Kotimaa

Lääkärikopteri­toiminnan uudistamisesta kytee monitahoinen riita, jonka keskiössä on raha

Omia koptereita ostava valtionyhtiö veisi työt kahdelta lentoyhtiöltä. ”Riski siihen, että meillä ei olisi vuonna 2022 koneita, jotka nousevat ilmaan, kasvaa koko ajan”, sanoo kansliapäällikkö Kirsi Varhila.

Loanheittoa, hulluutta, mustamaalausta, vääriä tietoja, aggressiivista lobbausta. Muun muassa näin Suomen lääkärihelikopterien taustalla käyvää taistelua kuvataan HS:lle.

Valtio suunnittelee perustavansa lääkärikopteriyhtiön, joka ottaa vastuulleen nykyisten kuuden ja suunnitteilla olevan kahden tukikohdan kopteritoiminnan.

Nyt lääkärikopteritoiminta pyörii viiden sairaanhoitopiirin omistaman Finnhems-yhtiön kautta. Se on kilpailuttanut lentoyhtiöt, ja tällä hetkellä lennoista vastaavat ahvenanmaalainen Skärgårdshavets Helikoptertjänst (SHT) ja brittiyhtiö Babcock Scandinavian Air Ambulance (BSAA).

Ensihoitolääkärit ja -hoitajat taas ovat sairaanhoitopiirien palveluksessa.

Nykyistä viiden omistajan järjestelmää on pidetty liian sekavana, joten toimintaa pyörittämään on suunniteltu yhtä omistajaa jo vuosia.

Pähkäily näytti päättyneen syyskuussa, kun pääministeri Antti Rinteen (sd) vetämä talouspoliittinen ministerivaliokunta linjasi, että Finnhemsin osakkeet siirretään valtion omistukseen vuoteen 2022 mennessä.

Selvitysten mukaan lentotoiminnan järjestäminen valtion oman lentoyhtiön kautta olisi huomattavasti halvempaa kuin lentojen kilpailuttaminen.

Kaksi viikkoa myöhemmin Suomen Kuvalehdessä julkaistiin juttu, jossa käsiteltiin Finnhemsin toimintaa ja yhtiön toimitusjohtajan Jyri Örrin väitettyjä toimintatapoja.

Jutun mukaan Örri johtaa yhtiötä pelolla ja aggressiivisella otteella. Sen lisäksi Örrin väitetään mustamaalaavan nykyisiä palveluntarjoajiaan eli SHT:tä ja BSAA:ta.

HS selvitti helikopterilääkäritoiminnan nykytilannetta ja jututti yli kymmentä henkilöä, jotka ovat joko töissä Finnhemsissä tai ovat sen yhteistyökumppaneita.

Lääkärihelikoptereihin liittyvillä päätöksillä on huomattava yhteiskunnallinen merkitys. Ministeriön mukaan lääkärihelikopterien avulla pelastetaan vuosittain yli 150 ihmisen henki. Sosiaali- ja terveysministeriön kansliapäällikkö Kirsi Varhila kertoo, että asiassa lobataan nyt hämmästyttävän paljon.

Kymmenen helikopterin hankintahinta on sadan miljoonan euron luokkaa. Sen lisäksi vuotuiset operointikustannukset ovat jatkossa lähes 40 miljoonaa euroa.



Muutama HS:n haastateltava kertoo, että Jyri Örrin johtamistyyli tosiaan on haastava, eikä työskentely-ympäristö ole ollut riidaton.

Finnhemsin hallituksen entinen puheenjohtaja, professori Jorma Penttinen uskoo yhtiön ongelmien kiteytyvän pääkaupunkiseudulle. Finnhems on ajanut viime vuosina tiukempia laatuvaatimuksia ja pyrkinyt yhtenäistämään kopterien ensihoitotoimen.

