Kuopion turmabussin kuljettajaa vastaan nostettiin syytteet 18 törkeästä rikoksesta - Kotimaa | HS.fi
Kotimaa|Bussiturma

Kuopion turmabussin kuljettajaa vastaan nostettiin syytteet 18 törkeästä rikoksesta

Turmassa kuoli neljä ihmistä ja loukkaantui yli kaksikymmentä.

Kuopion bussiturma tapahtui 24. elokuuta 2018.

Julkaistu: 2.4. 11:18

Kuopion bussiturmasta on nostettu syytteet linja-autonkuljettajaa vastaan. Syyttäjä vaatii turmabussin kuljettajalle rangaistusta törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta, neljästä törkeästä kuolemantuottamuksesta ja 13 törkeästä vammantuottamuksesta.

Rikosnimikkeet pysyivät syyteharkinnassa samoina kuin poliisin esitutkinnassa, mutta epäiltyjen rikosten määrä kasvoi yhdellä. Törkeän vammantuottamuksen osalta kuljettaja sai syytteet 13 rikoksesta, kun esitutkinnassa hänen epäiltiin syyllistyneen 12 törkeään vammantuottamukseen.

Syytteiden sisältö tulee julkiseksi, kun oikeudenkäynti alkaa myöhemmin Pohjois-Savon käräjäoikeudessa.

Turmassa kuoli neljä ihmistä ja loukkaantui yli kaksikymmentä, kun linja-auto osui muihin autoihin ja suistui sillalta ratakuiluun elokuussa 2018.

Vuonna 1951 syntynyt kuljettaja loukkaantui itsekin turmassa.

Onnettomuustutkintakeskus on julkaissut jo aiemmin oman raporttinsa turmasta.

Onnettomuustutkijoiden mukaan turma tapahtui, kun tilausajobussi lähestyi Kalixin laulukerholaiset kyydissään moottoritien ramppia noin 90 kilometrin tuntinopeudella.

Kun kuljettaja havaitsi rampilla edessä olevan risteyksen, hän ymmärsi ajavansa liian nopeaa vauhtia. Kuljettaja on kertonut yrittäneensä tällöin jarruttaa siinä onnistumatta.

Onnettomuustutkinnan mukaan ei ole mahdollista selvittää, mitä kuljettaja tällöin tarkalleen ottaen teki. Yksi vaihtoehto on se, että hän ei osunut jalallaan jarrupolkimeen.

Linja-auto törmäsi henkilöautoihin ja suistui sen jälkeen sillan kaiteen läpi. Auto päätyi ilmalennon jälkeen junaradan kallioleikkauksen päälle.

Auton keula jäi nojaamaan kallioleikkauksen yläosaa vasten, mutta peräosa putosi vasen kylki edellä radalle.

Onnettomuustutkinnan mukaan turmalla oli useita taustasyitä. Yksi niistä oli varsin lyhyt ramppi, jolla ei ollut muita hidastamiseen ohjaavia merkkejä kuin risteyksen lähellä ollut taajamamerkki.

Moottoritien ja rampin välinen puusto rajoitti näköalaa risteykseen.

Kuljettajan terveydentila ja siihen nähden raskas työtehtävä alensivat hänen vireystilaansa. Kuljettajalla oli vain vähän kokemusta turma-ajoneuvosta, ja hän tunsi sen hallintalaitteet heikosti.

Kuljettajalla oli pitkäaikaissairaus, joka vaikutti onnettomuustutkijoiden mukaan turman syntymiseen yhdessä varhaisen aamuherätyksen ja pitkän ajopäivän kanssa.

Kuopion bussiturman esitutkinta valmistui: Kuljettajaa epäillään useista rikoksista

Kuopion bussiturman tutkinta valmistui: Linja-autoalan turvallisuutta parannettava, kuljettajan terveydentila vaikutti turmaan

Aimo Suomela selvisi Kuopion rajusta bussiturmasta, mutta menetti työkyvyn, terveyden ja neljä ystävää

”Päivät niinkin menevät”, mutta vaikeimpia ovat illat – Pekka Komulaisen 40-vuotinen avioliitto katkesi Kuopion bussiturmaan, ja raportti vaimon kuolemasta saa vielä odottaa

Luitko jo nämä?

Luetuimmat - Kotimaa

Luetuimmat

Uusimmat