Kotimaa

Autoilija ei voi tietää, paljonko biopolttoaine vaikuttaa ympäristöön – bio-osuus vaihtelee dramaattisesti, ja se näkyy selvästi liikenteen päästöissä

Vuonna 2016 suomalaiset valmistajat myivät biopolttoaineet Ruotsiin ja Norjaan. Sen seurauksena Suomen liikenteen päästöt kasvoivat 13,5 prosenttia. ”Ei tämä mitään huijausta ole”, sanoo Öljy- ja biopolttoaineala ry:n toimitusjohtaja Helena Vänskä.

Suomen kasvihuonekaasujen päästöt kasvoivat vuonna 2016 noin 6 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Päästöjä lisäsi ennen kaikkea liikenteen päästöjen kasvu peräti 13,5 prosentilla.

Yllättävä lisäys johtui tieliikenteen polttoaineiden bio-osuuden pienenemisestä.

”Suurin syy päästöjen kasvuun oli liikennepolttoaineiden bio-osuuden pieneneminen dramaattisesti vuodesta 2015”, kertoo erityisasiantuntija Johannes Lounasheimo Suomen ympäristökeskuksesta.


Vuonna 2015 biokomponentteja oli polttoaineen seassa paljon, mutta seuraavana vuonna niitä ei juuri lisätty, Lounasheimo kertoo.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

”Tämä lisäsi liikenteen päästöjä koko Suomessa.”

Viime vuonna sekoitussuhteessa ”palattiin ruotuun”. Myös tämän vuoden velvoite, 15 prosenttia, toteutunee.

Jakeluyhtiöillä on velvollisuus lisätä tieliikenteen polttoaineisiin tietty määrä uusiutuvista raaka-aineista valmistettuja komponentteja.

Vuonna 2015 moottoribensiinin, dieselin ja biopolttoaineiden energiasisällöstä uusiutuvaa tuli olla vähintään 8 prosenttia, vuonna 2016 vähintään 10 prosenttia.

Velvoite sisältää kuitenkin kahden vuoden liukuman, ja yhtiöt voivat siten vaikuttaa sekoitusmääriin. Näin on myös tehty. Biosisältöjä tilastoivan Eurostatin mukaan Suomen tieliikenteessä käytettyjen biopolttoaineiden osuus oli 22 prosenttia vuonna 2015 ja 8,4 prosenttia vuonna 2016.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Öljy- ja biopolttoainealan mukaan jakeluvelvoite täytettiin vuonna 2016 ”aikaisempien vuosien ylitäytöllä”.

”Jakeluvelvoite mahdollistaa vuosittaisen vaihtelun biosisällön lisäämisessä. Jos edellisenä vuonna on ylitäyttöä, biosisältöä voidaan vähentää seuraavana vuonna”, kertoo toimitusjohtaja Helena Vänskä Öljy- ja biopolttoaineala ry:stä.


Vuonna 2016 suomalainen biopolttoaine meni vientiin.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

”Ruotsi ja Norja asettivat tuolloin biovelvoitetavoitteita, ja suomalaiset valmistajat toimittivat polttoaineen sinne, mistä saivat parhaan hinnan”, Vänskä sanoo.

”Kyllä tämä on ihan yritystoimintaa. Yhtiöt toimivat markkinatilanteen mukaan.”
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Kuluttaja ei kuitenkaan voi tietää, kuinka paljon biosisältöä polttoaineessa on. Moni kuvittelee tankkaavansa ympäristöä vahingoittamatonta polttoainetta, mutta saakin muuta.

”Ei tämä mitään huijausta ole. Sähköautollakin ajavat kuvittelevat ajavansa nollapäästöisellä autolla, vaikka sähkö olisi tuotettu ruskohiilellä”, Vänskä toteaa.

Helsinkiläisellä jakeluasemalla dieseliä tankkaava Kamil Rezazadeh haluaisi tietää, kuinka paljon uusiutuvaa polttoaine sisältää.

”Olisihan se hyvä tietää. Silloin voisi valita”, Rezazadeh sanoo.

Hän on valinnut autonsa pienen polttoaineenkulutuksen ja vähäpäästöisyyden vuoksi.

”Jos on mahdollista valita ympäristöystävällisempi vaihtoehto, pitäisi valita. Aina niin ei kuitenkaan voi tehdä. Itse mieluiten pyöräilisin.”