”Uskallan sanoa, että muissa tukikohdissa kuin Helsinki-Vantaan tukikohdassa ei ole ongelmia. Pääkaupunkiseudulla on hiekkalaatikko, jossa ovat mukana Medi-Heli ry sekä Husin [Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin] lääkärit, joita harmittaa edelleen se, että Finnhems-niminen yhtiö on pyrkinyt luomaan yhteiset pelisäännöt kaikille”, Penttinen sanoo.

Valtaosa haastateltavista näkee, että toimitusjohtaja Örri ajaa lääkärikopteritoiminnan etua. Örri on vaatinut nykyisiä operaattoreita korjaamaan toiminnan epäkohtia ja puutteita, kuten liian pieniä polttoainetankkeja ja riittämätöntä valaistusta. Muun muassa väitettyjä epäkohtia ja puutteita käsiteltiin välimieskäsittelyssä, ja Finnhems hävisi jutun.

”Örrin punainen lanka toiminnassa on ollut tuottaa laadukasta, katkeamatonta lentopalvelua hätätilapotilaille. Hän on vaatinut sopimusten noudattamista tiukasti, ja sehän on tehtävä, johon hänet on palkattu”, nimettömänä asiasta kertova haastateltava sanoo.


Miksi tilanne on herkkä juuri nyt?

Lääkärikopterit ovat yksi kalleimmista nykyaikaisista terveydenhuollon tarjoamista hoitomuodoista. Kyse on siis rahasta. Valtio maksaa vuosittain noin 30 miljoonaa euroa lentotoiminnasta, ja toiminta on ollut lentoyhtiöille tasaisen tuottavaa. Jatkossa valtion rahaa tarvitaan vuosittain yhdeksän miljoonaa euroa lisää, jos Seinäjoelle ja Kouvolaan perustetaan tukikohdat.

Operaattoreille mahdollinen valtiollistaminen on tyrmäys. Toinen yhtiöistä, SHT, on Ahvenanmaan varakkaimman Anders Wiklöfin omistama. Sen liikevoitto on ollut viime vuodet tasaisesti yli kymmenen prosenttia liikevaihdosta.

Wiklöfin henkilöhaastattelussa Kuukausiliitteessä mainittiin, että juuri helikopterikuljetukset ovat olleet hänelle erityisen tuottavia.

Jos lääkärikopterit valtiollistetaan, SHT:n toiminnalta katoaa pohja.

Myös BSAA:n tilanne on hankala. Yhtiö toimii myös Ruotsissa, jossa sillä seitsemän tukikohtaa.

Ruotsissa osa maakunnista perusti Svenka Luftambulans -yhtiön (SLA) järjestämään lääkärilentotoimintaa vuonna 2014.

SLA:n toimitusjohtajan Gunnar Blomqvistin mukaan toimintaan on liittymässä maakunnista Norrbotten, Västerbotten ja mahdollisesti Jämtland.

Jos suunnitelmat toteutuvat, BSAA:n Ruotsin- ja Suomen-tukikohdista katoavat lähes kaikki.

Monien herkkyyksien verhoamasta aiheesta valtaosa HS:n haastateltavista halusikin puhua asiasta nimettömyyden turvin joko asemansa tai tulehtuneen tilanteen takia.



Asiantuntijat myös moittivat Finnhemsiä. Yhtiö on vienyt operaattorit kertaalleen välimieskäsittelyyn. Toisella kerralla operaattori nosti kanteen, jonka jälkeen Finnhems nosti vastakanteen. Molemmilla kerroilla Finnhems hävisi jutun.

Finnhemsin nykyinen hallitusrakenne on mahdollistanut toimitusjohtajalle poikkeuksellisen paljon valtaa. Kun yhtiö perustettiin, hallitukseen nimitettiin sairaanhoitopiirien johtoa ja ylilääkäreitä. Hallituksen työskentelyä seurannut haastateltava sanoo, että hallituksella ei ollut käsitystä yhtiön päivittäisestä toiminnasta, joten se muuttui kumileimasimeksi.

”Tämä on valuvika, joka pitää ehdottomasti korjata, jos Finnhemsistä tulee valtionyhtiö”, haastateltava vaatii.

