Kotimaa

Asikkala ratkoo liikenneongelmia itse: Kunnan omaa pikkubussia ajaa kuljetussuunnittelija

Lisäksi Asikkalassa on käytössä palveluseteli, jolla tuetaan joukkoliikenteen käyttöä. ”Tällä on pelastettu monta bussivuoroa”, kertoo Asikkalan sivistysjohtaja Juha Leppialho. Malli voi levitä muuallekin Suomeen.

Asikkala

Asikkalan kunnalla on töissä virkamies, joka tietää millaista on istua linja-auton ratin takana. Kuljetussuunnittelija Petri Kärki istuu suunnittelupöydän takana puolet työajastaan. Sen toisen puolen hän ajaa itse bussia.

”Viranomaispuolella ei ole aina osaamista liikennöintiin. Jos kuljetussuunnittelija ei ole edes matkustanut linja-autolla, hänen on hankala tehdä yhteistyötä liikennöitsijöiden kanssa”, Kärki sanoo.

Asikkala on tyypillinen maaseutukunta, josta ihmiset käyvät töissä muualla. Kun vaaleja edeltäneissä puheenjohtajatenteissä puhuttiin Suomen jakautumisesta hiljenevään maaseutuun ja kasvaviin kaupunkeihin, muun muassa liikenneyhteyksiä pidettiin tärkeinä maaseudun vireänä pitämisessä. Niihin Asikkala on keksinyt aivan omia keinoja.

Kun Kärki aloitti työt Asikkalassa vuoden 2018 kesäkuussa, kunta käynnisti ainutlaatuisen kokeilun.

Kunnalla on oma pikkubussi, jolla hoidetaan osa koululaiskuljetuksista. Bussilla hoidetaan myös koululaisten urheilu- ja retkikuljetuksia. Lisäksi tarjotaan kuntalaisille viikoittain ilmainen kyyti Päijät-Hämeen maakuntakeskukseen Lahteen, jossa asiakkaat voivat käydä esimerkiksi uimassa, ostoksilla tai sairaalassa tapaamassa omaisiaan.

”Koko paketti tulee kymmeniä prosentteja halvemmaksi kuin vastaava ulkoa ostettu kuljetuspalvelu.”

Kuljetussuunnittelija Petri Kärki tarjoaa yksinkertaista Asikkalan reseptiä kaikille maaseutumaisille kunnille. ”Kunnalle kannattaa hankkia oma huoltoleasing-pikkubussi ja kuljetuskoordinaattori, joka osaa myös ajaa bussia.”

Koulujen lukujärjestyksiä optimoimalla voidaan hyödyntää markkinaehtoinen bussiliikenne koululaiskuljetuksissa mahdollisimman hyvin. Lopuista kuljetuksista mahdollisimman suuri osa hoidetaan kunnan omalla bussilla.

”Tähän voidaan yhdistää ilmaiset asiointikyydit, vaihtoyhteydet kaukoliikenteeseen ja koulujen retket. Näin saadaan enemmän palvelua vähemmällä rahalla. Jos mukaan otetaan vielä sote-kyydit, tehokkuus kasvaa entisestään.”

Asikkala on käynnistänyt myös toisen pioneerihankkeen, jossa on aineksia valtakunnalliseksi malliksi. Kunnassa on käytössä palveluseteli, jolla tuetaan säännöllisesti joukkoliikennettä käyttävien matkakuluja.

Palveluseteli paikkaa aukkoa, jonka valtakunnallisen seutulippujärjestelmän lakkauttaminen aiheutti. Seutulippu oli valtion ja kuntien tukema alueellinen joukkoliikenteen kausilippu, joka oli erityisesti työmatkalaisten ja opiskelijoiden suosiossa.

Vuonna 2009 viran­omaiset tulkitsivat EU:n kilpailu­lainsää­däntöä niin, että markkina­ehtoiselle joukko­liikenteelle ei voi maksaa valtion­tukea esimerkiksi tuettujen lippu­tuotteiden muodossa. Sen jälkeen alueellisia seutu­lippuja on lakkautettu asteittain, ja viimeisetkin loppuvat vuoden 2019 kesällä.

”Kun seutu­lippu lakkautettiin, matkustamisen hinta kaksinkertaistui. Pelkäsimme, että autottomat alkavat muuttaa pois kunnasta. Olimme myös kestävän kehityksen kannalta huolissamme yksityisautoilun lisääntymisestä”, Asikkalan sivistysjohtaja Juha Leppialho kuvailee.

Palvelusetelin käytännön toteutus on mahdollisimman yksinkertainen. Kuntalaiset saavat Matkahuollon sarjalipun puoleen hintaan, ja kunta maksaa loput.

”60 prosenttia seutulippulaisista on siirtynyt käyttämään palveluseteliä. Tällä on myös pelastettu monta bussivuoroa”, Leppialho kertoo.

