Kotimaa

Tutkimus: Laivojen nopeuksia hidastamalla päästöt vähenisivät, Tallink Silja ja Viking Line ovat jo muokanneet aikataulujaan

Vaikka Suomi ei virallisesti pidäkään laivojen kulkunopeuksien hidastamista tärkeimpänä keinona vähentää laivaliikenteen ilmastopäästöjä, Tallink Silja ja Viking Line ovat jo ottaneet keinon käyttöön.

Laivojen kulkunopeuksien hidastamisella voitaisiin tuoreen tutkimuksen mukaan merkittävästi vähentää meriliikenteen aiheuttamia ilmastopäästöjä ja ympäristön meluhaittoja. Ympäristöjärjestöjen muodostaman Seas at risk and Transport and Environment -verkoston teettämästä tutkimuksesta kertoo muiden muassa Britannian yleisradioyhtiö BBC. Tutkimus pohjaa suurelta osin jo aiemmin julkaistuun tietoon.

Sen mukaan laivojen nopeuksien vähentämisellä 20 prosentilla olisi huomattava merkitys kasvihuonekaasujen, ilman epäpuhtauksien sekä typpi- ja rikkipäästöjen vähentämisessä. Esimerkiksi hiilidioksidipäästöt pienenisivät tämän suuruisella nopeuden hidastamisella 24 prosenttia, tutkimus kertoo.

Lisäksi vedenalainen melu pienenisi. Valtamerillä myös törmäämisvaara valaisiin vähenisi, mikä parantaisi liikennöinnin turvallisuutta ja suojelisi vesieläimistön elämää.

Laivaliikenne tuottaa maailmanlaajuisesti noin kolme prosenttia maapalloa lämmittävistä kasvihuonepäästöistä. Määrä on lähes sama kuin koko Saksan päästömäärä.

Tieto laivojen kulkunopeuden vaikutuksesta päästöihin ei ole uusi. Aihe on ollut esillä esimerkiksi kansainvälisen merenkulkujärjestön IMO:n (International maritime organization) meriympäristön suojelukomiteassa viime keväänä.

Tällöin Suomi totesi vastustavansa pakollisia nopeusrajoituksia etenkin Itämeren lähiliikenteessä. Liikenne- ja viestintäministeriö mainitsi tuolloin pitävänsä biopolttoaineita, energiatehokkuutta ja uuden teknologian ratkaisuja nopeuksien rajoittamista tehokkaampina keinoina vähentää päästöjä.

IMO on asettanut tavoitteekseen vähentää päästöjä vuoden 2008 tasosta puoleen vuoteen 2050 mennessä.

Itämerellä ja Pohjanmerellä laivaliikenteen päästöjä säädellään muun muassa EU-rikkidirektiivillä ja valvotuilla päästöjen kontrollialueilla. Itämerellä laivojen kulkunopeuden luonnollisena rajoittimena toimii alueen saaristoisuus.

Tallink Silja oy:n viestintäjohtaja Marika Nöjd kertoo varustamon optimoineen reittiaikatauluja ja pidentäneen Helsingin ja Tukholman välillä hitaamman liikennöinnin kautta, joka kestää nyt syyskuusta toukokuun loppuun. Kesä-, heinä- ja elokuussa laivat kulkevat nopeammin.

”Laivamme voivat kaikilla reiteillä, myös Tallinnan suuntaan, lähteä matkaan etuajassa, jos kaikki matkustajat ovat kyydissä eli tehneet lähtöselvityksen. Näin laiva voi kulkea merellä tavallista hitaammin, mikä säästää polttoainetta ja synnyttää siten vähemmän päästöjä”, hän jatkaa.

Nöjd muistuttaa, ettei kukaan jää tämän käytännön takia kyydistä, sillä matkustajien on joka tapauksessa tehtävä lähtöselvitys viimeistään puoli tuntia ennen laivan aikataulun mukaista lähtöä satamasta.

Lisäksi päästöjä vähentää Tallinnan ja Helsingin välillä kulkevassa Megastar-aluksessa käytössä oleva nesteytetty maakaasu eli lng, jota myös varustamon vuonna 2021 valmistuva uusi laiva Mystar alkaa käyttää.

Lng on dieseliä ja raskasta polttoöljyä ympäristöystävällisempi vaihtoehto, koska se aiheuttaa vähemmän haitallisia rikki-, typpi- ja pienhiukkaspäästöjä.

