Kotimaa

Lakimuutos pakottaa pyöräilijöitä käyttämään takavaloa – tämä kuva näyttää, miksi valon käyttöön kannattaa pakottaa

Uusi laki astuu voimaan kesäkuussa 2020.

Uusi tieliikennelaki vaikuttaa monin tavoin pyöräilijöihin. Yksi keskeisimmistä muutoksista on se, että pyöräilijän on pimeällä käytettävä punaista takavaloa valkean etuvalon lisäksi.

Takavalon ei välttämättä tarvitse olla kiinni pyörässä, vaan se voi olla kiinnitetty esimerkiksi pyöräilijän kypärään. Valojen suunnat ja värit ovat jatkossa siis samat kuin moottoriajoneuvoilla: valkea valo edessä ja punainen takana.

Pyöräliiton erityisasiantuntija Martti Tulenheimo sanoo, että etuvalojen käyttö on yleistynyt viimeisen viiden vuoden aikana.

”Tapahtumissamme tehdyn seurannan perusteella karkeasti arvioituna 95 prosentilla on nyt etuvalot. Takavaloissa tilanne on kuitenkin vielä toistaiseksi aikalailla toisin päin.”

Pyörän valot toimivat heijastimen tavoin, eli ne tekevät pyöräilijän näkyväksi muille tienkäyttäjille.

”Takavalo on olennainen turvallisuusväline, jota on syytä käyttää. Vaikka laki astuu voimaan kesällä, on asia hyvä tiedostaa jo nyt.”

Toinen keskeinen uudistus on pyörätien jatkeen merkitseminen katuun vain, jos risteäville suunnille on osoitettu väistämisvelvollisuus pyöräilijöitä kohtaan. Tällä hetkellä pyörätien jatke on useimmiten merkitty ”aukkona” suojatien raidoituksessa.

Liikenneturvan tutkimuspäällikkö Juha Valtosen mielestä tämä on uudessa laissa tärkein pyöräilijöiden turvallisuutta parantava uudistus.

”Uudistuksen jälkeen pyöräilijän ei enää tarvitse arpoa risteyksessä, onko hän väistämisvelvollinen autoihin nähden vai ei. Nykyisin pyöräilijä joutuu kuikuilemaan ja tulkitsemaan risteyksessä autoille merkittyjä kolmioita. Tulevaisuudessa pyöräilijä näkee heti pyörätien jatkeen merkintätavasta, onko hän väistämisvelvollinen vai ei. Jos ylityskohdassa on pelkkä suojatie eikä pyörätien jatketta, silloin pyöräilijä tietää, että hän on väistämisvelvollinen. Uudistus selkeyttää nykyistä tilannetta huomattavasti – tosin vasta kahden vuoden siirtymäajan jälkeen”, Valtonen sanoo.

Uudet merkinnät siis helpottavat pyöräilijää havaitsemaan, milloin hän on väistämisvelvollinen. Katuun tehdyt merkinnät eivät kuitenkaan määritä väistämisvelvollisuutta, sillä esimerkiksi lumi ja loska voivat peittää ne. Jatkossakin väistämisvelvollisuus määräytyy siis liikennemerkkien ja tulosuunnan, kääntymissuunnan ja tietyypin mukaan.

Lakiin on kirjattu myös kokonaan uusi katutyyppi: pyöräkatu.

Tienpitäjä, eli kunta, kaupun­ki tai yksityinen taho voi halutessaan merkitä liikennemerkillä olemassa olevan kadun pyöräkaduksi. Kadulla on oltava sekä ajorata että jalkakäytävä.

Pyöräilijöillä on etuoikeus tien käyttöön, mutta moottoriliikennekin on sallittua. Jos kadulla ajaa autolla tai muulla ajoneuvolla, on pyöräilijöille annettava esteetön kulku, ja ajonopeus on sovitettava pyöräilyn mukaiseksi.

”Se, kuinka yleiseksi pyöräkadut tulevat, selviää vasta ajan kanssa. Ainakin Oulussa ja Joensuussa on jo olemassa tämäntyyppiset kadut, joten niissä varmasti ainakin otetaan pyöräkatu-käsite käyttöön. Kadulla, jossa on paljon pyöräliikennettä ja moottoriliikenteen ajonopeudet voidaan rajoittaa alhaiseksi, voi sen muuttaminen pyöräkaduksi olla toimiva liikenteellinen ratkaisu.” kertoo Valtonen.