Toimitusjohtaja Örri painottaa tehneensä töitä koko toimialan eteen.

”Olen vienyt koko toimialaa dynaamisesti eteenpäin, eikä minulla ole mitään sidoksia yhteenkään lentoyhtiöön. Yhtiön toiminnalle pitäisi antaa sille kuuluva arvostus. Henkilöstö on tehnyt kovasti töitä, jotta yhtiö on saavuttanut sen nykyisen toiminnallisen kansainvälisen tason”, Örri sanoo.


Pystyykö Finnhems muuttumaan lentoyhtiöksi, jonka toiminta on poikkeuksellisen tarkasti säädeltyä?

Nykyisten operaattorien mielestä se ei onnistu. Heidän mukaansa pääsyitä on kaksi. Ensinnäkään uusi yhtiö ei saa palkattua riittävästi lentäjiä. Lentäjiä tarvittaisiin aluksi noin 50.

Toiseksi yhtiö ottaisi käyttöönsä yhden helikopterimallin, ja lentotoiminta yhdellä kopterityypillä on riskialtista. Kaikki lennot lakkaavat, jos kyseinen helikopteri joutuu lentokieltoon.

Todennäköisesti lentäjistä ei olisi pulaa, vaan valtion lentoyhtiö saisi helposti lentäjiä palkkalistoilleen, sanovat HS:n jututtamat ilmailuammattilaiset.

”Jos lentotoiminta kilpailutettaisiin ja uusi yhtiö voittaisi sen, uskon nykyisten lentäjien olevan kiinnostuneita siirtymään uuden yhtiön palvelukseen. Lääkärihelikopterin miehistössä toimiminen on varmasti yksi mielekkäimmistä töistä, mitä siviilipuolella helikopterilentäjänä voi tehdä. Siinä on vahvasti inhimillistä merkitystä ja ammatillisessa mielessä myös jatkuvuutta”, sanoo Finnhemsin lentotoimintayksikön päällikkö Ari Pellinen.

Minkä takia Finnhems pitäisi valtiollistaa ja yhtiön tulisi ostaa koptereita?

Valtionyhtiö voisi esimerkiksi etsiä yhteistyökuvioita viranomaisten kanssa. Lentäjiä voisi jatkossa kouluttaa Rajavartiolaitoksen ja Puolustusvoimien kanssa yhteistyössä.

Valtionyhtiö myös säästäisi rahaa. Kahden ulkopuolisen selvityksen mukaan säästöä tulisi seuraavina vuosina kymmeniä miljoonia euroja.

BSAA moittii näitä selvityksiä puutteellisiksi ja koko asian valmistelua salailun värittämäksi. Yhtiön mukaan valtionyhtiön väitetty kustannustaso ei ole saavutettavissa ilman palvelutason ja työntekijöiden palkkojen merkittävää pudotusta.

”Nykyinen järjestely on osoittautunut luotettavaksi ja kustannuksiltaan ennustettavaksi. Yhteistyöllä sitä voidaan entisestään tehostaa. Tämä yhtälö on ratkaistavissa ilman sosiaali- ja terveysministeriön perustamaa helikopterilentoyhtiötä”, maajohtaja Lauri Pukkinen BSAA:lta sanoo.

Vyyhdin tuorein käänne on sosiaali- ja terveysministeriön selvitysmiehen nimittäminen. Hänen tehtävänään on arvioida toimintaa ministerivaliokunnan päätöksen pohjalta. Kansliapäällikkö Varhila painottaa, että selvitys ei liity toimitusjohtaja Örriin.

”Ei meillä ole mitään aihetta esittää kritiikkiä yhtiön johtoa kohtaan”, Varhila sanoo.

Selvitysmiehen nimittäminen tapahtui kuitenkin kulisseissa, eikä esimerkiksi Finnhemsin hallitus tiennyt sitä etukäteen. Selvitysmiehenä toimii Jyri Lilja, joka työskentelee rikospoliisina Porissa. Suomen Kuvalehden jutussa kerrottiin, että Lilja on perhe- ja peruspalveluministeri Krista Kiurun (sd) veljen entinen liikekumppani.