Nöjdin mukaan päästöjen vähentämiseen etsitään erilaisia ratkaisuja erityisesti nyt, kun biopolttoaineiden käyttöä rajoittaa niiden saatavuusongelma. Yksi keino muiden muassa on maasähkön käyttö satamissa. Tallink Silja saa aluksiinsa maasähköä tällä hetkellä Tukholmassa.

”Tallinnan satamaan maasähkömahdollisuus tulee tämän vuoden lopussa, ja sitä aletaan hyödyntää laiva kerrallaan ensi vuoden aikana”, Nöjd toteaa.

Helsingin Satama oy on kertonut pystyvänsä tarjoamaan maasähköä Tukholman linjaliikenteen laivoille Olympialaiturissa ensi vuoden aikana ja Länsisataman pikaliikenteelle Tallinnaan vuonna 2021. Katajanokalla maasähköä on ollut tarjolla jo useita vuosia.

Maasähkön ansiosta laivojen ei tarvitse satamassa tuottaa sähköä itse, mikä vähentää ilmaan päätyviä päästöjä. Samalla moottoreiden aiheuttama melu vähenee.

Tallink Siljan Nöjd muistuttaa, että myös sääolosuhteilla on suuri merkitys polttoaineen kulutukseen ja siten ilmastopäästöihin. Tuulen suunnat ja talvella myös jäätilanne vaikuttavat.

Laskelmissa painavat myös energiatehokkuuteen vaikuttavat asiat.

”Polttoaineen kulutusta voidaan säädellä myös moottoreilla. Maksimissaan käytössä ovat laivan kaikki neljä päämoottoria, mutta alus voi kulkea myös kahdella tai kolmella moottorilla.”

Myönteisenä asiana Nöjd mainitsee sen, että matkustaja-alukset pääsevät Itämeren satamiin ilman odottelua, joka merkitsisi päästöjä aiheuttavaa tyhjäkäyntiä ja aikataulujen kiinni kuromista nopeammilla kulkunopeuksilla. Hän muistuttaa myös logistiikan merkityksestä.

”Satamasta lähtemistä meillä nopeuttaa kaksoislastaus, jossa autoja ajetaan laivaan kahden rampin kautta.”

Roottoripurjeita varustamon aluksissa ei ainakaan toistaiseksi ole, Nöjd kertoo.

Viking Linen Grace-alus kulkee tuulivoiman ja lng:n yhdistelmällä. Graceen asennettiin roottoripurje keväällä 2018.

Varustamo on Tallink Siljan tapaan myös muuttanut aikataulujaan.

”Päästöjen vähentämiseksi ja energiatehokkuuden parantamiseksi tehtävässä jatkuvassa työssä viimeisin muutos on tehty aikatauluihin 1. tammikuuta 2019 alkaen. Tällöin Helsinki–Tukholma-reittiä liikennöivien alusten Mariellan ja Gabriellan lähtöaikaa aikaistettiin 15 minuuttia. Tämä tehtiin hitaamman keskivauhdin saavuttamiseksi. Sen ansiosta saadaan pienempi energiankulutus, jolla on suora vaikutus hiilidioksidipäästöjen pienentämiseen”, kertoo Viking Linen tiedotuspäällikkö Christa Grönlund.

”Alusten nopeus ja satama-ajat on optimoitu niin, että keskinopeus ja päästöt voidaan pitää niin alhaisina kuin mahdollista. Kaupallisen toiminnan kannalta on tärkeää, että pysymme luvatussa aikataulussa, ja siksi vauhti ja sitä myötä myös päästöt on optimoitu.”

Viking Linen Mariella- ja Gabriella-alukset saavat sähkönsä maissa ollessaan Helsingin ja Tukholman satamissa. Cinderellaan on asennettu katalysaattorit ja Mariellaan humid air motor -tekniikka, joka alentaa moottoreiden palamislämpötilaa.
Ota kaikki irti Hesarista
HS Digillä saat kaikki Hesarin digisisällöt käyttöösi

Kommentit

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Ei vielä nimellä kirjoitettuja kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Keskusta ajaa vasemmistolaisen pääministerin Sanna Marinin heti ahtaaseen paikkaan

      Tilaajille
    2. 2

      Väärä sipsipussi toi pahan mielen: Syntyi Vegaaniskanneri, jonka avulla helsinkiläisäiti osaa väistää ruokiin murskatut kirvat

    3. 3

      Triplassa kiusallinen suunnitteluvirhe: uudelta asemalaiturilta näkee pimeällä sisään kauppakeskuksen vessoihin

    4. 4

      Loikka 1980-luvun Suomeen: USA:n demokraattipuolueessa on tapahtunut historiallinen käänne

