Kotimaa

Autoilija ei voi tietää, paljonko biopolttoaine vaikuttaa ympäristöön – bio-osuus vaihtelee dramaattisesti, ja se näkyy selvästi liikenteen päästöissä

Vuonna 2016 suomalaiset valmistajat myivät biopolttoaineet Ruotsiin ja Norjaan. Sen seurauksena Suomen liikenteen päästöt kasvoivat 13,5 prosenttia. ”Ei tämä mitään huijausta ole”, sanoo Öljy- ja biopolttoaineala ry:n toimitusjohtaja Helena Vänskä.

Suomen kasvihuonekaasujen päästöt kasvoivat vuonna 2016 noin 6 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Päästöjä lisäsi ennen kaikkea liikenteen päästöjen kasvu peräti 13,5 prosentilla.

Yllättävä lisäys johtui tieliikenteen polttoaineiden bio-osuuden pienenemisestä.

”Suurin syy päästöjen kasvuun oli liikennepolttoaineiden bio-osuuden pieneneminen dramaattisesti vuodesta 2015”, kertoo erityisasiantuntija Johannes Lounasheimo Suomen ympäristökeskuksesta.


Vuonna 2015 biokomponentteja oli polttoaineen seassa paljon, mutta seuraavana vuonna niitä ei juuri lisätty, Lounasheimo kertoo.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

”Tämä lisäsi liikenteen päästöjä koko Suomessa.”

Viime vuonna sekoitussuhteessa ”palattiin ruotuun”. Myös tämän vuoden velvoite, 15 prosenttia, toteutunee.

Jakeluyhtiöillä on velvollisuus lisätä tieliikenteen polttoaineisiin tietty määrä uusiutuvista raaka-aineista valmistettuja komponentteja.

Vuonna 2015 moottoribensiinin, dieselin ja biopolttoaineiden energiasisällöstä uusiutuvaa tuli olla vähintään 8 prosenttia, vuonna 2016 vähintään 10 prosenttia.

Velvoite sisältää kuitenkin kahden vuoden liukuman, ja yhtiöt voivat siten vaikuttaa sekoitusmääriin. Näin on myös tehty. Biosisältöjä tilastoivan Eurostatin mukaan Suomen tieliikenteessä käytettyjen biopolttoaineiden osuus oli 22 prosenttia vuonna 2015 ja 8,4 prosenttia vuonna 2016.

Öljy- ja biopolttoainealan mukaan jakeluvelvoite täytettiin vuonna 2016 ”aikaisempien vuosien ylitäytöllä”.

”Jakeluvelvoite mahdollistaa vuosittaisen vaihtelun biosisällön lisäämisessä. Jos edellisenä vuonna on ylitäyttöä, biosisältöä voidaan vähentää seuraavana vuonna”, kertoo toimitusjohtaja Helena Vänskä Öljy- ja biopolttoaineala ry:stä.


Vuonna 2016 suomalainen biopolttoaine meni vientiin.

”Ruotsi ja Norja asettivat tuolloin biovelvoitetavoitteita, ja suomalaiset valmistajat toimittivat polttoaineen sinne, mistä saivat parhaan hinnan”, Vänskä sanoo.

”Kyllä tämä on ihan yritystoimintaa. Yhtiöt toimivat markkinatilanteen mukaan.”

Kuluttaja ei kuitenkaan voi tietää, kuinka paljon biosisältöä polttoaineessa on. Moni kuvittelee tankkaavansa ympäristöä vahingoittamatonta polttoainetta, mutta saakin muuta.

”Ei tämä mitään huijausta ole. Sähköautollakin ajavat kuvittelevat ajavansa nollapäästöisellä autolla, vaikka sähkö olisi tuotettu ruskohiilellä”, Vänskä toteaa.

Helsinkiläisellä jakeluasemalla dieseliä tankkaava Kamil Rezazadeh haluaisi tietää, kuinka paljon uusiutuvaa polttoaine sisältää.

”Olisihan se hyvä tietää. Silloin voisi valita”, Rezazadeh sanoo.

Hän on valinnut autonsa pienen polttoaineenkulutuksen ja vähäpäästöisyyden vuoksi.

”Jos on mahdollista valita ympäristöystävällisempi vaihtoehto, pitäisi valita. Aina niin ei kuitenkaan voi tehdä. Itse mieluiten pyöräilisin.”

