Kotimaa

Koulujen uudet menetelmät heikentävät oppimista merkittävästi, väittää tutkimus – Opetushallituksen pääjohtaja ihmettelee tuloksia

Olli-Pekka Heinonen kommentoi HS:n aiemmin uutisoimia tutkimustuloksia, jonka mukaan digitalisaatio ja ilmiöoppiminen voivat heikentää oppimistuloksia.

Opetushallituksen pääjohtaja Olli-Pekka Heinonen ihmettelee tuoreen tutkimuksen tulosta, jonka mukaan suomalaiskoululaisten heikentyneet oppimistulokset liittyvät peruskoulun uusiin opetusmenetelmiin, erityisesti digitalisaation lisäämiseen ja ilmiöoppimiseen eli oppilaslähtöiseen oppimiseen.

Helsingin Sanomissa sunnuntaina julkaistun tutkimuksen mukaan peruskoulun uudet opetusmenetelmät eriarvoistavat oppilaita ja osaltaan heikentävät oppimistuloksia.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Lue lisää: Tutkimus paljastaa: Koulujen uudet menetelmät heikentävät oppimista merkittävästi

”En tunnista uhkakuvia, joita maalataan digitalisaation ja ilmiöoppimisen yhteydestä oppimistuloksiin. Nykyisen opetussuunnitelman perusteista en tällaisia uhkakuvia löydä”, Heinonen sanoo.

Digitalisaatio on todellisuutta nykymaailmassa, Heinonen korostaa. Koulu ei voi olla siitä irrallaan.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

”Kun korostetaan vastuullisuutta ja turvallista digitaalisten välineiden käyttöä, missä muual­la sitä voisi paremmin opettaa kuin koulussa”, Heinonen miettii.

”Ilmiöoppiminen puolestaan on yksi oppimisen tapa. Lasten yksin sysäämistä opetussuunnitelman perusteista ei löydy.”

Ilmiöoppimisessa oppilas itse selvittää, mistä opittavassa aihealueessa tai asiassa on kyse ja mistä tietoa löytyy sekä asettaa itselleen oppimistavoitteita. Lisäksi oppilaat tekevät paljon ryhmätöitä.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Perusopetus perustuu edelleen ennen kaikkea oppiaineisiin, Heinonen painottaa.

”Ilmiöoppiminen on toteutettava kunkin lapsen kehitysvaiheen mukaisesti.”


Heinonen ei ole nähnyt tutkimusta, jonka tuloksista HS sunnuntaina uutisoi.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

”On aika haasteellista kommentoida tutkimusta, jota ei ole edes julkaistu”, hän toteaa.

”Se kuitenkin jäi mietityttämään, että puhutaan vuonna 2015 tehdyn Pisa-tutkimuksen tuloksista ja rakennetaan niistä yhteys ilmiöoppimiseen, joka tuli opetussuunnitelmaan vasta vuonna 2016. Ei kai opetussuunnitelma voi jälkikäteen vaikuttaa Pisa-tulokseen.”
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Helsingin yliopistossa tehty ja lokakuussa valmistunut tutkimus etsi syitä siihen, mikä huonontaa suomalaisten 15-vuotiaiden oppimistuloksia.

Tarvetta opetussuunnitelman muuttamiseen Heinonen ei näe.

”Paikallisesti on toki voinut tapahtua ylilyöntejä. Siinä mielessä on arvokasta, että käydään keskustelua siitä, miten koulumaailma löytää muutoksen.”

Opetushallituksen laatima valtakunnallinen opetussuunnitelma määrittelee opetuksen perusteet ja suuntaviivat. Paikallisesti suunnitelmaan voidaan tehdä erilaisia painotuksia, esimerkiksi päätös siitä, kuinka paljon opetukseen sisältyy ilmiöoppimista.

Helsingin yliopiston tutkimuksen mukaan uudet perusopetusmenetelmät, ennen kaikkea digitalisaation lisääminen ja ilmiöoppiminen, voivat jopa estää oppimista.

Koululaisilta vaaditaan itseohjautuvuutta, omatoimisuutta ja vastuunottoa, johon läheskään kaikki koululaiset eivät ole valmiita. Tämä näkyy huonompina oppimistuloksina erityisesti riskiryhmissä, joilla on jo valmiiksi vaikeuksia koulusuorituksissa ja keskittymiskyvyssä.

Riskiryhmiä ovat pojat, joiden oppimistulokset ovat herättäneet erityistä huolta uusimmissa Pisa-tutkimuksissa sekä nuoret, joilla oli muutenkin poissaoloja, yksinhuoltajien lapset, maahanmuuttajaperheiden lapset, vähävaraisten perheiden lapset ja ne lapset, joiden äideillä oli matala koulutustaso.

