Kotimaa

Poliisipartio ajoi kaaharia takaa niin lujaa kuin autolla pääsi muttei pysynyt perässä – Poliisin nopeimmat autot ”näyttävät siviili­autoilta, jotta ne eivät pistä silmään”

Nopeus ei ole poliisi­auton tärkein ominaisuus, sanoo poliisitarkastaja.

Runsas viikko sitten perjantaina Länsi-Uudenmaan poliisi koki kummia. Mieshenkilö ajoi Helsingin ja Turun välisellä moottoritiellä tiellä saksalaisvalmisteisella autollaan peräti 264 kilometrin tuntinopeutta.

Poliisiauto ei pysynyt perässä, ja kuski saatiin vastuuseen rajusta ylinopeudesta vasta kun hän joutui hiljentämään muun liikenteen takia.

Tapaus toi monelle mieleen kysymyksen, että eikö poliisilla ole riittävän nopeita autoja ja miten 264 kilometriä tunnissa ajavan voi ylipäätään pysäyttää.

”Tapaus on todella harvinainen. Ei näitä ole montaa tullut tietooni, eikä muillekaan, joiden kanssa olen puhunut. Tosin Lohjan tapauksessa myös poliisiauto ajoi 250 kilometrin tuntinopeudella”, sanoo poliisihallituksen tarkastaja Heikki Ihalainen.

Ihalaisen vastuualueena on poliisihallituksessa liikenneturvallisuus.

Poikkeuksellista Lohjan tapauksessa oli se, että autolla ylipäätään päästiin niin kovaa.

Saksalaisvalmisteisiin autoihin on yleensä asennettu nopeudenrajoitin, joka estää huippunopeuden nousun yli 250 kilometriin tunnissa. Lohjalla kaahanneesta autosta rajoitin oli kuitenkin tehtaalla poistettu.

Ihalaisen mukaan poliisilla on liikennevalvonnassa joitakin kymmeniä henkilöautoja, joilla päästään yli 250 kilometrin tuntinopeuden.

”Autot näyttävät siviiliautoilta, jotta ne eivät pistä silmään liikenteessä.”

Ihalaisen mukaan takaa-ajonopeutta olennaisempaa on takaa-ajon estäminen. Siksi poliisiautossa nopeutta tärkeämpi ominaisuus on rivakka kiihtyminen, jotta jostakin syystä epäilty kuljettaja saadaan nopeasti kiinni.

”Taktisesti tärkeintä pyrkiä joko estämään tilanne tai lopettamaan se mahdollisimman aikaisin. Kyse on sekä poliisin työturvallisuudesta että sivullisten turvallisuudesta”, Ihalainen sanoo.

Jos kuitenkin takaa-ajotilanteeseen joudutaan, poliisin ensisijainen keino on pysäyttää takaa ajettu piikkimatolla. Se on Ihalaisen mukaan paras väline, jos on mahdollista lähettää partio takaa ajettavan reitin varrelle.


Joka tapauksessa takaa-ajajilta vaaditaan itsehillintää ja malttia. Takaa-ajo jätetään kesken, jos poliisi arvioi, että riskit liikenneturvallisuudelle ovat liian suuret.

”Pakenijaa ei aina edes tarvitse saada ajamalla heti kiinni, ellei taustalla ole epäilyä vakavasta rikoksesta”, Ihalainen sanoo.

”Jos pystymme tunnistamaan ajoneuvon kuljettajan, takaa-ajo voidaan lopettaa ja asia hoitaa myöhemmin tutkinnallisin keinoin. Tämä on tyypillistä esimerkiksi silloin, kun kuljettajalla ei ole ajo-oikeutta.”

Ihalaisen mukaan takaa ajettua ei pidä provosoida, jotta sivullisille ei aiheudu vaaraa. Siksi partio jää yleensä suosiolla taustalle.

”Kaikkien liikenteessä olevien turvallisuus on tilanteessa tärkeää, myös takaa-ajettavan ja mahdollisesti hänen matkustajiensa turvallisuus.”

Lisäksi kyse on poliisin työturvallisuudesta: jos pakenijalle tapahtuu onnettomuus, voi liian lähellä ajava poliisiauto helposti päätyä samaan kasaan.

