Kotimaa

Ajokorttilain muutos on tehnyt ajokokeista jopa hengenvaarallisia, varoittavat autokoulut

Hyväksyttyjen ajokokeiden määrä on pudonnut tällä vuosikymmenellä tuntuvasti.

Heinäkuussa 2018 voimaan tullut ajokorttilain muutos on asiantuntijoiden mukaan johtanut yleisen liikenneturvallisuuden heikkenemiseen. Liikenteeseen pääsee ajokokeissa selvästi aiempaa enemmän kuljettajia, joiden taidot eivät riitä ajamaan turvallisesti muun liikenteen seassa.

Autokoululiiton puheenjohtaja Jukka Kiviniemi kokee, että suurimpia ongelmia on ollut teoriatuntien määrän putoaminen alle puoleen entisestä.

”Käytännön harjoitteluun siirrytään nyt ilman kunnollista teoriaopetusta. Perusasioita joudutaan käymään läpi vasta autossa, mikä tekee oppimisesta tehottomampaa”, Kiviniemi toteaa.

Opetusmäärien romahtaminen on vaikuttanut suoraan myös autokoulujen taloudelliseen tilanteeseen. Kiviniemen mukaan autokoulut ovat joutuneet vähentämään kaikkiaan satoja työntekijöitä.

Ajokorttiuudistuksen vaikutuksista ajotutkinnon vastaanottajiin tehtiin vuoden 2018 lopulla riskikartoitus. Kartoituksen tekoon päädyttiin, kun useiden työntekijöiden oli todettu joutuneen jopa hengenvaaraan tutkintoa suorittavan kuljettajan erittäin heikon ajotaidon seurauksena.

Ajotutkintoja vielä jokunen kuukausi sitten vastaanottanut Jyrki Haapala kertoo, että hän ja useat kollegat ovat joutuneet vuoden aikana useisiin vaaratilanteisiin. Yksi kokelas oli kiihdyttänyt Länsiväylällä maksimissaan 40 kilometrin tuntinopeuteen, ja poismenoliittymän tullessa kohdalle lyönyt jarrut pohjaan keskelle vilkkaasti liikennöityä moottoritietä.

”Takaa tuli autoja, jotka ohittivat meitä oikealta ja vasemmalta. Onneksi ohittivat, sillä jos ne olisivat törmänneet meidän perään, todennäköisesti meiltä olisi ollut molemmilta niskat poikki”, Haapala kauhistelee.

Tutkinnon vastaanottajalla on oikeus pysäyttää ajokoe koska tahansa, mikäli kokee kuljettajan ajotaidon olevan vaarallisen huono. Haapalan mukaan vastaan tulee yhä useammin tapauksia, joiden kohdalla tutkinnon vastaanottajan käsi on käytännössä koko ajan ratin vieressä valmiina puuttumaan tilanteeseen.

”Se on tänä päivänä jo taiteilua”, Haapala puuskahtaa.

Hyväksyttyjen ajokokeiden määrä on pudonnut tällä vuosikymmenellä tuntuvasti. Vielä vuonna 2010 ajokokeista hyväksyttiin 73 prosenttia, tänä vuonna enää 62 prosenttia. Vuosien 2018–2019 välissä osuus putosi kahdella prosenttiyksiköllä.

Uudistuksen oli tarkoitus laskea ajokortin hintaa. Käytännössä tavoite toteutuu harvoin, kun kallista ajokoetta joudutaan yrittämään monta kertaa. Tutkinnon vastaanottajilta poistettiin uudistuksessa oikeus määrätä lisäajotunteja ennen uutta yritystä.

Kiviniemen mukaan uudistuksesta on ollut hyötyä pienelle osuudelle tutkinnon suorittajista. Tällaiset henkilöt ovat vihkiytyneitä asiaan ja ovat mahdollisesti perehtyneet liikennesääntöihin jo ennen ajo-opetusta. Hän arvioi kyseessä olevan vain noin kymmenesosa kaikista tutkinnon suorittajista.

”Uudistuksen ajatus oli kaunis, mutta ikävä kyllä minimitunneista tuli uusi normaali. Suurelle massalle tämä on ollut huono asia.”