Myös viereisellä mittarilla tankkaava Erkki Nikulainen vakuuttaa, että polttoaineen ympäristövaikutuksilla on merkitystä.

Hän valitsi kaksitoista vuotta sitten hybridiauton, koska malli oli todettu kestäväksi ja pitkäikäiseksi.

”Kyllä myös auton valmistaminen aiheuttaa päästöjä.”

Päästökehitys kertoo Helena Vänskän mukaan hyvin selvästi sen, miten tehokas ratkaisu biopolttoaineet ovat liikenteen päästöjen vähentämisessä.

”Autokanta ei ole juuri muuttunut, mutta biosisällön vähenemien näkyi heti päästöissä”, Vänskä sanoo.

”Sähköautojen lisääminen ja liikennejärjestelmien uusiminen ovat hitaita keinoja vaikuttaa päästöihin. Biopolttoaineet vaikuttavat heti.”

Polttoaineisiin lisätyt biokomponentit ovat uusiutuvista raaka-aineista valmistettuja ainesosia. Niitä voidaan valmistaa esimerkiksi kasviöljyistä ja eläinrasvoista, sokeri- ja tärkkelyspitoisista kasveista, elintarviketeollisuuden jätteistä ja sivuvirroista sekä metsätähteistä ja selluloosasta.

Nykyisin polttoaineisiin lisättävä bio-osa on Vänskän mukaan lähinnä dieselöljyyn lisättyä vetykäsiteltyä kasviöljyä hvo:ta. Sitä valmistavat UPM ja Neste. UPM käyttää raaka-aineenaan puupohjaista mäntyöljyä, joka on selluntuotannon tähde.

Kiinteätä puuta ei toistaiseksi käytetä prosessin kalleuden vuoksi.


Euroopan unioni on asettanut tieliikenteen polttoaineille 10 prosentin uusiutuvan energian tavoitteen vuodelle 2020. Suomi on tiukentanut kansallisen tavoitteensa 20 prosenttiin.

Vänskän mukaan jo EU:n tavoitteen saavuttaminen on useimmille maille vaikeaa. ”Sen saavuttavat vain Suomi, Ruotsi ja Itävalta.”

Suomi saavuttaa ”leikiten” myös tiukemman 20 prosentin tavoitteen.

Vuoden 2016 energia- ja ilmastostrategian mukaan liikenteen biopolttoaineiden energiasisällön fyysinen osuus kaikesta tieliikenteeseen myydystä polttoaineesta kasvatetaan 30 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä.

Tulossa ovat myös puupohjaiset liikennepolttoaineet. Suomessa tavoitteena on kasvattaa biopolttoaineen osuutta ensi vuosikymmenenä nimenomaan metsäteollisuuden tähdevirroista valmistetun biopolttoaineen avulla.

Liikenteen päästöt muodostavat viidenneksen Suomen kasvihuonekaasujen päästöistä. Ne on tarkoitus puolittaa vuoteen 2030 mennessä vuoden 2005 päästöihin verrattuna. Eniten vähennysmahdollisuuksia on tieliikenteessä, jossa syntyy noin 90 prosenttia kotimaan liikenteen päästöistä.

Tavoitteeksi on asetettu hiiletön liikenne vuonna 2045. Keinoja tavoitteen saavuttamiseksi pohditaan liikenne- ja viestintäministeriön ilmastopolitiikan ryhmässä, joka julkistaa väliraporttinsa perjantaina.

Päästöttömään liikenteeseen tähdätään paitsi biopolttoaineilla myös teknisellä kehityksellä, kuten sähkö- ja kaasuautoilla, sekä liikenteen palvelujärjestelmän muutoksilla.

”Päästöillä on totta kai merkitystä”, sanoo Helsingissä pakettiautoaan tankkaava forssalainen Marek Warnicki.


Paljon ajavalle Warnickille tärkeää on pieni polttoaineen kulutus.

”Mitä vähemmän auto kuluttaa, sitä vähemmän tulee päästöjä. Myös firma voittaa”, hän sanoo.

”Kun tulee kierreltyä ympäri Suomea, on tärkeää, ettei jatkuvasti pidä pysähtyä tankkaamaan.”

Helsinkiläinen Veera Pitkänen on puolestaan suunnitellut jopa autosta luopumista.

