Kotimaa

Autoilija ei voi tietää, paljonko biopolttoaine vaikuttaa ympäristöön – bio-osuus vaihtelee dramaattisesti, ja se näkyy selvästi liikenteen päästöissä

Vuonna 2016 suomalaiset valmistajat myivät biopolttoaineet Ruotsiin ja Norjaan. Sen seurauksena Suomen liikenteen päästöt kasvoivat 13,5 prosenttia. ”Ei tämä mitään huijausta ole”, sanoo Öljy- ja biopolttoaineala ry:n toimitusjohtaja Helena Vänskä.

Suomen kasvihuonekaasujen päästöt kasvoivat vuonna 2016 noin 6 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Päästöjä lisäsi ennen kaikkea liikenteen päästöjen kasvu peräti 13,5 prosentilla.

Yllättävä lisäys johtui tieliikenteen polttoaineiden bio-osuuden pienenemisestä.

”Suurin syy päästöjen kasvuun oli liikennepolttoaineiden bio-osuuden pieneneminen dramaattisesti vuodesta 2015”, kertoo erityisasiantuntija Johannes Lounasheimo Suomen ympäristökeskuksesta.


Vuonna 2015 biokomponentteja oli polttoaineen seassa paljon, mutta seuraavana vuonna niitä ei juuri lisätty, Lounasheimo kertoo.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

”Tämä lisäsi liikenteen päästöjä koko Suomessa.”

Viime vuonna sekoitussuhteessa ”palattiin ruotuun”. Myös tämän vuoden velvoite, 15 prosenttia, toteutunee.

Jakeluyhtiöillä on velvollisuus lisätä tieliikenteen polttoaineisiin tietty määrä uusiutuvista raaka-aineista valmistettuja komponentteja.

Vuonna 2015 moottoribensiinin, dieselin ja biopolttoaineiden energiasisällöstä uusiutuvaa tuli olla vähintään 8 prosenttia, vuonna 2016 vähintään 10 prosenttia.

Velvoite sisältää kuitenkin kahden vuoden liukuman, ja yhtiöt voivat siten vaikuttaa sekoitusmääriin. Näin on myös tehty. Biosisältöjä tilastoivan Eurostatin mukaan Suomen tieliikenteessä käytettyjen biopolttoaineiden osuus oli 22 prosenttia vuonna 2015 ja 8,4 prosenttia vuonna 2016.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Öljy- ja biopolttoainealan mukaan jakeluvelvoite täytettiin vuonna 2016 ”aikaisempien vuosien ylitäytöllä”.

”Jakeluvelvoite mahdollistaa vuosittaisen vaihtelun biosisällön lisäämisessä. Jos edellisenä vuonna on ylitäyttöä, biosisältöä voidaan vähentää seuraavana vuonna”, kertoo toimitusjohtaja Helena Vänskä Öljy- ja biopolttoaineala ry:stä.


Vuonna 2016 suomalainen biopolttoaine meni vientiin.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

”Ruotsi ja Norja asettivat tuolloin biovelvoitetavoitteita, ja suomalaiset valmistajat toimittivat polttoaineen sinne, mistä saivat parhaan hinnan”, Vänskä sanoo.

”Kyllä tämä on ihan yritystoimintaa. Yhtiöt toimivat markkinatilanteen mukaan.”
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Kuluttaja ei kuitenkaan voi tietää, kuinka paljon biosisältöä polttoaineessa on. Moni kuvittelee tankkaavansa ympäristöä vahingoittamatonta polttoainetta, mutta saakin muuta.

”Ei tämä mitään huijausta ole. Sähköautollakin ajavat kuvittelevat ajavansa nollapäästöisellä autolla, vaikka sähkö olisi tuotettu ruskohiilellä”, Vänskä toteaa.

Helsinkiläisellä jakeluasemalla dieseliä tankkaava Kamil Rezazadeh haluaisi tietää, kuinka paljon uusiutuvaa polttoaine sisältää.

”Olisihan se hyvä tietää. Silloin voisi valita”, Rezazadeh sanoo.

Hän on valinnut autonsa pienen polttoaineenkulutuksen ja vähäpäästöisyyden vuoksi.

”Jos on mahdollista valita ympäristöystävällisempi vaihtoehto, pitäisi valita. Aina niin ei kuitenkaan voi tehdä. Itse mieluiten pyöräilisin.”

Myös viereisellä mittarilla tankkaava Erkki Nikulainen vakuuttaa, että polttoaineen ympäristövaikutuksilla on merkitystä.

Hän valitsi kaksitoista vuotta sitten hybridiauton, koska malli oli todettu kestäväksi ja pitkäikäiseksi.

”Kyllä myös auton valmistaminen aiheuttaa päästöjä.”

Päästökehitys kertoo Helena Vänskän mukaan hyvin selvästi sen, miten tehokas ratkaisu biopolttoaineet ovat liikenteen päästöjen vähentämisessä.

”Autokanta ei ole juuri muuttunut, mutta biosisällön vähenemien näkyi heti päästöissä”, Vänskä sanoo.

