Kotimaa

Turku on nousemassa Helsingin ja Tampereen rinnalle raitiovaunu­kaupungiksi – Kustannukset voivat nousta lähelle puolta miljardia

Raiteiden rakentaminen voisi alkaa neljän vuoden kuluttua.

Turku on palaamassa raitiotiekaupungiksi yli 40 vuoden tauon jälkeen. Näin Turku liittyisi Helsingin ja Tampereen joukkoon.

Turussa on pohdittu uutta joukkoliikennejärjestelmää vuosikausia, sillä nykyisten linja-autojen runkolinjojen kapasiteetti loppuu seuraavien vuosikymmenten aikana.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Vaihtoehtoja on ollut kaksi: niin sanottu superbussi ja raitiovaunu. Superbussilla tarkoitetaan pitkiä linja-autoja, jotka kulkisivat niille varatuilla kaistoilla. Niiden etuna on raitiotietä halvempi hankintahinta.

Halvemmat superbussit ovat nyt häviämässä kilpailun, sillä niiden vetovoima ja talviaikainen toimintavarmuus eivät näytä olevan yhtä hyvät kuin raitiovaunuilla.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Raitiovaunuvalinta ei ole vielä kirkossa kuulutettu, sillä kaupunginvaltuusto tekee lopullisen päätöksen liikennöintimuodosta todennäköisesti kevään aikana. Kaupunginhallitus käsitteli maanantaina kaupunginjohtaja Minna Arven esitystä liikennöintimuodosta. Arve esitti valinnaksi odotetusti raitiovaunuja, mutta kaupunginhallitus otti vielä asiassa tuumaustauon ja jätti asian pöydälle.

On vielä mahdollista, että kaupunginhallitus tai myöhemmin kaupunginvaltuusto kääntyy superbussin kannalle, mutta tämä on jo epätodennäköistä. Toiseksi suurin valtuustoryhmä vihreät liputtaa voimakkaasti raitiotien puolesta.

”Turun kaupunkiseudun joukkoliikenneratkaisu on suuri kaupunkikehitysratkaisu, jolla on seudulle poikkeuksellisen suuri strateginen merkitys. Ratkaisu määrittää kaupunkiseudun kehitystä vuosikymmenien päähän”, sanoo Arve Turun kaupungin tiedotteessa.

Suurimman ryhmän, Arven oman puolueen kokoomuksen kanta on kääntynyt vahvasti raitiovaunuihin. Esimerkiksi kaupunginhallituksen puheenjohtaja Lauri Kattelus on nyt kääntynyt superbussikannattajasta raitiotiekannattajaksi.


Asiaa käsitellään seuraavan kerran kaupunginhallituksessa 4.3. ja esitellään kaupunginvaltuustolle 18.3. Kaupunginvaltuusto päättää valmistelun jälkeen hankkeen toteuttamistavasta ja -aikataulusta.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Lopullinen päätös liikennöintimuodosta tehdään todennäköisesti viimeistään toukokuussa.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Mitä raitiotie maksaa ja milloin ratikan kyytiin pääsee?

Turkuun on tarkoitus rakentaa kaksi raitiotielinjaa, joiden yhteispituus on noin 15 kilometriä. Vertailun vuoksi: Tampereelle valmistuvat raitiotiet ovat pituudeltaan noin 20 kilometriä. Helsingissä kulkee 38 kilometriä raitiotielinjoja.

Toinen Turun linjoista kulkisi Varissuolta keskustaan ja toinen keskustasta Raisioon.

Turun linjojen rakentamisen kustannukset ovat vähintään 293 miljoonaa euroa. Vaunuvarikon hinta on 40 miljoonaa euroa.

Tampereella raitiovaunulinjojen ja varikon rakentamisen on arvioitu maksavan selvästi vähemmän, eli 283 miljoonaa euroa. Turussa kustannuksia nostavat muun muassa Turun keskustan maaperä ja kaupungin ikä. Keskusta on rakennettu pehmeälle savimaalle. Sen lisäksi keskustan kaikissa kaivaustöissä pitää tehdä ensin arkeologiset kaivaukset.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Turun linjoilla kulkisi 13 raitiovaunua, joiden yhteishinta on noin 40 miljoonaa euroa. Tampereella vaunuja tarvitaan kaksinkertainen määrä.