      Tilaajille
    5. 5

      Eronnut nainen alkaa katsella nettipornoa, ja tv:ssä se näyttää sekä hauskalta että seksikkäältä – Kathryn Hahnista tuli keski-ikäisenä miehisen katseen rikkoja

      Tilaajille
    6. 6

      En halua tulla tunnetuksi ”sekavana ja omituisena suomalaisnaisena”, joten hoitakoot britit itse maansa sekavuudet

    7. 7

      Valehteluun suhtaudutaan Yhdysvalloissa eri tavalla kuin Suomessa

    8. 8

      Antti Lindtman ei pyri ensi kesänä Sdp:n johtoon

    9. 9

      Rinteen pääministerikausi sai murska-arvion: Vain 13 prosenttia suomalaisista tyytyväisiä työhön

    10. 10

      Valtavat lakot pysäyttivät vientiteollisuuden, mutta seuraava sovittelu on vasta melkein viikon päässä: ”Erikoinen pattitilanne”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Joonas Lahti, 24, on Suomen paras puhelinliittymäkauppias ja tienaa enemmän kuin toimitusjohtaja

      Tilaajille
    2. 2

      Olot vapautuivat Jari Aarnion suljetulla selliosastolla – sekä vangit että vartijat ihmettelevät yllättävää muutosta

      Tilaajille
    3. 3

      Triplassa kiusallinen suunnitteluvirhe: uudelta asemalaiturilta näkee pimeällä sisään kauppakeskuksen vessoihin

    4. 4

      Anne ”Heinäsirkka” Taskinen on kuollut – Sleepy Sleepersin jäsenet muistelevat: ”Kun hän astui huoneeseen, se ei jäänyt huomaamatta”

    5. 5

      HS:n toimittajan twiitistä tuli kansainvälinen puheenaihe, myös arvostetut ulkomaiset mediat jakoivat kuvan Suomen hallituksen johtohahmoista

    6. 6

      Autoilun suosio kasvoi Espoossa länsimetron avautumisen jälkeen – ”Metron avautumista on katseltu ruusunpunaisilla laseilla”

    7. 7

      Valta on nyt kolmikymppisillä naisilla: Hallitusta johtaa viisi naista, joista neljä on alle 35-vuotiaita

    8. 8

      Maailman suosituimmat maiharit ovat niin jäykät, että niissä kävely on monelle tuskaa – Fysioterapeutti kertoo, miten ongelmat voi välttää

      Tilaajille
    9. 9

      Kommentti: Mitä on luottamus ja mitä anteeksianto? Rinteen ja Paateron pikapaluu ajaa perimmäisten kysymysten äärelle

      Tilaajille
    10. 10

      Vihreiden ja vasemmisto­liiton ministerit jatkavat samoilla salkuilla, kaikki Sanna Marinin hallituksen ministerit selvillä nyt

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Iltalehden julkaisemien viestien mukaan keskustassa suunniteltiin Rinteen kaatamista jo perjantaina – lue HS:n seuranta politiikan dramaattisesta tiistaista

    2. 2

      Tässä on ensimmäinen Vantaa-aiheinen Fingerpori: Jälki on taattua Pertti Jarlaa

    3. 3

      Anopin lause kiteytti sen, mikä pitää parit yhdessä – Tärkeä palanen voi puuttua, vaikka suhteessa riittäisi luottamusta ja hyvää tahtoa

    4. 4

      Joonas Lahti, 24, on Suomen paras puhelinliittymäkauppias ja tienaa enemmän kuin toimitusjohtaja

      Tilaajille
    5. 5

      Kimi Räikkönen erottui muista F1-kuskeista ryhmäkuvassa, sosiaalinen media ihastui

    6. 6

      Pertti Jarla piirsi Fingerporin Espoosta: Hoksaatko tämän nokkelan sanaleikin?

    7. 7

      Helsinki on nyt silkkaa Fingerporia: Mikä saa ihmisen muuttamaan pois Myllypurosta?

    8. 8

      Konsulipäällikkö Pasi Tuominen arvostelee HS:n haastattelussa ankarasti ulkoministeri Haavistoa: syyttää pelolla johtamisesta ja lainvastaisesta päätöksestä

    9. 9

      Katja Meriläinen, 31, pyörittää Helsingissä ja Espoossa kuuden sijoitusasunnon Airbnb-bisnestä – Palkkatöissä hänen ei tarvitse enää käydä

      Tilaajille
    10. 10

      20 kuvaa kertoo, kuinka Postin työriidasta alkanut kriisi kärjistyi Antti Rinteen dramaattiseen eroon

    11. Näytä lisää