Kotimaa

Bussit ohittavat pikkukaupungit kovan hintakilpailun takia – ”Nyt ajetaan omalla autolla ja kärsitään”

Suurten kaupunkien välillä pääsee matkustamaan halvalla ja helposti, mutta bussiyhteyksien lopettamisesta kärsivät pikkukaupunkien asukkaat joutuvat nousemaan oman auton rattiin.

Ei yhtään ainoaa julkista liikenneyhteyttä lähimpään kaupunkiin. Tähän havahtuivat Lapinjärven kunnan asukkaat Itä-Uudellamaalla viime vuoden lopussa.

Vajaan 3 000 asukkaan kunta oli menettämässä kaikki bussivuoronsa Porvooseen, jossa monet paikkakunnan nuoret opiskelevat. Lapinjärvi sijaitsee Kouvola–Helsinki-valtatien varrella. Autolla pääkaupunkiin hurauttaa tunnissa.

Linja-autoyhtiö Savonlinja ilmoitti vuodenvaihteessa lopettavansa kaiken Kouvola–Helsinki-liikenteensä kannattamattomana. Jo aiemmin reitiltä olivat vetäytyneet Pohjolan Liikenne ja Porvoon Liikenne. Jäljelle olisivat jääneet vain Onnibus.comin bussivuorot, jotka eivät pysähdy Porvoossa.

Savonlinja tiedotti torstaina irtisanovansa 55 kuljettajaa ja 19 muuta työntekijää.

Samalla myös Kouvola olisi menettänyt kaikki suorat yhteytensä Porvooseen.

”Kymmeniä vuosia Lapinjärveltä pääsi bussilla kahdeksaksi töihin Helsinkiin”, Vesa Peltola muistelee. Hän matkusti julkisilla ympäristösyistä ja hyödynsi matkat lukemalla tai ottamalla nokoset.

Kun bussivuoro vuodenvaihteessa loppui, Peltola joutui siirtymään ratin taakse. ”Nyt ajetaan omalla autolla ja kärsitään.”

Lapinjärven teknisen johtajan Maria Luoma-ahon mukaan koko kunta yllättyi uutisesta.

”Tilanne tuli meille täysin puskista, sillä viime kesän lakimuutoksen jälkeen aikataulumuutoksista ei enää pyydetä lausuntoja kunnilta”, hän sanoo.

Luoma-aho oli yhteydessä naapurikuntiin ja viranomaisiin. Lapinjärvi, Loviisa, Porvoo ja Uudenmaan Ely-keskus päätyivät paniikkiratkaisuun, jossa opiskelijoita palvelevat vuorot ostettiin parin viikon varoitusajalla kevätkaudeksi ilman kilpailutusta.

Ely-keskuksen joukkoliikenneasiantuntija Jonna Uskille tilanne ei ollut aivan yhtä odottamaton kuin Luoma-aholle.

”Näitä ylläreitä tipahtelee nyt ihan koko ajan. Osaan jo odottaa huonoja uutisia. Tarpeellisten yhteyksien lakkauttamisesta tulee joka viikko viestiä jostain päin.”

Aiemmin bussiliikenteen lupiin sisältyi jopa usean vuoden liikennöintivelvoite. Bussiyhtiöt muuttivat aikataulujaan samaan aikaan, useimmiten koulujen kesälomakauden alussa.

Nyt liikennöinnin lopettamiseen koska tahansa riittää pelkkä ilmoitus kaksi kuukautta etukäteen. Kaikki eivät noudata tätäkään sääntöä, sillä liikennöinnin ennenaikaisesta lopettamisesta ei tule mitään seuraamuksia.

Markkinaehtoisen liikenteen järjestämiseen viranomaisilla ei ole mitään sanomista. Ely ei esimerkiksi voi velvoittaa Onnibusia pysähtymään Porvoossa.

Joukkoliikenteen pelastaminen lankeaakin entistä useammin kuntien kontolle. Valtion alueellinen ostoliikennebudjetti on lyöty lukkoon jo vuoden alussa.

