Pyörän takavalo tulee ensi viikosta lähtien pakolliseksi pimeällä – valojen kysyntä kasvanut, mutta moni pyöräilijä tuntee uudet vaatimukset huonosti - Kotimaa | HS.fi
Kotimaa|Pyöräily

Pyörän takavalo tulee ensi viikosta lähtien pakolliseksi pimeällä – valojen kysyntä kasvanut, mutta moni pyöräilijä tuntee uudet vaatimukset huonosti

Uusi tieliikennelaki tulee voimaan maanantaina.

Pyörän takavalo auttaa muita tielläliikkujia havaitsemaan pyöräilijän.

Julkaistu: 1.6. 2:00, Päivitetty 1.6. 7:59

Polkupyörien takavalot yleistynevät pyöräliikkeiden havaintojen mukaan ainakin jonkin verran, kun uusi tieliikennelaki tulee voimaan ensi maanantaina.

Ensi viikosta lähtien polkupyörien takavalo on pakollinen lisävaruste hämärällä ja pimeällä ajettaessa. Nykyisin pakollinen on vain etuvalo.

Valojen kysyntä on lisääntynyt ainakin osassa pyöräliikkeistä lakiuudistuksen alla.

HS:n haastattelemien pyöräkauppiaiden mukaan kyse ei ole kuitenkin mistään valtavasta myyntipiikistä.

Myyntimääriin vaikuttanee osin se, että pimeän ajan takavalopakko tulee voimaan vuoden valoisimpana aikana. Valoille on enemmän käyttöä sitten, kun illat alkavat pimentyä loppukesästä.

”Lakiuudistus on ehdottomasti näkynyt valojen myynnissä. Niitä kysytään joka päivä. Ainakin osa pyöräilijöistä tuntuu olevan valveutuneita asian suhteen”, sanoo turkulaisen Nummen pyörän myymäläpäällikkö Mikko Leinonen.

Takavaloja on myyty tavallista enemmän myös helsinkiläisessä Fillarikellarissa, yrittäjä Rasmus Rönn kertoo.

Osa pyöräilijöistä tuntee huonosti, millaisia varusteita pyörässä pitää lain mukaan olla.

Myyjät ovat muistuttaneet pyörän ostajia tulevasta takavalopakosta, kertoo pyöräosaston vastaava Pekka Lehtikallio XXL:n Kluuvin-myymälästä Helsingistä.

”Harva tuntuu tietävän, että takavalosta tulee pakollinen pimeällä. Etenkin nuoret ovat olleet tietämättömiä siitä”, hän sanoo.

Jotkut takavalojen ostajat ovat jättäneet huomioimatta sen, että myös etuvalo on jo pakollinen pimeällä.

”Jostain syystä jotkut ovat reagoineet vain takavalon pakollisuuteen. Olemme joutuneet muistuttamaan heitä myös etuvalosta”, Fillarikellarin Rasmus Rönn sanoo.

Takavalon ei välttämättä tarvitse olla kiinni pyörässä, vaan se voi olla kiinnitetty esimerkiksi pyöräilijän kypärään tai reppuun.

Takavalon tulee olla väriltään punainen, kun taas etuvalon on oltava valkea. Valojen suunnat ja värit ovat samat kuin moottoriajoneuvoilla.

Selvä enemmistö pyöräilijöistä on tähän asti ajanut ilman takavaloa.

Liikenneturva selvitti valojen käytön yleisyyttä edellisen kerran syksyllä 2018. Tuolloin etuvalo oli 56 prosentilla pyöräilijöistä ja takavalo 16 prosentilla.

Jos pyöräilijä ajaa ensi viikosta lähtien pimeällä ilman asianmukaisia valoja, poliisi voi määrätä hänelle 40 euron liikennevirhemaksun.

”Se ei tarkoita, että poliisi määräisi seuraamukseksi aina maksun. Kyse on takavalon osalta uudesta asiasta, joten alussa voidaan ehkä olla karvan verran softimmalla linjalla”, arvelee Poliisihallituksen poliisitarkastaja Heikki Kallio.

Etu- ja takavalojen käyttö ei ole pakollista, jos pyöräilijää liikkuu ainoastaan valoisaan aikaan.

Kallio suosittelee pyöräilijöitä hankkimaan etuvalon lisäksi takavalon jo nyt, vaikka valoisa aika kestää varhaisesta aamusta myöhään iltaan. Tällöin se on valmiina, kun pyörää tulee käytettyä myös hämärän tai pimeän aikaan.

Uusi tieliikennelaki vaikuttaa kesäkuun alusta lähtien monin eri tavoin liikenteeseen. HS kertoi aiemmin toukokuussa keskeisistä uudistuksista: ”Jarrutestistä” tulee rangaistavaa ja monet muutkin liikennesäännöt uudistuvat – testaa, miten tunnet uudet liikennemerkit.

Muut pyöräilijän pakolliset varusteet

Polkupyörää on lain mukaan oltava valojen lisäksi myös heijastimet edessä, takana ja sivuilla. Edessä heijastimen tulee olla valkoinen, takana punainen ja sivuilla valkoinen tai keltainen.

Myös soittokello tai muu äänimerkin antava laite on pakollinen.

Pyörässä on oltava myös toimiva jarru.

Suomi saa 50 uutta liikennemerkkiä kesäkuussa, myös vanhoja merkkejä päivitetään selkeämmiksi ja sukupuolineutraaleiksi

Lakimuutos pakottaa pyöräilijöitä käyttämään takavaloa – tämä kuva näyttää, miksi valon käyttöön kannattaa pakottaa

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?