”Sähköautojen lisääminen ja liikennejärjestelmien uusiminen ovat hitaita keinoja vaikuttaa päästöihin. Biopolttoaineet vaikuttavat heti.”

Polttoaineisiin lisätyt biokomponentit ovat uusiutuvista raaka-aineista valmistettuja ainesosia. Niitä voidaan valmistaa esimerkiksi kasviöljyistä ja eläinrasvoista, sokeri- ja tärkkelyspitoisista kasveista, elintarviketeollisuuden jätteistä ja sivuvirroista sekä metsätähteistä ja selluloosasta.

Nykyisin polttoaineisiin lisättävä bio-osa on Vänskän mukaan lähinnä dieselöljyyn lisättyä vetykäsiteltyä kasviöljyä hvo:ta. Sitä valmistavat UPM ja Neste. UPM käyttää raaka-aineenaan puupohjaista mäntyöljyä, joka on selluntuotannon tähde.

Kiinteätä puuta ei toistaiseksi käytetä prosessin kalleuden vuoksi.


Euroopan unioni on asettanut tieliikenteen polttoaineille 10 prosentin uusiutuvan energian tavoitteen vuodelle 2020. Suomi on tiukentanut kansallisen tavoitteensa 20 prosenttiin.

Vänskän mukaan jo EU:n tavoitteen saavuttaminen on useimmille maille vaikeaa. ”Sen saavuttavat vain Suomi, Ruotsi ja Itävalta.”

Suomi saavuttaa ”leikiten” myös tiukemman 20 prosentin tavoitteen.

Vuoden 2016 energia- ja ilmastostrategian mukaan liikenteen biopolttoaineiden energiasisällön fyysinen osuus kaikesta tieliikenteeseen myydystä polttoaineesta kasvatetaan 30 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä.

Tulossa ovat myös puupohjaiset liikennepolttoaineet. Suomessa tavoitteena on kasvattaa biopolttoaineen osuutta ensi vuosikymmenenä nimenomaan metsäteollisuuden tähdevirroista valmistetun biopolttoaineen avulla.

Liikenteen päästöt muodostavat viidenneksen Suomen kasvihuonekaasujen päästöistä. Ne on tarkoitus puolittaa vuoteen 2030 mennessä vuoden 2005 päästöihin verrattuna. Eniten vähennysmahdollisuuksia on tieliikenteessä, jossa syntyy noin 90 prosenttia kotimaan liikenteen päästöistä.

Tavoitteeksi on asetettu hiiletön liikenne vuonna 2045. Keinoja tavoitteen saavuttamiseksi pohditaan liikenne- ja viestintäministeriön ilmastopolitiikan ryhmässä, joka julkistaa väliraporttinsa perjantaina.

Päästöttömään liikenteeseen tähdätään paitsi biopolttoaineilla myös teknisellä kehityksellä, kuten sähkö- ja kaasuautoilla, sekä liikenteen palvelujärjestelmän muutoksilla.

”Päästöillä on totta kai merkitystä”, sanoo Helsingissä pakettiautoaan tankkaava forssalainen Marek Warnicki.


Paljon ajavalle Warnickille tärkeää on pieni polttoaineen kulutus.

”Mitä vähemmän auto kuluttaa, sitä vähemmän tulee päästöjä. Myös firma voittaa”, hän sanoo.

”Kun tulee kierreltyä ympäri Suomea, on tärkeää, ettei jatkuvasti pidä pysähtyä tankkaamaan.”

Helsinkiläinen Veera Pitkänen on puolestaan suunnitellut jopa autosta luopumista.

”Hankin kuitenkin uudemman ja vähäpäästöisen”, hän kertoo.

Pitkänen on tietoinen myös vuoden 2016 tilanteesta, joka lisäsi liikenteen ilmastopäästöjä.

”Kuulostaahan se hurjalta. Kuluttajalle pitäisi tuoda enemmän läpinäkyvyyttä.”

Korjattu 13.9. kello 11.37: Biokomponentteina käytetään myös puupohjaisia raaka-aineita, muun muassa UPM käyttää mäntyöljyä. Kiinteää puuta ei toistaiseksi käytetä prosessin kalleuden vuoksi.

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Käänne asuntomarkkinoilla: Asunnon myyjä ei enää saa välttämättä edes omiaan pois – ”Jos jotain, niin tähän ei kannata lapsen lailla uskoa”

    2. 2

      Amerikkalaisturisti meloi kanootilla eristetylle intialaissaarelle – heimolaiset surmasivat nuolilla ja jättivät ruumiin rannalle

    3. 3

      Autoilija ajoi kahden alakouluikäisen lapsen päälle suojatiellä Espoossa – Vastaantulija yritti varoittaa tööttäämällä ja valoja väläyttelemällä

    4. 4

      Kun kumppani tulee raskaan työpäivän jälkeen kotiin ja räjähtää, häntä kannattaa lähestyä tunteella

    5. 5

      Olli Kopra, 26, rakastaa vieterilelujaan, mutta kynsien leikkaamisesta hän ei pidä – Vanhempien mielestä tässä on ongelma: kehitysvammaisella pojalla on liikaa oikeuksia