”Hankin kuitenkin uudemman ja vähäpäästöisen”, hän kertoo.

Pitkänen on tietoinen myös vuoden 2016 tilanteesta, joka lisäsi liikenteen ilmastopäästöjä.

”Kuulostaahan se hurjalta. Kuluttajalle pitäisi tuoda enemmän läpinäkyvyyttä.”

Korjattu 13.9. kello 11.37: Biokomponentteina käytetään myös puupohjaisia raaka-aineita, muun muassa UPM käyttää mäntyöljyä. Kiinteää puuta ei toistaiseksi käytetä prosessin kalleuden vuoksi.

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Miksi autojen keskipaikan kohdalla on möykky, joka tekee keskipaikka­matkustuksen epämukavaksi?

    2. 2

      Suomen tulevaisuus vaikuttaa nyt aiempaa synkemmältä – Kahdeksan grafiikkaa näyttää uuden väestöennusteen madonluvut

    3. 3

      Uni oli pelottava, ja siinä kuusivuotias Patrick Tiainen rakasti poikaa – Tiainen nousi karismaattisen seurakunnan johtoon, uskoi Jumalan eheyttävän hänet ja myönsi lopulta, että uni oli totta

      Tilaajille
    4. 4

      Posti sekoilee Taka-Töölössä: Kahden aivan eri kadun asukkaat saavat toistensa postia – seurauksena ”jännällä tavalla kiva suhde”

    5. 5

      Alvar Aallon suunnittelema sellutehdas oli tuomittu tuhoon, mutta sitten suuri johtaja lausui yllättävät sanat – Pelastus löytyi puun ihmeaineesta, joka saattaa pian tuottaa enemmän kuin sellu  

    6. 6

      Uusi ennuste antaa entistä dramaattisemman arvion: väkiluku kääntyy laskuun vuonna 2035

    7. 7

      Sdp ottaa kaulaa kokoomukseen, vihreiden lasku pysähtyi – Häämöttääkö ensi keväänä punavihreän blokin ”sisällissota”?

    8. 8

      ”Dinnerille öbaut kasilta?” – Anglismien tunkeutumista suomen kieleen ei voi estää, mutta ne ylittävät monen ärsytyskynnyksen, selviää HS:n kyselystä

    9. 9

      Nämä perusasiat ymmärtämällä muutut mukavammaksi ihmiseksi

      Tilaajille
    10. 10

      Kaksoset oli jo annettu Katja Korhosen rinnalle, kun hoitaja nappasi pojan ja vei pois – Pian äiti silitti heiveröistä selkää ja toivoi, että lapsi saisi elää

      Tilaajille
    11. Näytä lisää
    1. 1

      Mies hyppäsi Pitkältäsillalta ja kuoli – ”Oli ilmeisesti halunnut näyttää, että pystyy uimaan kylmässä vedessä”

    2. 2

      Kun nuoret äidit haksahtavat ravitsemusgurujen hölynpölyyn, kärsijöitä ovat lapset – Näin sanoo ravitsemusterapeutti Reijo Laatikainen ja oikoo verkon vallanneita harhaluuloja yksi kerrallaan

      Tilaajille
    3. 3

      Raiskauksen määritelmää muuttava kansalaisaloite etenee eduskuntaan – Näin aloite määrittelee rangaistavat sukupuoliyhteydet

    4. 4

      Viranomainen tarkasti Meilahden sairaalan: leikkausosastolla raadetaan niin äärirajoilla, että siitä aiheutuu vaaraa

    5. 5

      Marco Bjurström vaikenee tanssikoulunsa hyväksikäyttö­epäilyistä – Alan veteraani Anitra Ahtola tuomitsee tapauksen: ”En hyväksyisi omassa koulussani”

    6. 6

      Norjalaisfregatti voi vaipua vieläkin syvemmälle, nostotyö vie viikkoja – Naisupseereja ryöpytetään vaikka ei tiedetä, olivatko he edes laivalla

    7. 7

      Floridan tiukoissa vaaleissa ajauduttiin 8,3 miljoonan äänen käsilaskentaan ja oikeuden­käynteihin – ”Olemme tehneet itsemme naurun­alaisiksi koko maailman edessä”

    8. 8

      Kolme tavallista suomalais­naista repäistiin pysty­metsästä super­tähdiksi Etelä-Koreaan – ”Mihin olemme oikein lähteneet mukaan”

    9. 9

      Pattitilanne taloyhtiössä: Naapuri seisottaa isoa autoa ikkunan edessä, valittaja sai kuulla häiritsevänsä asumismukavuutta

    10. 10

      Katso tästä taulukosta, tulisitko toimeen kohtuullisena pidetyillä menoilla – Tutkijat määrittelivät, mitä Suomessa tarvitaan säälliseen elämään

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Siivooja Aino-Maija Leinonen näki keskiluokkaiset kodit ja päätti elää toisin – ”Kaikkien lempiväri on valkoinen ja kaikilla on samat esineet”

      Tilaajille
    2. 2

      Puurokattila liedellä kertoi, että asunnosta oli lähdetty vauhdilla – Sina Varheen tytär katosi, ja seuraavien kuukausien jäljet seuraavat äitiä läpi elämän

      Tilaajille
    3. 3

      Helsingin surkein taloyhtiö oli pahassa jamassa ja jopa vaarallinen – juuri valmistunut peruskorjaus maksoi 2 800 euroa neliöltä

    4. 4

      Suorakulmaisen jäävuoren mysteeri selvisi Etelämantereella

    5. 5

      Ilta-Sanomat: Näyttelijä Aku Hirviniemi sai syytteen kahdesta seksuaalisesta ahdistelusta

    6. 6

      Syvällä Lapin erämaassa kulkee natsi-Saksan viimeinen puolustuslinja, ja nyt sieltä löytyi salaperäinen vankileiri

      Tilaajille
    7. 7

      Ihmisten ja hiirten aivoista löytyi suolisto­bakteereita – ”Tämä on tajunnan­räjäyttävää”, kommentoi neuro­tieteilijä

    8. 8

      Helsingissä kuultiin ”Islannin ihmeestä”: Nuorten juominen, tupakointi ja huumeiden­käyttö laskivat dramaattisesti, koska vanhempien asenteet ja käytös muuttuivat

    9. 9

      ”Täällä tulee törmäys sitten” – 130-metrinen norjalainen sotalaiva törmäsi säiliöalukseen monista varoituksista huolimatta, käy ilmi lauantaina julkaistulta äänitteeltä

    10. 10

      Mies loi ”bändilleen” tyhjästä fani­kunnan, levy-yhtiön sekä uutis­sivuston ja buukkasi niiden avulla kiertueen ilman yleisöä – nyt hän selittää tekoaan Twitterissä

    11. Näytä lisää
    Uusimmat
    1. Juuri nyt
    2. USA paljasti vahingossa valmistelleensa syytteet Wikileaksin perustajaa Julian Assangea vastaan
    3. Yksinpurjehdusta johtavan ranskalaiskipparin vaikeudet merellä jatkuvat – ”On ihme, jos pääsen maaliin ”
    4. Uusi ennuste antaa entistä dramaattisemman arvion: väkiluku kääntyy laskuun vuonna 2035
    5. Nämä näyttelyt kannattaa käydä katsomassa viikonloppuna – pienistä täydellisistä valokuvista alkuperäiskansojen oikeuksiin
    6. Kestääkö eläkejärjestelmä väestön vähenemisen? Eläkemaksuja on nostettava, mutta ei äkillisesti
    7. Alvar Aallon suunnittelema sellutehdas oli tuomittu tuhoon, mutta sitten suuri johtaja lausui yllättävät sanat – Pelastus löytyi puun ihmeaineesta, joka saattaa pian tuottaa enemmän kuin sellu  
    8. Suomen tulevaisuus vaikuttaa nyt aiempaa synkemmältä – Kahdeksan grafiikkaa näyttää uuden väestöennusteen madonluvut
    9. Entinen monopoliyhtiö ylistää kilpailua: ”Ruotsissa ei koskaan ole ollut näin paljon matkustajia junissa” – Nyt SJ yrittää Helsingin lähi­liikenteeseen
    10. Onnea Käpylä, Pukinmäki ja Tapanila – Lähijunien vuoroväli tihenee kolmella asemalla, monelta muulta matka hidastuu
    11. Posti sekoilee Taka-Töölössä: Kahden aivan eri kadun asukkaat saavat toistensa postia – seurauksena ”jännällä tavalla kiva suhde”
    12. Näytä lisää