
Oikeuskansleri Tuomas Pöystin https://www.hs.fi/haku/?query=tuomas+poystinmukaan automaattisen päätöksenteon lisääntyessä kysymys vastuun jakautumisesta on keskeinen ja siihen tarvitaan pikimmiten pelisäännöt.
Tekoälyä käytetään jo nyt esimerkiksi lääkärin apuna diagnoosin tukemisessa ja hoidontarpeen arvioimisessa. Pöystin mielestä se voisikin olla mainio apu esimerkiksi terveyskeskusjonojen purkamisessa.
Kone pystyy havaitsemaan tiettyjä oireita aikaisemmin kuin lääkäri keskimäärin. Pöystin mukaan se pystyy varsin tehokkaasti tunnistamaan asiakkaat, jotka täytyisi saada vastaanotolle ja toisaalta antamaan neuvoja niille, jotka eivät välttämättä tarvitse vastaanottokonsultaatiota.
”Iso kysymys kuitenkin kuuluu, kenen on vastuu, jos kone tekee virheen? Onko se lääkärin, järjestelmän laatijan vai järjestelmän kouluttajan vastuulla”, Pöysti sanoo STT:n haastattelussa.
”Kysymys vastuun jakautumisesta on keskeisimpiä juridis-eettisiä kysymyksiä tällä hetkellä niin Suomessa kuin kansainvälisesti.”
Oikeuskanslerin uudeksi erityistehtäväksi on tulossa hallinnon automaattisen päätöksenteon ja automaattisten järjestelmien yleistä kehittämistä koskeva laillisuusvalvonta.
Pöystin mukaan ihmisoikeusjärjestö Euroopan neuvostossa valmistellaan parhaillaan kansainvälistä sopimusinstrumenttia, mutta kovin pitkällä käytännön säännöissä ei vielä olla.
Niin kauan kuin uusia instrumentteja ei ole saatettu voimaan, mennään nykyisen lainsäädännön mukaan. Siten esimerkiksi terveydenhuollossa lääkäri vastaa diagnoosista ja antamastaan hoidosta.
”Mutta kun tekoälyä on käytetty päätöksenteossa hyvin laajasti tai jopa kokonaan, järjestelmän kehittäjät ja laatijat ja ne, jotka ovat robotin tai algoritmin kouluttaneet vastaavat sen vaatimuksenmukaisuudesta. Sen selventäminen, mitä se käytännössä tarkoittaa, on ensisijainen kysymys.”
Pöysti uskoo, että mitä valmiimmin kone toimii, sitä helpommin ammattilainen siihen työpaineessa nojaa, vaikka tarkoitus olisi käyttää sitä vain päätöksenteon tukena.
”Kovassa työpaineessa ihmisen mahdollisuudet arvioida asiaa eri tavalla kuin kone voivat jäädä käytännössä näennäisiksi.”
Toisaalta automaattinen päätöksenteko voi parantaa monissa tapauksissa päätösten laatua ja tehokkuutta.
”Minulla ei ole tiedossa, että Suomessa olisi koneen tekemänä tapahtunut mitään sen kummempia vahinkoja kuin mitä tapahtuu inhimillisessäkään toiminnassa. Mutta mitä itsenäisemmäksi automaattinen päätöksenteko tulee ja mitä enemmän siihen nojaudutaan, sitä tärkeämmäksi tulee käydä keskustelu vastuun jakamisesta ennakoivasti.”
Yksityisellä puolella automaattinen päätöksenteko ja profilointi on sallittu Euroopan unionin tietosuoja-asetuksen raameissa.
Profiloinnilla tarkoitetaan mitä tahansa henkilötietojen automaattista käsittelyä, jossa henkilötietoja käyttämällä arvioidaan tiettyjä henkilökohtaisia ominaisuuksia.
Maahanmuuttovirasto ei saanut automaattiseen lupien käsittelyyn vihreää valoa perustuslakivaliokunnalta
Suomessa automaattista päätöksentekoa koskeva lainsäädäntö vaatii vielä oikeusministeriön johdolla tehtävää valmistelua ennen kuin uusia ehdotuksia viedään eteenpäin, arvioi oikeuskansleri Tuomas Pöysti.Esimerkiksi Maahanmuuttovirasto Migri on halunnut automaattisesta päätöksenteosta apua käsittelyruuhkaansa, mutta toive näyttää tyssäävän eduskunnan perustuslakivaliokuntaan. Valiokunta antoi torstaina erittäin tiukan lausunnon hallituksen lakiesityksestä, joka sallisi Migrin hoitaa tietyissä rajoissa kansalaisuuspäätösten ja oleskelulupien käsittelyä täysin automaattisesti.
”Perustuslakivaliokunnan lausunnon perusteella maahanmuuttohallinnon automaattista päätöksentekoa koskevaa esitystä ei pitäisi enää viedä eteenpäin eduskunnan hallintovaliokunnassa”, Pöysti arvioi.
Perustuslakivaliokuntakin näkee mahdolliseksi käyttää automaattista päätöksentekoa asioissa, joissa ei ole laajaa harkintaa, mutta ennen käyttöönottoa valiokunta edellyttää olennaisesti tarkempaa sääntelyä. Sen mielestä tällaisissa tapauksissa ei ole aihetta edetä yksittäisillä lakiehdotuksilla ennen kuin automatisoitua päätöksentekoa koskeva yleislainsäädäntö on kunnossa.
”Yleislainsäädäntö ei ole kuitenkaan vielä ollenkaan siinä vaiheessa, että se tulisi pian voimaan”, sanoo Pöysti.
Oikeusministeriössä vasta kartoitetaan lainsäädännön tarpeita, sääntelyn malleja sekä perustuslaista, perusoikeuksista ja ihmisoikeuksista tulevia reunaehtoja.
Pöystin mielestä perustuslakivaliokunnan kanta on johdonmukainen. Esimerkiksi viime vaalikauden lopussa kaatui hallituksen vastaava esitys siitä, että Kansaneläkelaitos voisi alkaa hyödyntää tekoälyä päätöksenteossa.
Migrin tapauksessa hallituksen näkemys oli, että organisaation ylin johtaja olisi yleisvastuussa koneen tekemistä päätöksistä. Perustuslakivaliokunnan mielestä virkavastuun kohdistaminen viraston yleisjohtamisesta vastaavaan ylijohtajaan on näennäinen ja keinotekoinen.
- Oikeuskansleri Seuraa
- Eduskunta Seuraa
- Lainsäädäntö Seuraa
- Perustuslaki Seuraa
- Tekoäly Seuraa
- Tuomas Pöysti Seuraa
Kommentit