Suomalaisia hoitoalan työntekijöitä käy paljon töissä Pohjois-Ruotsissa, ja raja on menossa kiinni: ”Ruotsin puolelta on tullut viestiä, että siellä terveydenhuolto romahtaa” - Kotimaa | HS.fi
Kotimaa|Rajoitukset

Suomalaisia hoitoalan työntekijöitä käy paljon töissä Pohjois-Ruotsissa, ja raja on menossa kiinni: ”Ruotsin puolelta on tullut viestiä, että siellä terveydenhuolto romahtaa”

Suomalaisia hoitoalan työntekijöitä käy paljon töissä Pohjois-Ruotsissa ja Norjassa. Nyt rajoituksia valmistellaan myös länsirajan työmatkaliikenteeseen.

Rajaliikennettä Suomen ja Ruotsin rajalla Torniossa tiistaina. Kuva: ANTTI J. LEINONEN

Julkaistu: 31.3. 19:48, Päivitetty 31.3. 21:22

Suomi laittaa rajat entistä tiukemmin kiinni. Matkustusrajoitusten tiukentaminen rajaliikenteessä vaikuttaa eniten Suomen ja Ruotsin rajalla Tornionjokilaaksossa, jossa liikenne on vilkasta.

Rajan yli kulkee paljon työmatkaliikennettä, muun muassa suomalaista terveydenhoitohenkilökuntaa.

Tornionjokilaakson kunnissa pelätään nyt, miten terveydenhuollon käy, jos henkilökunta ei pääse rajan yli.

”Kyseessä on tosi iso asia. Jos pääsy evätään, nämä henkilöt eivät pääse töihin ja yritysten toiminta vaikeutuu. Ruotsin puolelta on tullut viestiä, että siellä terveydenhuolto romahtaa”, sanoo koordinaattori Päivi Koivupalo Pohjoiskalotin rajaneuvonnasta.

Normaalisti Pohjois-Kalotin rajaneuvonnan koordinaattori Päivi Koivupalo ylittää Ruotsin ja Suomen rajan monta kertaa päivässä. Kuva: ANTTI J. LEINONEN

Koivupalon mukaan Suomen ja Ruotsin välisen rajan yli liikkuu säännöllisesti 2 500–3 000 ihmistä. Heistä merkittävä osa on työmatkalaisia.

Terveydenhuolto­henkilökunnan lisäksi rajan yli kulkee säännöllisesti myös Tornion terästehtaan väkeä, kaivoksilla työskenteleviä ja rakennusalan alihankkijoita.

Koivupalon mukaan ihmiset ovat epätietoisia toimeentulostaan ja asumisjärjestelyistään.

”Kaikki eivät voi tehdä töitä etänä. Ja aika harva haluaa muuttaa Ruotsin puolelle ja jäädä kuukaudeksi mottiin.”

Torniolainen Jukka Ohtonen käy töissä Ruotsin puolella. Hän suunnittelee ajavansa asuntovaununsa työpaikan pihaan, mikäli raja suljetaan. Kuva: ANTTI J. LEINONEN

Jukka Ohtonen pohtii parhaillaan tätäkin vaihtoehtoa. Torniossa perheensä kanssa asuva Ohtonen on viimeiset seitsemän vuotta ajanut päivittäin työpaikalleen Karlsborgin paperitehtaalle Kalixiin. Tornion ja Kalixin välimatka on noin 50 kilometriä.

Jos kulkeminen nyt estetään, Ohtonen on suunnitellut vetävänsä asuntovaunun työpaikan pihaan.

”Tehtaan viereen parkkiin. Työmatka olisi ainakin lyhyt, jos positiivisia puolia pitää etsiä. Asuntovaunussa eläminen ei olisi ongelma, mutta perhettä ei sitten näkisi lainkaan.”

Kotiin Tornioon jäisivät vaimo ja kotona asuva nuorin lapsi. Ryhmänjohtajana tehtaalla toimiva Ohtonen kertoi tiistaina jo hieman puhuneensa vaihtoehdoista esimiehensä kanssa.