”Rahantarve kasvaa, mutta budjetti pysyy ennallaan”, Uski selittää.

Luoma-ahoa se sapettaa. ”Tämä tuntuu käsittämättömältä, kun ilmastonmuutoskin on tapetilla. Miten yksityisautoilua voi korvata, jos vaihtoehtoa ei ole?”

Kaukobussiliikenteen kilpailu on vapautettu asteittain vuodesta 2014 alkaen. Samaan aikaan monet maakuntakeskukset ovat kehittäneet voimakkaasti alueellista paikallisliikennettään.

Suurissa kaupungeissa ja niiden välisessä liikenteessä joukkoliikenteen palvelutaso onkin nyt jopa parempi kuin koskaan. Myös lippujen hinnat ovat edullisia.

Koko muussa Suomessa joukkoliikenteen tarjonta heikkenee nopeasti. Koska liikennöitsijät kilpailevat hinnan lisäksi nopeudella, häviäjiin lukeutuvat myös kaupunkien välissä sijaitsevat pikkukaupungit ja maaseututaajamat.

Bussit ajavat yhä useammin pysähtymättä niiden ohi.

Esimerkiksi Jyväskylästä Helsinkiin pääsee nykyisin nopeasti ja halvalla vuorokauden ympäri. Sen sijaan Jyväskylän ja Helsingin välillä sijaitsevat Jämsä ja Kuhmoinen ovat viime vuosina menettäneet yli puolet suorista bussiyhteyksistään pääkaupunkiin.

Onnibus.comin käynnistämä verinen hintakilpailu on tunnetuin syy joukkoliikennetarjonnan eriarvoistumiselle. Nykyiseen kehitykseen on kuitenkin kaksi muutakin merkittävää syytä.

Suomessa kaukobussit kuljettavat matkustajien lisäksi rahtia, mikä on kansainvälisesti hyvin harvinainen konsepti. Myös pakettien kuljettamisessa kilpailu on viime vuosina kiristynyt. Niinpä linja-autoliikennöitsijöiden rahtitulotkin ovat laskeneet.

Rahdin kannattavuuden heikkeneminen on joidenkin pitkien runkovuorojen, kuten Itä-Suomesta Helsinkiin kulkeneiden yöbussien lakkauttamisen taustalla.

Kolmas keskeinen syy nykyiselle bussivuorojen myllerrykselle on se, etteivät julkisesti tuetut lipputuotteet, kuten työmatkalaisille räätälöidyt kausiliput, enää kelpaa markkinaehtoisessa liikenteessä.

Viime vuonna lakkautetussa seutulippujärjestelmässä valtion ja kuntien subventoimat kausiliput kelpasivat sekä markkinaehtoisessa että yhteiskunnan järjestämässä liikenteessä. Viranomaiset tulkitsivat käytännön EU:n kilpailulainsäädännön vastaiseksi.

Seutulipun tilalle kehitetty Waltti-kortti on käytössä vain joillakin kaupunkiseuduilla, joten suuresta osasta Suomea päivittäiseen matkustamiseen soveltuvat edulliset lipputuotteet ovat kadonneet.

Julkista ja kaupallista joukkoliikennetarjontaa ei ole edelleenkään sovitettu ”kilpailuneutraalilla tavalla” yhteen, sanoo Linja-autoliiton toimitusjohtaja Mika Mäkilä.

”Vuosikymmenen verran aiheesta on keskusteltu, mutta valtio ei ole ollut aktiivinen asian ratkaisemiseksi.”

Valtion päätöstä odottaessa eräät kunnat ovat ottaneet aloitteen omiin käsiinsä. Esimerkiksi Hämeenkyrössä, Padasjoella ja Asikkalassa suunnitellaan palveluseteliä, jolla voisi matkustaa sekä tuetussa että kaupallisessa liikenteessä.