Digitaalinen ja ilmiöoppiminen vaativat perinteiseen opettajan auktoriteettiin perustuvaan opettamiseen verrattuna paljon enemmän itsekontrollia, itsenäisyyttä, keskittymiskykyä, aloitteellisuutta ja joustavuutta.

Tutkimuksen mukaan niihin pohjautuvat opetusmenetelmät eriarvoistavat, koska ne eivät sovi kaikille.

Kehitys näkyy tutkijoiden mukaan myös Pisa-tutkimuksissa, joissa suomalaisnuorten tulokset ovat heikentyneet.

Suomalaisessa peruskoulussa on tapahtunut isoja muutoksia viime vuosina.

Historialliset muutokset ravisuttavat kouluja monin tavoin. Haasteita nykykouluilla tuovat uuden opetussuunnitelman ja digitalisaation lisäksi vieraskielisten ja erityisen tuen tarpeessa olevien oppilaiden määrän kasvu ja yhä suuremmat ryhmäkoot. Samaan aikaan koulutukseen on tehty isoja leikkauksia. Opettajat väsyvät.

Ilmiöpohjaisen opetuksen myötä oppilaan vastuu omasta oppimisestaan on kasvanut. Kouluissa on myös aiempaa enemmän teemoja, projekteja ja oppilaiden välistä yhteistyötä.

Oppilaan vastuun lisääminen ja uuden opetussuunnitelman mukanaan tuoma ”laaja-alaisen osaamisen” ja monialaisten oppimiskokonaisuuksien” korostaminen on saanut osakseen myös arvostelua.

Keväällä ruotsalaistutkija varoitti Suomea toistamasta opetussuunnitelmassaan samoja virheitä, jotka Ruotsi hänen mukaansa teki 1990-luvulla.

Tutkija Gabriel Heller Sahlgren kiinnitti huomiota osin samoihin asioihin kuin suomalaistutkijat tuoreessa tutkimuksessa. Hänen mukaansa aivotutkimus ja kouluvertailut osoittavat, että perinteiset keinot toimivat opetuksessa yhä, sillä asioiden siirtyminen pitkäkestoiseen muistiin vaatii toistoja.

Toinen suuri linja on ruotsalaistutkijan mielestä faktatiedon painoarvon hämärtäminen. Näin voi tapahtua, kun faktojen sijasta painotetaan valmiuksia ja yleisiä taitoja. Suomen uusi opetussuunnitelma korostaa ”seitsemää laaja-alaista osaamista” ja ”monialaisia oppimiskokonaisuuksia”.

Fakta

Uudet opetussuunnitelmat käyttöön porrastetusti


  Uudet opetussuunnitelmat otettiin Suomen alakouluissa käyttöön elokuussa 2016. Yläkouluissa sama tapahtuu porrastetusti: 7. luokilla viime vuonna, 8. luokilla tänä vuonna ja 9. luokilla ensi vuonna.

  Opetushallitus antoi kansalliset opetussuunnitelman perusteet vuonna 2014. Opetuksen järjestäjät ovat laatineet omat opetussuunnitelmansa niiden pohjalta.

  Uutta on ”laaja-alaisen osaamisen” korostaminen. Näitä taitoja ovat oppimaan oppiminen, vuorovaikutus ja ilmaisu, arjen taidot, tieto- ja viestintäteknologia, yrittäjyys sekä vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen.

  Toinen merkittävä uutuus ovat ”monialaiset oppimiskokonaisuudet”, joissa yhdistellään eri oppiaineiden tietoja teemojen.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Koulu
  • oppimistulokset
  • Heli Saavalainen

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Suomalaistutkija osoitti, että hpv16-virus on tarttunut ihmiseen neandertalin­ihmisestä – Nyt iso amerikkalainen tutkimus­ryhmä on viemässä kunnian löydöstä

      Tilaajille
    2. 2

      Myös maailman vaikutusvaltaisin lehti hehkuttaa Oodi-kirjastoa – ”Torille!” arkkitehti Antti Nousjoki iloitsee

    3. 3

      Kun rockyhtye U2 kävi Helsingissä, Bono nosti kätensä ja ylisti rauhannobelistia – Nyt saman naisen johtamassa maassa muslimien talot poltetaan ja ihmisviha velloo avoimena

      Tilaajille
    4. 4

      Eikö rokotettukaan ole turvassa? Tartunnan voi saada rokotteesta huolimatta, THL:n asiantuntija selittää miksi

    5. 5

      Tällainen on e-urheilun huipulle tähtäävien suomalais­miesten mielen­maisema – intohimoa, unelmia, paineita ja rahaa

