Kotimaa

Suomalaisia on päästetty vierailemaan Venäjän suljetuilla saarilla ensi kertaa yli kymmeneen vuoteen

Venäjän rajan taakse jäävillä Suomenlahden saarilla pääsee vierailemaan tällä hetkellä ainoastaan erityisluvilla, joiden saaminen on pitkä ja monimutkainen prosessi. Helsingin Sanomat vieraili suomalaisilta suljetuilla saarilla kesäkuussa.

Suomalaisia on vieraillut taas vuosien jälkeen Venäjän omistamilla ja matkailijoilta suljetuilla sotilassaarilla Suomenlahden itäosissa.

Helsingin Sanomien toimittaja Jussi Konttinen ja valokuvaaja Juha Metso vierailivat kesäkuussa Tytärsaaressa, Lavansaaressa ja Seiskarissa. Näissä saarissa ei ole tiedettävästi käynyt ketään suomalaista yli kymmeneen vuoteen.

Suursaaressa, joka on Suomenlahden ulkosaarista pinta-alaltaan suurin, vierailtiin viimeksi viime vuoden kesäkuussa. Silloin Venäjän matkailuun keskittyvän Lähialuematkojen yrittäjä Peter Holst ja suomenlinnalainen veneseurue purjehtivat sinne erikoisluvalla.

Tämä oli ensimmäinen kerta 11 vuoteen, kun kenellekään suomalaiselle myönnettiin lupa saarella vierailemiseen. HS uutisoi asiasta kesäkuussa 2018.

Tänä kesänä luvat myönnettiin vihdoin myös pienemmissä saarissa vierailemiseen, virallisten tietojen mukaan ensimmäistä kertaa 14 vuoteen.

Myös Konttinen ja Metso vierailivat saarilla Holstin johdolla. Tarkempi reportaasi vierailusta julkaistaan Kuukausiliitteessä syyskuussa.

Saaret sijaitsevat itäisellä Suomenlahdella Venäjän rajan takana. Suursaari sijaitsee noin 40 kilometriä Kotkasta etelään ja Tytärsaari siitä 18 kilometriä eteläkaakkoon. Lavansaaren ja Seiskarin löytää Suursaaren itäpuolelta kaikista lähimpänä Venäjää.



Saarten historia on monelle suomalaiselle sydäntä lähellä. Vielä ennen toista maailmansotaa nämä Suomenlahden ulkosaaret olivat Suomen kuntia, mutta Suomi menetti ne sodassa Neuvostoliitolle.

Tänä syksynä tulee kuluneeksi tasan 80 vuotta siitä, kun saarten asukkaat evakuoitiin ja Suomenlahdella asuvat suomalaiset joutuivat sodan uhatessa jättämään kotinsa.

Saaret ovat olleet jo pitkään sotilaallisista syistä suljettuja, eikä Venäjä ole juurikaan päästänyt suomalaisia tai muista maista tulevia matkailijoita vierailemaan saarilla. Myös venäläiset tarvitsevat saarille päästäkseen erillisluvan.

Saaria on yritetty saada yksityisveneilijöiden käyttöön jo vuosia, mutta toistaiseksi saaret ovat pysyneet suljettuina. Nyt lupia niitä hakeville ryhmille kyllä myönnetään, mutta prosessi on pitkä ja monimutkainen. Maihinnousu vaatii yhden henkilökohtaisen luvan, vesialueella liikkuminen toisen.

Luvat myöntää aina Venäjän rajavartiolaitos, joka toimii Venäjän sisäisestä turvallisuudesta vastaavan FSB:n alaisuudessa.

Ennen viime vuotta Suursaarella on vierailtu tiedettävästi edellisen kerran vuonna 2007. Muissa kolmessa saaressa lupa vierailuun on myönnetty edellisen kerran vuonna 2005 ja sitä ennen vuonna 1992. Tämä oli samalla ensimmäinen kerta sodan jälkeen, kun saarille myönnettiin minkäänlaista vierailulupaa.


Nyt suomalaisia näyttää kuitenkin suuntaavan Venäjän rajan taakse menetetyille saarille enemmän kuin aikoihin.