Pyöräilijät saavat jatkossa ajaa molempiin suuntiin yksisuuntaisella kadulla, jos se sallitaan erikseen liikennemerkillä.

Pyörällä saa siis ajaa yksi­suuntaista katua myös vastakkaiseen suuntaan. Yksisuuntaista tietä osoittavaan merkkiin on tällöin lisätty toinen merkki, jossa on teksti ”Ei koske” ja polkupyörän kuva.

”Suurimmassa osassa Pohjois-Eurooppaa tämä merkki on ollut käytössä ja 10 vuotta, ja muista maista on pääsääntöisesti hyviä kokemuksia. Onkin hienoa, että tämä uudistus tuli lakiin. Kaikki yksisuuntaiset kadut eivät muutu lain voimaan astuessa tällaisiksi, vaan asiasta päätetään katukohtaisesti”, sanoo Matti Tulenheimo Pyöräliitosta.

Pyöräilijät huomioidaan uudessa laissa myös täysin uudella liikennemerkillä.

Merkki ”B7 Väistämis­velvollisuus pyöräilijän tienylitys­paikassa” osoittaa, että ajoneuvolla ja raitiovaunulla on väistettävä ajorataa ylittävää pyöräilijää, jos ylityspaikalla on pyörätien jatke. Merkillä voidaan osoittaa vain ”rakenteellisesti korotettu pyörätien jatke”. Siitä, mikä korotettu jatke tarkalleen ottaen tulee olemaan, ei ole vielä tarkkaa tietoa.

”Tästä on vielä vaikeaa ihan tarkasti sanoa, sillä edelleen puuttuvat muun muassa tieliikennelakia täydentävät asetukset ja määräykset. Periaatteessa rakenteellisesti korotettu pyörätien jatke on rakenteena vastaava kuin rakenteellisesti korotettu suojatie”, sanoo Juha Valtonen Liikenneturvasta.

Pyöräliiton Tulenheimo taas kertoo, että kyseinen merkki on aiemmin otettu käyttöön Ruotsissa, ja siellä pyöräilijöiden palaute ei ole kaikilta osin ollut pelkästään positiivista.

Uudessa laissa täsmennetään myös, että vanha käsitys siitä, että suojatiellä ei saisi pyöräillä, ei pidä paikkaansa. Polkupyörällä saa siis ajaa myös suojatiellä. Se on tarpeellista esimerkiksi tilanteessa, jossa pyörätie päättyy liikennevaloihin, ja toisella puolella tietä pyörätie ei enää jatku, vaan polkijan on vaihdettava ajotielle.

”Tämä selkeyttää tilannetta risteyksissä, mikä on hyvä asia”, toteaa Tulenheimo.

Muokkaus 27.11.2019 kello 14:25: Juttuun lisätty kappale, jossa kerrotaan, että katuun tehtävät merkinnät helpottavat pyöräilijää havaitsemaan, milloin hän on väistämisvelvollinen sekä maininta siitä, että jatkossakin väistämisvelvollisuus määräytyy siis liikennemerkkien ja tulosuunnan, kääntymissuunnan ja tietyypin mukaan.
Ota kaikki irti Hesarista
HS Digillä saat kaikki Hesarin digisisällöt käyttöösi

Kommentit

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Ei vielä nimellä kirjoitettuja kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Nyt Ruotsista tuodaan muitakin kuin isoja diesel-autoja: Lempääläläismies haki vähän ajetun Teslan ja moni muu lataushybridin

    2. 2

      Muistatko, kun Noriko olikin Outi

    3. 3

      HS al-Holin vankileirillä: Heli haluaa palata, Jonna jäädä leirille ja kumpikin pelkää, että lapset viedään heiltä väkisin

      Tilaajille
    4. 4

      Al-Holin leirillä useita kertoja vieraillut ruotsalaiskirurgi pelastaisi lapset ja veisi äidit oikeuden eteen

    5. 5

      Star Warsin yli 40 vuotta kestänyt saaga päättyy tällä viikolla – Tätä on odotettavissa

    6. 6

      Viron sisäministeri kutsui pääministeri Sanna Marinia ”myyjätytöksi”, pääministeri Ratas kiirehti kehumaan yhteistyötä Suomen kanssa

    7. 7

      Opettaja kyllästyi, kun oppilaat harhautuivat tunnilla someen ja teki testin: Auttaako käsinkirjoittaminen oppimaan?

