Turku yrittää parantaa ongelmalähiönsä maineen raitiolinjan avulla – ratikat saattavat kulkea Turussa vielä 2020-luvun aikana - Kotimaa | HS.fi
Kotimaa

Turku yrittää parantaa ongelmalähiönsä maineen raitiolinjan avulla – ratikat saattavat kulkea Turussa vielä 2020-luvun aikana

Kahden linjan rakentaminen maksaa lähes 300 miljoonaa euroa. Kaupunki uskoo kattavansa kustannukset muun muassa tonttimyynnillä.

Transtech esitteli raitiovaunua Turun kauppatorilla 2018.

Transtech esitteli raitiovaunua Turun kauppatorilla 2018. Kuva: Vesa-Matti Väärä

Julkaistu: 27.2. 15:04

Turun raitiovaunusuunnitelma on nytkähtämässä liikkeelle vuoden viivästyksen jälkeen. Samalla kaupunki on tekemässä merkittävän muutoksen aiemmin kaavailtuun raitiovaunulinjaan.

Vielä vuosi sitten raitiovaunulinjaa kaavailtiin kulkemaan Raisiosta Kauppatorin kautta Varissuolle. Nyt Raisio on vaihtunut Turun linnan seutuun.

Kaupunginjohtaja Minna Arve perustelee muutosta kaupunkikehittämisellä. Kauppatorilta linnan suuntaan lähtevien raiteiden varrelle on suunnitteilla merkittäviä kohteita kuten matkakeskus ja Rautatieaseman lähistölle nouseva elämyskeskus. Turun linnan lähistölle taas aiotaan rakentaa Suomen historian museo sekä laivayhtiöiden uusi yhteinen terminaali.

Raitiovaunulinjan toinen pää on Varissuolla. Ratikat kulkevat Kupittaan seutuville suunnitteilla olevan Tiedepuiston lävitse. Sinne kaupunki kaavaillee asuntoja jopa 20 000 turkulaiselle sekä korkean teknologian yritystiloja.

Raitiovaunulinja mullistaa Varissuon roolin kaupunginosana. Sitä on pidetty ongelmalähiönä, jonka asukkaista 40 prosenttia on ulkomaalaistaustaisia.

Lue lisää Varissuosta: Vapaat ja yksin

Minna Arve uskoo, että raitiolinja muuttaa Varissuota todella paljon. Kaupungissa on puhuttu paljon alueiden välisestä eriarvoisuudesta ja siitä, miten eroja pystyttäisiin tasaamaan. Eriarvoisuuden tasaaminen on kuitenkin haastavaa ja hidasta.

”Tämä [raitiolinja] on ehkä ainoa niin sanottu gamechanger, jonka avulla on mahdollista saada aivan uudenlaista aluekehitystä liikkeelle. Raiteet linkittävät Varissuon voimakkaasti kaupungin keskustaan, eikä aluetta nähdä enää irrallisena saarekkeena”, Arve sanoo.

Rakentamisessa on myös historiallinen hyöty. Varissuon suuntaan lähtevä linja kulkee Turun tuomiokirkon edestä, joten arkeologit pääsevät tutkimaan Suomen vanhimman kaupungin historiallisesti merkittävintä aluetta ennen rakentamisen aloittamista. Kaupunki kaavaileekin hakevansa valtiolta rahoitusta arkeologisiin kaivauksiin.

Raitiovaunuliikenteestä on haaveiltu Turussa jo parikymmentä vuotta. Turussa oli raitiovaunuliikennettä yli 70 vuoden ajan aina vuoteen 1972 asti.

Aiemmin kaupunki puntaroi raitioliikenteen lisäksi niin sanottuja superbusseja. Näistä pitkistä, omilla kaistoilla kulkevista linja-autoista kuitenkin luovuttiin. Vuosi sitten kaupunki otti asiassa tuumaustauon ja tilasi muun muassa selvityksen raitioliikenteen vaikutuksista Teknologian tutkimuskeskus VTT:ltä.

Arve vie esityksen raitiolinjasuunnittelun aloittamisesta kaupunginhallitukselle ensi maanantaina. Asiasta päättää lopullisesti kaupunginvaltuusto.

Suunnittelu on usean vuoden projekti, jonka jälkeen valtuusto tekee varsinaisen investointipäätöksen.

Raitiovaunulinjojen tämänhetkinen alustava kustannusarvio on 284 miljoonaa euroa, josta valtio maksaa mahdollisesti noin kolmasosan. Kustannuksiin tulee vielä mukaan vaunujen hankinta. Niiden hinta-arvio oli viime vuonna 40 miljoonaa euroa.

VTT:n tekemän selvityksen mukaan kaupungin on mahdollista saada investointikustannukset katettua tonttien myynnillä, maankäyttömaksuilla ja kunnallisveroilla.

”Tämä on merkittävä pointti, kun tiedämme, että kaupungilla on omat taloudelliset haasteet käyttötalouden kanssa. Haastavassa taloudellisessa tilanteessa kannattaa nimenomaan tehdä tuottavuusinvestointeja, jotka tähtäävät pitkäjänteiseen kasvuun.”

Raiteiden rakentaminen alkaa mahdollisesti 2024. Liikennöinti voisi alkaa vuonna 2029.

Turku on nousemassa Helsingin ja Tampereen rinnalle raitiovaunu­kaupungiksi – Kustannukset voivat nousta lähelle puolta miljardia

Onko superbusseja kaavaileva Turku tekemässä suuren virheen? HS kokosi vastaukset joukkoliikenneriidan tärkeimpiin kysymyksiin

Pääseekö ratikalla kohta Raisioon? – Turun raitiovaunujen paluu nytkähti eteenpäin: paras reitti kulkisi Varissuolta Raisioon

Seuraa uutisia tästä aiheesta