Miksi postipaketti tuodaan ilmoittamatta? ”Ulkomaiset yritykset eivät ymmärrä, että täällä kannattaa sopia toimitusajat” - Kotimaa | HS.fi
Kotimaa

Miksi postipaketti tuodaan ilmoittamatta? ”Ulkomaiset yritykset eivät ymmärrä, että täällä kannattaa sopia toimitusajat”

Nettitilausten toimitustapa on usein kotiinkuljetus ilman erillistä ilmoitusta, koska se on yritykselle halvin vaihtoehto. Suomessa tällainen toimitustapa toimii huonosti.

Espoolainen Jussi Päiviö hakee mieluiten paketit läheisestä noutopisteestä. Tällä kertaa posti toi Remu-koiralle (oik.) rappuset. Kuva: Juhani Niiranen / HS

Julkaistu: 16.2. 2:00, Päivitetty 16.2. 8:57

”Yritimme toimittaa lähetystä numero 123456. Lähetyksesi on ohjattu lähimpään noutopisteeseen.”

Kuljetusyrityksen viesti kismittää: niin lähellä, mutta niin kaukana. Espoolaisen Jussi Päiviön kotiovella lähetti on käynyt ilmoittamatta saman koiranruokapaketin kanssa kolmekin kertaa viikossa sillä aikaa, kun Päiviö oli töissä. Harmi, ettei espanjalainen rescue-koira Remu osaa itse ottaa vastaan murkinoitaan.

”Koen sen erittäin hankalaksi, että kuljetusyritykset tulevat ilmoittamatta ovelle”, Päiviö toteaa.

”Yhden kerran kävi niin, että postimies soitti, voiko hän jättää paketin ulos. Annoin luvan.”

Kotiinkuljetusten ongelma on tyypillinen suomalaisille, jotka tekevät yhä suuremman osan ostoksistaan netissä. Miksi paketti tuodaan oven taakse ilmoittamatta? Kuvitellaanko postissa, että vastaanottaja istuu päivät pitkät kotona odottelemassa pakettia?

Lyhyt vastaus: ei. Kuljetusyritys ei päätä toimitustavasta.

”Tietysti ihmistä harmittaa, kun paketti menee ohi. Meitä tietysti harmittaa, että se harmitus kohdistuu Postiin”, sanoo Postin liiketoimintajohtaja Arttu Hollmérus.

”Meidän intressissämme on eliminoida nämä epäonnistuneet toimitukset.”

Hollméruksen mukaan valtaosa paketeista saadaan yhä perille ongelmitta. Niin Postilla kuin muissakin kuljetusyrityksissä noutopisteisiin palautuu vain muutama prosentti kotiinkuljetuspaketeista. Pakettivirrat ovat kuitenkin kasvavan nettikaupan myötä valtavia, ja muutama prosentti tarkoittaa jo käytännössä tuhansia turhaan kotiovella käyviä paketteja kuussa.

Epäonnistuneen lähetyksen taustalla vaikuttaa Hollméruksen mukaan yleensä se, että nettikauppa on valinnut halvemman toimitustavan.

Tavalliseen Postin kotiinkuljetuspakettiin kuuluu aina toimitusajasta sopiminen. Käytännössä toimitukselle sovitaan muutaman tunnin ikkuna, ja kuljettaja soittaa, kun lähetys on saapumassa.

Kotipaketin rinnalla Posti tarjoaa kuitenkin useimmiten halvemmaksi tulevaa Express-pakettia, johon ei sisälly toimitusajasta sopimista. Se on alun perin tarkoitettu yritysten välisiin lähetyksiin, mutta jotkut yritykset ovat ottaneet sen pääasialliseksi toimitustavaksi myös tavallisille kuluttajille, Hollmérus sanoo.

Jos siis toimitusaika on epämääräinen tai ovella käydään etukäteen ilmoittamatta, kyseessä ei ole sattuma, vaan lähettäjäyritys on päättänyt ostaa juuri sellaisen palvelun.

”Kansainväliset verkkokaupat alkoivat jossain vaiheessa käyttää tätä Express-pakettia oletuksena”, Hollmérus sanoo.