      Tilaajille
    6. 6

      Kiinalainen teurastamo pumppasi jopa 120 litraa vettä nautoihin nostaakseen eläinten myyntipainoa – Polvilleen luhistuneella naudalla näkyi ”kyyneleitä silmissään”

    7. 7

      Mikä Sipoonrannassa meni pieleen? Piti tulla eliittikaupunginosa, tuli keskeneräinen joutomaa – ”Mehän siis hengitämme hiekkaa”

    8. 8

      Kaikki puoluejohtajat paitsi Rinne, Halla-aho ja Terho helpottaisivat työperäistä maahanmuuttoa – Ensimmäinen vaalitentti käynnissä, HS seuraa hetki hetkeltä ja näyttää tentin suorana juuri nyt

    9. 9

      Kotiharjun saunan historiallinen valokyltti katoaa Kallion katukuvasta

    10. 10

      Huippuyliopiston tutkimus selvitti, mikä on paras tapa pitää paino kurissa laihduttamisen jälkeen – vähähiilihydraattinen tulos aiheutti heti kohun

      Tilaajille
    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kun kumppani tulee raskaan työpäivän jälkeen kotiin ja räjähtää, häntä kannattaa lähestyä tunteella

    2. 2

      Käänne asuntomarkkinoilla: Asunnon myyjä ei enää saa välttämättä edes omiaan pois – ”Jos jotain, niin tähän ei kannata lapsen lailla uskoa”

    3. 3

      Amerikkalaisturisti meloi kanootilla eristetylle intialaissaarelle – heimolaiset surmasivat nuolilla ja jättivät ruumiin rannalle

    4. 4

      Olli Kopra, 26, rakastaa vieterilelujaan, mutta kynsien leikkaamisesta hän ei pidä – Vanhempien mielestä tässä on ongelma: kehitysvammaisella pojalla on liikaa oikeuksia

      Tilaajille
    5. 5

      Sipoon kunta sai tarpeekseen Sipoon­rannan ongelmista: Osa alueesta palautumassa kunnalle joutomaana

    6. 6

      Ex-gangsteri ammuttiin Kööpenhaminassa, kun hän poistui elämä­kertansa julkaisu­tilaisuudesta

    7. 7

      Teknologia­jättien pörssi­syöksy syvenee – Mistä Googlen, Facebookin ja kumppanien ala­mäessä on kyse?

    8. 8

      Suomalainen kehitti 44 vuotta sitten tekniikan, jota ilman elektroniikan pieneneminen ei olisi ollut mahdollista – Vihdoin myös voittoja päätyy Suomeen

    9. 9

      Huippuyliopiston tutkimus selvitti, mikä on paras tapa pitää paino kurissa laihduttamisen jälkeen – vähähiilihydraattinen tulos aiheutti heti kohun

      Tilaajille
    10. 10

      Hissionnettomuus Helsingissä: Mies puristui hengiltä Porvoon­kadulla

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Tutkimus paljastaa: Koulujen uudet menetelmät heikentävät oppimista merkittävästi

    2. 2

      Puurokattila liedellä kertoi, että asunnosta oli lähdetty vauhdilla – Sina Varheen tytär katosi, ja seuraavien kuukausien jäljet seuraavat äitiä läpi elämän

      Tilaajille
    3. 3

      Paniikkia, konkurssien pelkoa ja lähtöaikeita – Kauppakeskus Redin asiakaskato ajaa yrittäjiä ahdinkoon

    4. 4

      Tällainen on Suomi: Kun Trump kertoi uskomattoman väitteen Pohjolan metsänhoidosta, suomalaiset lähtivät metsään haravoimaan ja imuroimaan

    5. 5

      Täti innostui sukututkimuksesta, ja niin Leenakin teki dna-testin – Kun tulokset tulivat, eletty elämä osoittautui valheeksi

      Tilaajille
    6. 6

      Kuvia Suomesta, osa 39: Rio Gandara kuvasi, mitä tekevät ihmiset, jotka eivät saa öisin unta

    7. 7

      Kun nuoret äidit haksahtavat ravitsemusgurujen hölynpölyyn, kärsijöitä ovat lapset – Näin sanoo ravitsemusterapeutti Reijo Laatikainen ja oikoo verkon vallanneita harhaluuloja yksi kerrallaan

      Tilaajille
    8. 8

      Uni oli pelottava, ja siinä kuusivuotias Patrick Tiainen rakasti poikaa – Tiainen nousi karismaattisen seurakunnan johtoon, uskoi Jumalan eheyttävän hänet ja myönsi lopulta, että uni oli totta

      Tilaajille
    9. 9

      Euroopassa raivoaa sota, jonka keskellä ihmiset käyvät oopperassa ja asuvat bunkkereissa – HS:n erikoisartikkeli vie Itä-Ukrainan sodan molemmille puolille

    10. 10

      Peltipoliisin ylinopeus­sakoista luistaminen voi johtaa etsintä­kuulutukseen: Malmin poliisi­taloon saapuneesta naisesta ei tullut yhtä 1 800 etsintä­kuulutetusta – hän löi poliisit ällikällä

    11. Näytä lisää