Kotimaa

Tunnin junan vuoksi saatetaan vetää kokonaan uusi, suorempi raidepari Tampereen ja Helsingin väliselle osuudelle

Radan pitää olla nykyistä suorempi, jotta sillä voidaan ajaa erittäin nopeilla junilla. Erityisen akuutti ongelma on nykyisen pääradan koko ajan huonompi kunto.

Tunnin juna -hanke Helsingin ja Tampereen välillä on niin hurja tulevaisuusvisio, että sen valmistelussa on pohdittu jopa kokonaan uuden raideyhteyden rakentamista kahden kaupungin väliin.

Hetken toiminut hankeyhtiö Suomi-rata ehti pohtia, että välille linjataan ja rakennetaan uusi raideyhteys, joka olisi nykyistä, kohta 150 vuotta vanhaa ja 187 kilometriä pitkää linjausta suorempi. Hanke on nyt jäissä, koska toimitusministeristöksi muuttunut hallitus ei voi tehdä ratkaisuja näin isoissa asioissa.

Radan pitää olla suorempi, jotta sillä voisi ajaa erittäin nopeilla junilla, jotka kulkisivat jopa lähes 300 kilometrin tuntinopeudella.

Juna kahden kaupungin rautatieasemien välillä voisi siis olla aidosti tunnin juna, joka kulkisi vielä lentoasemankin kautta. Nykyisten Pendolinojen huippunopeus on 220 kilometriä tunnissa.

Hanke ei toteudu yhdessä, kahdessa eikä välttämättä kolmessakaan eduskuntakaudessa, vaan sen aikataulu voi olla parinkymmenen vuoden paikkeilla.

Nyt hitaissa pääradan junissa tunnin junasta haaveilevat työmatkalaiset ovat siis todennäköisesti jo suurimmalta osin eläkkeellä ennen kuin väli lyhenee tuntiin nykyisestä runsaasta puolestatoista.

”Konkreettista linjausta tai aikatauluja ei ole vielä, eikä suunnitelmia ole tehty, mutta hankeyhtiön valmistelun yhteydessä on pengottu läpi mahdollisuuksia. Se on fakta, että on lähdetty liikkeelle tunnin yhteydestä, ja se tarkoittaa aika lailla suoraa rataa ja erittäin nopeita junia, jotka vaativat radalta paljon”, sanoo ylijohtaja Sabina Lindström liikenne- ja viestintäministeriöstä.

”On vain nähty, että se on mahdollinen toteuttaa, mutta se, missä juna pysähtyy ja minkä maa-alueiden kautta menee, on täysin auki.”



Kun viime vuosina varsinkin Pirkanmaalla on toivottu kolmatta lisäraidetta nykyiselle raideparille, nyt puhutaan siis jo neljännestä raiteesta tai kokonaan uudesta linjauksesta, joka ei välttämättä kulkisi lähelläkään nykyistä päärataa. Se linjattaisiin läpi koko eteläsuomalaisen maiseman mahdollisimman suorin linjoin.

Voi ennakoida, että maanomistuskysymykset ja niitä koskevat riidat nousevat esiin, kun uutta rataa aletaan piirtää Etelä-Suomen kartalle. Täysin auki on myös se, mikä olisi esimerkiksi Hämeenlinnan ja Riihimäen kohtalo tässä kuviossa.

”Suorempi viiva kartalle pitäisi saada, jos se väli pitäisi ajaa tunnissa. Se on valtava hanke, jossa pitää tutkia, onko parempi panna nykyinen ratalinjaus kuntoon vai rakentaa täysin uusi”, sanoo suunnittelujohtaja Juho Hannukainen VR:ltä.

Tuorein vertailukohta olisi syksyllä 2006 liikenteelle avattu Lahden oikorata, jota rakennettiin kolme vuotta ja jonka uuden osuuden pituus on 63 kilometriä. Se myötäilee pääosin Lahdenväylää.

Uusi rata tarkoittaisi myös uutta, nopeampaa kalustoa. Hannukaisen mukaan kalustoa kyllä pystyy hankkimaan nopeammin kuin rakentamaan rataa, mutta joka tapauksessa hanke tarkoittaisi ensin useiden vuosien suunnittelua ja sitten useiden vuosien rakentamista.

Ministeriön Lindströmin mukaan hankkeen hinta on noin 5,5 miljardia euroa. Esimerkiksi hävittäjähankinnan hinnaksi on mainittu vähintään 7 miljardia euroa.

Unelmoida voi. Tunti Tampereelta luotijunalla lentokentälle olisi iso muutos nykyiseen vaihtoyhteyteen Tikkurilassa. Muu Suomi vaihtaisi silloin junaa Tampereen asemalla, koska nopea yhteys tuskin jatkaisi ainakaan aluksi Tampereelta eteenpäin. Tampereen seudulle tunnin juna olisikin kuin lottovoitto.