Liikenne- ja viestintäministeriöstä todetaan, että lakimuutoksen vaikutuksia ja onnistumista on vaikeaa arvioida ennen ensi vuonna aloitettavan seurantatutkimuksen tuloksia. Ennen tätä lakiin ei ole odotettavissa ajokorttilain uudistukseen liittyviä muutoksia.

Yksikön johtaja Sini Wirén liikenne- ja viestintäministeriöstä kertoo, että ministeriöön on tullut jonkin verran kannanottoja erilaisista uudistukseen liittyvistä ongelmista. Palautteissa esille tuotuja asioita tullaan hänen mukaansa käsittelemään erityiskysymyksinä tulevassa seurantatutkimuksessa.

”Aina kun laki muuttuu, tyypillisesti aluksi tapahtuu enemmän ylilyöntejä ja rimanalituksia. Ajan myötä tilanne kuitenkin yleensä normalisoituu, kun tietämys lisääntyy ja lakia osataan noudattaa oikein”, Wirén sanoo.

Opetuslupien ”villi länsi”

Opetusluvan vaatimuksista poistui viime heinäkuussa opettajan teoriakoe. Autokoululiiton puheenjohtaja Jukka Kiviniemi pelkää, ettei opettajilla välttämättä ole vaadittavia perusedellytyksiä.

”Opetusluvassa pitäisi ehdottomasti olla minimivaatimuksena teoriakokeen suorittaminen. Kun vaatimus poistettiin, taso heikkeni heti”, Kiviniemi kertoo.

Sini Wirén liikenne- ja viestisntäministeriöstä kertoo, ettei teoriakoetta nähty hyvänä opetustaitojen mittarina.

”Hyvä opetus edellyttää muitakin taitoja kuin liikennesääntöjen tuntemista. Tilastojen mukaan opetuslupalaiset läpäisevät tutkinnon useammin ensimmäisellä kerralla kuin autokoululaiset, mikä ei tue väitettä opetuslupaopetuksen tason heikkoudesta”, Wirén toteaa.

Liikkuvan poliisin Perinneyhdistyksen puheenjohtaja Jyrki Haapala kuvailee opetuslupaopetuksen nykytilaa ”villin lännen kaltaiseksi”. Haapala kertoo, että tiedossa on esimerkiksi useita tapauksia, joissa ajo-opetusta on antanut joku muu kuin opetusluvan oikea haltija.

Haapalan ja Kiviniemen mukaan iso ongelma on, ettei poliisi valvo kunnolla opetusluvalla liikenteessä liikkuvia autoja.

”Toki kyse on myös resursseista, jotka ovat poliisilla tänä päivänä rajalliset. Kuitenkin jo valvonnasta kertominen kitkisi rikkeitä”, Kiviniemi toteaa.

Oikaisu 2.12.2019 kello 15.28: Jutussa kirjoitettiin, että Liikkuvan poliisin Perinneyhdistyksen puheenjohtaja Jyrki Haapala vastaanottaisi yhä ajotutkintoja. Todellisuudessa hän ei ole vastaanottanut ajotutkintoja enää kuukausiin.
Ota kaikki irti Hesarista
HS Digillä saat kaikki Hesarin digisisällöt käyttöösi

Kommentit

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Ei vielä nimellä kirjoitettuja kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Maailma janoaa akkuja, ja niissä kajastaa Kainuun valo – Talvivaaran entisen kaivoksen uumenista nousee nyt uusi aarre

      Tilaajille
    2. 2

      ”Ei hemmetissä”, sanoi prinsessa Anne sieppaajalle jo 70-luvulla – Suorasanainen prinsessa on tehnyt asiat aina omalla tavallaan, ja se on tehnyt hänestä yhden brittihovin suosituimmista kuninkaallisista

    3. 3

      Konsulipäällikkö Pasi Tuominen arvostelee HS:n haastattelussa ankarasti ulkoministeri Haavistoa: syyttää pelolla johtamisesta ja lainvastaisesta päätöksestä

    4. 4

      Poliisi haeskeli vuorokauden verran äitiä ja vauvaa Lahdessa

    5. 5

      Maalta kaupunkiin ja peltotöistä peruskouluun – Kuvasarja näyttää itsenäisen Suomen historian lapsen silmin

    6. 6

      Boris Johnsonin uskottavuuden kyseenalaistava video on kerännyt jo yli 4 miljoona näyttöä – Taustalla on pääministerin pakoilu kovasta haastattelusta

