Taksilain uudistus lisäsi pimeiden taksien määrää, sanoo taksiliitto – nyt harmaita takseja yritetään taklata värillisillä rekisterikilvillä - Kotimaa | HS.fi
Kotimaa

Taksilain uudistus lisäsi pimeiden taksien määrää, sanoo taksiliitto – nyt harmaita takseja yritetään taklata värillisillä rekisterikilvillä

Suomen taksiliitto pitää värillisiä rekisterikilpiä hyvänä ratkaisuna.

Ruotsin takseissa on keltaiset rekisterikilvet. Kuva: Pekka Pääkkö

Julkaistu: 27.2. 15:27

Taksiautot saattavat saada tulevaisuudessa värilliset rekisterikilvet, joiden avulla taistellaan muun muassa harmaata taloutta vastaan.

Tämä ilmenee liikenne- ja viestintäministeriön Taksialan toimivuus -arviomuistiosta annetuista lausunnoista.

Muistio on osa hanketta, jolla ollaan uudistamassa taksilainsäädäntöä. Siinä on tarkoitus puuttua muun muassa taksipalvelujen turvallisuuteen, laatuun, saatavuuteen ja hinnoitteluun.

Yksi värillisiä rekisterikilpiä kannattava taho on Suomen taksiliitto.

”Meidän mielestämme värillinen rekisterikilpi on paras keino, koska silloin se ei estä edustusajoa tai sen tyyppistä ajoa, jossa asiakas ei välttämättä halua, että korostuu se, että nyt mennään taksilla”, sanoo Suomen taksiliiton toimitusjohtaja Timo Koskinen.

Tällainen tilanne voisi syntyä esimerkiksi tuoreelle hääparille, joka ei halua poistua autolla, jossa on keltainen valo katolla. Samoin esimerkiksi valtiovierailuilla ei haluta, että mustien autojen katolla olisi taksivalo.

”Värillinen rekisterikilpi ei haittaisi millään muotoa, mutta auto olisi aina tunnistettavissa ammattiliikenteessä olevaksi.”

Nykylain mukaan taksiautoissa ei tarvitse olla mitään tunnistetta ulkopuolella. Kaikille tuttu autojen katolla oleva taksivalo on vapaaehtoinen varuste.

Tämä on aiheuttanut valvontaongelmia viranomaisille, kuten poliisille ja verottajalle, kun kaikkia takseja ei tunnisteta liikennevirrasta.

”Olemme verranneet siihen, että jokaisessa Alkossa olisi iso valokyltti, että siellä myydään viinaa, mutta pimeän viinan myyjät eivät mainosta”, Koskinen heittää.

”Nyt kun meillä on laillista liiketoimintaa ilman tunnuksia, niin laiton liikenne on lisääntynyt, eli ne, jotka ajavat ilman liikennelupaa ja ilman että he rekisteröivät autonsa ammattikäyttöön. Niiden määrä on nyt lisääntynyt, koska laillista liikennettä ei pystytä niin helposti erottamaan laittomasta.”

Koskinen sanoo, että ulkomailla värilliset rekisterikilvet ovat yleisiä. Näin on myös länsinaapurissa Ruotsissa.

Koskisen mukaan Suomen takseille voitaisiin määrätä rekisterikilvet, jotka ovat muuten samanlaiset kuin tavalliset kilvet, mutta ne olisivat esimerkiksi keltaisella pohjalla.

Kilven numero- ja kirjaintunnuksen pitäisi kuitenkin säilyä ennallaan, jos esimerkiksi normaalissa käytössä oleva käytetty auto rekisteröitäisiin ammattiajoon. Se vähentäisi Koskisen mukaan byrokratiaa.

Ministeri Harakka: Taksilakiin on tulossa viilauksia, mutta taksien määrää ja matkojen hintoja ei aiota rajoittaa

Taksiuudistus näkyy pääkaupunki­seudulla villinä läntenä: hinnat ovat nousseet, asiakkaiden epä­varmuus on kasvanut ja kuljettajat riitelevät tolpilla

Taksilupien määrä on jopa kaksinkertaistunut isoissa kaupungeissa – kiistelty lakiuudistus on samanaikaisesti nostanut kyytien hintoja

Seuraa uutisia tästä aiheesta