Kotimaa

Ammatti­koulun opettaja Jaana Roihu joutuu matkustamaan töiden vuoksi satoja kilo­metrejä ympäri Suomea ilman, että sitä laskettaisiin työajaksi

Työajan tulkinta julkisella sektorilla hiertää monella muullakin alalla. Palkatonta työtä voi epäselvissä tilanteissa kertyä vuosittain viikkojen edestä.

Miltä kuulostaisi, jos päivästä kuluisi isompi osa työpisteiden välisiin matkoihin kuin varsinaiseen työhön? Palkkaa kaikesta matkalla vietetystä ajasta ei maksettaisi, vaikka siihen kuluisi useita tunteja.

Tällainen tilanne tulee usein vastaan ammattikoulun opettajalle Jaana Roihulle.

”Minulla on paljon sellaisia päiviä, että lähden Asikkalasta esimerkiksi kuudelta Helsinkiin, jonka jälkeen jatkan sieltä eteenpäin Loviisaan ja myöhemmin edelleen Kotkaan. Lopulta päivään on voinut kulua helposti yli 12 tuntia”, Roihu kertoo.

Päivän ensimmäistä ja viimeistä matkaa ei julkisella sektorilla lasketa lainkaan työajaksi – siitä huolimatta, että matkat saattavat olla satojen kilometrien pituisia. Niihin kuluva aika on käytännössä työskenneltävä illalla varsinaisen työpäivän jälkeen, jotta päivältä vaadittavat työtunnit tulisivat täyteen.

Jotta Roihu pääsee kuvaamaltaan kierrokselta takaisin Asikkalaan, on hänen taitettava omalla ajallaan yli 150 kilometrin ja parin tunnin mittainen matka. Kun mukaan lasketaan lähes samanpituinen menomatka, voi vuodessa näistä matkoista kertyä yli kuukauden työtuntien edestä ylimääräistä työtä.

Roihu opettaa pieneläinten hoitoa päijäthämäläisessä koulutuskeskus Salpauksessa. Roihu ja hänen kollegansa matkaavat vuosittain tuhansia kilometrejä toimipisteeltä ja opiskelijalta toiselle, osin omalla ajallaan ja omasta pussista.

 

Päivän ensimmäistä ja viimeistä matkaa ei lasketa lainkaan työajaksi.

Vuoden 2018 alussa voimaan tulleen ammatillisen koulutuksen reformin myötä oppimista on siirretty runsaasti työpaikoille. Opettajat vierailevat niissä säännöllisesti arvioimassa opintojen edistymistä. Oppilaiden työssäoppimisesta aiheutuvat työmatkat kuljettavat Roihun kampuksen sijaintipaikalta Asikkalasta pitkin eteläistä Suomea.

Omalla ajallaan näyttävät matkaavan myös monen muun alan ammattilaiset. Työmatkoihin ja -aikoihin liittyvät asiat ovat olleet kritiikin kohteena laajalti. Ongelma on noussut esille EU-puheenjohtajakauden kokousten myötä, kun Helsingissä on tarvittu lisää poliisiresursseja muun muassa Oulusta. Matkat työpaikalle on luettu työajaksi ainoastaan kuljettajalle.

Lue lisää: Poikkeukselliset työkomennukset Helsinkiin herättävät närää maaseudun poliiseissa

Heinäkuun lopulla Suomen poliisijärjestöjen liitto (SPJL) kertoi aikovansa viedä heidän ja Poliisihallituksen välisen työaikakiistan työtuomioistuimen käsittelyyn.

”Nykyinen tulkinta olisi ok, jos poliisit matkustaisivat siviilit päällä junalla tai lentokoneella. Ongelma on kuitenkin siinä, että työnantajan tulkinnan mukaan poliisiautossa radion päässä valmiina toimimaan olevat poliisit ovat vapaa-ajalla”, totesi SPJL:n puheenjohtaja Jonne Rinne.


Seuraavana päivänä valtionvarainministeriön yhteydessä toimiva Valtion työmarkkinalaitos (VTML) puolestaan arvosteli SPJL:n toimintaa.

”Emme ole saaneet minkäänlaista haastetta tai muutakaan tietoa, vaan jouduimme lukemaan asiasta aamun lehdestä. Siinäkään suhteessa tämä ei ole hyvää neuvottelukulttuuria. Sopimukset on tehty yhdessä, ja toiveena olisi, että niistä myös keskusteltaisiin yhdessä”, kritisoi VTML:n neuvottelujohtaja Sari Ojanen.

 

”Muuttuuko matka tarvittaessa työsuoritukseksi ja milloin?”