Myös viereisellä mittarilla tankkaava Erkki Nikulainen vakuuttaa, että polttoaineen ympäristövaikutuksilla on merkitystä.

Hän valitsi kaksitoista vuotta sitten hybridiauton, koska malli oli todettu kestäväksi ja pitkäikäiseksi.

”Kyllä myös auton valmistaminen aiheuttaa päästöjä.”

Päästökehitys kertoo Helena Vänskän mukaan hyvin selvästi sen, miten tehokas ratkaisu biopolttoaineet ovat liikenteen päästöjen vähentämisessä.

”Autokanta ei ole juuri muuttunut, mutta biosisällön vähenemien näkyi heti päästöissä”, Vänskä sanoo.

”Sähköautojen lisääminen ja liikennejärjestelmien uusiminen ovat hitaita keinoja vaikuttaa päästöihin. Biopolttoaineet vaikuttavat heti.”

Polttoaineisiin lisätyt biokomponentit ovat uusiutuvista raaka-aineista valmistettuja ainesosia. Niitä voidaan valmistaa esimerkiksi kasviöljyistä ja eläinrasvoista, sokeri- ja tärkkelyspitoisista kasveista, elintarviketeollisuuden jätteistä ja sivuvirroista sekä metsätähteistä ja selluloosasta.

Nykyisin polttoaineisiin lisättävä bio-osa on Vänskän mukaan lähinnä dieselöljyyn lisättyä vetykäsiteltyä kasviöljyä hvo:ta. Sitä valmistavat UPM ja Neste. UPM käyttää raaka-aineenaan puupohjaista mäntyöljyä, joka on selluntuotannon tähde.

Kiinteätä puuta ei toistaiseksi käytetä prosessin kalleuden vuoksi.


Euroopan unioni on asettanut tieliikenteen polttoaineille 10 prosentin uusiutuvan energian tavoitteen vuodelle 2020. Suomi on tiukentanut kansallisen tavoitteensa 20 prosenttiin.

Vänskän mukaan jo EU:n tavoitteen saavuttaminen on useimmille maille vaikeaa. ”Sen saavuttavat vain Suomi, Ruotsi ja Itävalta.”

Suomi saavuttaa ”leikiten” myös tiukemman 20 prosentin tavoitteen.

Vuoden 2016 energia- ja ilmastostrategian mukaan liikenteen biopolttoaineiden energiasisällön fyysinen osuus kaikesta tieliikenteeseen myydystä polttoaineesta kasvatetaan 30 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä.

Tulossa ovat myös puupohjaiset liikennepolttoaineet. Suomessa tavoitteena on kasvattaa biopolttoaineen osuutta ensi vuosikymmenenä nimenomaan metsäteollisuuden tähdevirroista valmistetun biopolttoaineen avulla.

Liikenteen päästöt muodostavat viidenneksen Suomen kasvihuonekaasujen päästöistä. Ne on tarkoitus puolittaa vuoteen 2030 mennessä vuoden 2005 päästöihin verrattuna. Eniten vähennysmahdollisuuksia on tieliikenteessä, jossa syntyy noin 90 prosenttia kotimaan liikenteen päästöistä.

Tavoitteeksi on asetettu hiiletön liikenne vuonna 2045. Keinoja tavoitteen saavuttamiseksi pohditaan liikenne- ja viestintäministeriön ilmastopolitiikan ryhmässä, joka julkistaa väliraporttinsa perjantaina.

Päästöttömään liikenteeseen tähdätään paitsi biopolttoaineilla myös teknisellä kehityksellä, kuten sähkö- ja kaasuautoilla, sekä liikenteen palvelujärjestelmän muutoksilla.

”Päästöillä on totta kai merkitystä”, sanoo Helsingissä pakettiautoaan tankkaava forssalainen Marek Warnicki.


Paljon ajavalle Warnickille tärkeää on pieni polttoaineen kulutus.

”Mitä vähemmän auto kuluttaa, sitä vähemmän tulee päästöjä. Myös firma voittaa”, hän sanoo.

”Kun tulee kierreltyä ympäri Suomea, on tärkeää, ettei jatkuvasti pidä pysähtyä tankkaamaan.”

Helsinkiläinen Veera Pitkänen on puolestaan suunnitellut jopa autosta luopumista.

”Hankin kuitenkin uudemman ja vähäpäästöisen”, hän kertoo.