    8. 8

      Suomi tarvitsee jopa kymmeniätuhansia insinöörejä, ja täältä heitä löytyisi – Mumbaissa toimii yritys, joka valmentaa intialaisia Suomen työmarkkinoille

    9. 9

      Presidentti Niinistöltä selvä kanta al-Holin tilanteeseen: ”Lapsia tulee auttaa, sama velvoite ei ulotu äiteihin”

    10. 10

      Tämä leipä ruokki sotilaat talvisodassa, eikä perinnereseptillä leivottua leipää säilötä vieläkään muovipussissa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      HS al-Holin vankileirillä: Heli haluaa palata, Jonna jäädä leirille ja kumpikin pelkää, että lapset viedään heiltä väkisin

      Tilaajille
    2. 2

      Essee: Jussi Halla-ahon popcorn-viestit kertovat siitä, miten politiikasta tuli trollausta

    3. 3

      Tämä leipä ruokki sotilaat talvisodassa, eikä perinnereseptillä leivottua leipää säilötä vieläkään muovipussissa

    4. 4

      HS:n vierailu al-Holin leirillä paljasti, että suomalaisten mahdollinen kotiutus vaikuttaa uskottua kaukaisemmalta hankkeelta

    5. 5

      Suomiräpin vaikuttavin riimi on valittu – Sen kirjoittanut Avain kertoo, miltä suosio tuntuu ja miksi hänen kappaleensa on äänestyksen ykkönen

    6. 6

      Sanna Marinin saama huomio teki hänestä politiikan supertähden – mutta auttaako metallifunk pelastamaan Sdp:n?

      Tilaajille
    7. 7

      Nainen voi opiskella insinööriksi muttei silti pääse insinöörin palkoille

    8. 8

      Osakesäästötilien pitäisi muuttaa suomalaiset sijoittajiksi, ja nyt niitä voi avata – HS kokosi tilin plussat ja miinukset

    9. 9

      Nuori virolaisnainen pantiin katsomaan 224 näytelmää vuodessa, jotta selviäisi, mitä teatteri tekee ihmiselle

    10. 10

      Jari-Matti Latvala kertoo, miltä kauhea vuosi tuntui: ”Pelkään, että minusta aletaan tehdä jotain esimerkkiä”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Joonas Lahti, 24, on Suomen paras puhelinliittymäkauppias ja tienaa enemmän kuin toimitusjohtaja

      Tilaajille
    2. 2

      HS al-Holin vankileirillä: Heli haluaa palata, Jonna jäädä leirille ja kumpikin pelkää, että lapset viedään heiltä väkisin

      Tilaajille
    3. 3

      HS pääsi harvinaiselle vierailulle syyrialaiseen vankilaan, jossa pidetään Isisin taistelijoita – ”Meilläkin on oikeuksia”, sanoo ruotsalainen Farhad

      Tilaajille
    4. 4

      Triplassa kiusallinen suunnitteluvirhe: uudelta asemalaiturilta näkee pimeällä sisään kauppakeskuksen vessoihin

    5. 5

      Suomen asuntomarkkinoiden kahtiajako vaati ison uhrin: ”Monia on johdettu harhaan”

    6. 6

      HS-analyysi: Kulmunin vaatimukset ajoivat vasemmistolaisen Sanna Marinin heti ahtaaseen rakoon

      Tilaajille
    7. 7

      Olot vapautuivat Jari Aarnion suljetulla selliosastolla – sekä vangit että vartijat ihmettelevät yllättävää muutosta

      Tilaajille
    8. 8

      Anni Sinnemäki oli rajusti kiusanneen johtajan esimies, mutta ei puuttunut tilanteeseen tarpeeksi: ”Olemme epäonnistuneet”

    9. 9

      Jussi Halla-aho yhdisti Tullin harjoituksen ja al-Holin suomalaisten kotiuttamisen, Tulli kertoi poikkeuksellisen laajasta disinformaatio­kampanjasta – Näin Halla-aho vastaa

    10. 10

      HS:n toimittajan twiitistä tuli kansainvälinen puheenaihe, myös arvostetut ulkomaiset mediat jakoivat kuvan Suomen hallituksen johtohahmoista

    11. Näytä lisää