Kotimaa

Sora pöllyää yhä useammin Suomen maanteillä, sillä raha ei riitä teiden päällystämiseen

Tienhoidon rahat ovat niin vähissä, että yhä useampi huonokuntoinen päällystetty tie on pakko kunnostaa soratieksi.

Suomessa on julkisuudessa käsitelty pitkin vuotta tieverkon surkeaa kuntoa. Vaikka Antti Rinteen (sd) hallitus on lupaillut lisää rahoitusta, korjausvelka on niin suuri, että alemmalle tieverkostolle rahat eivät välttämättä riitä.

Rahanpuutteen takia esimerkiksi Pohjois-Savossa ja Pohjois-Karjalassa on muutettu 15 vuoden aikana noin 350 kilometriä päällystettyjä teitä sorateiksi.

Molempia alueita hallinnoivan Pohjois-Savon ely-keskuksen ylläpitovastaava Kimmo Tiikkainen arvioi, että jatkossa yhä useampi päällystetty tie joudutaan kunnostamaan soratieksi.

”Jos olisi rahaa käytettävissä, päällystetyt tiet pyrittäisiin pitämään jatkossakin päällystettyinä. Hallitus on luvannut tasokorotusta rahoitukseen, mutta mitään varmuutta ei vielä ole, minkä suuruista ja mille ajanjaksolle”, Tiikkainen sanoo.

Tähän asti Tiikkaisen alueella on kunnostettu soratieksi teitä, joita pitkin on ajanut keskimäärin 80–150 ajoneuvoa vuorokaudessa.

”Tähän asti rajana on ollut noin 200 ajoneuvoa vuorokaudessa. Eli sen alle on pitänyt olla, että on lähdetty kunnostamaan soratieksi.”

”Mutta jos rahoitus pysyy suurin piirtein samana kuin tähänkin asti, koko ajan kasvaa paine siihen, että joudutaan kunnostamaan soratieksi teitä, joilla kulkee yli 200 ajoneuvoa vuorokaudessa”, Tiikkainen arvioi.

Vaikka hallitus antaisi lisää rahaa tiestön ylläpitoon ja kunnostukseen, se ei välttämättä muuta ihan vähäliikenteisimmän tieverkoston tilannetta. Vilkkaammin liikennöidyllä tieverkostolla on jo niin paljon korjausvelkaa, että lisärahoitus voi mennä kokonaan sen hoitoon.

Päällystetyn tien kunnostaminen soratieksi on huomattavasti halvempaa kuin uudelleenpäällystäminen. Uudelleenpäällystämisen yhteydessä tulee päällystys­kustannuksen lisäksi huo­mattavia lisäkustannuksia muusta kunnostamisesta.

Kuusi metriä leveän tien uudelleenpäällystys ja pienimuotoinen kunnostus maksavat yhteensä noin 60 000 euroa kilometriltä.

”Jos lähdetään tien kantavan kerroksen ominaisuuksia parantamaan ja tekemään täsmämassanvaihtoja, niin tiekilometrin kustannus vaihtelee 70 000–90 000 eurossa. Kun kunnostetaan pienempiä teitä, niin yleensä kustannus on tuota luokkaa”, Tiikkainen sanoo.

Sen sijaan päällystetyn tien muuntaminen soratieksi maksaa noin 25 000 euroa kilometriltä. Tällöin vanha päällyste jyrsitään ja sekoitetaan vanhaan kantavaan kerrokseen, kantava kerros muotoillaan ja sen päälle ajetaan murskekerros. Lopuksi tie suolataan pölyn sitomiseksi.

Tavallisesti sorateillä käytetään viiden sentin paksuista kulutuskerrosta, mutta päällystettyjä teitä sorateiksi kunnostettaessa kulutuskerroksen suosituspaksuus on kymmenen senttiä.

Soratie vaatii eri tavalla hoitamista kuin päällystetty tie. Yleisesti ottaen Suomen sorateiden ongelmana on, että rahojen puutteen vuoksi kulutuskerroksia ei ole pystytty vahventamaan.

”Kulutuskerrokset ovat niin ohuita, että sorateitä ei aina pystytä enää lanaamaan. Meille tulee tienkäyttäjiltä ylivoimaisesti eniten negatiivista palautetta sorateiden osalta.”