HS:n haastattelemien asiantuntijoiden mukaan suurempi huolenaihe voi olla Liljan aiempi työ. Hän työskenteli lääkärihelikopteri Aslakin operatiivisena johtajana. Kun Finnhems perustettiin, Sodankylästä operoiva Aslak jätettiin sen ulkopuolelle.

Kansliapäällikkö Varhila korostaa, että selvitystä pitää arvioida selvitysmiehen tausta huomioiden.

”Piiri, joka näiden asioiden parissa tekee töitä, on pieni, ja jokainen on tavalla tai toisella esteellinen, jos näin halutaan katsota. Selvitystä ei tietenkään leimata salaiseksi, vaan selvitysmiehen objektiivisuutta voi arvioida julkisessa keskustelussa”, Varhila sanoo.

Päätöksillä on jo kiire, sillä kilpailutus olisi pitänyt aloittaa jo viime vuonna. Nykyinen lentosopimus päättyy vuoden 2021 lopussa.

”Päätökset pitäisi tehdä nopeasti, sillä riski siihen, että meillä ei olisi vuonna 2022 koneita, jotka nousevat ilmaan, kasvaa koko ajan”, Varhila sanoo.

”Se on tietenkin vihonviimeinen asia, ja pyrimme välttämään sen.”

Oikaisu 19.10. klo 11.27: Toisin kuin jutussa kerrottiin, Finnhems ei vienyt operaattoreita kahta kertaa välimiesmenettelyyn. Toisella kerralla operaattori nosti kanteen, jonka jälkeen Finnhems nosti vastakanteen. Oikaisu 19.10. klo 18.43: Juttuun on lisätty maininta siitä, että operaattorien toiminnan väitettyjä epäkohtia ja puutteita käsiteltiin välimieskäsittelyssä, ja Finnhems hävisi jutun.
Ota kaikki irti Hesarista
HS Digillä saat kaikki Hesarin digisisällöt käyttöösi

Kommentit

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Ei vielä nimellä kirjoitettuja kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Leikkauspotilaan koko veri vaihdettiin kylmään suolaveteen – Yhdysvalloissa tehty hoitokokeilu voi tulevaisuudessa pelastaa potilaan, joka muuten todennäköisesti kuolisi

    2. 2

      Viekö väärä ulkonäkö työn? Eeva-Kaisa Metsola on poikkeuksellinen näky, eikä hän suostu tinkimään tyylistään edes työpaikan vuoksi

      Tilaajille
    3. 3

      Tutkijat kehittivät uuden tavan määrittää, miten vanha koira on ihmisten iässä – Laskuri kertoo tuloksen lemmikille

    4. 4

      Tutkijat löysivät mullistavan keinon estää maapalloa uhkaavia hyönteisten joukkokuolemia: Sammuttakaa valot

    5. 5

      Postin lakko vaikuttaa myös asumiseen: Jenni Timonen uhkaa jäädä vauvansa kanssa kodittomaksi, koska pankki ja vuokranantaja eivät jousta

    6. 6

      Helsingin seutua odottaa maanantaina liikennekaaos – Nämä alueet lakko rampauttaa pahiten

    7. 7

      Millintarkka tiedemies vai naisia vihaava tasa-arvon vastustaja? Evoluutiopsykologi Markus J. Rantalan teoriat naisista ja parinmuodostuksesta saavat monet raivoihinsa

      Tilaajille
    8. 8

      Poliisi iski laittomaan laboratorioon Pietarin lähellä ja takavarikoi noin sadan miljoonan euron arvosta muunto­huumeita

    9. 9

      Kiinasta tilattujen väärennettyjen Canada Goose -untuvatakkien sisältä on paljastunut haisevia ja mätäneviä ankan osia