Tulevan viikon maanantaina paikalle lähtee jälleen yksi suomalainen seurue. Kotkalaisen ryhmän on tarkoitus suunnata kolmella purjeveneellä ja yhdellä moottoriveneellä ainakin Suursaareen, mutta mahdollisuuksien mukaan myös muille sitä ympäröiville sotilassaarille.

Matkailuyrittäjä Peter Holst kertoo, että kaikille seurueen jäsenille ei ole kuitenkaan vielä myönnetty purjehduslupaa. Myös tämä seurue on hoitanut lupa-asioitaan hänen kauttaan.

Venäjällä on keskusteltu varsinkin viime aikoina saarien avaamisesta matkailulle, mutta ajatus on jakanut mielipiteitä.

Holst on itse ymmärtänyt, että purjehtijat haluaisivat avata saaret ja sotilaat puolestaan pitää ne suljettuina ainakin kaupalliselta toiminnalta.

”Yleinen näkemys asiasta tuntuu olevan se, että saaria ei oltaisi avaamassa suurille turistimassoille vaan enemmänkin yksityisille purjehtijoille, jotka osaavat käyttäytyä ja noudattaa sääntöjä”, sanoo Holst.

Hän on matkailuyrittäjänä huomannut, että Venäjän matkailu on tällä hetkellä ylipäätään nosteessa ja sitä ollaan vahvasti kehittämässä. Matkailu on tärkeä tulonlähde valtiolle, ja saarien avaaminen on ollut yhtenä aiheena laajemmin matkailua käsittelevissä palavereissa.


HS yritti tavoittaa useita Venäjän viranomaisia kommentoimaan asiaa, mutta pyyntöihin ei joko vastattu tai ne olivat hyvin vähäsanaisia.

Leningradin alueen hallinnon lehdistöosastolta vastattiin sähköpostitse, että turismiin keskittyvä komitea on lähettänyt Venäjän puolustusministeriöön pyynnön saarien avaamisesta matkailijoille.

”Valitettavasti tämä ei ole vielä mahdollista”, todetaan kahden virkkeen mittaisen viestin lopussa.

Viipurin satamaa hallinnoivan Port Logistics Ltd:n toimitusjohtaja Olga Ansberg sanoo HS:lle, että Viipurin satamassa valmistaudutaan tällä hetkellä merille suuntautuvan turismin intensiiviseen kehittämiseen.

Tulevana vuonna tarkoitus on kehittää erityisesti edestakaista liikennöintiä Viipurista Kotkaan ja Lappeenrantaan, mutta suunnitelmissa on Ansbergin mukaan myös Venäjän sisäisten risteilyjen kehittäminen.

Ansberg kuvailee itäisen Suomenlahden saaria erittäin kiinnostaviksi kohteiksi. Hän kuitenkin lisää, että tällä hetkellä on vielä vaikea sanoa mitään varmaa saarien tulevaisuudesta.


Holst ei ole itse henkilökohtaisesti sitä mieltä, että saarille olisi nytkään erityisen vaikea päästä. Samalla hän myöntää, että lupaprosessissa on ”monia liikkuvia osia”.

Vielä toistaiseksi lupien hakijoita ei ole ollut Holstin mukaan edes kovin montaa, vaikka muuten saaret näyttävätkin ihmisiä kiinnostavan. Hän uskoo, että saariin ei ehkä ole vain osattu hakeutua.

Holst itse puhuu venäjää, minkä hän uskoo olevan ratkaisevassa roolissa lupien saamisessa. Viranomaisten kanssa ei ole hänen kokemuksensa mukaan mahdollista kommunikoida englanniksi. Sääntöjä ja venäjänkielistä lakitekstiä saattaa tulla prosessin yhteydessä luettavaksi jopa 50 sivua.

”En minä sano, että tämä olisi niin helppo asia, että vain otetaan lomake, täytetään se ja päästään lähtemään. Sen takia monet juuri kääntyvät minun puoleeni, sillä osaan vastata kysymyksiin ja kysyä ne oikeat lisäkysymykset.”