”Tilanne on hankala. Jos etätyötä lähdetään kokeilemaan ja käy niin, ettei se onnistu, niin takaisin Ruotsiin ei pääsekään enää.”

Ohtonen ihmettelee, miksei työmatkaliikennettä kielletä ennemmin Uudenmaan rajalla, jossa väkimäärät ovat paljon suuremmat ja tartuntoja enemmän.

Mahdolliseen asuntovaunun siirtämiseen ja muihin järjestelyihin, myös työnantajalle, pitäisi Ohtosen mielestä antaa riittävästi, ”jokunen päivä tai edes yksi vuorokausi” aikaa.

Monille rajan sulkeminen tarkoittaa huolta toimeentulosta.

”Jos Suomi sulkee rajan kokonaan, se sulkee minulta yrittämisen”, kertoo Pellossa asuva Tuomas Välimaa.

LVI-alan yrittäjänä toimivalla Välimaalla on kolmen vuoden huoltosopimus ruotsalaisen Pajalan kunnan kanssa.

”Etänä on aika hankala tehdä putkitöitä”, sanoo Välimaa.

Kokonaan Ruotsiin siirtyminenkään ei onnistu, koska Välimaalla on työtehtäviä myös Suomessa. Kotona Pellossa odottavat lapsiperheen isän tehtävät.

”Mietin, että palkkaanko Pajalaan työntekijän, mutta ei se onnistu, koska en pääse paikan päälle ohjaamaan ja opastamaan.”

Normaalisti Välimaa työskentelee Pajalassa 2–3 päivää viikossa.

”Käsittämätön tilanne. Terveys on tietenkin tärkeä, mutta ei koko maailma voi mennä sen takia kiinni.”

Tornio ja Haaparanta ovat yksi maailmanlaajuisesti pisimmälle edenneistä kaksoiskaupungeista.

Kaupungeilla on yhteinen ydinkeskusta, jossa toimii muun muassa ostoskeskuksia ja matkakeskus. Työmatka- ja asiointiliikenne on soljunut luontevasti päivittäin molempiin suuntiin.

”Meillähän ei ole ollut varsinaista rajaa, kun palvelutkin ovat molemmin puolin”, Koivupalo sanoo.

Koivupalo itse asuu Ruotsin puolella Haaparannassa ja käy töissä Torniossa. Matka kestää vain kymmenisen minuuttia, ja lounaalla hän onkin käynyt kotonaan.

”Olen ylittänyt rajan monta kertaa päivässä.”

Vapaa-ajan liikkumiselta raja suljettiin kaksi viikkoa sitten. Tavaraliikenne ja välttämätön työmatkaliikenne ovat kuitenkin olleet sallittuja tähän saakka.

Lue myös: ”Nyt ei nähdä enää” – Suomen ja Ruotsin rajan sulkeminen käynnisti nuuska- ja olutrallin Haaparannalla, Tuula Mäenalaiselle sulku tarkoittaa perheen jakautumista

Nyt rajaliikenne on hallituksen päätöksen mukaisesti tiukentumassa samaan tapaan kuin Suomen ja Viron välillä.

Asukkaista uudet kulkemisrajoitukset tuntuvat oudoilta, koska rajaa ei ole valtakunnanrajaksi mielletty.

Lue myös: Ruotsissa ei pyritä rajaamaan koronaepidemiaa Suomen tavoin ja nyt lääkärit kertovat huolensa rajan yli leviävistä tartunnoista

Torniolla ja Haaparannalla on yhteinen ydinkeskusta, ja työmatka- sejä asiointiliikenne on soljunut tähän asti molempiin suuntiin. Kuva: ANTTI J. LEINONEN

Tornion rajaliikennettä valvovan Virpiniemen merivartioaseman päällikkö Janne Isometsä Länsi-Suomen merivartiostosta ei vielä tiedä, minkälaisia muutoksia on tulossa.

”Asia on valmistelussa. Toistaiseksi odottelemme ohjeita ja jatkamme entiseen malliin”, Isometsä sanoo.

