Kotimaa

Tutkimuksen mukaan tunnin juna ”hyödyttäisi vain harvoja” – Tampereen pormestari pitää selvitystä suppeana

Tutkimustulokset olivat mieluisia pääradan varrella sijaitseville pienemmille kaupungeille. Ne olivat myös tutkimuksen tilaajia.

Tampereen pormestarin Lauri Lyly lyttää Tampereen ja Helsingin välistä tunnin junaa koskevan tutkimuksen suppeasta näkökulmasta tehdyksi. Lyly sanoo, ettei tutkimuksessa tuoda esiin sitä, kuinka iso joukko Helsingin ja Tampereen välillä matkustavat ovat koko pääradan liikenteestä. Osa matkustajista jatkaa matkaansa Poriin, Jyväskylään, Seinäjoelle ja Ouluun.

”Tässä otettiin kantaa vain Tampere–Helsinki-väliin. Ei huomioitu sitä, että päärata on Helsingistä pohjoiseen menevä kokonaisuus. Kun kehitetään Helsinki–Tampere-väliä, kehitetään yhtä osaa pääratakokonaisuudesta”, Lyly sanoo.

”Tampereen pohjoispuolellakin liikennemäärät ovat kahden miljoonan luokkaa jo tälläkin hetkellä. He ovat iso osa pääradan liikennettä, jotka hyötyvät siitä, että nopeus kasvaa ja kapasiteettia on riittävästi.”

HS uutisoi keskiviikkona Taloustutkimuksen tutkimuksesta, jonka mukaan nykyisen pääradan kehittäminen Helsingin ja Tampereen välillä on parempi vaihtoehto kuin uusi, suora junarata, jota tunnin juna edellyttäisi.

Tutkimuksessa selvitettiin ratavälin työmatkaliikennettä. Tutkimuksen mukaan Tampereen ja Helsingin välin matkustajista 64 prosenttia suuntaa näiden kaupunkien väliselle alueelle. Päästä päähän eli Helsingistä Tampereelle ja toisinpäin matkaavien osuus on vain 36 prosenttia.

Lue lisää: Tutkimus: Tunnin juna hyödyttäisi vain harvoja, Tampereen ja Helsingin välisen radan kunnostaminen toisi moninkertaiset hyödyt

Tutkimustulokset olivat mieluisia pääradan varrella sijaitseville pienemmille kaupungeille. Ne olivat myös tutkimuksen tilaajia. Taloustutkimuksen tilasivat Hämeen liitto, Hämeenlinna, Riihimäki ja Janakkala.

Muun muassa Aamulehden päätoimittaja Jussi Tuulensuu nosti asian esille Twitterissä.
Aiemmin Hämeenlinna ja Riihimäki ovat huolehtineet kohtalostaan.

Lue lisää: Satatuhatta hämäläistä pelkää jäävänsä juna­mottiin Helsingin ja Tampereen pika­linjan seurauksena: ”Moni alue kärsii”

Taloustutkimuksen tutkimusjohtaja Pasi Holm kertoi torstaina, että aloite tutkimuksen tekoon tuli häneltä itseltään.

Holm kertoo seuranneensa kiinnostuneena suunnitteilla olevia ratahankkeita. Hänellä oli tutkimusasetelmaksi ajatuksia, joita hän esitti Hämeen liittoon ja Tampereen ja Helsingin välillä sijaitseville kaupungeille. Nämä lähtivät mukaan.

Tutkimuksessa selvitettiin sitä, kuinka paljon Tampere-Helsinki-junavälin työmatkalaisista kulkee päästä päähän ja kuinka moni tulee kyytiin väliltä ja jää välillä pois.

”Ja nämä olivat tutkimuksen tulokset”, Holm sanoo.

Toinen tutkimuksen puute on Lylyn mielestä se, että tutkimuksessa ei huomioitu pääradan kapasiteetin kasvua. Jos raidekapasiteetti Helsingin ja Tampereen välillä lisääntyy – riippumatta siitä mistä ratalinjaus kulkee – junaliikenteen mahdollisuudet lisääntyvät.

”Kapasiteetin kasvu on se, mikä mahdollistaa lisää junia radalle”, hän sanoo.

”Eivät nytkään kaikki junat pysähdy Hämeenlinnassa ja Riihimäellä. Kun kapasiteetti kasvaa, niitä pysähtyviä junia tulee lisää, on se linjaus pääradan vieressä tai vähän kauempana. Kapasiteetin nosto on tässä se iso juttu, joka pitäisi muistaa.”

Kolmanneksi Lylyn mielestä tutkimuksessa ei myöskään huomioitu junamatkustamisen potentiaalia eli arvioita siitä, miten paljon junamatkustamisen ennakoidaan kasvavan.

Viime vuosina junien matkustajamäärät ovat kasvaneet. Yksi suosiotaan voimakkaasti kasvattavista väleistä on Helsinki–Tampere-yhteys. Kasvun ennakoidaan jatkuvan.