Myös palveluseteli merkitsee kunnalle säästöä kahdella tavalla. Ensinnäkin kunnan verotulot kasvavat, sillä henkilöautoa työmatkoihin käyttävä voi vähentää verotuksessa matkakuluistaan vain edullisimman joukkoliikennelipun hinnan.

Lisäksi markkinaehtoisen liikenteen säilyminen tulee huomattavasti edullisemmaksi kuin se, että kunta joutuisi kustantamaan kaikki bussivuorot omasta pussistaan.

Linja-autoliiton aluepäällikkö Tuomo Kojo toivoo, että palveluseteli leviäisi mahdollisimman laajalle. Seutulipuilla oli enimmillään noin 30 000 käyttäjää, joista osa on nyt luopunut joukkoliikenteen käytöstä.

”Seutulippu oli yhteinen lapsi, josta kaikki tykkäsivät: asiakkaat, liikennöitsijät, kunnat, ely-keskukset”, hän sanoo.

Alueellisten seutulippujen käyttöönotto vuosina 1995–2000 toi bussiliikenteeseen uusia asiakkaita ja vähensi maaseutuliikenteen lakkautuspaineita.

”Viimeisen vuosikymmenen aikana joukkoliikennetarjonta on jälleen kääntynyt laskuun. Seutulippujen lakkautus katkaisi kamelin selän”, Kojo suree.

Heinäkuussa 2018 voimaan tulleessa liikennepalvelulaissa selkiytettiin palvelusetelin asemaa ja mahdollistettiin myös valtion maksama tuki joukkoliikenteen käyttäjille. Käytännön toteutus ei kuitenkaan ole edennyt.

”Nyt tällaista budjettia ei ole. Kunnat voivat toteuttaa palvelusetelihankkeita, ja se on kannustettavaa”, yksikön johtaja Sini Wirén liikenne- ja viestintäministeriöstä muotoilee.

Asikkalasta lähtee ministeriöön terveisiä kunnantalon lisäksi myös linja-auton kyydistä. ”Palveluseteli on helppo ja edullinen ratkaisu, jonka ansiosta perheemme pärjää yhdellä autolla”, työmatkalainen Pirkko Lohtari kiittelee.

”Palveluseteliasiakkaat tekevät vuoroillamme 15 000 matkaa vuodessa, mikä on auttanut liikenteen säilyttämisessä. Olisi hyvä, jos palveluseteli laajenisi ja valtio tulisi mukaan”, linja-autoliikennöitsijä Janne Nieminen sanoo.

Fakta

Asikkala panostaa joukkoliikenteeseen


 Päijäthämäläisellä kunnalla on oma pikkubussi, jota kunnan liikennesuunnittelija ajaa itse.

 Koulukuljetusten lisäksi bussilla muun muassa järjestetään kuntalaisille ilmaisia kyytejä naapurikaupunkiin Lahteen.

 Asikkala on myös ottanut käyttöön palvelusetelin, jolla kunta korvaa säännöllisesti joukkoliikennettä käyttävien kuluja noin 50 prosenttia.

 Palveluseteli korvaa seutulipun, joka lakkautettiin EU:n kilpailulainsäädännön vastaisena.

 Linja-autoliitto toivoo palvelusetelin laajenevan valtakunnalliseksi ja myös valtion osallistuvan matkustamisen tukemiseen.

 Lakkautetulla seutulipulla oli enimmillään noin 30 000 käyttäjää.

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Pekka Sauri aloitti Twitterissä ”ränttäämisen” ja katso: Jussi Halla-aho avasi edes hieman, mitä mieltä hän on vanhoista kirjoituksistaan

    2. 2

      Muistatko Netscapen ja ponnahtavat porno­ikkunat? Internet täyttää 30 vuotta, ja nyt HS:n erikoisartikkeli vie hämmentävälle matkalle verkon alku­hämärään

      Tilaajille
    3. 3

      Parikymppinen kaahari ajoi yli 250:tä kilometriä tunnissa satasen alueella Vantaalla – ”Eihän mikä tahansa auto kulje noin kovaa”

    4. 4

      Kalliossa asuva Liisa Lehto on yksi niistä, jotka nostivat Jussi Halla-ahon ääni­haravaksi jopa puna­vihreiden koti­kentällä – Halla-ahoa äänestäneet kertovat, millainen heidän Helsinkinsä on

    5. 5

      Poliisi ottanut seitsemän ihmistä kiinni epäiltynä Sri Lankan iskuista, kahdeksan räjähdyksen sarjassa jo yli 200 kuollutta – tämä iskuista tiedetään

    6. 6

      HS-analyysi: Vatsaa vihlovat dokumentit Josefin Nilssonista ja Michael Jacksonista osoittavat, miten helposti asioista vaietaan

