Hallitus sulkee koulut ja oppilaitokset – ”Uusi ja valtava haaste opetushenkilöstölle”, sanoo OAJ - Kotimaa | HS.fi
Kotimaa|Etäopetus

Hallitus sulkee koulut ja oppilaitokset – ”Uusi ja valtava haaste opetushenkilöstölle”, sanoo OAJ

Karanteenit ovat olleet tähän asti poikkeusjärjestelyjä, mutta koko opetuksen siirtämisestä etäopetukseen ei ole kokemusta.

Helsinkiläistyttö menossa Pitäjänmäen peruskouluun Helsingissä maanantaiaamuna.

Helsinkiläistyttö menossa Pitäjänmäen peruskouluun Helsingissä maanantaiaamuna. Kuva: Antti Aimo-Koivisto / Lehtikuva

Julkaistu: 17.3. 2:00, Päivitetty 17.3. 7:43

Miten järjestetään peruskouluikäisten oppilaiden opetus etänä, kun koulut menevät koronaepidemian takia kiinni?

Opetusalan ammattijärjestö OAJ:n kehittämispäällikkö Jaakko Salo muistuttaa, että koulujen sulkeminen on poikkeustilanne, johon ei ole valmiita malleja olemassa.

Karanteenit yksittäisten oppilaiden kohdalla ovat olleet tähän asti poikkeusjärjestelyjä, mutta siitä, miten siirrettäisiin koko opetus etäopetukseen, ei ole kokemusta.

Toisin kuin lukio-opetus oppivelvollisuusikäisten perusopetus järjestetään Suomessa lain mukaan lähiopetuksena.

”Opetuksessa on toki aiemminkin ollut tapauksia, jolloin oppilaille esimerkiksi on voitu antaa erilaisia korvaavia tehtäviä vaikkapa sairaalajakson ajaksi”, Salo sanoo.

Etenkin korvaavissa tehtävissä tyypillisesti korostuvat kirjalliset tehtävät, jotka edellyttävät ainakin tehtävänannon ymmärtämistä.

”Lapset ovat hirveän erilaisia. On oppilaita, jotka tarvitsevat kädestä pitäen tukea opiskeluunsa koko ajan”, Salo muistuttaa.

Myös digitaalisia oppimisympäristöjä on voitu koulussa hyödyntää esimerkiksi siten, että tehdään tehtäviä sähköisissä järjestelmissä.

Etäyhteyksillä videon tai tietokoneen välityksellä on esimerkiksi voitu järjestää harvemmin opiskeltujen kielten ja uskontojen sekä valinnaisten aineiden opetusta.

”Se on silloin ollut pedagoginen ratkaisu”, Salo kertoo.

Kuntien välillä on kuitenkin suuria eroja jo siinä, millaiset digitaaliset valmiudet niillä ylipäätään on.

”On yksittäisiä kuntia ja joitain kouluja, joissa jokaisella oppilaalla on henkilökohtaiset laitteet. Sitten on kuntia, joissa edes kaikilla opettajilla ei ole esimerkiksi kannettavaa laitetta.”

Opetuksessa on kyse muustakin kuin oppisisällöistä ja tehtävistä, Salo muistuttaa.

Perusopetus on hänen mukaansa lähiopetuksessa annettavaa opetusta, jossa yhdistyy myös opetustilat ja toiminnallisuus sekä tietyt opetussuunnitelmassa määritellyt tavoitteet.

”Koulujen sulkeutuessa tietysti tavoitellaan samoja asioita kuin lähiopetuksessa, mutta on realismia sanoa, ettei samaan päästä.”

”Tilanne on uusi ja valtava haaste myös opetushenkilöstölle.”

Ratkaisevaa oppimisen kannalta on, kuinka kauan poikkeustilannetta kestää.

Salo arvioi myös, että tarve erilaiseen oppimisen tukeen ja tukiopetukseen kasvaa, sillä asioita jää väistämättä opiskelematta ja oppimatta.

”Jokaisessa luokassa on iästä riippumatta useita oppilaita, jotka eivät pysty omatoimisesti pelkkien ohjeiden perusteella työskentelemään ainakaan kovin pitkään.”