”Liikennevirasto pelotteli näitä kuntia hankkeen lainvastaisuudella, mutta Linja-autoliiton näkemyksen mukaan tällainen järjestelmä ei ole laiton”, Mäkilä sanoo.

Hänen mukaansa asiaa pitäisi kuitenkin selventää asetusmuutoksella, joka ei ole edennyt liikenne- ja viestintäministeriössä.

Liikenneviraston tehtäviä vuodenvaihteessa perinyt Liikenne- ja viestintävirasto Traficom ei ole kannassaan yhtä jyrkkä.

Osastopäällikkö Kirsi Pulkamon mukaan lounasseteliä muistuttava kaikkialla kelpaava valtakunnallinen liikkumispalveluseteli olisi mahdollinen.

”Se pitäisi toteuttaa yhteistyössä kuntien, viranomaisten ja liikennöitsijöiden kanssa, ja kelpoisuusalueen tulisi olla yksittäistä kuntaa laajempi.”

Nyt vaihtoehdot kuitenkin vähenevät. Parhaimmillaan lähes kymmenen prosentin markkinaosuutta hallussaan pitänyt valtionyhtiö Pohjolan Liikenne vetäytyy helmikuun lopussa kokonaan pikavuoroliikenteesta, jota se on hoitanut esimerkiksi Helsingistä Kotkaan ja Turkuun.

Näin ison liikennöitsijän katoaminen on ainutlaatuista koko suomalaisen linja-autoliikenteen historiassa.

”Matkustajista ei ole ollut pulaa, mutta emme ole löytäneet kannattavaa tapaa jatkaa liikennöintiä nykyisillä hinnoilla”, toimitusjohtaja Heikki Alanko toteaa.

Nyt yhtiö keskittyy sinne, missä raha liikkuu, eli isojen kaupunkien, kuten pääkaupunkiseudun sopimusliikenteeseen.

Savonlinja päätti lopulta suuren yleisöpalautteen perusteella säilyttää kaksi Kouvola–Helsinki -vuoroparia. Nyt yhtiö kuitenkin harkitsee niiden lakkauttamista uudelleen, sillä matkustajamäärä ei ole kasvanut.

”Adresseja on helppo kerätä, mutta se ei auta, jos ei kuitenkaan itse käytetä palvelua”, Savonlinjan aluejohtaja Teuvo Punavaara näpäyttää.

Myös Onnibus.com on ottanut saamansa palautteen huomioon. Sen Kouvola–Helsinki-vuorot alkavat maaliskuussa pysähtyä myös Porvoossa.

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Loukkasiko natsiksi ja rasistiksi nimittäminen Junes Lokan kunniaa? HS seuraa hetki hetkeltä Oulun käräjä­oikeuden istuntoa

    2. 2

      Helsinkiläis­naisen patjan alta löytyi testamentti, joka käynnisti sotkuisen riidan: Korkein oikeus jätti rahoja vaatineet hyväntekeväisyyjärjestöt nuolemaan näppejään

    3. 3

      Harvinainen möhkäkala ajautui rantaan Australiassa, jopa tuhat­kiloiseksi kasvavaa eläintä luultiin ensin laivan hylyksi

    4. 4

      Kartta näyttää, miten ylivoimaisesti yksi automerkki on valloittanut Helsingin seudun

      Tilaajille
    5. 5

      Helsingin virkamiehet: Massiivinen autoramppi purkaisi Jätkäsaaren liikennesumppua

    6. 6

      ”Unelias kirjekyyhky” matkusti Teneriffalta Ouluun lentokoneen laskuteline­tilassa

    7. 7

      Sairaaloiden Apotti-tietojärjestelmä on satoja miljoonia maksanut susi, jota ei olisi pitänyt päästää edes testikäyttöön

    8. 8

      Alma kertoo ensimmäistä kertaa haastattelussa homoudestaan – koska haluaa olla tyttöystävänsä kanssa aivan kuin kaikki muutkin