Aiemmin toukokuussa poliisit, tullivirkailijat, rajavartijat ja sotilaat julkaisivat yhteisen tiedotteen, jossa liitot kertoivat olevansa huolissaan työnantajan eriävästä tulkinnasta.

”Työnantajan tulkinta on ongelmallinen yksittäisen virkamiehen oikeusturvan kannalta. Muuttuuko matka tarvittaessa työsuoritukseksi ja milloin? Myös kansalainen odottaa viranomaisen puuttuvan tarvittaessa häiriötilanteisiin”, liittojen tiedotteessa todetaan.

Neuvottelut valtion ja kuntien uusista virka- ja työehtosopimuksista aloitetaan tämän syksyn aikana. Nykyiset sopimukset päättyvät maaliskuussa.

Opetusalan Ammattijärjestö (OAJ) on neuvotteluissa mukana opettajien edustajana. Tässä vaiheessa valmisteluita ei vaikuta siltä, että työaika-asioiden rooli olisi nousemassa neuvotteluissa suureksi.

”Kaikkea ei voi sopimuskierroksella saada kuntoon, kun jaettavaa on kuitenkin rajallisesti. Sopimustavoitteet muodostuvat demokraattisesti valittujen opettajien edustajien kautta. Tämänhetkisissä valmisteluissamme työmatka-asia ei ole noussut erityisesti esille”, toteaa OAJ:n neuvottelujohtaja Petri Lindroos.

Kuntatyönantajien neuvottelupäällikkö Hannu Freund ei myöskään näe, että kuntapuolen virka- ja työehtosopimusten tekstien sisältöä olisi työmatkojen osalta syytä muuttaa. Tietyissä tilanteissa tarkempia ohjeistuksia voitaisiin tarkastaa.

”Tällaista tilannetta ei ole ollut keskustelussa esillä, vaan kyse on enemmän ’voisi ehkä tulla’ -tyyppisestä asiasta”, Freund toteaa.

Ammatillisen koulutuksen leikkausten myötä monen muunkin opettajan on Jaana Roihun tavoin venyttävä yhä useampaan paikkaan.

Kaikilla aloilla tilanne ei ole yhtä paha, kun opiskelijat ovat keskittyneet enemmän tiettyihin paikkoihin. Eläintenhoitoaloilla käytännössä kaikki opiskelijat kuitenkin sijoittuvat eri paikkoihin.

 

”Opettaja voi joutua matkustamaan päivittäin vaikkapa Lahdesta pääkaupunkiseudulle ilman matka-ajan palkkaa.”

Opettajille kiireisintä aikaa on jaksojen loppupäässä, kun yhteen päivään on tungettava mahdollisimman paljon opiskelijoiden ammattiosaamisen näyttöjä.

Hannu Freundin mukaan opettajien tilanne työmatkojen osalta on viime aikoina vain parantunut, kun vuosityöaikaan siirtymisen myötä osa matkoista lasketaan työajaksi.

”Sikäli kun reformin myötä työ on levinnyt ympäriinsä, niin toki opettaja voi nähdä tämän ongelmana. Ennen vuosityöaikajärjestelmää tämä olisi kuitenkin ollut isompi ongelma”, Freund sanoo.

Toinen ammatillisia opettajia liikuttava ilmiö on koulutusten myynti toiselle paikkakunnalle.

”Opettaja voi joutua matkustamaan päivittäin vaikkapa Lahdesta pääkaupunkiseudulle ilman matka-ajan palkkaa”, kertoo Koulutuskeskus Salpauksen pääluottamusmies Marko Varjos.

Matkakorvaus määräytyy käytettävissä olevien kulkuvälineiden mukaan. Esimerkiksi Lahden hyvien julkisen liikenteen yhteyksien vuoksi korvaus on pienempi, joten auton käyttö ei taloudellisesti kannata. Valittavana on siis runsas oman ajan käyttö junassa istuen tai lyhyempi aika omalla autolla osin omakustanteisesti.

”Meillä jopa työnantaja myöntää sopimuksen kohtuuttomaksi. Siitä ei voi kuitenkaan poiketa, eikä koululla olisi siihen rahaakaan, kiitos massiivisten rahoitusleikkausten”, Varjos toteaa.

Jaana Roihu myöntää, että alan vaihtaminen on käynyt mielessä. Yli 60-vuotiaana hän on kuitenkin eläkeiän kynnyksellä, ja uuden työpaikan löytäminen olisi vaikeaa.

”Eläkettä tässä odotellaan. Periaatteessa rakastan tehdä tätä työtä, sillä opettaminen on kivaa, ja opiskelijat ovat hirveän motivoituneita. Nyt tämä on vaan käynyt liian raskaaksi, kun meitä on liian vähän ja töitä on liikaa”, Roihu sanoo.

Tullin tarkastajat voittivat oman työmatkakiistansa

Työtuomioistuin on käsitellyt työmatkoihin liittyvää tapausta jo viime vuonna. Tullin alustarkastusryhmän jäsenten siirtymistä kaupungista toiseen työnantajan määräämälle tarkastukselle ei tulkittu työajaksi.

Keskeisimpiä kiistakohteita oli se, onko alustarkastusryhmäläisillä määriteltyä toimipistettä, josta he lähtevät ja palaavat, ja ovatko he työnantajan käskyvallan alaisena matkalla.

Oikeuskäsittely ratkesi yksimielisesti työntekijöiden hyväksi. Työtuomioistuimen tuomiossa vahvistettiin, että tarkastajien alustarkastusmatkoihin käyttämä aika oli kuulunut työaikaan, koska he olivat matkoilla suorittaneet heille annettujen määräysten perusteella varsinaisia työtehtäviään.

Tulliliiton puheenjohtaja Jari Ylönen kertoo, että myös työnantaja oli tulkinnut asiaa näin vuosikymmenten ajan, kunnes linjausta muutettiin lokakuussa 2015, työnantajan kertoman mukaan valtiovarainministeriön ohjeiden mukaisesti.

”Uusi tulkinta olisi tarkoittanut esimerkiksi sitä, että jos olisimme menossa vaikka Ouluun, ja joku yrittäisi soittaa että laiva tuleekin Kokkolaan, jatkaisimme laput korvilla sinne mihin olimme alun perin menossa. Lisäksi meillä on voimankäyttövälineet, joita voimme pitää vain työajalla”, Ylönen sanoo.

”Nämä väitteet ovat välillä utopistisia. Tuntuu, että tuo porukka on täynnä byrokraatteja, jotka eivät tajua minkälaista työnteko ulkona oikeasti on.”

Ylönen arvioi, että tiukentunut linja olisi seurausta Tornion turvapaikanhakijavyörystä syksyllä 2015. Tuolloin henkilöstöä jouduttiin siirtämään muualta runsaasti Tornioon.

”Siinä vaiheessa työnantajapuoli päätti varmaankin yhtenäistää linjaa. Tämä tarkoitti sitä, että kenellekään ei makseta palkkaa matkoista”, hän sanoo.

Vapaapäivinä matkustaminen katsotaan keskeytyspäiväksi, jolloin työajan lisäykseksi lasketaan seitsemän tunnin ja 35 minuutin mittainen aika. Tämä ei kuitenkaan etelästä Meri-Lappiin matkustaessa riitä matkan suorittamiseen ja varsinkaan päälle tuleviin käskynjakoihin.

Aiemman päätöksen pohjalta Ylönen uskoo myös poliisien olevan vahvoilla kiistassaan.

”Poliiseilla on kuitenkin vielä enemmän kalustoa, ja he ovat poliiseja myös virka-ajan ulkopuolella. Olisin aivan äimän käkenä, jos poliisit tämän tapauksen häviäisivät. Silloin minulla menisi usko koko työtuomioistuimen toimintaan.”

VTML:n neuvottelujohtaja Sari Ojanen on aiemman päätöksen vaikutuksesta eri mieltä.

”Kyseessä on erityinen yksittäistapaus, joka ei muuttanut yleisesti matka-aikatulkintaa valtionhallinnossa eikä edes Tullissa. Meidän nykyisen sopimusmääräyksen ja soveltamisohjeiden mukaan matka-aika voidaan lukea työajaksi, jos matka-aikaa on pidettävä varsinaisena työsuorituksena. Kuten vastaavaa työaikalain säännöstä, tätä määräystä tulee tulkita suppeasti”, Ojanen toteaa.

Oikaisu 14.8. kello 13.05: Suomen poliisijärjestöjen liiton puheenjohtaja on Jonne Rinne, ei Jouni Rinne.

Kommentit

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Ei vielä nimellä kirjoitettuja kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Yksi ainoa superliike vahvistaa nopeasti lihaksia päästä varpaisiin – Testaa, sujuuko sinulta turkkilainen ylösnousu

    2. 2

      Nollakorkojen maailma sai suur­sijoittajat muuttamaan suuntaa – Mitä pien­sijoittaja voi tehdä?

    3. 3

      Kylpyhuoneen lattia oli kodin paras paikka juoda – Näyttelijä Natalil Lintala joi päivästä toiseen ja syötti someen särötöntä elämää

    4. 4

      Pakettiauto jyräsi useita autoja koulu­aamun alkaessa, kaahailu koulun edessä suututtaa vanhempia Vantaalla

    5. 5

      Jari Mönkkönen halvaantui, eikä pysty enää liikkumaan lainkaan – sitten elämään saapui yllättävä pilkahdus ja elämänilo palasi

    6. 6

      Suomalaiset lasten­psykiatrit eivät usko geenien yli­valtaan: ”Ei ole todellakaan ihan sama, miten lastaan kasvattaa”

    7. 7

      Sara Malinen lähti remonttia pakoon lomamatkalle ja järkyttyi palattuaan: ”En ole ikinä nähnyt näin epäkäytännöllistä keittiötä”

    8. 8

      Päätä jomottaa, väsymys ei hellitä ja lopulta selkään kasvaa kyttyrä – Piinaava niska­kyhmy yleistyy, näin estät sen synnyn

      Tilaajille
    9. 9

      HS-analyysi: Niinistön ja Putinin tavatessa maiden suhteet ovat ”niin hyvät kuin ne nyky­oloissa voivat olla”, mutta pohjalla on epäluulo

    10. 10

      Jättiareena on niin hillitön idea, että sen soisi toteutuvan, mutta naisten jalkapallon buumiin riittäisi kyllä vähempikin

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Päätä jomottaa, väsymys ei hellitä ja lopulta selkään kasvaa kyttyrä – Piinaava niska­kyhmy yleistyy, näin estät sen synnyn

      Tilaajille
    2. 2

      Sara Malinen lähti remonttia pakoon lomamatkalle ja järkyttyi palattuaan: ”En ole ikinä nähnyt näin epäkäytännöllistä keittiötä”

    3. 3

      Haluttomuus voi johtua testosteronin puutteesta – ja muita asioita, joita en tiennyt vaginasta

    4. 4

      Pistävä tunne kyljessä paljastaa huonon lihaskunnon – Kahden tunnin sääntö helpottaa lenkkeilijän kestoriesaa

    5. 5

      Kolmoismurhasta epäillyt kanadalais­miehet jättivät jälkeensä videoviestin

    6. 6

      Valon nopeus lähestyy: Uusi teknologia lupaa saavuttaa Maan kaltaisen planeetan vain 20 vuodessa

      Tilaajille
    7. 7

      Donald Trumpin arvo­maailma haisee, ja hän on Euroopalle vakavampi ongelma kuin Venäjä

    8. 8

      Pakettiauto jyräsi useita autoja koulu­aamun alkaessa, kaahailu koulun edessä suututtaa vanhempia Vantaalla

    9. 9

      ”Poskettomia määriä” lihaa syönyt Teemu Lampinen lähti kahdeksi vuodeksi pyöräilemään maailman ympäri, eikä kotiin palaa enää sama mies

    10. 10

      Uutta tietoa Kampin ampumisen taustoista: Epäilty pahoin­pideltiin espoolaisella huolto­asemalla, kaikki vaikenevat motiivista

    11. Näytä lisää
    1. 1

      HS matkusti Sea Islands -saarille, joilla Yhdysvaltain orjuuden perintö yhä elää: ”On vastenmielistä, että ihmiset tulevat tänne eivätkä edes tiedä, että me olemme olemassa”, kuningatar Quet sanoo

      Tilaajille
    2. 2

      Tuomas Rajala erosi, kun perheen toisen lapsen syntymään oli kaksi kuukautta – Nyt hänellä on eronneille miehille yksi elintärkeä neuvo

      Tilaajille
    3. 3

      Vain viisivuotiaan kerrostalon keittiökalusteet näyttävät ikivanhoilta – lykkäävätkö valmistajat sekundaa hitas-taloihin?

    4. 4

      Internetissä leviää video, joka näyttää bisneseliitin ”hupimetsästyksen” järjettömyyden – kokoomuksen ex-johtaja Pertti Salolainen raivostui: "Oksennan. Te tyhmät!"

    5. 5

      Jyrki Sukula pani kuppiloita kuntoon, mutta sitten hän sai ikäviä uutisia – Nyt Sukula kertoo, miksi suosikkisarja päättyi

      Tilaajille
    6. 6

      Tutkimuksissa on löydetty ylivertainen päästövähennyskeino, mutta ilmastotekolistoilta se puuttuu kokonaan

      Tilaajille
    7. 7

      Näistä merkeistä tietää, että ystävyys kannattaa lopettaa

      Tilaajille
    8. 8

      Washington Post: Monimiljonääri Epsteinin ruumiinavauksessa todettiin kieliluun murtuma, joka herättää kysymyksiä

    9. 9

      Päätä jomottaa, väsymys ei hellitä ja lopulta selkään kasvaa kyttyrä – Piinaava niska­kyhmy yleistyy, näin estät sen synnyn

      Tilaajille
    10. 10

      Miljardööri osti legendaarisen Kämpin ja yhdeksän muuta helsinkiläishotellia

    11. Näytä lisää