Holst sanoo, että kaikki hänen kauttaan vierailulupia saariin hakeneet ovat ne saaneet. Jos lupaprosessia ei ymmärrä, ei lupaa välttämättä myönnetä.

Lupahakemusta varten täytyy olla valmiina tarkka suunnitelma ja kertomus siitä, minkä takia Venäjän omistamille saarille haluaa päästä. Myös oma reitti täytyy ilmoittaa etukäteen tarkasti ja olla koko vierailun ajan radioyhteydessä rannikkovartioston päivystäjään.

Purjehtiminen on sallittu ainoastaan auringon noususta sen laskemiseen.

”Saarella meille osoitettiin kartasta, että tuonne teillä ei ole mitään asiaa ja tuosta bensatynnyristä tai puurististä eteenpäin ette saa mennä. Kaikkialle ei pääse turvallisuussyistä, mutta osassa saarta taas pääsi liikkumaan hyvinkin vapaasti”, kertoo Holst saamistaan ohjeista.


Sodan muistot ovat saarilla edelleen vahvasti läsnä. Niiden rannoilla näkyy Venäjän aluksia ja miinalaivoja. Tytärsaari oli jatkosodan aikana saksalaisten linnakkeena, ja sieltä löytyy vieläkin räjähteitä, kranaatteja ja tykinammuksia.

Holst itse uskoo, että saarissa monia viehättää juuri niiden historia ja eräänlainen ”rappioromantiikka”. Umpeen kasvaneet saaret herättävät vierailijoissa paljon erilaisia ajatuksia ja tunteita.

Vaikka pääsy saarille on kovan työn takana, ne eivät ole täysin asumattomia ja autioita. Kaikilla saarilla asuu muutamia yksittäisiä ihmisiä, kuten majakanvartijoita ja sääaseman ylläpitäjiä.

Holst ei itse usko, että Venäjälle menetetyistä saarista olisi tulossa suurten massojen suosittua matkailukohdetta, vaikka ne yleisölle jossakin vaiheessa avautuisivatkin.

Hän sanoo, että saaret ja varsinkaan niiden laiturit eivät ole kovin matkailijaystävällisiä, eikä saarissa ole myöskään vierassatamia.

”Mikään perhematkailun paratiisi se ei ole. Jos saarille rakennettaisiin esimerkiksi kioski ja grilli, niin sitten tilanne olisi aivan toinen ja hakijoita riittäisi varmaan pilvin pimein”, Holst toteaa.

Vaikka saaret jäisivätkin tulevaisuudessa vain harvojen ihmisten vaikeapääsyiseksi matkakohteeksi, ei Holst näe asiaa välttämättä huonona asiana.

Lupaviidakossa rämpimisessä on ollut omalla tavallaan myös kiehtovat puolensa.

”Henkilökohtaisesti olen sellainen ihminen, että mitä vaikeampi minun on jonnekin on päästä, niin sitä enemmän sinne haluan.”

Kommentit

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Ei vielä nimellä kirjoitettuja kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Stora Enson toimitusjohtaja varoittaa: ”Jokin Kiinan luvuissa ei täsmää”

    2. 2

      Frendit ja Seinfeld ikääntyivät – toinen teki sen arvokkaasti, toinen on niin homofobinen, että sitä katsoessa täytyy irvistää

      Tilaajille
    3. 3

      Faceapp-sovelluksen vanhuusfiltteri on taas kaikkien kasvoilla – sen yksityisyyden­suojassa ei ole kuitenkaan mitään poikkeavaa, venäläisyydestä huolimatta

    4. 4

      Poliisi julkaisi seitsemän kohdan selviytymis­ohjeen marjastajille: Älä pukeudu maastoasuun

    5. 5

      Britannia: Iran otti haltuunsa kaksi säiliö­alusta Hormuzin­salmella – Iran tunnustaa vain toisen

    6. 6

      Käräjäoikeus määräsi fitnessmalli Sofia Belórfin vangittavaksi epäiltynä tuottamuksellisesta rahanpesusta

    7. 7

      Oodin vessojen ovista näkee läpi, henkilökunta kannustaa kuvaamaan siluettivideoita

