”Jarrutestistä” tulee rangaistavaa ja monet muutkin liikennesäännöt uudistuvat – testaa, miten tunnet uudet liikennemerkit - Kotimaa | HS.fi
Kotimaa|Liikenne

”Jarrutestistä” tulee rangaistavaa ja monet muutkin liikennesäännöt uudistuvat – testaa, miten tunnet uudet liikennemerkit

Kokeile testillä, miten hyvin tunnet uudet liikennemerkit.

Uuden tieliikennelain mukana tulee 50 uutta liikennemerkkiä. Niitä nousee ajoratojen varsille tasaisesti lähivuosien aikana.

Julkaistu: 13.5. 15:22

Kesäkuun alussa voimaan astuva uusi tieliikennelaki antaa liikenteenkäyttäjille poikkeuksellisen paljon vastuuta. Jatkossa oman ajamisen lisäksi tienkäyttäjän on pyrittävä ennakoimaan muun liikenteen toiminta.

Esimerkiksi kokeneen kuskin on ennakoitava, että tien läheisyydessä palloileva lapsi voi rynnätä hakemaan tielle karannutta palloa.

Lakipykälissä on myös liikennettä jouhevoittavia sääntöjä, kuten mahdollisuus vasemmalle pysäköintiin ja alinopeuden kieltäminen.

Kesäkuun alussa rikesakot siirtyvät historiaan, ja jatkossa liikennerikkomuksista määrätään liikennevirhemaksuja. Automaattivalvonnassa liikennevirhemaksu voidaan määrätä auton omistajalle tai haltijalle, eikä ajajaa tarvitse henkilöidä.

HS keräsi tieliikennelain tärkeimmät helpotukset, tiukennukset sekä viranomaistoimintaan liittyvät muutokset.

Tiukennuksia

Tienkäyttäjän ennakointivelvollisuuden lisäksi laki pyrkii sujuvaan, turvalliseen liikenteeseen. Tienkäyttäjä ei saa häiritä tai estää muuta liikennettä. Ohitettavan ajoneuvon kuljettaja ei saa vaikeuttaa mitenkään ohitusta. Tiellä ei saa ajaa aiheettoman hitaasti.

Liian lähellä perässä ajavaa autoilijaa ei saa säikäyttää niin sanotulla jarrutestillä, eli tarpeettomat äkkijarrutukset kielletään.

Hitaammilla ajoneuvoilla, kuten traktoreilla, oli aiemmin väistämisvelvollisuus. Jatkossa väistämisvelvollisuus on millä tahansa hitaasti ajavalla ajoneuvolla. Hitaasti ajavan kuljettajan on annettava tilaa takana tuleville.

Puhelimen käyttökielto laajenee kaikkiin teknisiin järjestelmiin. Jos autossa on uudenaikainen medianäyttö, sitä saa käyttää vain auton ollessa pysähdyksissä vaikkapa liikennevaloissa.

Moottoriliikennetiellä U-käännös ja peruuttaminen on jatkossa kielletty.

Nyt jalankulkijan on pitänyt käyttää ensisijaisesti suojatietä tietä ylittäessään. Jatkossa ensisijaisuus koskee myös yli- ja alikulkuja.

Polkupyörässä pitää olla hämärässä punainen takavalo. Polkupyörän matkustajan on syytä käyttää kypärää.

Jatkossa tiellä liikkuva ratsukko eli ratsastajan ja hevosen yhdistelmä tulkitaan ajoneuvoksi. Näin ollen ratsukolla pitää olla hämärän tai pimeän aikaan valkoinen etuvalo ja punainen takavalo.

Nopeilla traktoreilla ei ole asiaa moottoritielle, sillä moottoriteille tulee 70 km/h alinopeusrajoitus. Traktoreihin ja moottorityökoneisiin tulee lisäksi turvavyöpakko.

Laki puree myös taajamien hupiajoihin ja niin sanottuihin kortteliralleihin, sillä tarpeeton ja häiritsevä ajoneuvolla ajo on jatkossa kielletty.

Helpotuksia

Pysäköintiä helpotetaan sallimalla ajoradan vasemmalle puolelle pysäköinti, kunhan se ei haittaa muuta liikennettä. Jatkossa pysäköintikiekon sijaan pysäköinnin alkamisen voi merkitä vaikka paperilapulle.

Jos tienkäyttäjä poistuu risteyksestä kaksi- tai useampikaistaiselle ajoradalle, hän voi jatkossa valita suoraan sopivimman kaistan, eikä kaistalle tarvitse siirtyä vasemmanpuoleisimman kaistan kautta.

Muutamien autojen nopeusrajoitukset nousevat. Enintään 750 kilon perävaunua vetävällä henkilö- tai pakettiautolla saa ajaa jatkossa 100 km/h.

Paketti-, ruumis-, huolto- ja matkailuautoilla saa ajaa 120 km/h.

Pyöräilijä saa ajaa yksisuuntaisella kadulla molempiin suuntiin, jos se on sallittu liikennemerkillä.

Pyöräkatu-liikennemerkki merkitsee aluetta, jolla pyöräilijät määräävät tahdin. Autoilijan on annettava polkupyöräilijälle esteetön kulku, ja ajonopeus on sovitettava pyöräilyn mukaiseksi.

Pyörätien jatke merkitään jatkossa vain, jos muulle liikenteelle on osoitettu väistämisvelvollisuus tai liikennevalo-ohjatussa ajoradan ylityskohdassa.

Pyöräilijän tienylityspaikka -liikennemerkillä voidaan merkitä korotettu pyörätien jatke.

Jos pyörätie on kulkusuuntaan nähden tien vasemmalla puolella, pyöräilijä voi ajaa myös ajoradalla tai pientareella.

Merkit ja viranomaiset

Uuden lain myötä tulee 50 uutta liikennemerkkiä, kuten ajokaistojen yhdistyminen, vähimmäisnopeuden määrittäminen sekä nastarenkailla ajon kieltäminen.

Liikennemerkkien muuttaminen ei kuitenkaan tapahdu yhdessä yössä vaan osalle niistä on vuosien siirtymäaika.

Kaikki sulkuviivat muuttuvat vähitellen valkoisiksi, sillä autojen tekoäly tunnistaa valkoisen viivan helpommin. Keltaiset sulkuviivat poistuvat viimeistään kolmen vuoden kuluttua.

Keltaisia viivoja käytetään jatkossa esimerkiksi tietöiden liikenteenohjauksessa.

Poliisilla on jatkossa mahdollisuus pysäyttää kuljettajan ajo, vaikka puhalluskoe näyttää alle 0,5 promillea. Poliisi voi tehdä päätöksen ratsian yhteydessä kuljettajan kunnon mukaan.

Viranomaiset voivat jatkossa ajaa hälytysajossa ilman hälytysvaloja ja -ääniä. Niin sanottu hiljainen hälytysajo sopii vaikka yöaikaan ambulanssikuljetuksiin.

Liikkuminen|Uusi suojatiemerkki esittää hälyttävää kävelytyyliä, sanoo lääkäri – Jo muutama askel voi kieliä heikentyneestä kunnosta

Suomi saa 50 uutta liikennemerkkiä kesäkuussa, myös vanhoja merkkejä päivitetään selkeämmiksi ja sukupuolineutraaleiksi

Luitko jo nämä?

Luetuimmat - Kotimaa

Luetuimmat

Uusimmat