    7. 7

      Miehen junan eteen Pasilassa työntänyt vangittu

    8. 8

      ”Luojan kiitos, en ole Suomessa”, Erica Fugate ajatteli ja lähti lapsensa kanssa yhdys­valtalaisen vanki­karkurin matkaan – lopulta hän myi miehen tarinan Hollywoodiin

      Tilaajille
    9. 9

      Dieselin­katkuinen tahra: Saksan auto­teollisuus menetti maineensa, ja nyt sen on keksittävä auto uudestaan

      Tilaajille
    10. 10

      Rutiköyhän kainuulais­perheen selviytyminen on ihmeellinen tarina Suomesta

      Tilaajille
    11. Näytä lisää
    1. 1

      Muistatko Netscapen ja ponnahtavat porno­ikkunat? Internet täyttää 30 vuotta, ja nyt HS:n erikoisartikkeli vie hämmentävälle matkalle verkon alku­hämärään

      Tilaajille
    2. 2

      Kalliossa asuva Liisa Lehto on yksi niistä, jotka nostivat Jussi Halla-ahon ääni­haravaksi jopa puna­vihreiden koti­kentällä – Halla-ahoa äänestäneet kertovat, millainen heidän Helsinkinsä on

    3. 3

      Rutiköyhän kainuulais­perheen selviytyminen on ihmeellinen tarina Suomesta

      Tilaajille
    4. 4

      Dieselin­katkuinen tahra: Saksan auto­teollisuus menetti maineensa, ja nyt sen on keksittävä auto uudestaan

      Tilaajille
    5. 5

      ”Luojan kiitos, en ole Suomessa”, Erica Fugate ajatteli ja lähti lapsensa kanssa yhdys­valtalaisen vanki­karkurin matkaan – lopulta hän myi miehen tarinan Hollywoodiin

      Tilaajille
    6. 6

      Poliisi ottanut seitsemän ihmistä kiinni epäiltynä Sri Lankan iskuista, kahdeksan räjähdyksen sarjassa jo yli 200 kuollutta – tämä iskuista tiedetään

    7. 7

      ”Hävettävän suuri” BMW vie suomalaisen kirurgin tallinnalaiselle klinikalle: sote ja verot ajavat suomalaisia lääkäreitä muualle töihin

    8. 8

      Vesku Loirin elämä täyttää koko ensi syksyn – Olli Lindholmin kuolema ei ollut vielä mitään

    9. 9

      Saaristoon, Mathildedaliin vai Kristiinan­kaupunkiin? Katso kymmenen vinkkiä, mihin kannattaa matkustaa Suomessa

    10. 10

      HS selvitti vaikeasti aukeavan Fingerpori-sarja­kuvan merkitystä piirtäjä Pertti Jarlalta, nyt Jarla kommentoi selitystään toisessa sarja­kuvassaan

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Notre Dame jälleenrakennetaan viidessä vuodessa, lupaa presidentti Macron

    2. 2

      Ääniensä näköinen Suomi on kirjava ja pohjasta paksu – HS:n erikoisartikkeli piirtää vaalituloksen kartalle

    3. 3

      Jussi Halla-ahon blogikirjoituksista ja ”ihmiskäsityksestä” tuli hidaste perussuomalaisten hallitustielle – Näin Halla-aho kirjoitti vähemmistöistä vuosikymmen sitten

    4. 4

      Vaalitulos ratkesi äärimmäisen niukasti: Sdp suurin, vaali­päivän äänivyöry toi perus­suomalaiset lähes tasoihin – lue HS:n analyysit tuloksesta

    5. 5

      Jussi Halla-ahon mukaan perussuomalaiset on nyt ”normaali osa järjestelmää”, mutta nämä vaalilähetyksessä nähdyt käsimerkit osoittavat muuta

    6. 6

      Lähetykseen kätketty gps-paikannin paljasti järjestelmällisen varastelun Postin logistiikka­keskuksessa – saaliin arvo lähes 60 000 euroa

    7. 7

      Muistatko Netscapen ja ponnahtavat porno­ikkunat? Internet täyttää 30 vuotta, ja nyt HS:n erikoisartikkeli vie hämmentävälle matkalle verkon alku­hämärään

      Tilaajille
    8. 8

      Moni on ryhtynyt paistamaan neitsytoliivi­öljyllä, vaikka vanha tieto syöpäriskistä pätee yhä – Nämä terveysfaktat jokaisen on syytä tietää oliiviöljystä

    9. 9

      Rutiköyhän kainuulais­perheen selviytyminen on ihmeellinen tarina Suomesta

      Tilaajille
    10. 10

      Maiju Järvisen 7-vuotias poika eristettiin luokassa muista sermeillä – Tänä keväänä hän on viimein pystynyt kertomaan, miltä opetus­suunnitelman painottama ”inkluusio” oikeasti tuntuu

      Tilaajille
    11. Näytä lisää