pyrkimyksille normalisoida itärajan yli tapahtuvaa autoliikennettä. Se muistuttaa tylyydessään siitä arvaamattomuudesta, jota Venäjän hallintoon aina liittyy.

Tämä on harmillista, sillä satunnaisen automatkaajan silmin Venäjä ei ole oikeasti enää mikään villi itä. Teiden kunto on ainakin valtaväylillä kohentunut, liikennekulttuuri mennyt parempaan suuntaan ja viranomaismielivaltaakin ohjattu ojennukseen.

Raja-asemalla kohtelu on omankin kokemukseni mukaan ollut parhaimmillaan asiallisen ystävällistä, hyvinkin ammattimaista. Esimerkiksi Sallan rajan nuori henkilökunta hoiti hommansa moitteitta.

Värtsilässäkin rajavirkailijat laskivat pikkulapsen kanssa matkustavan perheen sunnuntai-iltapäivän pitkän autojonon ohi.

Eri rajanylityspaikkojen työkulttuureissa tiedetään toki olevan eroja, eivätkä päivätkään ole yhdestä puusta.

Rajan takaiselle matkailuelinkeinolle kaikenlainen mielivallaksi koettu byrokratia on karhunpalvelus. Lähialueilla ja kauempana Euroopassa löytyy kosolti maita, joissa rajamuodollisuudet eivät vie matka-aikaa.

Sekin on muistettava, että uuden tullilain määräys ei koske vain meitä Suomessa syntyneitä. Täälläkin asuu kymmeniätuhansia venäjänkielisiä, joista monilla on sukua ja muita läheisiä esimerkiksi Pietarissa tai Petroskoissa. Monilla on säännöllisesti tarve asioida rajan yli. Heidänkin arkeensa ihan pöhkö lakimuutos toi harmia ja päänvaivaa.

Täysin avointa Venäjän rajasta tuskin ihan heti tulee, ja riittävälle kontrollille on perusteita. Kunnon kansalaisten kiusaaminen saisi kuitenkin loppua.

Toivottavasti uusi ukaasi saapuu raja-asemille pian.

Kirjoittaja on HS:n päätoimittaja.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Venäjä
  • Suomen tulli
  • Kolumnit

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Suomen junat ovat kuin tieteiselokuvista Ruotsiin verrattuna – Yksityisille avattu junaliikenne tökkii, eikä aikatauluihin voi luottaa

    2. 2

      Ystäväni poika ei ole oppinut amiksessa juuri mitään – Onko ammattikoulutus todella näin surkealla tolalla?

    3. 3

      Superautojen kauppa käy Suomessa kuumempana kuin koskaan – ”Nykyään kallis auto on osa lifestyleä siinä missä kallis laukkukin”

    4. 4

      Perjantaina on paljon pelissä – Miksi äänestys Soinin luottamuksesta on monessa puolueessa hankala?

    5. 5

      Itä-Ukrainan sodasta tuli asukkaiden arkea – kymmenet­tuhannet ylittävät tulitauko­linjan päivittäin

    6. 6

      ”Jokainen oppilas saa kirjan kerran yölainaan” – Helsinki säästää, ja alakoululaisten vanhempia on hätistetty ostamaan itse lapsilleen kirjoja

      Tilaajille
    7. 7

      Miehet ovat usein tajuamattaan henkisen väkivallan uhreja – ”Miehillä voi olla parinkymmenen vuoden kokemus alistamisesta”

    8. 8

      Rakennusala tarvitsee kulttuurin muutoksen, jotta sen maine paranisi

    9. 9

      Mittaamisen kulttuuri ei sovi koululiikuntaan

    10. 10

      Päiväkoti vai kotihoito? Syyllisyys kalvaa pienten lasten vanhempia, kertoo tuore tutkimus

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Miehet ovat usein tajuamattaan henkisen väkivallan uhreja – ”Miehillä voi olla parinkymmenen vuoden kokemus alistamisesta”

    2. 2

      Tätä on Suomi: Pekka Sario, 18, sai ajokortin tiistaiaamuna, jo illalla hän joutui toistuvan tieraivon kohteeksi

    3. 3

      Ystäväni poika ei ole oppinut amiksessa juuri mitään – Onko ammattikoulutus todella näin surkealla tolalla?