Suunnitelmasta vastaavan apulaiskaupunginjohtaja Jarkko Virtasen mukaan rakentamisen kustannusarvio voi nousta vielä huomattavasti. Kaupungin on hyvä varautua jopa 25 prosentin kustannusnousuun. Tällöin koko hankkeen kustannukset lähestyisivät puolta miljardia euroa.

Valtion on tarkoitus maksaa projektista noin sata miljoonaa euroa. Valtion liikennepoliittisessa selonteossa luvattiin Turun raitiovaunuille 30 prosentin valtionosuus. Sen lisäksi myös Raisio osallistuisi kustannuksiin noin 50 miljoonalla eurolla. Raisio aikoo tehdä päätöksen projektiin osallistumisesta kevään aikana.

Jos päätöksenteko menee nykyisen arvion mukaan, toteutussuunnittelu voi alkaa tänä vuonna, ja suunnitelma valmistuu vuonna 2023. Rakentaminen kestäisi kolme vuotta, joten ratikkaliikenne alkaisi vuonna 2026.

Miksi Turku haluaa ratikat?

Turussa arvioidaan asuvan 30 vuoden kuluttua jopa neljännesmiljoona ihmistä. Jos kaupunkiin ei rakenneta uutta joukkoliikenneratkaisun, kaupungin päättäjät pelkäävät, että uudet kaupunkilaiset pääasiassa autoilevat. Tällöin ahtaiden sisääntuloväylien kaupunki menee jumiin ja päästöt lisääntyvät merkittävästi.

Raitioliikenteen etuina ovat sen houkuttelevuus ja toimintavarmuus. Kaupunkilaiset eivät kuitenkaan ole suunnitelmista innoissaan. Turun Sanomat julkaisi joulukuussa mielipidekyselyn, jonka mukaan lähes puolet kaupunkilaisista ei haluaisi raitiovaunua eikä superbussia.

 


Oikaisu 11.2. 20.46: Turussa oli raitiovaunulinjoja 1800-luvun lopulta 1970-luvulle saakka. Aikaisemmin jutussa luki, että Turussa oli silloin harkittu raitiovaunulinjoja.

Tästä on kyse

Lähes 20 vuoden pähkäily


 Turussa oli raitiovaunulinjoja 1800-luvun lopulta 1970-luvulle saakka.

 Uusia linjoja on puuhattu kaupunkiin vuosituhanteen vaihteesta alkaen. Ensimmäinen selvitys valmistui vuonna 2002.

 Raitiotien yleissuunnitelma hyväksyttiin vuonna 2015. Sen täydennys valmistui viime kuussa.

 Jos valtuusto päättää raiteiden rakentamisesta, kaupungissa käynnistyy toteuttamissuunnitelman laadinta. Kaupungin pitää muun muassa varmistaa valtion rahoitus, päättää hankkeen toteutusmuoto, laatia asemakaavamuutokset.

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Jos tämä kuva näyttää pyörivän, se johtuu viiveestä päässäsi

    2. 2

      Osa Ison Omenan kauppakeskuksesta suljettiin tuhkarokkoepäilyn takia

    3. 3

      Suomi palautti turvapaikanhakijan Irakiin – nyt EIT vaatii Suomelta selvitystä miehen kuolemasta

    4. 4

      Uusi yhtiö markkinoi Suomessa pikavippejä luottotietonsa menettäneille

    5. 5

      Suvi Pitkänen sai huuliinsa pistoshoidosta kudosvaurion, eivätkä ne palaa koskaan ennalleen – ”Epäonnistuneiden hoitojen tuloksia näkee kadulla aivan liian usein”, sanoo plastiikkakirurgi

      Tilaajille
    6. 6

      Seitsemän saman perheen lasta kuoli tulipalossa Kanadassa

    7. 7

      Ympäri maailman huomiota herättänyt suomalainen startup julkisti kohutut ja odotetut vr-lasinsa – pääsimme kokeilemaan

    8. 8

      10 vuotta sitten maailma menetti musiikillisen neron, kun Miika Tenkula löytyi kotoaan kuolleena – Vain 34-vuotiaana kuollut hevikitaristi eli ristiriitaa, johon moni taiteilija on kaatunut

      Tilaajille
    9. 9

      Suomalaismalli Angelika Kalliosta tuli Karl Lagerfeldin suojatti, jota muotiguru puolusti ärhäkästi: ”Chanelin työntekijät eivät pitäneet minusta mutta Karl käski heitä sulkemaan suunsa”