Akuutimpi ongelma on nykyisen pääradan rappeutuminen. Vaikka tunnin juna on noussut puheisiin sekä Turusta että Tampereelta Helsinkiin, tosiasiassa junat kulkevat pääradalla nyt hitaammin kuin kymmenen vuotta sitten.

Kun radan kunto on heikentynyt, sille on asetettu nopeusrajoituksia. Sen kapasiteetti on jo tapissa.

”Nykyisillä nopeuksilla kulkevia juniakin pitäisi saada sinne enemmän. Matkustajat haluavat useampia yhteyksiä, jos sinne vain mahtuisi”, VR:n Hannukainen sanoo.

”Raiteiden lisääminen nykyiseen ratakäytävään on järkevää joka tapauksessa, sillä lähiliikenne ja kasvava tavaraliikenne oletettavasti säilyisivät nykyisellä ratalinjauksella. Lopullinen tarvittava määrä riippuisi siitä, onko siihen viereen tulossa kokonaan uusi, suorempi ratalinja.”

Hannukainen pitää rataverkon kuntoa jo huolestuttavana ja rahoitusta täysin riittämättömänä.

”Eduskunnan myöntämät määrärahat eivät riitä edes nykyisten ratojen pitämiseen nykyisessä kunnossa. Rataverkolla on nyt nopeusrajoituksia ja vaihteita, jotka eivät toimi kuten pitäisi, joten meidän pitää ajaa hitaammilla aikatauluilla. Rahoitustaso tämän hetken rataverkon ylläpitämiseen on hälyttävän heikko. Tänä vuonna rataverkko heikkenee, ei parane.”

VR:n matkustajaliikenteen johtajan Maisa Romanaisen mukaan matkustajamäärät ovat kasvaneet viime vuosina hurjasti ja kapasiteetti tulee jo vastaan Etelä-Suomessa. Samalla kun Tampereen ja Helsingin väli tarvitsisi lisäraiteen tai kaksi, myös koko muun rataverkon korjausvelka kasvaa.

Tarpeellisiksi hankkeiksi Romanainen nimeää Helsingin keskustan Pisararadan ja Lentoradan Helsinki-Vantaan lentoasemalle. Ne helpottaisivat osaltaan pahaa pullonkaulaa Helsingin ja Keravan välillä.

”Lisäämällä kapasiteettia Etelä-Suomessa kaikki muut Suomen kaupungit hyötyvät. Siksi pitäisi ensiksi saada nykyinen rataverkko sellaiseen kuntoon, että sillä voisi ajaa sitä nopeutta, jota kalustomme pystyy ajamaan ja johon se on alun perin tarkoitettu. Tällä hetkellä näin ei ole”, Romanainen sanoo.

”Näen päivittäin sen tilanteen, että kysyntää olisi ja ihmisiä olisi tulossa kyytiin, mutta me emme voi enää lisätä vuoroja.”

Tunnin radan valmistumisaikataulu on Romanaisenkin mukaan 15–20 vuoden luokkaa. Hän näkee mahdollisuuden, että uuden, nopean linjauksen rinnalla kulkisi nykyisellä pääradalla hitaampi liikenne, kuten rahti- ja paikallisliikenne.

Oikaisu 5.4. klo 10.30: Faktassa aluksi mainittuja tytäryhtiöitä ei ole vielä perustettu, ne tulevat vasta seuraavan hallituksen päätettäviksi. Hankkeen rahoitus ei tule vain valtiolta vaan myös hankeyhtiön osakkailta. Grafiikassa Kokkolan ja Ylivieskan väli on merkitty yksiraiteiseksi, se on nykyään kaksiraiteinen.

Fakta

Noin 8 miljardin euron hankkeet


 Liikenne- ja viestintäministeriö perusti emoyhtiö Pohjolan Rautatiet Oy:n helmikuussa valtioneuvoston päätöksen mukaisesti. Konsernin tytäryhtiöiksi on suunniteltu mm. Suomi-rataa ja Turun tunnin junaa.

 Suomi-rata ja lentorata maksavat arviolta 5,5 miljardia euroa. Turun suunnan arvio on 2,2 miljardia.

 Rahoitus tulee hankeyhtiön osakkailta. Myös EU:lta voi hakea tukea.

 Lentorata on nopea yhteys Helsingin keskustan ja lentoaseman välillä. Pisararata taas on Helsinkiin maan alle suunniteltu rata.