    6. 6

      Yle ja Karjalainen väittivät virheellisesti Jussi Halla-ahon olleen paikalla ”natsilippu­kulkueessa” – Halla-aho arvosteli ”vastuullista mediaa” ja ajautui väittelyyn siitä, mihin oli oikein osallistunut

    7. 7

      Linnan juhlissa puvullaan huomiota herättänyt Elina Gustafsson kertoo saamastaan vihapuheesta: ”Olen oikeastaan kiitollinen”

    8. 8

      Parisuhde kärsii, jos tunnetyö jää toisen harteille tai se on unohdettu kokonaan

    9. 9

      Venäjä lennätti kaksi strategista pommittajaa Venezuelaan

    10. 10

      Vihreät haluaa korottaa pienituloisimpien perheiden tukia –”Jo pienillä asioilla voidaan muuttaa lapsen todellisuutta”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Suomesta on tullut myrkkyä – Venäjällä tunnetaan syvää tyytymättömyyttä suomalaisia kohtaan

    2. 2

      Tapiolan uimahalli aiotaan purkaa – Arvorakennuksen pieleen menneeseen remonttiin upotettiin yhdeksän miljoonaa euroa

    3. 3

      Keskenmeno on ihmisellä sääntö eikä poikkeus – kohtu valikoi tarkkaan, kenet se ottaa vastaan

      Tilaajille
    4. 4

      Monille tuttu iltapäivän hetki on ensimmäinen merkki kaamos­väsymyksestä – Joka kolmas aikuinen potee pimeää, ja oireet alkavat usein kolme­kymppisenä

    5. 5

      Silmukka kiristyy Trumpin ympärillä – ”Henkilö 1” kehotti lakimiestään rikkomaan lakia ja suunnitteli pilvenpiirtäjää Moskovaan vielä kesken vaalikampanjan

    6. 6

      Yle ja Karjalainen väittivät virheellisesti Jussi Halla-ahon olleen paikalla ”natsilippu­kulkueessa” – Halla-aho arvosteli ”vastuullista mediaa” ja ajautui väittelyyn siitä, mihin oli oikein osallistunut

    7. 7

      Velattomana kuoleminen ei ole järkevää, sanoo Ruotsin pankkivalvoja – ruotsalaiset velkaantuvat ja vaurastuvat samaan aikaan

    8. 8

      Krp hakee rikos­insinöörejä kryptisellä koodi­kielellä – ”Tarkoitus on kiinnittää oikean kohde­ryhmän huomio”

    9. 9

      Johanna Puro on viime kuukaudet paimentanut poliisia tutkimaan poikansa pyörän varkautta – ”Eikö poliisi itse osaa siirtää tiedostoa muistitikulle?”

    10. 10

      Klonkun näyttelijä teki roolisuorituksen jakomielisenä Theresa Mayna – ehkä ilkeimmässä brexit-videossa ikinä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Mies oli hurmaava, mutta kun yksiön ovi yöllä sulkeutui, Minna tajusi jotain olevan vialla – ”Minulle tapahtui asioita, joita en olisi halunnut tapahtuvan”

      Tilaajille
    2. 2

      Kansanedustaja Touko Aallon päälle käytiin Linnan juhlissa – ”Kahdella kädellä rintakehään niin voimakkaasti kuin pystyy”

    3. 3

      Kuvakooste: Valitsimme Linnan juhlien kymmenen säväyttävintä pukua – lukijoiden suosikiksi nousi 19-vuotias yllätysnimi

    4. 4

      Helsingissä hakaristilippujen kantaminen johti käsirysyyn, pidätyksiin ja epäilykseen kiihottamisesta kansanryhmää vastaan – Kaksi pidätettiin myös 612-soihtukulkueen häirinnästä

    5. 5

      Suomesta on tullut myrkkyä – Venäjällä tunnetaan syvää tyytymättömyyttä suomalaisia kohtaan

    6. 6

      Oulun poliisi varoittaa: Ulkomaalaistaustaiset miehet saalistavat nuoria tyttöjä netissä

    7. 7

      Näyttelijä Jasper Pääkkönen rikkoi asuvalinnallaan etikettiä – kumppanilla kultainen, käärmeteemainen paljettiasu

    8. 8

      Kesän jälkeen äitien kasvoilta katosivat ilmeet, ja kätilö Rosmariini Tolonen näki sen – HS:n erikoisartikkeli vie vainottujen rohingyojen pakolaisleirille

      Tilaajille
    9. 9

      Ystäväni ei vieläkään tiedä, mitä hänen ex-poikaystävänsä teki päivisin

    10. 10

      Ihminen syttyi tuleen Espoon keskuksen terveysasemalla

    11. Näytä lisää