    8. 8

      Ruoveden perussuomalaisten osoitteeksi merkityn talon ikkunassa roikkui natsilippuja

    9. 9

      Kuluttajavirasto: Festivaalin pääesiintyjän peruuntuminen voisi oikeuttaa hinnanalennukseen – Flow kehottaa pettyneitä myymään lippunsa pois

    10. 10

      Ihmisen asunto ei saa olla melumuuri

      Tilaajille
    11. Näytä lisää
    1. 1

      Frendit ja Seinfeld ikääntyivät – toinen teki sen arvokkaasti, toinen on niin homofobinen, että sitä katsoessa täytyy irvistää

      Tilaajille
    2. 2

      Käräjäoikeus määräsi fitnessmalli Sofia Belórfin vangittavaksi epäiltynä tuottamuksellisesta rahanpesusta

    3. 3

      Ruoveden perussuomalaisten osoitteeksi merkityn talon ikkunassa roikkui natsilippuja

    4. 4

      Stora Enson toimitusjohtaja varoittaa: ”Jokin Kiinan luvuissa ei täsmää”

    5. 5

      Hylätty Lastenlinna ränsistyy Töölössä keskellä aavemaista hiljaisuutta

    6. 6

      Puolustusasianajaja: Puoliso elätti fitnessmalli Sofia Belórfia, poliisi tulkitsi sen rahanpesuksi – oikeus käsittelee vangitsemista tänään

    7. 7

      Kilpailukykysopimuksen odottamaton lasku: Valtio kustantaa yrityksille pysyvän satojen miljoonien eurojen maksualen

    8. 8

      Faceapp-sovelluksen vanhuusfiltteri on taas kaikkien kasvoilla – sen yksityisyyden­suojassa ei ole kuitenkaan mitään poikkeavaa, venäläisyydestä huolimatta

    9. 9

      Oodin vessojen ovista näkee läpi, henkilökunta kannustaa kuvaamaan siluettivideoita

    10. 10

      Ed Sheeranin fanit eivät saa armoa: jos keikalle ei pääse, lippua ei käytännössä voi antaa kellekään muulle

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Harri Virtasen elämä särkyi, kun äiti pysäytti auton keskellä metsätietä: vasta aikuisena Virtanen toipui, ja nyt hän auttaa myös toisia pois trauman kierteestä

      Tilaajille
    2. 2

      Synkkä puhelu sai päivystäjän itkemään kesken hätäpuhelun: Saana Välimaa kertoo vaativasta mutta kiittämättömästä työstä luolassa Uudellamaalla

      Tilaajille
    3. 3

      Parisuhde etenee kolmessa vaiheessa ja yhdessä niistä on suurin riski erota – ongelmia voi ehkäistä, kun tekee muutaman asian ajoissa

      Tilaajille
    4. 4

      VR vaihtoi kesäkuussa siivousyhtiötä, nyt likaiset junat ihmetyttävät niin matkustajia kuin henkilökuntaakin

    5. 5

      Frendit ja Seinfeld ikääntyivät – toinen teki sen arvokkaasti, toinen on niin homofobinen, että sitä katsoessa täytyy irvistää

      Tilaajille
    6. 6

      Töölöläinen Liisa Eskelinen etsii Facebookissa kumppania pitkän kriteerilistan avulla: lapseton, äänestänyt kaikissa vaaleissa ja prioriteettina yhteinen aika

    7. 7

      Kotona ei ole vessaa eikä jääkaappia – Tiina Malinen muutti itse rakentamaansa minivaunuun vuonna 2016 ja on pärjännyt vähemmällä kuin luuli    

    8. 8

      Töölönlahdelle rakennettiin kymmenen jalkapallokentän kokoinen puisto, jossa ei viihdy oikein kukaan

    9. 9

      Bloggari Maria Nordin aiheutti sukupuoliristiriitaa käsittelevällä Pride-päivityksellään somemyrskyn, soitimme riidan osapuolille

    10. 10

      Tässä yksinkertainen ohje, jonka avulla jokainen voi laihtua pysyvästi 5–10 kiloa

    11. Näytä lisää