Kotimaa

Tutkimus: Tunnin juna hyödyttäisi vain harvoja, Tampereen ja Helsingin välisen radan kunnostaminen toisi monin­kertaiset hyödyt

Vain kolmasosa matkustajista kulkee pääteasemien välillä.

Nykyisen pääradan kehittäminen Helsingin ja Tampereen välillä on parempi vaihtoehto kuin uusi, suora junarata, jota tunnin juna edellyttäisi. Näin toteaa Taloustutkimus keskiviikkona julkaisemassa tutkimuksessaan.

Taloustutkimus selvitti, että valtaosa Helsingin ja Tampereen välisestä työmatkaliikenteestä suuntautuu näiden kaupunkien välillä oleviin, pienempiin kaupunkeihin tai niiden kesken. Päästä päähän ulottuvien työmatkojen määrä on tähän nähden selvästi vähäisempää.

Tampereelta Helsinkiin päin ja Helsingistä Tampereelle päin kulkevista matkustajista 64 prosenttia suuntaa näiden kaupunkien väliselle alueelle. Päästä päähän, eli Helsingistä Tampereelle saakka matkaavien osuus on vain 36 prosenttia, tutkimuksesta käy ilmi.

Tulos on herkkua juuri Hämeenlinnan ja Riihimäen kaltaisille kaupungeille pääradan varrella. Niitä on arveluttanut tunnin juna siksi, että se saattaa jättää ne pussinperälle.

Työmatkustaminen esimerkiksi Järvenpäästä, Hyvinkäältä, Riihimäeltä, Janakkalasta, Hämeenlinnasta ja Akaasta Helsinkiin, Vantaalle ja Tampereelle on seitsemän kertaa yleisempää kuin Tampere–Helsinki–Vantaa -välinen pendelöinti.

”Ihmisten on päästävä kulkemaan junalla, mutta päärata on tukossa. Tällä hetkellä sen paremmin radan kunto kuin kapasiteettikaan ei vastaa kauko-, tavara- ja lähijunien tarpeita. Lisäksi eri nopeuksilla liikkuvat junat haittaavat toistensa kulkua”, toteaa Taloustutkimuksen tutkimusjohtaja Pasi Holm.

Rataosuuden nykyiset puitteet aiheuttavat myös junaliikenteen ruuhkia, ohitustarpeita ja häiriöherkkyyttä. Jatkuvat viivästykset ja junien myöhästymiset kertaantuvat koko Suomen rataverkolla. Vajaatehoinen rata aiheuttaa aluetaloudelle tuottavuustappiota yli 30 miljoonaa euroa vuodessa, Holm luettelee.

Hänen mukaansa ratahankkeita pitäisi arvioida nimenomaan siltä pohjalta, miten ne helpottavat ja sujuvoittavat työmatkaliikennettä.

”Helsinkiläisten, vantaalaisten ja tamperelaisten työmatkaliikenne suuntautuu paljon väliasemille kuten vaikka Hämeenlinnaan ja Riihimäelle. Tunnin juna taas menee päästä päähän”, hän vertaa.

Tutkimuksen mukaan nykyisen pääradan Helsinki–Tampere-välin parantamisesta koituvat taloudelliset hyödyt ovat kolme kertaa suuremmat kuin suunnitteilla olevan suoran ratalinjan. Junien nopeus voidaan nostaa Helsinki–Tampere-välillä 250 kilometriin tunnissa. Tämä tarkoittaa Holmin mukaan 50 miljoonan euron talouskasvun mahdollisuutta vuodessa.

Korjaamisesta hyötyisivät Helsingin ja Tampereen lisäksi kaikkien väliasemien kunnat, Akaa, Hämeenlinna, Janakkala ja Riihimäki sekä osin Hyvinkää ja Järvenpää. Näissä kaupungeissa ja kunnissa asuu yhteensä 219 000 ihmistä.

Suora ratalinja tarkoittaisi, että Helsingin ja Tampereen välillä junat ohittaisivat kaikki nykyiset väliasemat 300 kilometrin tuntivauhdilla ja vaikutusalueella asuvien ihmisten työmatkustaminen hidastuisi ja vaikeutuisi entisestään, Holm maalailee.