    10. 10

      Helsingin yliopiston dekaanille moite Keski-Karjalan savolaismurteella kirjoitetun gradun epäasiallisesta kommentoinnista

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Japanissa harvinaiset airokalat ovat nousseet pintaan – Myös tutkijat uskovat historiallisen suuren maanjäristyksen olevan vain ajan kysymys

    2. 2

      Suvi Pitkänen sai huuliinsa pistoshoidosta kudosvaurion, eivätkä ne palaa koskaan ennalleen – ”Epäonnistuneiden hoitojen tuloksia näkee kadulla aivan liian usein”, sanoo plastiikkakirurgi

      Tilaajille
    3. 3

      10 vuotta sitten maailma menetti musiikillisen neron, kun Miika Tenkula löytyi kotoaan kuolleena – Vain 34-vuotiaana kuollut hevikitaristi eli ristiriitaa, johon moni taiteilija on kaatunut

      Tilaajille
    4. 4

      Espoolaislähiössä tapahtuu kummia: Kauaksi keskikaupungin vilinästä on syntynyt kivijalkakauppojen keskittymä

    5. 5

      Opettajat kapinoivat omaa järjestöään vastaan työajan muutoksista – ”Palkka laskee jopa 9 000 euroa vuodessa”

    6. 6

      Saturday Night Live pilkkasi hätätilajulistusta, ja Donald Trump sai tarpeekseen: ”Miten kanavat selviävät tästä ilman seuraamuksia?”

    7. 7

      ”Jokaisen kroppa tiesi, paljonko D-vitamiinia pitää vapauttaa vereen” – väitöstutkimuksesta uutta tietoa kiistellyn vitamiinin tarpeesta

    8. 8

      Hyvänä nukkujana pidetty voi kärsiä vakavasta sairaudesta – nämä merkit kielivät, että uni ei ole normaalia

      Tilaajille
    9. 9

      Jos tämä kuva näyttää pyörivän, se johtuu viiveestä päässäsi

    10. 10

      Putkiremontti ilmaiseksi – Anna-Liisa Kuisman taloyhtiö sai omituisen hyvän tarjouksen, mutta mitä se oikeasti tarkoittaa?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Karski moottoripyörämies lähestyi minua parkkipaikalla eikä jättänyt perääntymiselle tilaa – hetken päästä seisoimme vaiti ja näin, millainen voima piilee eläimessä

    2. 2

      Sofia Pahtela aloitti työt bussikuskina maanantaina ja nousi heti ilmiöksi – Selitys on yksinkertainen

    3. 3

      Lauri Markkasesta voi tulla kaikkien aikojen suomalais­urheilija – HS:n erikois­artikkeli näyttää, mikä tekee nuoresta kori­palloilijasta niin poikkeuksellisen

    4. 4

      Ostaja löi sokkona pöytään voittavan tarjouksen Kivihaan 100-vuotiaasta puutalosta – Kohta alkoi kaduttaa

    5. 5

      ”Olen tehnyt paljon väärää, maannut avio­miesten ja perheen­isien kanssa” – Pienessä suomalais­kaupungissa asuu entinen prostituoitu ja ihmis­kaupan uhri

      Tilaajille
    6. 6

      Teemu ja Sirpa Selänne kohahduttivat ystävyyssäännöllä ja paljastivat erikoisen ilmiön – miehen ja naisen välinen ystävyys ei ole aivan yksinkertaista, kertoi tuhat lukijaa

      Tilaajille
    7. 7

      Oli huippulukio, oli harrastukset, oli liikaa intoa ja liian vähän aikaa – Ja niin Elena Shemyakin mieli hajosi

      Tilaajille
    8. 8

      Japanissa harvinaiset airokalat ovat nousseet pintaan – Myös tutkijat uskovat historiallisen suuren maanjäristyksen olevan vain ajan kysymys

    9. 9

      ”Koen elämäni menneen hukkaan” – Lasten saamista katuvat naiset piilottavat ajatuksensa jopa puolisoiltaan

    10. 10

      Hyvänä nukkujana pidetty voi kärsiä vakavasta sairaudesta – nämä merkit kielivät, että uni ei ole normaalia

      Tilaajille
    11. Näytä lisää