
Yhtiö aikoo poistaa hajasijoitetuista peliautomaateista noin 3 500 kappaletta vuoden 2020 loppuun mennessä.
Hajasijoitettuja eli esimerkiksi kauppoihin, huoltoasemille ja ravintoloihin sijoitettuja peliautomaatteja on tällä hetkellä noin 18 500. Määrä aiotaan laskea 15 000:een.
”Vähennystyö käynnistyy heti tammikuussa ja kaikki vähennykset toteutetaan vuoden 2020 loppuun mennessä”, lupaa Veikkauksen myyntijohtaja Marko Peltokorpi https://www.hs.fi/haku/?query=marko+peltokorpitiedotteessa.
Veikkaus arvioi pelikatteensa laskevan ensi vuonna noin 30 miljoonaa euroa automaattien vähentämisen seurauksena. Vuonna 2018 pelikate oli noin 1,76 miljardia euroa.
Seitsemän pelikoneen enimmäismäärä koskee tiedotteen mukaan hypermarketteja sekä liikenne- ja huoltoasemia. Niissä on tähän saakka saattanut olla toistakymmentäkin rahapeliautomaattia.
Muissa paikoissa, kuten pienemmissä kaupoissa, kioskeissa ja ravintoloissa saa jatkossa olla enintään viisi pelikonetta.
Sitä, miltä alueilta pelikoneita poistetaan, on peliyhtiön mukaan tässä vaiheessa mahdotonta arvioida. Arvioiden mukaan vähennykset kohdistuisivat noin kolmannekseen Veikkauksen myyntipaikkaverkostosta, eli lähes 2 200:een myyntipaikkaan.
Veikkaus on hyvissä ajoin yhteydessä myyntipaikkaan, kun muutoksen ajankohta lähestyy.
Veikkaus on jo aiemmin kertonut, että pakollinen tunnistautuminen otetaan käyttöön kaikissa sen peleissä raaputusarpoja lukuun ottamatta vuoteen 2023 mennessä.
Peliautomaateissa tunnistautuminen otetaan käyttöön tammikuussa 2021, ja järjestelmän kokeilu alkaa lokakuussa 2020.
Lue lisää: Veikkaus laajentaa tunnistautumispakkoa, koskee myös lottoa – tuotto vähenee toimitusjohtajan mukaan 150–200 miljoonaa euroahttps://www.hs.fi/politiikka/art-2000006291342.html
Osa pelikoneista ei tue pakollista tunnistautumista, joten myös ne poistetaan ensi vuoden aikana käytöstä.
Veikkaus on syksyn aikana kertonut uusista vastuullisuuslinjauksistaan, joiden avulla yhtiö yrittää vähentää rahapeleistä aiheutuvia taloudellisia, sosiaalisia ja terveydellisiä haittoja. Yhtiötä on arvosteltu paljon esimerkiksi liian hyökkääväksi koetusta markkinoinnista ja peliriippuvuuden lietsomisesta.
Kommentit