Lylyn mukaan tuleviin liikennemääriin vaikuttavat myös junayhteyksien nopeus ja se, mitä kautta junat kulkevat. Se, että Tampereelta pääsisi Helsinkiin nykyistä nopeammin, vaikuttaisi myös porilaisten, jyväskyläläisten, seinäjokelaisten ja oululaisten matkustuspäätöksiin.

”Tämä volyymi on unohdettu siinä kokonaan”, pormestari sanoo.

Lylyn mukaan on sinänsä hyvä, että junayhteyksiin liittyviä tutkimuksia tehdään. Se kartuttaa tietoa, joiden perusteella päätöksiä voidaan tehdä. Tarvitaan kuitenkin paljon lisää selvityksiä.

Hänen mukaansa johtopäätösten tekemiseksi tarvitaan myös todellisia vaihtoehtoja rajalinjausten osalta: mitkä ovat vaihtoehdot, millä nopeuksilla niillä pystytään toimimaan, mitä ne maksavat.

”Jos vanhassa ratalinjassa saadaan tunnin juna aikaiseksi, se käy vallan mainiosti”, Lyly sanoo.

”Mekin haluamme laajentaa työssäkäyntiliikennettä. Se on meille tärkeä asia, että voi asua Tampereella ja mennä tunnissa Helsinkiin tai tulla tunnissa töihin meille Tampereelle. Se lisää pendelöintiä, mitä nopeammaksi yhteys saadaan.”
Ota kaikki irti Hesarista
HS Digillä saat kaikki Hesarin digisisällöt käyttöösi

Kommentit

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Ei vielä nimellä kirjoitettuja kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Työhaalareissa ei pitäisi olla mitään asiaa juniin ja busseihin, sanoo työmies Juhani Kaappola Keravalta – Mitä vastaavat VR ja HSL?

    2. 2

      Elmu, Kallio-liike ja Block party haluavat ostaa kaupungilta tsaarinaikaisen makasiinin eurolla keikkapaikaksi

    3. 3

      Suosikkikahvila haettiin konkurssiin Helsingin Punavuoressa: Sitten puhelu tuntemattomasta numerosta muutti kaiken

    4. 4

      Monen olkapäässä on tapahtunut salakavala muutos, joka voi altistaa vammoille – Fysioterapeutti näyttää kolme liikettä, joilla testaat olkanivelen liikkuvuuden

      Tilaajille
    5. 5

      37-vuotias Reetta Ek alkoi tuntea iltaisin olonsa oudoksi – Kun lääkäri kertoi syyn, Ek tunsi syöksyvänsä kohti vanhuutta

      Tilaajille
    6. Näytä lisää
    1. 1

      Työikäinen nainen sai tartunnan Milanosta, kaksi altistunutta pysyttelee kotonaan – Tämä Helsingin korona­virus­tapauksesta tiedetään

    2. 2

      37-vuotias Reetta Ek alkoi tuntea iltaisin olonsa oudoksi – Kun lääkäri kertoi syyn, Ek tunsi syöksyvänsä kohti vanhuutta

      Tilaajille
    3. 3

      Tämä oli mahdollista vielä 1974: Liikemiehet katsoivat strippareita ja nielivät sinisiä enkeleitä – Kuvat näyttävät yöelämän keskuksen, jonne vaellettiin kaukaa

    4. 4

      Puiden takana on varjeltu salaisuus: Espoossa on Lego-taloilta näyttävä asuinalue, jonka vain paikalliset tietävät ja pitävät sitä ihmeenä

    5. 5

      Suosikkikahvila haettiin konkurssiin Helsingin Punavuoressa: Sitten puhelu tuntemattomasta numerosta muutti kaiken

    6. Näytä lisää
    1. 1

      ”Elämäni hirveimpiä kokemuksia” – Katariina Souri kertoo HS:lle, mitä hänelle tapahtui miljonääri Peter Nygårdin huvilalla

    2. 2

      Helsingin keskustassa sijaitsevan ruokakaupan paistopisteelle ilmestyy siististi pukeutunut rouva, sitten tapahtuu jotain inhottavaa – HS valvoi paistopisteiden hygieniaa

    3. 3

      Koronaviruksen hillitsemiseksi on olemassa yli­voimainen keino, joka on jokaisen ulottuvilla – Kokeile, läpäisetkö käsi­hygienian testin

    4. 4

      Tampereen keskustassa on kommuuni, jossa tyhjät pullot jaetaan painimalla

      Tilaajille
    5. 5

      ”Ovi avattiin, ja esiin työntyi pistin” – Toimittaja Jussi Konttisen isä joutui kuusi­vuotiaana venäläisten vanki­leirille, jolta moni lapsi ei selvinnyt

      Tilaajille
    6. Näytä lisää