    4. 4

      Tämä määrä proteiinia on tarpeeksi, liika voi olla vaaraksi ja kasviproteiinilla pärjää, kunhan tietää mitä tekee – Nämä kahdeksan faktaa sinun täytyy tietää proteiineista

      Tilaajille
    5. 5

      Mikä Helsingin OP:ssa on vialla? Laina­neuvotteluihin ei pääse, viesteihin ei vastata

    6. 6

      Puolella miljoonalla suomalaisella on riittämätön lukutaito – Testaa, kuinka hyvin itse ymmärrät lukemaasi

    7. 7

      Kokoomuksen ja keskustan ryhmät vakuuttavat luottamusta Soinille – Jaana Pelkonen aikoo olla paikalla äänestyksessä, mutta ei lupaa tukeaan: ”Minullakin on omatunto”

    8. 8

      Arki-ilta raitiovaunussa kääntyi tappeluksi: Ohjaaja Jari Halonen löi humalaista koiranomistajaa nyrkillä naamaan ja sai siitä tuomion

    9. 9

      Suolistomikrobeja uhkaa sukupuutto jos jatkamme syömistä nykyiseen tapaan – Tuhojen korjaaminen saattaa vaatia järeitä toimenpiteitä

    10. 10

      Suomen junat ovat kuin tieteiselokuvista Ruotsiin verrattuna – Yksityisille avattu junaliikenne tökkii, eikä aikatauluihin voi luottaa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      ”Ihmisroskana” esitetty asunnoton alkoholisti Markku Korhonen ahdistui ja suuttui niin, että teki rikos­ilmoituksen – entinen yrittäjä auttoi pitkään muita, mutta päätyi itse sillan alle

    2. 2

      Auschwitziin matkanneet Kallion lukiolaiset kokivat Suomi-häpeää krakovalaisessa juutalaisravintolassa: ”Minun oli pakko mennä kysymään heiltä, että ymmärrättekö te yhtään, mitä teette”

    3. 3

      Virpi oli luokan priimus ja lääkäriperheen kultahippu – Hänestä tuli kirurgi, joka leikkasi potilaita lääkehuuruissa ja joutui lopulta vankilaan

      Tilaajille
    4. 4

      Puolella miljoonalla suomalaisella on riittämätön lukutaito – Testaa, kuinka hyvin itse ymmärrät lukemaasi

    5. 5

      Äiti riehui, ryyppäsi ja teki lopulta itsemurhan – Kun Sari Järn halusi ymmärtää miksi, hän löysi suvun synkän historian

      Tilaajille
    6. 6

      Helsinkiläisnaisen auto saarrettiin traktorilla Nuuksiossa – ”Espoon sumputtaja” Lucas Heimsch perheineen kertoo nyt, mikä kaupunkilaisten käytöksessä mättää

    7. 7

      Espoolainen oppilas kuoli saatuaan sairaus­kohtauksen liikunta­tunnilla, jolla tehtiin piip-testiä – Testistä on annettu tarkat ohjeet kouluille, sanoo sivistys­toimen johtaja

    8. 8

      ”Ongelmista ykkönen on viina, kakkonen on viina ja kolmonen on viina” – Ensihoidon eläköityvä vastuulääkäri Teuvo Määttä on nähnyt Helsingin pimeän puolen

    9. 9

      Miehet ovat usein tajuamattaan henkisen väkivallan uhreja – ”Miehillä voi olla parinkymmenen vuoden kokemus alistamisesta”

    10. 10

      Siirtämäänsä autoa tuhonnut hinaus­auton kuljettaja herätti hämmennystä Vantaan Koivu­haassa – auto oli tarkoituskin viedä romutettavaksi, kertoo kuljettaja

    11. Näytä lisää