Usein riittää, että poliisi osoittaa kuljettajalle, että takaa-ajajilla riittää nopeutta kiinniottoon. Esimerkiksi poliisin moottoripyörillä päästään jopa 300 kilometrin tuntinopeuteen ja helposti pakenijan lähelle.

”Ei moottoripyörällä autoa yleensä pysäytetä, mutta vaikutus voi olla psykologinen. Kuski voi tajuta, ettei pääse ajamalla karkuun ja jättää paon kesken.”


Joskus kuitenkin käy niin, että muut keinot eivät auta ja takaa ajava partio joutuu pysäyttämään pakenijan kiilaamalla. Siihen poliisit saavat koulutuksen.

”Kiilaamista harjoitellaan meidän testiradallamme Pieksämäellä osana ajokoulutusta”, Ihalainen kertoo.

Kun poliisihallitus tekee kilpailutuksen uusista autoista, auton nopeus ei ole Ihalaisen mukaan tärkein seikka ajoneuvon sopivuuden arvioinnissa. Nykyään myös tavallisella partioautolla pääsee yli 200 kilometriä tunnissa, ja niin suurta nopeutta tarvitaan harvoin.

”Kun poliisi kilpailuttaa uusia autoja, niitä testataan sekä liikenteessä että ajoradalla. Poliisiautolta vaadimme hyvää kiihtyvyyttä, taloudellisuutta, hyvää ajettavuutta ja kovaa ajoa kestävää alustaa. Osaan autoista tulee myös tehokkaampi moottori.”
Ota kaikki irti Hesarista
HS Digillä saat kaikki Hesarin digisisällöt käyttöösi

Tausta

Nopeudenrajoitin perustuu valmistajien sopimukseen


Huippunopeuden rajoittaminen saksalaisautoissa korkeintaan 250 kilometriin tunnissa perustuu maan autonvalmistajien keskinäiseen sopimukseen. Ennen valmistajat kilpailivat keskenään sillä, kuinka nopeita autoja ne pystyvät tarjoamaan asiakkailleen. Taustalla oli, ettei Saksan moottoriteillä yleensä ole nopeusrajoituksia.

Lopulta valmistajat tulivat johtopäätökseen, ettei huippunopeudella kilpaileminen ole järkevää, ja se voi aiheuttaa vapaiden nopeuksien loppumisen moottoriteillä.

Autonvalmistajat tekivät 1980-luvun loppupuolella herrasmiessopimuksen tehtaalla asennettavasta nopeudenrajoittamista. Ensimmäinen automalli, johon rajoitin asennettiin oli BMW 750i.

Viime vuosina sopimuksesta on lipsuttu. Saksalaisvalmistajilla on omat virityspajansa, ja ne tarjoavat ostajille mahdollisuutta saada auto ilman rajoitinta.

Lähde: Traficomin johtava asiantuntija Otto Lahti

Kommentit

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Ei vielä nimellä kirjoitettuja kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Keväällä Fazerin asmr-mainos sai monet raivon partaalle, ja nyt myös Mainonnan eettinen neuvosto otti siihen kantaa

    2. 2

      Demokraattien Nancy Pelosi kertoi syistä, miksi Trump sai ”hermoromahduksen” Syyria-kokouksessa

    3. 3

      Johanna Huhtamäki, 38, kuuli oudon äänen, eikä tiennyt sen kielivän kuolemasta – Nyt hän toteuttaa unelmiaan, sillä pian saattaa olla liian myöhäistä

      Tilaajille
    4. 4

      Äiti eristi lehmätaiteilija Miina Äkkijyrkkän lapsena vasikkakarsinaan – itse hän itkee, jos lapset pitävät hänestä hengähdystaukoa

    5. 5

      Suomalainen Antti Haataja voitti toisen palkinnon ”luontokuvien Oscareissa” kuvallaan jäniksestä talvimaisemassa

    6. 6

      USA:n varapresidentti Pence: Turkki suostunut tulitaukoon

    7. 7

      Ravintolayhtiö ajautui ongelmiin ja joutuu lopettamaan kaikki ravintolansa: Klassikkoravintolat Rivoli ja Rivoletto sulkevat ovensa