Pitkänen on tietoinen myös vuoden 2016 tilanteesta, joka lisäsi liikenteen ilmastopäästöjä.

”Kuulostaahan se hurjalta. Kuluttajalle pitäisi tuoda enemmän läpinäkyvyyttä.”

Korjattu 13.9. kello 11.37: Biokomponentteina käytetään myös puupohjaisia raaka-aineita, muun muassa UPM käyttää mäntyöljyä. Kiinteää puuta ei toistaiseksi käytetä prosessin kalleuden vuoksi.

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Barack Obama puhuu torstaina Helsingissä ja lentää sen jälkeen heti pois – Bisnes­tapahtumaan tulossa massiiviset turvatoimet

    2. 2

      Krp:tä kiinnostaneet huvilat vilisevät valvonta­kameroita ja rannassa on viran­omaisilta ostettuja veneitä – HS tutustui poliisin ratsaaman yrityksen kiinteistöihin

    3. 3

      Markku hakee Viipurista bensaa, seksiä ja puolisolle kukkia – Yhä useampi itärajan mies tuo myös hiv:n, mutta testeihin Markku ei mene

      Tilaajille
    4. 4

      Trump väitti, että Yhdysvalloissa on maailman puhtain ilma – WHO:n mukaan oikea vastaus on Suomi

    5. 5

      Poliisin ratsaama Airiston helmi on ollut Paraisilla esillä lähinnä myönteisessä valossa, sanoo kaupungin­hallituksen puheen­johtaja

    6. 6

      Kun kaljatölkki osui Konsta Pylkkäsen, 28, selkään, hän muisti, etteivät nämä olekaan oikeita kavereita – Moni vammainen kokee kiusaamista ja syrjintää

    7. 7

      Sotilaslähde HS:lle: Venäläis­kytkyinen Airiston Helmi ollut vuosia Puolustus­voimien ja Supon tarkkailun alla – ”Ne hankkivat strategisia kohteita ja me olemme hölmöjä, kun olemme myyneet”

    8. 8

      Lännen media: Ensimmäiset jäljittävät valvonta­kamerat Nelostielle syksyllä, jarruttelu ennen kameraa ei enää estä kiinni jäämistä

    9. 9

      Hämeen poliisi ”pyytää syvästi anteeksi” väärille omaisille vietyä kuolinviestiä

    10. 10

      Keskellä Pitäjänmäkeä seisoo ainutlaatuinen omakotitalo – Se muistuttaa siitä, että taksikuski Alvi Hirvosella oli yksi aivan erityinen asiakas

      Tilaajille
    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sotilaslähde HS:lle: Venäläis­kytkyinen Airiston Helmi ollut vuosia Puolustus­voimien ja Supon tarkkailun alla – ”Ne hankkivat strategisia kohteita ja me olemme hölmöjä, kun olemme myyneet”

    2. 2

      Markku hakee Viipurista bensaa, seksiä ja puolisolle kukkia – Yhä useampi itärajan mies tuo myös hiv:n, mutta testeihin Markku ei mene

      Tilaajille
    3. 3

      Keskellä Pitäjänmäkeä seisoo ainutlaatuinen omakotitalo – Se muistuttaa siitä, että taksikuski Alvi Hirvosella oli yksi aivan erityinen asiakas

      Tilaajille
    4. 4

      Trump väitti, että Yhdysvalloissa on maailman puhtain ilma – WHO:n mukaan oikea vastaus on Suomi

    5. 5

      HS Paraisilla: Poliisi tutki vanhoja sotilasveneitä Airiston Helmi Oy -yrityksen laiturissa

    6. 6

      HS:n pilapiirtäjä Karlsson kommentoi eduskunnan äänestystä – ”Ei uskalla”

    7. 7

      Kun kaljatölkki osui Konsta Pylkkäsen, 28, selkään, hän muisti, etteivät nämä olekaan oikeita kavereita – Moni vammainen kokee kiusaamista ja syrjintää

    8. 8

      Lännen media: Ensimmäiset jäljittävät valvonta­kamerat Nelostielle syksyllä, jarruttelu ennen kameraa ei enää estä kiinni jäämistä

    9. 9

      Mitä Nokian johdossa tapahtui? Kirjan julkaiseva Risto Siilasmaa kertoo HS:lle yhtiön vaikeista vuosista Jorma Ollilan aikana 