Suoran radan taloushyödyt kohdistuisivat tutkimuksen mukaan lähinnä pääkaupunkiseudulle ja Tampereelle ja uuden radan rakentamiskustannukset olisivat yli kaksinkertaiset nykyisen pääradan korjaamiseen verrattuna.

Uuden junaradan rakentaminen maksaisi arviolta 2,6 miljardia euroa vuodessa, kun pääradan korjaamisen arvioidaan kustantavan 1,1 miljardia euroa.

Lue myös: Kannat nopeasta junayhteydestä Tampereelle rakoilevat: ”Miten Vantaata hyödyttää, että kaukojunat siirtyvät ajamaan lentoasemalle?” kysyy valtuutettu
Ota kaikki irti Hesarista
HS Digillä saat kaikki Hesarin digisisällöt käyttöösi

Kommentit

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Ei vielä nimellä kirjoitettuja kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Katajanokan alta paljastui mysteerirakennelma: Vedessä on piilossa sata metriä holvikaarta, joka on kuin suoraan keskiajalta

    2. 2

      Ihmiset ahdistuvat silloinkin, kun siinä ei ole järkeä, sanoo psykiatrian professori – Hän kertoo vastalääkkeen, joka auttaa, kun koronavirus tai terrori-iskut tunkeutuvat mieleen

      Tilaajille
    3. 3

      Haavisto-päätös on poliittisen järjestelmän voitto: Keskiöön nousi asia, joka kertoo Suomesta paljon

    4. 4

      Lähes joka toinen kiinalainen on nyt karanteenissa: HS:n kuvakooste näyttää aavekaupungeiksi muuttuneet metropolit

      Tilaajille
    5. 5

      Kenenkään leikit eivät jää huomaamatta – Tällaista on lauttasaarelaisessa päiväkodissa, jossa osa ”erityisen ihanista” lapsista tarvitsee erityistä tukea

      Tilaajille
    6. Näytä lisää
    1. 1

      Osa ihmisistä kävelee ”istuma­kävelyä”, joka voi aiheuttaa kipuja niskassa asti – Fysio­terapeutti neuvoo kolme liikettä, joilla kävelystä tulee ryhdikästä ja sulavaa

      Tilaajille
    2. 2

      Lähes joka toinen kiinalainen on nyt karanteenissa: HS:n kuvakooste näyttää aavekaupungeiksi muuttuneet metropolit

      Tilaajille
    3. 3

      Mies kasasi pihalleen romua, jätettä ja jopa puolikkaita junanvaunuja – Kuvat näyttävät, miten ympäristöä turmeltiin vuosien ajan

    4. 4

      Kauniista kodista tuli elämää suurempi statusviesti, ja siksi moni sulkee ovensa vierailta – Tätä on kotihäpeä

      Tilaajille
    5. 5

      Kansallispuiston kokoinen riita: Espoo aikoo jyrätä 2 000 hehtaaria arvokasta metsää, tilalle pientaloja

    6. Näytä lisää
    1. 1

      Lumeen hukkuva Lappi pidättää hengitystään – Mitä lähiviikkoina tapahtuu?

      Tilaajille
    2. 2

      HS vietti vuorokauden Helsingin maineikkaimmalla huolto­asemalla, ja kello 1.06 pöytään nukahti työntekijöille tuttu mies

      Tilaajille
    3. 3

      ”Nyt multa meni pata jumiin” – HS:n haltuunsa saamat ääni­viestit paljastavat, kuinka luistelu­valmentaja Mirjami Penttinen raivoaa nuorille luistelijoille

      Tilaajille
    4. 4

      Neljä vuotta sitten Peter Vesterbacka sai illallisilla idean, joka ei koskaan toteudu – HS:n erikoisartikkeli kertoo kaiken Tallinnan-tunnelista

      Tilaajille
    5. 5

      Kuinka paljon pidemmälle kansanedustajat voivat väkivallan ihannoinnissa vielä mennä?

    6. Näytä lisää