    7. 7

      Sota kasvatti selviytyjän, lähiö hissi­terapeutin ja lama menestyjän – HS:n erikois­artikkeli vie matkalle seitsemän sukupolven Suomeen

      Tilaajille
    8. 8

      Helsingin ratapihan uuteen pyörätunneliin ei tule kierreluiskaa – Tällaiselta tunnelin suuaukko voi näyttää

    9. 9

      Vakava ja kunnioittava vai vapaapäivä muiden joukossa? HS seurasi itsenäisyyspäivää hautausmaalla ja ostoskeskuksessa

    10. 10

      Pertti Jarla piirsi Fingerporin Espoosta: Hoksaatko tämän nokkelan sanaleikin?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Konsulipäällikkö Pasi Tuominen arvostelee HS:n haastattelussa ankarasti ulkoministeri Haavistoa: syyttää pelolla johtamisesta ja lainvastaisesta päätöksestä

    2. 2

      Le Monde: Venäjän salamurhayksikön tukikohta Alpeilla paljastui

    3. 3

      Sota kasvatti selviytyjän, lähiö hissi­terapeutin ja lama menestyjän – HS:n erikois­artikkeli vie matkalle seitsemän sukupolven Suomeen

      Tilaajille
    4. 4

      Perussuomalaiset uhkaa välikysymyksellä, jos Pekka Haavisto jatkaa ulkoministerinä

    5. 5

      Maailma janoaa akkuja, ja niissä kajastaa Kainuun valo – Talvivaaran entisen kaivoksen uumenista nousee nyt uusi aarre

      Tilaajille
    6. 6

      Pertti Jarla piirsi Fingerporin Espoosta: Hoksaatko tämän nokkelan sanaleikin?

    7. 7

      Katja Meriläinen, 31, pyörittää Helsingissä ja Espoossa kuuden sijoitusasunnon Airbnb-bisnestä – Palkkatöissä hänen ei tarvitse enää käydä

      Tilaajille
    8. 8

      Helsinki on nyt silkkaa Fingerporia: Mikä saa ihmisen muuttamaan pois Myllypurosta?

    9. 9

      Netissä leviää tuolihaaste, joka sujuu usein naisilta paremmin kuin miehiltä – Lääkäri selittää, mistä on kyse

    10. 10

      Tässä on ensimmäinen Vantaa-aiheinen Fingerpori: Jälki on taattua Pertti Jarlaa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Iltalehden julkaisemien viestien mukaan keskustassa suunniteltiin Rinteen kaatamista jo perjantaina – lue HS:n seuranta politiikan dramaattisesta tiistaista

    2. 2

      Vastahyökkäykseen käynyt Rinne ei aio erota – HS:n tiedot: Rinteen esiintyminen vähensi keskustan luottamusta pää­ministeriin entisestään

    3. 3

      Joanna Jokinen hankki kukon, joka on huonoin koskaan nähty kukko – Martti pelkää kärpäsiä ja omia tipujaan, ja juuri siksi siitä tuli tämän syksyn someilmiö

      Tilaajille
    4. 4

      Anopin lause kiteytti sen, mikä pitää parit yhdessä – Tärkeä palanen voi puuttua, vaikka suhteessa riittäisi luottamusta ja hyvää tahtoa

    5. 5

      Espoon keskuksessa on kaksio, jonne on muuttanut koko Suomen aikoinaan tuntema ufo-mies Juhan af Grann

      Tilaajille
    6. 6

      Kimi Räikkönen erottui muista F1-kuskeista ryhmäkuvassa, sosiaalinen media ihastui

    7. 7

      Pertti Jarla piirsi Fingerporin Espoosta: Hoksaatko tämän nokkelan sanaleikin?

    8. 8

      Tässä on ensimmäinen Vantaa-aiheinen Fingerpori: Jälki on taattua Pertti Jarlaa

    9. 9

      20 kuvaa kertoo, kuinka Postin työriidasta alkanut kriisi kärjistyi Antti Rinteen dramaattiseen eroon

    10. 10

      Helsinki on nyt silkkaa Fingerporia: Mikä saa ihmisen muuttamaan pois Myllypurosta?

    11. Näytä lisää