Päällystetystä tiestä soratieksi kunnostetulla tiellä kulutuskerros on kuitenkin paksu ja helposti lanattavissa. Ongelmana ovat kuivat jaksot kesällä, jolloin soratie pölyää ja urautuu sekä synnyttää niin sanottuja nimismiehen kiharoita. Kuivaa tietä ei voida lanatakaan. Tien pölyämistä voidaan sentään vähentää suolaamalla.

Pohjois-Savon ely-keskuksen alueella sorateiksi kunnostettujen entisten päällystettyjen teiden hoito on maksanut keskimäärin 200 euroa kilometriltä vuodessa. Tällä panostuksella tienkäyttäjiltä ei ole tullut juurikaan negatiivista palautetta tien kunnosta.

”Suunnitteluvaiheessa soratieksi kunnostaminen aiheuttaa kyllä voimakkaasti vastustusta. Mutta kunnostuksen jälkeen palaute on ollut yllättävän positiivista”, Tiikkainen sanoo.

Alemman tieverkon keskeisimmät ongelmat johtuvat vanhoista päällysteistä. Itä-Suomessa alemman tieverkon päällystetyistä teistä noin 80 prosentissa päällysteet ovat liian vanhoja.

Luonto, erityisesti auringonvalo, heikentää teiden päällysteenä käytetyn bitumin ominaisuuksia ajan kanssa. Monella pienellä tiellä päällyste on yli 30 vuotta vanhaa, jolloin bitumin liimaominaisuudet ovat hävinneet lähes kokonaan.

”Sellaista tietä ei voi enää edes paikata. Tilanne on vastaava kuin yrittäisi hitsata pahoin ruostunutta pakoputkea. Putkessa ei ole yhtään kovaa kohtaa, johon hitsaus tarttuisi”, kuvailee YIT:n johtaja Jussi Rantanen.

Jos bitumissa on vielä ominaisuuksia jäljellä, tietä kannattaa vielä paikata. Alemmalla tieverkolla käytetään pääosin kylmäainepaikkausta. Tällöin kuoppa pitäisi kuivata esimerkiksi nestekaasupolttimella ja kuopan reunoilta tulisi poistaa heikko päällyste ja irtoaines. Lopuksi kylmäpaikka pitäisi juntata tiiviiksi.

Harva kuitenkaan toimii näin, sillä huolella tehty paikkaus vie aikaa ja aiheuttaa työvoimakustannuksia.

Tiikkaisen mukaan Pohjois-Savon ely-keskuksen alueella on käyty keskusteluja urakoitsijoiden kanssa, miten kylmäpaikkauksen työn laatua pystyttäisiin parantamaan.

”Monta kertaa hoitourakoissa vain poistetaan akuutteja ongelmia tieltä. Tiedetään, että sillä menetelmällä korjaaminen ei ole kuin hyvin, hyvin lyhytkestoinen ratkaisu. Menetelmä saattaa edellyttää yhden kesän aikana useamman kerran saman kohdan korjaamista”, Tiikkainen kertoo.

”Toki yksikkökustannukseltaan nopea kylmäpaikkaus on edullisin vaihtoehto, mutta kun pitkällä aikavälillä lasketaan kustannuksia, niin kyllä sillekin hintaa tulee.”
Ota kaikki irti Hesarista
HS Digillä saat kaikki Hesarin digisisällöt käyttöösi

Kommentit

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Ei vielä nimellä kirjoitettuja kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Leikkauspotilaan koko veri vaihdettiin kylmään suolaveteen – Yhdysvalloissa tehty hoitokokeilu voi tulevaisuudessa pelastaa potilaan, joka muuten todennäköisesti kuolisi

    2. 2

      Viekö väärä ulkonäkö työn? Eeva-Kaisa Metsola on poikkeuksellinen näky, eikä hän suostu tinkimään tyylistään edes työpaikan vuoksi

      Tilaajille
    3. 3

      Tutkijat kehittivät uuden tavan määrittää, miten vanha koira on ihmisten iässä – Laskuri kertoo tuloksen lemmikille

    4. 4

      Tutkijat löysivät mullistavan keinon estää maapalloa uhkaavia hyönteisten joukkokuolemia: Sammuttakaa valot

    5. 5

      Postin lakko vaikuttaa myös asumiseen: Jenni Timonen uhkaa jäädä vauvansa kanssa kodittomaksi, koska pankki ja vuokranantaja eivät jousta

    6. 6

      Helsingin seutua odottaa maanantaina liikennekaaos – Nämä alueet lakko rampauttaa pahiten