Isometsän mukaan kansalaiset ovat esittäneet paljon kysymyksiä kulkemisestaan. Hän kuitenkin muistuttaa, että Tornion ja Haaparannan välillä on raja ollut, vaikka kulkeminen on ollut vapaata.

”Viranomaisnäkökulmasta raja on aina raja. Asukkaat eivät vain ole sitä aina rajaksi mieltäneet”, Isometsä toteaa.

”Poikkeuksellista tässä on, että rajavalvonta palautetaan Suomen ja Ruotsin rajalle.”

Suomalaisia käy töissä myös Utsjoen ja Inarin kautta Norjassa. Rajan yli kulkee muun muassa terveydenhuollon henkilöstöä ja rakennusalan työntekijöitä.

Lapin rajavartioston valvomilla rajanylityspaikoilla liikenne on kuitenkin viime aikoina ollut vähäistä.

Viime viikonloppuna Suomen ja Ruotsin vastaisen rajan ylitti yhteensä 1 283 henkilöä, kun Tornion rajaliikennettä ei oteta huomioon. Suomen ja Norjan välisen rajan ylitti kaikkiaan 830 ihmistä. Liikenne on ollut työmatka- ja tavaraliikennettä.

Ruotsin ja Norjan vastaisilla rajoilla välttämätön rajanylitys on toistaiseksi mahdollista ainoastaan virallisten rajanylityspaikkojen kautta. Rajan ylittäminen esimerkiksi moottorikelkalla tai hiihtäen ei ole sallittua.

Venäjän ja Suomen vastaisella rajalla Lapissa rajanylitysliikenne koostuu nyt lähes kokonaan puuhaketta kuljettavista rekoista.

Lentokentillä Ivalossa, Enontekiöllä, Rovaniemellä ja Kittilässä kansainvälinen liikenne on päättynyt.

Uudet rajoitukset vaikuttavat ennen kaikkea länsi- ja pohjoisrajaan, joilla sisärajan ylittäminen on vielä sallittua työmatkaliikenteen perusteella.

Viron ja Suomen välisessä liikenteessä tiukennukset ovat olleet voimassa jo kaksi viikkoa. Virosta eivät voi matkustaa viikoittain Suomeen töihin muut kuin tietyt määritellyt henkilöryhmät.

On siis käytännössä mahdotonta jatkaa työntekoa Suomessa sekä asua tai käydä perheen luona Virossa.

Tavaraliikenne jatkuu, ja laivat ovat saaneet ottaa yhdensuuntaisia matkustajia kyytiin. Näin esimerkiksi Suomessa työskentelevät rakennusmiehet pääsevät kotiin, jos haluavat. Virolaisten oikeuteen oleskella ja tehdä työtä Suomessa ei ole puututtu.

Lue myös: Miten rakennustyömaat pyörivät kriisin keskellä? HS kävi rakennuksella, jonne kivien piti tulla Kiinasta ja pian osa virolaisista työntekijöistä lähtee

Ruotsinlaivoilla saavat matkustaa vastedes tavaroiden lisäksi vain rahdinkuljettajat. Muutoksen ajankohta ei ole vielä selvillä.

”Odottelemme vielä tarkempia tietoja, mutta kun saamme ne, Suomeen ei pääse enää Virosta eikä Ruotsista, ellei ole rahdinkuljettaja”, kertoo Tallink Siljan viestintäjöhtaja Marika Nöjd.

Hallitus ilmoitti maanantaina, että se on aloittanut pikaisesti valmistelun myös laivaliikenteen henkilö- ja matkustajaliikenteen lopettamiseksi, tavaraliikennettä lukuun ottamatta.

Koronavirus|”Nyt ei nähdä enää” – Suomen ja Ruotsin rajan sulkeminen käynnisti nuuska- ja olutrallin Haaparannalla, Tuula Mäenalaiselle sulku tarkoittaa perheen jakautumista

Luitko jo nämä?

Luetuimmat - Kotimaa

Luetuimmat

Uusimmat