    9. 9

      20 vuotta sitten The Matrix muutti tapaamme katsoa elokuvaa – Nyt feminismiä vihaava äärioikeisto käyttää sitä hyväkseen tavalla, jota tekijät eivät koskaan olisi uskoneet mahdolliseksi

      Tilaajille
    10. 10

      HS-gallup kertoo tyvenestä myrskyn edellä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sami Hedberg nauraa sketsisarjassaan homoille, venäläisille ja saamelaisille, Sami Hedbergille eivät naura edes lapset

    2. 2

      Anna-Maja Henrikssonin esiintymisessä Ylen tentissä oli niin vähän konkretiaa, että edes faktoja on vaikea tarkistaa – tässä parhaat palat giffeinä

    3. 3

      Sdp:n etumatka kasvoi, keskusta heikkeni yhä – HS-gallup paljastaa asetelmat, joista ehdokkaat lähtevät vaalikentille

    4. 4

      Loukkasiko natsiksi ja rasistiksi nimittäminen Junes Lokan kunniaa? HS seuraa hetki hetkeltä Oulun käräjä­oikeuden istuntoa

    5. 5

      Monia suomalaisia odottaa eläkkeellä ikävä yllätys – Katso HS:n laskurista, millainen eläke sinulle on tulossa

      Tilaajille
    6. 6

      Näin saksalaiset ratkaisisivat turvapaikan­hakijoiden palautukset

    7. 7

      Kartta näyttää, miten ylivoimaisesti yksi automerkki on valloittanut Helsingin seudun

      Tilaajille
    8. 8

      Legendaarinen Roudasta rospuuttoon -sketsi ei olisi syntynyt ilman Petteri Summasen omaa tragediaa: ”Lapsuuteni oli turvallinen ja ihana, ja yhtäkkiä se loppui”

      Tilaajille
    9. 9

      Mies raiskasi 15-vuotiaan tytön Helsingissä ja käytti kahta muuta seksuaalisesti hyväkseen – Käräjäoikeus tuomitsi vajaan neljän vuoden vankeuteen

    10. 10

      Moni aikuinen pyytelee lupia asioihin, joista pitäisi uskaltaa päättää itse

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Moni käyttää astian­pesu­konetta väärin, ja välin­pitämättömyys voi aiheuttaa isot kulut: toimi näin, niin vältyt ikäviltä yllätyksiltä

      Tilaajille
    2. 2

      Kuvilleni saa nauraa, sanoo Iiu Susiraja, mutta hiljenee kun katselee lukioaikaista valokuvaa itsestään

    3. 3

      Lars Kihlström halusi uskoa hyvää isästä, mutta lopulta hän itki – Suomalaisen SS-miehen päiväkirjasta löytyi lause, joka kyseenalaistaa historian­kirjoituksen

      Tilaajille
    4. 4

      Uuden-Seelannin terrori-iskusta epäilty sai murhasyytteen, ainakin 50 ihmistä kuollut

    5. 5

      Kenellä on vastuu, jos joku perheen­jäsenistämme sairastuu takkat­ulien polton takia Espoossa?

    6. 6

      Kun Siskonpedistä tuttu Niina Lahtinen vei yksivuotiaansa päiväkotiin, vanhempainiltaan kutsuttiin psykologi paikalle: ”Vastuu ja syyllistäminen lankeavat lähinnä naisille”

      Tilaajille
    7. 7

      Missä on nainen, joka hyppäsi takaisin autoonsa ja hylkäsi pyöräilijän kuolemaan suojatielle? Vantaan poliisilta on loppumassa keinot poikkeuksellisen yliajotragedian selvittämisessä

      Tilaajille
    8. 8

      Sami Hedberg nauraa sketsisarjassaan homoille, venäläisille ja saamelaisille, Sami Hedbergille eivät naura edes lapset

    9. 9

      Jussi Halla-aho ei ole muuttunut, mutta hän on oivaltanut jotain

    10. 10

      Uusi liikunta­trendi parantaa terveyttä nopeasti, ja kenellä tahansa on siihen aikaa

      Tilaajille
    11. Näytä lisää