Väyläviraston selvitys Itä-Suomen junayhteyksien kehittämisestä: Nykyisten ratojen kehittäminen kannattavinta - Kotimaa | HS.fi
Kotimaa|Julkinen liikenne

Väyläviraston selvitys Itä-Suomen junayhteyksien kehittämisestä: Nykyisten ratojen kehittäminen kannattavinta

Uudet yhteydet Porvoon kautta toisivat kuitenkin suurimman hyödyn.

Julkaistu: 28.5. 17:10

Väyläviraston selvitys Savon ja Karjalan ratojen parantamisesta sekä nopean itäisen yhteyden linjauksesta valmistui torstaina. Selvityksessä vertailtiin junayhteyksien nopeuttamista nykyisessä ratakäytävässä sekä uusissa ratakäytävissä Lentorata–Porvoo–Kouvola ja Lentorata–Porvoo–Kotka–Luumäki.

Väyläviraston mukaan vertailussa nykyisten ratojen kehittäminen osoittautui uusia oikoratoja kannattavammaksi. Uusien ratayhteyksien toteuttaminen toisi suuremmat hyödyt, mutta suurten investointikustannusten vuoksi niiden kustannustehokkuus jää heikommaksi. Selvityksen mukaan hyötykustannussuhteeltaan Porvoon ja Kouvolan kautta Luumäelle menevä linjaus olisi parempi kuin Kotkan kautta menevä linjaus.

Ero linjausten kannattavuudessa johtuu siitä, että Kouvolan kautta suuntautuvan linjauksen investointikustannukset olisivat noin kolmanneksen pienemmät. Lisäksi se hyödyttäisi Savon ja Karjalan ratojen liikennettä. Kouvolan linjauksen investointikustannukset olisivat 2,1 miljardia euroa ja Kotkan 3,2 miljardia euroa

Osana selvitystä Väylävirasto kävi keskustelut eri ratakäytävien kaupunkien, maakuntien liittojen ja muiden toimijoiden kanssa.

”Seuraavaksi kuntien kanssa aloitetaan keskustelut suunnitteluhankeyhtiön perustamisesta uutta itäistä ratayhteyttä varten. Hankeyhtiömallilla voidaan edetä, jos kunnat ovat halukkaita rahoittamaan suunnittelua samoin ehdoin kuin jo perusteilla olevissa Suomirata ja Turun tunnin juna -hankeyhtiöissä on sovittu”, liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd) sanoo tiedotteessa.

Liikenne- ja viestintäministeriön tiedotteessa muistutetaan, että nykyistä rataverkkoa on yhä mahdollista kehittää ja matka-aikoja nopeuttaa vaiheittain jo lähitulevaisuudessa. Lisäksi tiedotteessa huomautetaan, että vaikka itäinen oikorata ei nykyisillä arviomalleilla näytä yhteiskuntataloudellisesti kannattavalta, tilanne voi muuttua pidemmällä aikavälillä.

Jos idän suunnan uusia raideyhteyksiä päädytään rakentamaan, kytkeytyvät ne Lentorata-hankkeeseen. Lentorata kulkisi Pasilasta Helsinki-Vantaan lentoaseman kautta Keravalle ja olisi osa Suomirata-hanketta. Väyläviraston mukaan idän suunnan oikoratojen junamatkoista suurin osa olisi Porvoon ja pääkaupunkiseudun välistä liikennettä.

Nykyisin yhteydet Savon ja Karjalan radoille kulkevat Helsingistä oikorataa pitkin Lahteen ja sieltä Kouvolaan, josta Savon ja Karjalan radat haarautuvat. Parhaillaan on meneillään Karjalan radan parantaminen Luumäen ja Imatran välillä, jossa Joutsenon ja Imatran välille rakennetaan kaksoisraide.

Seuraa uutisia tästä aiheesta

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?