”Huvitti, että tästä tarvittiin tutkimus” – Uusien opetusmenetelmien ongelmat ovat opettajille ja oppilaille tuttuja, mutta Pisa-tulosten laskusta niitä ei voi syyttää
Ainerajat ylittävä ilmiöoppiminen ja digitaalisten laitteiden käyttö keräävät nyt arvostelua, mutta mitä niistä ajatellaan kouluissa? HS kysyi mielipiteitä opettajilta ja oppilailta.
Pukinmäenkaaren koulun yhdeksäsluokkalaisilla on käytössään tietokoneet, jotka voi viedä myös kotiin läksyjä varten. Tekla Pärssinen, Olivia Tomar, Timo Kaikula, Ramim Hossain ja Teo Oinonen opiskelevat joskus pulpetin sijaan myös koulun sohvilla. Kuva: EMILIA ANUNDI / HS
Anu-Elina Ervasti HS, Elisa Rimaila HS, Marjukka Liiten HS
20.11.2018 2:00 | Päivitetty 20.11.2018 7:37
”Hyvä idea, huono toteutus”, yhdeksäsluokkalainen Teo Oinonen tiivistää hehkutusta saaneen ilmiöoppimisen.
Pukinmäenkaaren koulussa opiskeleva Oinonen osallistui keväällä ilmiöpohjaisen oppimisen jaksoon, jonka aiheena oli satavuotias Suomi. Oppilaat keksivät aiheeseen liittyviä teemoja ja ryhmätöitä: yksi ryhmä perehtyi kyykkään ja nikkaroi karttuja, toiset tekivät perinneruokia ja kokeilivat erilaisia pohjia mustikkapiirakkaan.