Tampere kasvaa niin vauhdikkaasti, että ratikkaa saatetaan pidentää kymmenellä metrillä - Kotimaa | HS.fi
Kotimaa

Tampere kasvaa niin vauhdikkaasti, että ratikkaa saatetaan pidentää kymmenellä metrillä

Tampereella voi nähdä ratikan ajavan kiskoilla jo muutaman kuukauden päästä.

Ratikan oikeankokoinen malli eli maketti ratikkavarikolla on pian simulaattori, jossa oppia saavat liikenteenohjaajat ja kuljettajat. Se on noin puolikas 37 metrin kokonaismitasta. Kuva: Reijo Hietanen

Julkaistu: 7.2. 2:00, Päivitetty 7.2. 6:21

Tampereen ratikka saattaa saada kymmenen metriä lisää pituutta, koska kaupunki kasvaa samoin kuin sen julkisen liikenteen käyttäjien määrät.

Kun se aloittaa liikenteen ensi vuonna, se on 37-metrinen, mutta siitä voi tulla lähivuosina 47-metrinen lisämoduulin avulla. Matkustajamäärissä tämä tarkoittaa lisäystä 264:n maksimista 345:een.

Tällöin se olisi valtavan mittainen ilmestys Tampereen liikenteessä. Se olisi kaksikymmentä metriä pidempi kuin pisimmät Helsingin ratikat, jotka ovat noin 27-metrisiä. Jo alusta asti se on ollut niitä 20 senttiä leveämpi.

Syynä siis on kaupungin kasvu. Tampere on kasvanut viime vuodet noin 3 000 uudella asukkaalla joka vuosi ja sen joukkoliikenteen käyttäjien määrä on noussut noin miljoonalla joka vuosi. Viime vuonna tehtiin yli 41 miljoonaa matkaa. Väkimäärän myös ennustetaan kasvavan.

Se tuntuu ja näkyy myös ratkan reitillä ajavissa kaupungin busseissa, jotka ovat nykyään ruuhka-aikaan todella täynnä.

Suunnitelma ratikan pidentämiseksi on olemassa, mutta sitä ennen turvaudutaan toiseen keinoon, jos matkustajamäärät ovat kaavailtuja isommat. Sen vuoroväliä voidaan tihentää. Välin on nyt suunniteltu olevan tiheimmillään 3-4 minuuttia.

”Näihin on varauduttu. Odotan, että matkustajamäärät kasvavat edelleen”, sanoo Tampereen raitiotien toimitusjohtaja Pekka Sirviö.

”Norjan Bergenin tapaus on ehkä hyvä verrokki meille. Siellä ratikkajärjestelmän aukaisemisen jälkeen joukkoliikenteen matkustajamäärät ovat kasvaneet huomattavasti, käsitykseni mukaan myös bussiliikenteen. Voisi kuvitella, että kasvu johtuu siitä, että kun tarjotaan laadukasta palvelua, se houkuttaa myös sitä käyttämään”, Sirviö arvelee.

Pidempiin vaunuihin sopisivat myös kaikki paitsi kaksi pysäkkiä, ja ne ovat jo suurelta osin valmiita. Vaunuja Tampereelle tulee kaikkiaan yhdeksäntoista, joista pari on vuorollaan reservissä ja huollossa.

Yksi ratikkahankkeen olennaisin merkkipylväs lähenee, sillä ensimmäinen oikea ratikka tulee Tampereelle Transtechin tehtaalta jo toukokuussa. Sen voi nähdä ensi kerran raiteilla testiajossa Hervannan ja Turtolan välissä kesällä. Loppuvuodesta sillä ajellaan koko rataosuudella.

Niiden valtava varikko alkaa myös jo olla valmis Ruskon teollisuusalueella Hervannan lähellä. Siellä on otettu iso askel tulevaisuuteen, jos sitä verrataan vaikka Töölön ja Koskelan vanhoihin ratikkavarikoihin.

Varikon säilytyshallissa on avaruutta. Se on 200 metriä pitkä. Kuva: Reijo Hietanen

Tampereella raiteita hoidetaan huoltoajoneuvon perässä vedettävällä hiomavaunulla. Kuva: Reijo Hietanen

Varikon korjaamohallissa tehdään viimeistelyjä. Keltainen laite on vaunun profilointikone, jossa sorvataan vaunun pyöriä. Kuva: Reijo Hietanen

Siellä pinnat hohtavat uutuuttaan ja avaruuttaan, pyörien sorvaukseen tarkoitettu profilointikone on paikoillaan, samoin kuin hiekkasäiliöiden täyttölaite ja pesuri. Tämän vuoden loppuun mennessä siellä pitäisi olla jo kahdeksan uutta vaunua.

Jo aiemmin tamperelaisille tulevaa ratikkavaunua esiteltiin oikeakokoisella mallilla eli maketilla. Nyt sama maketti on sijoitettu varikolle, jossa siitä tulee simulaattori ajo-opetukselle.

Liikennöinnistä vastaava VR on parhaillaan rekrytoimassa kymmentä liikenteenohjaajaa ja myöhemmin kesällä 65 kuljettajaa. Liikenteenohjaajaksi haki peräti 626 ihmistä ja Sirviö uskoo, että kuljettajiksikin hakee vähintään tuhat.

Tampereen ratikan erottaa helsinkiläisistä ratikoista paitsi kooltaan niin myös äänimaailmaltaan.

”Siitä tulee merkittävästi hiljaisempi kuin Helsingin ratikoilla”, sanoo ratapäällikkö Markus Keisala. Syy on pyörien automaattisessa voitelussa ja siinä, että vaunu ei kulje rataverkossa pyörän laipan eli sisäreunan ulokkeen varassa, mistä syntyy kolauksen ääni muun muassa ristikkoalueilla, vaan pyörän ajopinnalla.

Ratikan varsinainen liikenne alkaa elokuussa 2021. Tällöin liikenne kulkee kahta linjaa: Hervannan ja Pyynikintorin välillä sekä Hatanpään valtatien ja Taysin välillä. Raitiotien budjetti on noin 250 miljoonaa ja vaunujen 80 miljoonaa euroa.

Räväkän punainen ja sisältä tilava – Tampereen tuleva ratikkavaunu on vaikuttava ilmestys

HS-analyysi|Vantaa vertasi itseään Tampereeseen ja vauhditti pikaraitiotien suunnittelua

Ratikan tieltä siirretty hinaajan hylky kesti erikoisen operaation Tampereella, jatkossa hylystä tulee sukelluskohde