      Tilaajille
    10. 10

      Krp ottanut kiinni kolmannen henkilön Turun seudun laajoissa kotietsinnöissä – ”Etsinnät sujuneet suunnitelmien mukaan”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      ”Ihmisroskana” esitetty asunnoton alkoholisti Markku Korhonen ahdistui ja suuttui niin, että teki rikos­ilmoituksen – entinen yrittäjä auttoi pitkään muita, mutta päätyi itse sillan alle

    2. 2

      Virpi oli luokan priimus ja lääkäriperheen kultahippu – Hänestä tuli kirurgi, joka leikkasi potilaita lääkehuuruissa ja joutui lopulta vankilaan

      Tilaajille
    3. 3

      Puolella miljoonalla suomalaisella on riittämätön lukutaito – Testaa, kuinka hyvin itse ymmärrät lukemaasi

    4. 4

      Äiti riehui, ryyppäsi ja teki lopulta itsemurhan – Kun Sari Järn halusi ymmärtää miksi, hän löysi suvun synkän historian

      Tilaajille
    5. 5

      Krp ottanut kiinni kolmannen henkilön Turun seudun laajoissa kotietsinnöissä – ”Etsinnät sujuneet suunnitelmien mukaan”

    6. 6

      Helsinkiläisnaisen auto saarrettiin traktorilla Nuuksiossa – ”Espoon sumputtaja” Lucas Heimsch perheineen kertoo nyt, mikä kaupunkilaisten käytöksessä mättää

    7. 7

      Sotilaslähde HS:lle: Venäläis­kytkyinen Airiston Helmi ollut vuosia Puolustus­voimien ja Supon tarkkailun alla – ”Ne hankkivat strategisia kohteita ja me olemme hölmöjä, kun olemme myyneet”

    8. 8

      Espoolainen oppilas kuoli saatuaan sairaus­kohtauksen liikunta­tunnilla, jolla tehtiin piip-testiä – Testistä on annettu tarkat ohjeet kouluille, sanoo sivistys­toimen johtaja

    9. 9

      Miehet ovat usein tajuamattaan henkisen väkivallan uhreja – ”Miehillä voi olla parinkymmenen vuoden kokemus alistamisesta”

    10. 10

      ”Ongelmista ykkönen on viina, kakkonen on viina ja kolmonen on viina” – Ensihoidon eläköityvä vastuulääkäri Teuvo Määttä on nähnyt Helsingin pimeän puolen

    11. Näytä lisää
    Uusimmat
    1. Juuri nyt
    2. Pääministeriä informoitu krp:n operaatiosta Turun saaristossa: ”Ilmeisen vakavista talousrikkeistä, veropetoksista ja rahanpesusta puhutaan”
    3. Lehti: Britannian pääministerin Theresa Mayn avustajat valmistelevat yllätysvaaleja marraskuulle – Syynä umpisolmuun menneet brexit-neuvottelut
    4. Barack Obama puhuu torstaina Helsingissä ja lentää sen jälkeen heti pois – Bisnes­tapahtumaan tulossa massiiviset turvatoimet
    5. EräViikingit kampesi tasoihin ja päihitti Happeen rankkarikisassa – Mika Kohonen epäonnistui rankkarissaan
    6. Batman-kaapu paransi tutkimuksessa 4–6-vuotiaiden keskittymiskykyä – tuloksesta rohkaistuneena HS:n toimittaja ideoi Veijo Meri -asun
    7. Tunti sitten
    8. Hämeen poliisi ”pyytää syvästi anteeksi” väärille omaisille vietyä kuolinviestiä
    9. Krp:tä kiinnostaneet huvilat vilisevät valvonta­kameroita ja rannassa on viran­omaisilta ostettuja veneitä – HS tutustui poliisin ratsaaman yrityksen kiinteistöihin
    10. Poliisin ratsaama Airiston helmi on ollut Paraisilla esillä lähinnä myönteisessä valossa, sanoo kaupungin­hallituksen puheen­johtaja
    11. Kaisa Collin tuikkasi PK-35:n voittomaalin ja arvosteli naisten liigakauden venymistä – ”Kausi on kestänyt ihan sika kauan”
    12. Turun saariston etsinnöissä takavarikoitu asia­kirjoja ja muisti­tikkuja – Krp:n mukaan ainakaan vielä ei ole viitteitä muista kuin epäillyistä talous­rikoksista
    13. Näytä lisää