    8. 8

      Kommentti: Opiskelijoiden lihansyönnistä kasvoi ”kulttuurisota”, joka saattaa ratketa perussuomalaisten voittoon

    9. 9

      Heikko pohjelihas vaikuttaa kävelytapaan ja aiheuttaa monia vaivoja – Yksinkertainen testi osoittaa, onko pohkeissasi riittävästi voimaa

      Tilaajille
    10. 10

      Kaikki Triplasta: HS:n erikoisartikkeli näyttää, miten uudessa Pasilassa liikutaan

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Johanna Huhtamäki, 38, kuuli oudon äänen, eikä tiennyt sen kielivän kuolemasta – Nyt hän toteuttaa unelmiaan, sillä pian saattaa olla liian myöhäistä

      Tilaajille
    2. 2

      Demokraattien Nancy Pelosi kertoi syistä, miksi Trump sai ”hermoromahduksen” Syyria-kokouksessa

    3. 3

      Kaikki Triplasta: HS:n erikoisartikkeli näyttää, miten uudessa Pasilassa liikutaan

    4. 4

      Keväällä Fazerin asmr-mainos sai monet raivon partaalle, ja nyt myös Mainonnan eettinen neuvosto otti siihen kantaa

    5. 5

      EU-johtajat hyväksyivät Britannian ja EU:n uuden brexit-sopimuksen – Tämä sopimuksesta tiedetään juuri nyt

    6. 6

      Kommentti: Opiskelijoiden lihansyönnistä kasvoi ”kulttuurisota”, joka saattaa ratketa perussuomalaisten voittoon

    7. 7

      Verenkierto-ongelmat voivat näkyä kynsistä – Näin tunnistat poikkeavat kynnet, jotka saattavat olla merkki terveysongelmista

      Tilaajille
    8. 8

      Tripla avattiin: Kuvat ja video esittelevät Pasilan uuden keskuksen

    9. 9

      Heikko pohjelihas vaikuttaa kävelytapaan ja aiheuttaa monia vaivoja – Yksinkertainen testi osoittaa, onko pohkeissasi riittävästi voimaa

      Tilaajille
    10. 10

      Kommentti: Kuka putoaa kyydistä? Triplan kauppakeskus on yllätyksetön, mutta nyt alkavassa pudotuspelissä sillä on yksi valtti

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kaikki Triplasta: HS:n erikoisartikkeli näyttää, miten uudessa Pasilassa liikutaan

    2. 2

      Jos surmaaja soittaa itse hätäpuhelun, hän tekee yleensä samat virheet

      Tilaajille
    3. 3

      Roskapankin portsari löi ja Sakari Lauriala nautti – Armoton harrastus oli tappaa miehen, jonka työ oli kohdata kuolleiden omaisia

      Tilaajille
    4. 4

      Näyttelijä Minna Kivelä kertoo, millaista on asua Suomen suurimmassa taloyhtiössä yli tuhannen naapurin kanssa

      Tilaajille
    5. 5

      Johanna Huhtamäki, 38, kuuli oudon äänen, eikä tiennyt sen kielivän kuolemasta – Nyt hän toteuttaa unelmiaan, sillä pian saattaa olla liian myöhäistä

      Tilaajille
    6. 6

      Potkujen antaminen oli MTV Uutisten entiselle päätoimittajalle liikaa: ”Ilmoitin, että sanon itseni irti ensimmäiseksi”

    7. 7

      Mitä tehdä, jos tarjoilija avaa viinipullon, antaa maistaa lasista mutta viini onkin pahaa? ”Se on asiakkaan ongelma, pullo on jo avattu häntä varten”

      Tilaajille
    8. 8

      ”Olen 31, enkä ole seurustellut kertaakaan” – Lyhyet miehet kertovat, millaista on elää maailmassa, jossa pituutta pidetään miehen mittana

      Tilaajille
    9. 9

      Demokraattien Nancy Pelosi kertoi syistä, miksi Trump sai ”hermoromahduksen” Syyria-kokouksessa

    10. 10

      Suomea uhkaavat ”todella huonot ajat”, sanoo Elina Lepomäki

    11. Näytä lisää