”Se on usein edullisempi, koska siihen kuuluu vähemmän palvelua.”

Hintakikkailun lisäksi kotiinkuljetuksen ongelmat ovat osittain kulttuurisia, Hollmérus kertoo.

Maailmalla kotiinkuljetusta ilman toimitusajan sopimista käytetään paljon, koska monessa maassa on tavallista, että kotona on aina joku: kotiäiti, isovanhemmat, ovimies tai jopa kotiapulainen. Maailmalla on myös Suomea yleisempää jättää lähetykset oven läheisyyteen, jos ovikelloon ei vastata.

Suomessa yhteiskunta on hyvin toisenlainen. Kotiäitejä on vähemmän, kotiapulaisia ei ole käytännössä kenelläkään eivätkä sääolot suosi pakettien hylkäämistä ulkosalle.

Tätä voi olla hankalaa selittää kansainväliselle yritykselle.

”Suomessa käytäntö on toimitusajasta sopiminen, maailmalla ei välttämättä. Maailmalla paketti jätetään rappuun, naapurille ja niin edelleen. Voi olla joku perheenjäsen tai muuten enemmän ihmisiä kotona”, Hollmérus sanoo.

”Ulkomaiset yritykset eivät ymmärrä, että täällä kannattaa sopia toimitusajat.”

Jussi Päiviö tilaa koiranmuonan lisäksi lähes kaikki muutkin ostoksensa netistä. Kuva: Juhani Niiranen / HS

Niin Posti kuin muutkin kuljetusyritykset pyrkivät eroon kotiinkuljetuksen ongelmista tarkentamalla toimitusten ajankohtia, mutta ennen kaikkea suuntaamalla suuremman osan lähetyksistä suoraan automaatteihin ja noutopisteisiin.

Tulevaisuudessa Posti aikoo luopua kotiinkuljetuksissa kokonaan järjestelmästä, jossa lähetti soittaa vastaanottajalle ja sopii toimitusajan, Hollmérus kertoo. Sen sijaan vastaanottajalle lähetetään esimerkiksi linkki kalenteriin, josta voi valita sopivan ajan.

Koiranmuonan lisäksi lähes kaikki muutkin ostoksensa netistä tilaava Jussi Päiviö on pannut muutoksen hyvillään merkille.

”Nykyisin aika harvoin yritetään tuoda suoraan kotiin, vaan toimituksesta voi sopia”, hän sanoo.

”Yleensä aina pyydän paketit noutopisteeseen. Se on minun elämäntilanteessani ainoa toimiva ratkaisu.”

Parannuksista huolimatta turhia kuljetuksia tulee yhä kerralla satamäärin, kun joku uusi suosittu nettikauppa ottaa käyttöön hankalan toimitustavan. Näin kävi todennäköisesti myös Päiviön koiranruokien kanssa.

Yrityksen nettikaupassa ei aina tarjota express-paketin rinnalla mitään muuta toimitusvaihtoehtoa, eikä toimitustavan yksityiskohdista kerrota selkeästi, Hollmérus sanoo. Vastaanottaja saattaa hoksata, ettei paketin toimituksesta ilmoiteta vasta silloin, kun pakettia on jo yritetty turhaan toimittaa.

”Joskus kuljettajamme oma-aloitteisesti kuitenkin soittavat ovelta, ja sitten asiakas saattaa hämmentyä ja hermostua heille.”

Jos toimitukset takkuavat pahasti, Postista saatetaan ottaa yhteyttä yritykseen ja neuvotella palvelun muuttamisesta.

”Erään yrityksen paketteja palautui yhtäkkiä ovilta noutopisteisiin normaalia suurempi määrä”, Hollmérus kertoo.

”Hankimme vastaanottajien puhelinnumerot ja lähetimme viestin, että lähetys tulee tänä aikana, oletko kotona vai haluatko, että viedään suoraan noutopisteeseen?”

Lauantaivieras|Kaikki posti aletaan jakaa kaupungeissa aamuyöllä, visioi Postin uusi toimitusjohtaja

Pelkkään varhaisjakeluun siirtyminen olisi iso laaturiski, sanoo Postin työntekijäliiton puheenjohtaja

Seuraa uutisia tästä aiheesta