    10. 10

      Peteliuksen anteeksipyynnöstä syntyi rönsyilevä somevääntö, kun ihmiset olivat täysin eri mieltä kaikesta ja kaikesta muustakin

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Viekö väärä ulkonäkö työn? Eeva-Kaisa Metsola on poikkeuksellinen näky, eikä hän suostu tinkimään tyylistään edes työpaikan vuoksi

      Tilaajille
    2. 2

      Millintarkka tiedemies vai naisia vihaava tasa-arvon vastustaja? Evoluutiopsykologi Markus J. Rantalan teoriat naisista ja parinmuodostuksesta saavat monet raivoihinsa

      Tilaajille
    3. 3

      Kiinasta tilattujen väärennettyjen Canada Goose -untuvatakkien sisältä on paljastunut haisevia ja mätäneviä ankan osia

    4. 4

      Postin lakko vaikuttaa myös asumiseen: Jenni Timonen uhkaa jäädä vauvansa kanssa kodittomaksi, koska pankki ja vuokranantaja eivät jousta

    5. 5

      Helsingin keskustan arvoasunnot jäävät tyhjilleen yhä useammin: Jo joka kolmas on vailla vakituista asukasta

    6. 6

      Helsingin poliisille tehty useita tutkintapyyntöjä vanhoista tv-sarjoista

    7. 7

      Helsingin seutua odottaa maanantaina liikennekaaos – Nämä alueet lakko rampauttaa pahiten

    8. 8

      Alastomuus häviää somesta, se johtuu kiistellystä amerikkalaisesta laista, joka ulottaa vaikutuksensa nyt myös suomalaisten elämään

    9. 9

      Pääkaupunkiseudun bussi­liikenne halvaantuisi, risteilylaivoja jäisi satamaan – Grafiikka näyttää, miten lakot uhkaavat laajentua maanantaina

    10. 10

      Kolmen lapsen hengen vaatineen Levin mökkipalon onnettomuustutkinta valmistui: ”Tulosten pitäisi kiinnostaa kaikkia, jotka vuokraavat mökkejä”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Natalia Salmela seisoi teininä leipä­jonossa mutta omistaa nyt 31-vuotiaana hulppean loft-asunnon Helsingistä

      Tilaajille
    2. 2

      Viekö väärä ulkonäkö työn? Eeva-Kaisa Metsola on poikkeuksellinen näky, eikä hän suostu tinkimään tyylistään edes työpaikan vuoksi

      Tilaajille
    3. 3

      Jätkäsaaren palkituista taloista muutetaan pois mystisten oireiden vuoksi, omistaja kiistää ongelmat

      Tilaajille
    4. 4

      Noituudesta on tullut osa uutta feminismiä – selvitimme miksi

      Tilaajille
    5. 5

      Tuore video näyttää: Hermosoluteknologian lisäksi maailman nuorimpana yliopistosta valmistuva Laurent Simons, 9, tykkää koirastaan ja Fortnite-pelistä

    6. 6

      Moni tuntee ihmisen, joka haluaa olla aina oikeassa – Psykoterapeutti neuvoo, miten pätijän kanssa pärjää

      Tilaajille
    7. 7

      Raamattu-siteeraus voi olla rikos, sanoo valtakunnan­syyttäjä: ”Ei pyhien kirjojen avulla saa loukata toisen ihmisarvoa”

    8. 8

      ”Anteeksi, äitini on ulkomaalainen”: HS:n kirjeenvaihtajan lapsi muutti Pekingiin ja on jo joutunut rauhoittelemaan paikallisia kiinaksi

    9. 9

      Patologina Auschwitzissa toiminut juutalaislääkäri kuvaa Josef Mengelen toiminnan järjettömyyden ja säälimättömyyden rehellisesti

    10. 10

      Japanilaiset ovat pakkautuneet miljoona­kaupunkeihin, mutta niiden ulkopuolella avautuvat valtavat metsät – HS:n erikoisartikkeli vie japanilaiseen metsäterapiaan

      Tilaajille
    11. Näytä lisää