Moottorikelkkakolarit vähenevät, kuolonkolarit eivät - Kotimaa | HS.fi

Moottorikelkkakolarit vähenevät, kuolonkolarit eivät

Onnettomuuksia sattuu eniten paikallisille tutuilla paikoilla.

Ihmiset osallistuivat moottorikelkkasafarille Kemissä talvella 2018.

19.4.2019 15:48

Kolme miestä on joutunut onnettomuuteen kahden viikon kuluessa menetettyään moottorikelkkansa hallinnan.

Yksi putosi kyydistä, jäi kelkkansa alle ja kuoli. Toinen törmäsi puuhun ja kuoli. Kolmaskin törmäsi puuhun ja loukkaantui.

Moottorikelkoille sattuneet onnettomuudet ovat vähentyneet selvästi viime vuosina. Liikennevakuutus korvasi 717 vahinkoa 2017, kun 2012 korvattiin 1 193 vahinkoa.

Kohtalokkaat onnettomuudet taas eivät ole vähentyneet. Kelkkakolareissa kuoli viime vuonna 11 ihmistä, useampia kuin yhtenäkään vuonna tällä vuosikymmenellä. Keskimäärin kelkkaonnettomuuksissa on kuollut 7–9 ihmistä vuosittain.

Samaan aikaan liikennekäytössä on vähemmän moottorikelkkoja kuin ennen. Traficomin tietokanta osoittaa, että niitä oli 105 000 vuoden 2012 alussa mutta tämän vuoden alkupuolella enää 86 200.

Vahingot näyttävät myös keskittyvän pohjoisemmaksi. Etelä- ja Keski-Suomessa sattui vielä viisi vuotta sitten useita onnettomuuksia, mutta 2017 paljon vähemmän.

Mielikuvissa moottorikelkkaonnettomuuksia sattuu etenkin kelkkasafareilla, mutta onnettomuuksia on suhteellisen vähän suhteessa ajajien määrään. Erityisesti vakavat onnettomuudet ovat harvinaisia.

Kaarros vasemmalle on edelleen monelle vaaranpaikka, sillä kääntäessä ohjaustankoa oikealla kädellä tulee helposti puristaneeksi kaasuvivun pohjaan. Kelkka ampaisee vauhtiin eikä törmäystä reitin varren puuhun ehdi enää estää.

Turvallisuus on kuitenkin kehittynyt. Uusiin kelkkoihin on tullut useampia erilaisia avaimia. Aloittelija saa avaimen, jolla käynnistetty kelkka kiihtyy hitaammin eikä karkaa niin herkästi käsistä.

Kelkkasafarien järjestäjille ilmestyi helmikuussa uusi turvallisuutta painottava esite, jonka laativat Liikennevakuutuskeskuksen alainen Onnettomuustutkintainstituutti ja Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukes.

Safarien osanottajien profiili on muuttunut. Suomalaisten yritysvieraiden sijaan kelkka-ajeluilla käykin ulkomaalaisia sekä iäkkäitä kotimaisia matkailijoita. Molempien tarpeet pitäisi ottaa huomioon, Tukes muistuttaa.

Moni safariajelulla loukkaantunut oli kelkassa matkustajana.

Kuolemaan johtaneet kelkkaonnettomuudet sattuvat usein ihmisille, jotka ajavat tutuilla paikoilla.

”Tutussa ympäristössä otetaan riskejä, joita ei mielletä riskeiksi”, Onnettomuustietoinstituutin liikenneturvallisuustutkija Arja Holopainen sanoo.

”Tästä pääsi eilen, kyllä siitä pääsee tänäänkin”, hän kuvailee.

Moni kuolonkolari sattuu jäällä. Kuljettaja ajaa sulaan tai törmää rantaan.

Kaikki vuoden 2016 kahdeksan kuolonkolaria kelkoilla sattuivat jäällä, ”tyypillisesti heikolla jäällä”, Onnettomuustutkimusinstituutti tiedotti.

Neljä kuollutta oli alkoholin vaikutuksen alaisena. Alkoholi on mukana noin joka toisessa moottorikelkkaturmassa, tavallisessa ajossa useammin kuin safareilla.

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat