Kotimaa

Kiskurihintaiset huijaritaksit vaanivat suomalaisia Tallinnan satamassa

Lain mukaan matkustajan ei tarvitse maksaa matkaa, jos taksikuski ei ole käyttänyt mittaria, matkasta ei saa kuittia tai kuitti on vaillinainen.

Helsingistä saapuvat matkustajat sujahtavat keskiviikkona Tallinnan D-terminaalin edessä odotteleviin takseihin. Tallinnan kahdelle perinteiselle taksiyritykselle on varattu erityisoikeudella omat tolppapaikat, joihin muilla autoilla ei ole asiaa. Pian Tulika Taksojen ja Tallinkin taksien jonot ovat huvenneet olemattomiin.

Silloin sivummalla odottaneet mustatakkiset miehet kiirehtivät omiin valkoisiin autoihinsa, jotka on parkkeerattu kadun toiselle puolelle. Muutaman tiukan kaasutuksen jälkeen Tulika Takson autoille tarkoitetulla taksilinjalla on auto, joka melkein menisi virallisesta Tulikasta.

Sitä se ei kuitenkaan ole. Auton oveen liimatussa keltamustassa logossa on pari neliötä liikaa.

Sataman vartija häätää tottuneesti vale-Tulikan jonosta pois. Toinen valkoinen auto kerää matkustajan kyytiin kadun varrelta.

Helsingin Sanomat uutisoi toukokuussa 2018 Tallinnan takseista, jotka kopioivat suomalaisten keskuudessa tunnetun taksifirman logoa. Logossa on kolme mustaa neliötä keltaisella ovaalilla pohjalla.

Lue lisää: Yksi taksikyyti maksoi 27,80, toinen viisi ja puoli euroa, vaikka matka oli sama – Vertasimme taksien hintoja Tallinnassa, jossa turisti on helppo saalis huijarille

Nopealla vilkaisulla autoa voi erehtyä luulemaan Tulikan taksiksi. Joskus näiden autojen hinnat voivat erota huomattavastikin Tulikojen hinnastosta.


”Saamme noin kerran viikossa valituksen, joka liittyy vale-Tulikoihin”, kertoo Tulika Groupin markkinointiosastolla työskentelevä Mihkel Mõttus.

Viime kesänä yritys arvioi, että vale-Tulikoja on liikenteessä noin kymmenen. Tänä kesänä niitä on ollut ainakin 30, ja taksiyhtiö on tarttunut toimeen niiden häätämiseksi.

Yritys tunnisti 25 taksiyrittäjää, joiden autot muistuttivat erehdyttävästi Tulikaa. Kesällä patenttiasiamies Almar Sehver kävi käräyttämässä näitä takseja Tallinnan kaduilla.

Hän ojensi taksiyrittäjille yksilöidyt kirjeet, joissa annettiin kolme päivää aikaa muuttaa Tulikan logoa muistuttavat tarrat toisiin.


Kuskeilla oli kaikenlaisia selityksiä valkoisten autojen kylkiin liimatuille logoille.

”Kuskit esittelivät, kuinka logossa on kolmen sijaan neljä mustaa neliötä, tai että kuutiot ovat eri kohdassa kuin Tulikalla”, Sehver kertoo.

”Sanoin, että asia ratkeaa sillä, että he muuttavat logoa. Maailmassa riittää väriyhdistelmiä, ottakoot vaikka punaista ja sinistä!”

Joillakin oli tavaratilassa valmiina toisenlainen magneettinen lätkä, jonka he iskivät auton kylkeen.

Sehver ehti jakaa kymmenen kirjettä, ennen kuin loput vale-Tulikat katosivat kadulta. Taksiyrittäjät pitävät toisiinsa tiiviisti yhteyttä, ja kirjeen saaneet kuskit varoittivat kollegoja ukaaseja jakelevasta patenttiasiamiehestä.

Loput kirjeet lähetettiin postitse.

Jos yrittäjät jatkavat vale-Tulikoilla ajelua, odottaa heitä oikeusjuttu ja jopa tuhansien eurojen vahingonkorvausvaatimus tavaramerkkirikoksesta.

”Uskon, että tuomioistuin tulkitsee tapaukset Tulikan hyväksi, sillä Tulika on vanha ja tunnettu tavaramerkki, jolle aiheutuu mainehaittaa huijareista”, Sehver sanoo.

Viron taksipolitiikka koskettaa suomalaisia, koska suomalaiset ovat Viron suurin matkailijaryhmä.

Lähes puolet heinäkuussa Virossa yöpyneistä turisteista oli suomalaisia, kertoo Viron tilastokeskus. Samassa kuussa laskusuunnassa ollut suomalaisten Viron-matkailu lähti uuteen nousuun. Syynä voi kenties olla Viron alkoholiveron aleneminen.

Vale-Tulikat eivät suinkaan ole ainoa ongelma Tallinnan taksibisneksessä, kertoo Toomas Rebane Tallinnan kunnallispoliisista. Taksikeinottelijoita on liikkeellä paljon.

”Ilmoituksia taksihuijauksista tulee päivittäin. On surullista, että Tallinnan taksikuskit ovat niin epärehellisiä”, Rebane sanoo.

On takseja, joiden hinnastot ylittävät Tallinnan hintakaton reippaasti. Jotkut lisäävät ”juomarahaa” loppulaskuun. Jotkut ajavat ilman mittaria tai kieltäytyvät antamasta kuittia matkustajalle. Kuitista saattavat puuttua tarvittavat tiedot, jotta asiaa voisi myöhemmin selvittää.

”Eräs suomalainen yrittäjä käytti taksia Tallinnassa, mutta myöhemmin kirjanpitäjä ei hyväksynyt taksimatkojen kuitteja, koska niissä oli väärää tietoa”, Rebane kertoo.

On takseja, jotka ulospäin näyttävät asiallisilta. Plafondi katolla, mittari, hinnasto ja kuittitulostin löytyy, mutta varsinainen taksilupa puuttuu.


Taksisovellukset, kuten virolainen Bolt ja yhdysvaltalainen Uber, ovat Tallinnassa suosittuja. Ne ovat vaivattomia käyttää ja yleensä edullisempia kuin perinteiset taksit. Hinta määrittyy sovelluksessa etukäteen matkan ja saatavuuden perusteella, jolloin siitä ei tarvitse kiistellä matkan lopuksi.

Eniten ongelmia aiheuttaa venäläisomisteinen Yandex-taksisovellus, Rebane sanoo.

Yandexin kautta matkat ovat Tallinnan halvimpia. Kuskien taksiluvissa ja vakuutuksissa on kuitenkin usein puutteita, Rebane sanoo.

Poliisille on ilmoitettu tapauksista, joissa matkan maksamiseen käytetyltä kortilta on myöhemmin veloitettu suuria summia rahaa.

Tallinnan kaupungilla on hintakatto taksimatkoille. Tallinnassa aloitusmaksu saa olla korkeintaan 5,50 euroa, kilometriveloitus 1,10 euroa ja tuntiveloitus 24,80 euroa.

Toisilla kaupungeilla hintakattoa ei ole. Toiselle paikkakunnalle rekisteröityneen taksiyrittäjän kilometritaksa voi olla vaikka 6 euroa. Periaatteessa tätä hintaa ei saisi käyttää Tallinnan sisäisissä matkoissa.

”Se olisi laillista, jos he veisivät matkustajan Tallinnasta toiseen kaupunkiin, mutta usein he jäävät kalastelemaan asiakkaita Tallinnaan”, Rebane kertoo.

Lain mukaan matkustajan ei tarvitse maksaa matkaa, jos taksikuski ei ole käyttänyt mittaria, matkasta ei saa kuittia, tai kuitti on vaillinainen.

”Jos kuski on rikkonut lakia, matkustajalla on oikeus kieltäytyä maksamasta. Yleensä ihmisillä on kuitenkin kiire laivaan tai lentokentälle, eivätkä he viitsi jäädä riitelemään, vaan maksavat pyydetyn hinnan.”

Joskus törkyhintoja kiskovat taksikuskit uhkailevat maksamisesta kieltäytyvää matkustajaa poliisin soittamisella. Se on usein turha uhkaus, sillä hintakaton ylittämisestä rapsahtaa sakot kuljettajalle.

”Antaa soittaa vaan! Yleensä se on kuski, joka on syyllistynyt rikokseen”, Rebane sanoo.

Jotkut taksihuijarit ovat erityisen häikäilemättömiä. Eräs kuski veloitti näkövammaiselta asiakkaalta 180 euroa 18 euron sijaan, Rebane kertoo.

Toinen varma tapa päästä rahoistaan eroon on nousta pyörätaksin eli riksan kyytiin, Rebane sanoo. Poskettomin lasku osui erään virolaisen australialaisille sukulaisille, jotka maksoivat matkasta Raatihuoneen torilta hotellille 240 euroa.

Ensisilmäyksellä hinnasto voi sanoa, että matka on 25 euroa. Matkan päätyttyä käy ilmi, että hinta onkin 25 euroa henkilöä tai kilometriä kohden. Vanhan kaupungin kiertämisestä voi tulla satasen lasku.

”Suosittelen, että pyörätaksien kyytiin ei nousisi ollenkaan. Jos kuitenkin haluaa tätä palvelua käyttää, niin hinnasto pitää lukea tarkkaan ja hinnasta neuvotella etukäteen”, Rebane sanoo.

Tallinnan satama on kehittänyt keinoja estääkseen taksikeplottelijoita huijaamasta turisteja. Terminaalien parhaille taksipaikoille pääsevät vain Tulikan ja Tallinkin taksit. Muilla taksiyrittäjillä on lupa pysäköidä hieman sivummalle.

A-terminaalissa virallisille taksitolpille pääsee vain puomin läpi. Röyhkeimmät kuskit kiertävät jalkakäytävän kautta tai suhauttavat puomin ali, sataman viestintäpäällikkö Triin Rum kertoo.

Toiset kuljettajat taas houkuttelevat asiakkaita autoihinsa sisäänheittäjien tapaan. Joskus tyyli on aggressiivinen. Kuski saattaa kantaa turistin laukut autoon lupaa kysymättä.

Satamallekin on koitunut harmia kiskurihintoja keräävistä kuskeista. Valituksia on tullut, sataman hallintojohtaja Tarmo Randmäe sanoo.

Perjantaina Tallinnan A-terminaalin parkkipaikalla odottaa sekalainen ryhmä takseja. Kuskit ovat ottamassa turisteja vastaan terminaalin ovilla, joten parkkipaikalla saa tutustua rauhassa autojen hinnastoihin.

Kalleimman auton takaikkunassa näkyvä hinnasto ylittää reippaasti Tallinnan maksimihinnat. Aloitusmaksu on 5,50 euroa, ja kilometrihinta on joko 2,5 tai 5,5 euroa kilometriltä. Odotteluhinta on 50 tai 70 euroa tunnilta.

Auto on valkoinen, ja sen kyljessä on tutuhkon näköinen logo. Keltaisella ovaalilla pohjalla viisi mustaa neliötä.
Ota kaikki irti Hesarista
HS Digillä saat kaikki Hesarin digisisällöt käyttöösi

Kommentit

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Ei vielä nimellä kirjoitettuja kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Suositun Netflix-sarjan tekijät haastettiin Yhdysvalloissa oikeuteen: Heidän väitetään vääristäneen poliisin kiisteltyä kuulustelutekniikkaa

    2. 2

      Kuusihenkinen perhe odotti vuosia maailmanloppua maatalon kellarissa Hollannissa – Vanhin poika pakeni kylän pubiin ja pyysi apua

    3. 3

      Puoluejohtaja Hevrin Khalaf surmattiin teloitustyyliin Syyriassa, tapaus voi YK:n mukaan olla sotarikos

    4. 4

      Vapaa seksi ja huumesekoilut jättivät jäljet paratiisisaaren lapsiin, yksi Hydran hippiajan lapsista oli Leonard Cohenin kasvattivauva

      Tilaajille
    5. 5

      Nasa esitteli kuumatkojen uudet avaruuspuvut

    6. 6

      Moni haksahtaa lisäravinteisiin, vaikka hyödyt ovat usein olemattomia – Nämä harvat lisäravinteet ovat oikeasti hyödyksi

    7. 7

      Andy McCoy ja Michael Monroe ovat vielä viisikymppisinäkin viihdyttävämpiä kuin yksikään rocktulokas Suomessa

    8. 8

      ”Aamulla laitoin viestin Wilmaan: nukkui pois” – Helsinkiläiset kertovat kommelluksistaan Wilma-järjestelmässä

    9. 9

      Alkoiko Iphonesi akku tyhjentyä pikavauhtia, kun päivitit puhelimen käyttöjärjestelmän? Tästä on kyse

    10. 10

      Huuhkajat voitti Armenian vakuuttavasti 3–0 ja on voiton päässä EM-kisoista – Kokeile HS:n laskurilla, millä tuloksilla Suomi on kisoissa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Moni haksahtaa lisäravinteisiin, vaikka hyödyt ovat usein olemattomia – Nämä harvat lisäravinteet ovat oikeasti hyödyksi

    2. 2

      Rakennusyhtiön mukaan Pasilasta tulee Triplan avulla Helsingin uusi sydän – Asiantuntijat kertovat, miksi niin ei käy

    3. 3

      Helsingin yliopiston ravintolat lopettavat naudanlihan tarjoilun

    4. 4

      Erja ja Timo Noroviita haluaisivat adoptoida Zirak Bayatin, 33, sillä miestä uhkaa käännytys Irakiin – adoptiolaki on iän suhteen selvä, sanoo asiantuntija

      Tilaajille
    5. 5

      Kuusihenkinen perhe odotti vuosia maailmanloppua maatalon kellarissa Hollannissa – Vanhin poika pakeni kylän pubiin ja pyysi apua

    6. 6

      Vapaa seksi ja huumesekoilut jättivät jäljet paratiisisaaren lapsiin, yksi Hydran hippiajan lapsista oli Leonard Cohenin kasvattivauva

      Tilaajille
    7. 7

      Kun laki kielsi tyttöjen sukuelinten silpomisen, kenialaiset alkoivat silpoa yhä nuorempia: ”Normaali osa naisen elämää”, sanoo ylpeä ympärileikkaaja

      Tilaajille
    8. 8

      Yhä harvempi nuori aikuinen pääsee kiinni omistus­asuntoon, ja se mullistaa heidän talousnäkymänsä

      Tilaajille
    9. 9

      Petra Wilkman löysi Sipoon metsästä herkkusuiden himoitseman 3,5-kiloisen sienen: ”Olin jo melkein autolla, mutta sitten käännyin takaisin”

    10. 10

      CNN: Yhdysvaltalaiset sotilaat ja puolustus­viranomaiset kokevat pettäneensä kurdit – ”Häpeän maatani”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Jos surmaaja soittaa itse hätäpuhelun, hän tekee yleensä samat virheet

      Tilaajille
    2. 2

      Roskapankin portsari löi ja Sakari Lauriala nautti – Armoton harrastus oli tappaa miehen, jonka työ oli kohdata kuolleiden omaisia

      Tilaajille
    3. 3

      Näyttelijä Minna Kivelä kertoo, millaista on asua Suomen suurimmassa taloyhtiössä yli tuhannen naapurin kanssa

      Tilaajille
    4. 4

      Potkujen antaminen oli MTV Uutisten entiselle päätoimittajalle liikaa: ”Ilmoitin, että sanon itseni irti ensimmäiseksi”

    5. 5

      Mitä tehdä, jos tarjoilija avaa viinipullon, antaa maistaa lasista mutta viini onkin pahaa? ”Se on asiakkaan ongelma, pullo on jo avattu häntä varten”

      Tilaajille
    6. 6

      Suomea uhkaavat ”todella huonot ajat”, sanoo Elina Lepomäki

    7. 7

      Kotona tehtävä tikkutesti on paljastanut jo monia oireettomia suolistosyöpiä

    8. 8

      Nämä 9 videopätkää osoittavat, miten takavuosien suomalainen tv muuttui tunkkaiseksi ja vanhentuneeksi – menisikö mikään näistä enää läpi? Kerro mielipiteesi

    9. 9

      Miksi ennakkosuosikkina pidettyä Greta Thunbergia ei valittu Nobelin saajaksi? HS käy läpi neljä mahdollista syytä

    10. 10

      Sofia maksoi yli 450 euroa palvelusta, jota ei edes käyttänyt – Uusi ilmiö osoittaa, että rahaa on vaikea hahmottaa, kun sitä ei näe

      Tilaajille
    11. Näytä lisää