    7. 7

      Millintarkka tiedemies vai naisia vihaava tasa-arvon vastustaja? Evoluutiopsykologi Markus J. Rantalan teoriat naisista ja parinmuodostuksesta saavat monet raivoihinsa

      Tilaajille
    8. 8

      Peteliuksen anteeksipyynnöstä syntyi rönsyilevä somevääntö, kun ihmiset olivat täysin eri mieltä kaikesta ja kaikesta muustakin

    9. 9

      Kiinasta tilattujen väärennettyjen Canada Goose -untuvatakkien sisältä on paljastunut haisevia ja mätäneviä ankan osia

    10. 10

      Useita valmisleipiä vedetään pois markkinoilta listeriavaaran vuoksi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Viekö väärä ulkonäkö työn? Eeva-Kaisa Metsola on poikkeuksellinen näky, eikä hän suostu tinkimään tyylistään edes työpaikan vuoksi

      Tilaajille
    2. 2

      Millintarkka tiedemies vai naisia vihaava tasa-arvon vastustaja? Evoluutiopsykologi Markus J. Rantalan teoriat naisista ja parinmuodostuksesta saavat monet raivoihinsa

      Tilaajille
    3. 3

      Kiinasta tilattujen väärennettyjen Canada Goose -untuvatakkien sisältä on paljastunut haisevia ja mätäneviä ankan osia

    4. 4

      Postin lakko vaikuttaa myös asumiseen: Jenni Timonen uhkaa jäädä vauvansa kanssa kodittomaksi, koska pankki ja vuokranantaja eivät jousta

    5. 5

      Helsingin keskustan arvoasunnot jäävät tyhjilleen yhä useammin: Jo joka kolmas on vailla vakituista asukasta

    6. 6

      Helsingin poliisille tehty useita tutkintapyyntöjä vanhoista tv-sarjoista

    7. 7

      Helsingin seutua odottaa maanantaina liikennekaaos – Nämä alueet lakko rampauttaa pahiten

    8. 8

      Alastomuus häviää somesta, se johtuu kiistellystä amerikkalaisesta laista, joka ulottaa vaikutuksensa nyt myös suomalaisten elämään

    9. 9

      Pääkaupunkiseudun bussi­liikenne halvaantuisi, risteilylaivoja jäisi satamaan – Grafiikka näyttää, miten lakot uhkaavat laajentua maanantaina

    10. 10

      Kolmen lapsen hengen vaatineen Levin mökkipalon onnettomuustutkinta valmistui: ”Tulosten pitäisi kiinnostaa kaikkia, jotka vuokraavat mökkejä”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Natalia Salmela seisoi teininä leipä­jonossa mutta omistaa nyt 31-vuotiaana hulppean loft-asunnon Helsingistä

      Tilaajille
    2. 2

      Viekö väärä ulkonäkö työn? Eeva-Kaisa Metsola on poikkeuksellinen näky, eikä hän suostu tinkimään tyylistään edes työpaikan vuoksi

      Tilaajille
    3. 3

      Jätkäsaaren palkituista taloista muutetaan pois mystisten oireiden vuoksi, omistaja kiistää ongelmat

      Tilaajille
    4. 4

      Noituudesta on tullut osa uutta feminismiä – selvitimme miksi

      Tilaajille
    5. 5

      Tuore video näyttää: Hermosoluteknologian lisäksi maailman nuorimpana yliopistosta valmistuva Laurent Simons, 9, tykkää koirastaan ja Fortnite-pelistä

    6. 6

      Moni tuntee ihmisen, joka haluaa olla aina oikeassa – Psykoterapeutti neuvoo, miten pätijän kanssa pärjää

      Tilaajille
    7. 7

      Raamattu-siteeraus voi olla rikos, sanoo valtakunnan­syyttäjä: ”Ei pyhien kirjojen avulla saa loukata toisen ihmisarvoa”

    8. 8

      ”Anteeksi, äitini on ulkomaalainen”: HS:n kirjeenvaihtajan lapsi muutti Pekingiin ja on jo joutunut rauhoittelemaan paikallisia kiinaksi

    9. 9

      Patologina Auschwitzissa toiminut juutalaislääkäri kuvaa Josef Mengelen toiminnan järjettömyyden ja säälimättömyyden rehellisesti

    10. 10

      Japanilaiset ovat pakkautuneet miljoona­kaupunkeihin, mutta niiden ulkopuolella avautuvat valtavat metsät – HS:n erikoisartikkeli vie japanilaiseen metsäterapiaan

      Tilaajille
    11. Näytä lisää