Rekkaralli koronaviruksen runtelemalta Venäjältä herättää huolta itärajalla, länsirannikolla tuoreet tartunnat ovat peräisin Ruotsista - Kotimaa | HS.fi
Kotimaa|Rajaliikenne

Rekkaralli koronaviruksen runtelemalta Venäjältä herättää huolta itärajalla, länsirannikolla tuoreet tartunnat ovat peräisin Ruotsista

Tuhannet rekkakuskit ylittävät itärajan viikoittain. Koronavirusepidemia kurittaa Venäjää nyt rankalla kädellä, ja se herättää huolta Suomessakin.

Autoja pyrki Nuijamaan raja-asemalle 17. maaliskuuta.

Julkaistu: 27.5. 2:00, Päivitetty 27.5. 10:22

Tuhannet rekkakuskit ylittävät Suomen itärajan viikoittain. Kaakkois-Suomen rajanylityspaikoilla on tänä keväänä kirjattu joka päivä 800–1 500 rajanylitystä, joista valtaosa on rahtiliikennettä.

Alueen sairaanhoitopiireissä rajaliikenne on herättänyt huolta. Etelä-Karjalan keskussairaalan johtaja Marjo Numminen sanoo rajan muodostavan alueelle tartuntariskin.

Kaakkois-Suomen rajavartioston komentaja, eversti Vesa Blomqvist korostaa, että liikenne ei ole rajanylityspaikoilla kesää kohti vilkastunut, vaan se on pysynyt jatkuvasti samalla, vähäisellä tasolla.

Rajanylitysten määrästä kertoi ensimmäiseksi Itä-Savo-lehti.

Liikenne kaakkoisrajalla hiljeni poikkeusajan alettua Blomqvistin mukaan dramaattisesti. Kun ylityksiä aiemmin oli sesonkiaikoina jopa 40 000 päivässä, nyt ylityksiä on viikossa seitsemäntuhatta.

”Hallitusten rajoitukset sekä Suomessa että Venäjällä ovat purreet”, Blomqvist sanoo.

Sairaanhoitopiireissä huolta herättää Venäjän epidemiatilanne. HS kertoi aiemmin, että Venäjän terveydenhuoltojärjestelmä on äärirajoillaan koronavirusepidemian tuodessa sairaaloihin joka päivä tuhansia uusia potilaita.

Rajan ylittäjistä yli 90 prosenttia on rahtiliikenteen ammattilaisia eli rekkakuskeja. Muuta työmatkaliikennettä on Blomqvistin mukaan jonkin verran.

”Lisäksi on henkilöitä, jotka palaavat kotimaahansa, eli venäläisiä palaamassa Venäjälle, suomalaisia Suomeen sekä Euroopan unionin kansalaisia palaamassa Suomen kautta kotimaahansa”, Blomqvist kuvaa.

Toiminta Kaakkois-Suomen rajanylityspaikoilla muuttui runsas viikko sitten, kun siihen asti rajalla päivystäneet Etelä-Karjalan sairaanhoitopiirin työntekijät poistuivat.

Terveydenhuollon työntekijät ottivat vastaan rajanylittäjiä Imatran, Nuijamaan ja Vaalimaan rajanylityspaikoilla, neuvoivat ohjeiden noudattamiseen ja ohjasivat täyttämään sitoutumiskaavakkeita.

Järjestely purettiin sosiaali- ja terveysministeriön päätöksellä. Nyt jokainen rajanylittäjä saa mukaansa Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen kirjalliset ohjeet koronavirustartuntojen ehkäisemiseksi.

”Raja muodostaa meillä riskin koko ajan, ja kannamme huolta sen suhteen, tuleeko rajan yli tautitapauksia. Tähän mennessä niitä ei onneksi ole tullut”, sanoo Numminen.

Savonlinnan alueella todettiin pitkän hiljaisen jakson jälkeen vastikään kolme tartuntaa, joiden tartuntaketju on jäljitetty Suomen ulkopuolelle.

Itä-Savon sairaanhoitopiirin kuntayhtymän Sosterin johtajaylilääkäri Jaana Luukkonen sanoo Venäjän tautitilanteen herättävän huolta.

”Venäjän tilanne koronan suhteen on hyvin toisenlainen kuin Suomessa. Totta kai se herättää huolta.”

Luukkonen uskoo, että jos raja enemmän avautuu ja liikkuminen vilkastuu, tilanne näkyy sairaanhoitopiirissä.

”Kun tulee tietoa, että Pietarin sairaalat ovat tukossa tautitapausten takia ja Venäjällä ilmoitetaan 9 000 uutta tartuntatapausta päivässä, on epidemiatilanne siellä ihan erilainen kuin meillä”, Luukkonen sanoo.

Hieman samanlaista huolta on länsirajalla. Vaasan keskussairaalan infektioylilääkäri Juha Salonen totesi tiistaina Ylelle, että kaikki Pohjanmaan uudet tartunnat kuukauden ajalta ovat peräisin Ruotsista. Tämä noteerattiin myös koronaviruksen kanssa kamppailevassa Ruotsissa.

Lue lisää: Vaasalaislääkärin mukaan kaikki Pohjanmaan viime viikkojen tartunnat ovat Ruotsista – Lausunto sinetöi ruotsinsuomalaisen perheen päätöksen perua Suomen-lomansa

Rajavartiolaitoksen arvion mukaan tämänhetkisistä itärajan ylittäjistä noin 70 prosenttia palaa takaisin saman päivän aikana.

”He tuovat lastin Suomeen tai hakevat lastin Suomesta ja palaavat Venäjälle”, Blomqvist kertoo.

Loput eli lähes kolmannes kuljettajista jää Suomeen yöksi.

”He vievät tavaraa pääkaupunkiseudulle ja kuka minnekin. Kun lepomääräykset tulevat vastaan, kuljettaja yöpyy. Usein omassa ajoneuvossaan”, Blomqvist kuvaa.

Kahden viikon karanteenimääräys ulkomailta tuleville on yhä voimassa. Nummisen mukaan on vaikea tietää, toteutuuko määräys.

”Suurin osa rekkakuskeista yöpyy autoissaan, joten siinä mielessä karanteenimaiset olosuhteet toteutuvat”, pohtii Numminen.

Ostoksille yrittävät ovat karsiutuneet poikkeusolojen edetessä pois rajalta. Heitä oli alkuvaiheessa Blomqvistin mukaan liikkeellä puolin ja toisin ”kohtuullisen runsaasti”.

”Nyt ihmiset tietävät, että ostoksille ei pääse, eivätkä ole yrittämässäkään”, toteaa Blomqvist.

Koronavirus|Venäjä venyy ääri­rajoille: Korona­virus ajoi terveyden­huollon kaaokseen, ja lääkärien itse­murhat nousivat otsikoihin

Koronavirus|Venäjällä uusia tartuntoja tulee nyt nopeimmin Euroopassa

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?