Kommentit

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Ei vielä nimellä kirjoitettuja kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Junan kylkeen ilmestyi Mörkö-graffiti ja kirkko ohjasi kansaa torille Matteusta siteeraten – Näin Helsinki sekosi jääkiekon maailman­mestaruudesta

    2. 2

      Leijonat voitti sensaatiomaisesti MM-kultaa, juhlat jatkuvat HS:n hetki hetkeltä -seurannassa: MM-hopeaa voittaneet Naisleijonat kutsuttu iltajuhlaan

    3. 3

      Oikeuskansleri moittii ankarasti puolustusministeri Jussi Niinistöä epäasiallisesta ja loukkaavasta arvostelusta

    4. 4

      Leijonat saapuu Suomeen kello 14 vesitervehdyksien saattelemana, illalla joukkueelle järjestetään kansanjuhla – HS näyttää suorina lähetyksinä

    5. 5

      Kiekkotappio ei juuri näkynyt Kanadan mediassa, sillä maa keskittyi juhlimaan toista urheilu­saavutusta

    6. 6

      10 000 ihmistä juhli Helsingin Kauppatorilla – Videot ja kuvat näyttävät, miten riemu repesi voiton hetkellä

    7. 7

      Eurovaaleista povattiin oikeistopopulistien aaltoa, mutta niskan päälle pääsivätkin EU-myönteiset puolueet – HS kysyi kolmelta asiantuntijalta, mistä tulos kertoo

    8. 8

      Tällainen on koko eurovaalien tulos: parlamentin valtapuolueet hävisivät, voittajia liberaalit, vihreät ja kansallismieliset

    9. 9

      Ruotsalaiset rakastuivat Leijoniin: ”Kiitos tästä MM-ihmeestä, isoveli”

    10. 10

      Google investoi 600 miljoonaa euroa uuteen palvelinkeskukseen Haminassa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      10 000 ihmistä juhli Helsingin Kauppatorilla – Videot ja kuvat näyttävät, miten riemu repesi voiton hetkellä

    2. 2

      Sensaatio on valmis – Suomi on jääkiekon maailmanmestari!

    3. 3

      Hometalo­sairautta ei olekaan, sanoo lääke­tiede nyt – Mitä oikein tapahtui?

      Tilaajille
    4. 4

      Pitkästä matematiikasta tehtiin pääsylippu korkeakouluun ja tulevaisuuden ammatteihin – Se oli virhe, sanoo kokenut matematiikan opettaja

      Tilaajille
    5. 5

      Ruotsalaiset rakastuivat Leijoniin: ”Kiitos tästä MM-ihmeestä, isoveli”

    6. 6

      Suomen vihreille historiallinen voitto eurovaaleissa, koko EU:n tasolla keskustaoikeisto suurin puolue – Katso täältä tulokset ja analyysit eri EU-maista

    7. 7

      ”Ennen kehotin ostamaan. Enää en sitä tekisi”, sanoo Suomen johtava sisustusstailisti

    8. 8

      Eero Heinäluoma nousi vaalien ääniharavaksi – tässä ovat Suomen uudet euroedustajat

    9. 9

      Päävalmentaja Jalonen hermostui venäläisten kritiikkiin

    10. 10

      HS:n tulospalvelu näyttää, miten oma ehdokkaasi pärjäsi eurovaaleissa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Emmi-Liia Sjöholm tiesi sen olevan virhe, mutta silti hän asettui laverille, raotti paitaansa ja antoi tatuoijan upottaa neulan kylkeensä – nyt hän on maksanut virheestään tuhansia euroja

      Tilaajille
    2. 2

      Tiia Forsström myy seksiä espoolaisessa omakotitalossa ja tietää, mikä monessa suomalaisessa makuuhuoneessa on pielessä

      Tilaajille
    3. 3

      Suomalaiset ovat syöneet tuhansia vuosia ruokaa, jota suolistobakteerit rakastavat yli kaiken – Tutkija löysi ruista syöneiden ulosteesta merkittävän yhdisteen

      Tilaajille
    4. 4

      Hometalo­sairautta ei olekaan, sanoo lääke­tiede nyt – Mitä oikein tapahtui?

      Tilaajille
    5. 5

      Ihon ikääntymistä voi hidastaa itse, mutta kalliiden voiteiden sijaan kannattaa keskittyä tekoihin – lääkärit kertovat kolme perussääntöä, jotka ehkäisevät ryppyjä

    6. 6

      Legendaarisen laulajatähden huvila lahoaa niille sijoilleen Helsingissä – Vesivahinko turmeli taloa 2011 eikä korjauksia ole vieläkään aloitettu

    7. 7

      ”En usein kerro tarinaani, se tuntuu liian raskaalta” – HS:n erikoisartikkeli vie EU:n etelärajalle, missä koveneva maahanmuuttopolitiikka ajaa ihmisiä kadulle ja kateisiin

      Tilaajille
    8. 8

      Tässä ovat suosituimmat eurovaaliehdokkaat

    9. 9

      Pitkästä matematiikasta tehtiin pääsylippu korkeakouluun ja tulevaisuuden ammatteihin – Se oli virhe, sanoo kokenut matematiikan opettaja

      Tilaajille
    10. 10

      ”Luulin, että Suomi on oikeusvaltio”, sanoo Isisin kalifaattiin lähteneen ja nyt Syyriassa vankileirillä olevan suomalaisnaisen äiti

    11. Näytä lisää