Tilastot näyttävät, mitä Suomi joi koronaviruskeväänä: Viinien myynti kasvoi, mutta kuohuvalla kilisteltiin aiempaa vähemmän - Kotimaa | HS.fi
Kotimaa|Alkoholi

Tilastot näyttävät, mitä Suomi joi koronaviruskeväänä: Viinien myynti kasvoi, mutta kuohuvalla kilisteltiin aiempaa vähemmän

Alkon myynti kasvoi alkuvuonna ennätyslukemiin. Suomalaisten alkoholin kokonaiskulutus saattaa silti laskea tänä vuonna merkittävästi.

Tammi-huhtikuussa hanaviinipakkausten myynti yli 1,5-kertaistui viime vuodesta.

Julkaistu: 1.6. 11:24, Päivitetty 2.6. 11:21

Alkon juomamyynti kasvoi alkuvuonna 10 prosenttia viime vuodesta, selviää Alkon tilastoista. Tammi–huhtikuussa suomalaiset ostivat Alkosta lähes 2,5 miljoonaa litraa enemmän alkoholijuomia kuin vastaavana ajanjaksona viime vuonna.

”Historian valossa alkuvuonna tapahtunut myynnin kasvu on harvinaista. Myös vallitseva tilanne on täysin ainutlaatuinen”, sanoo Alkon liiketoimintajohtaja Kari Pennanen.

Alkoholin kokonaiskulutus ei välttämättä silti ole kasvanut, vaan asiantuntijat arvioivat kehityksen olevan jopa päinvastaista.

”Alkoholin kokonaiskulutus tänä vuonna laskee, ja se voi laskea merkittävästikin”, arvioi THL:n johtava asiantuntija Thomas Karlsson toukokuun alussa.

Lue lisää: Suomalaiset lukkiutuivat seitsemäksi viikoksi koteihinsa suuren alkoholivaraston kanssa, ja nyt asiantuntijat kertovat, miten koronakriisi vaikuttaa juomiseemme

Karlssonin mukaan arvio perustuu siihen, että alkoholijuomien tarjonnasta peräti neljännes putosi poikkeusolojen alkaessa pois. Samaan uskoo myös Alkon Kari Pennanen.

”Suomalaisten juomasta alkoholista noin 15 prosenttia on viime vuosina tuotu ulkomailta, suurelta osin Virosta. Ravintola-anniskelun osuus kulutuksesta on ollut kymmenen prosentin luokkaa. Alkuvuoden myyntiin vaikuttavat pääsiäinen ja vappu sekä koronavirustilanteen vuoksi vähentynyt ulkomaanmatkustus ja ravintoloiden ja baarien kiinniolo”, Pennanen sanoo.

Erityisesti viinin myynti on tänä vuonna kasvanut, ja kasvu näkyy myös huhtikuun tilastoissa. Viiniä on myyty aiempaa enemmän etenkin hanapakkauksissa.

Huhtikuussa punaviinin myynti kasvoi 35 prosenttia viime vuodesta ja valkoviinin myynti 28 prosenttia. Roseeviiniä myytiin jopa 40 prosenttia viime vuoden huhtikuuta enemmän. Sen osuus Alkon kokonaismyynnistä on kuitenkin edelleen pieni.

Vuoden takaiseen verrattuna laski ainoastaan alkoholittomien juomien ja kuohuviinien myynti. Vappuna moni ei ehkä kilistellyt kuohuvalla aiempien vuosien tapaan.

Alko ei ole vielä julkaissut toukokuun myyntitilastoja, mutta Pennanen arvioi, että myös toukokuussa kuohuviinin myynti jää aiempien vuosien myynnistä. Esimerkiksi päättäjäisiä on vietetty virtuaalisesti, pienellä porukalla tai siirretty myöhäisempään ajankohtaan.

Alla näet, miten suomalaisten alkuvuoden alkoholiostokset erosivat vuoden takaisesta. Alkuvuoden tavanomaisena pysytellyt myynti tasoittaa kasvua maalis-huhtikuussa, kun myyntiä tarkastellaan usean kuukauden ajalta.

Koronaviruksen myötä Alkon asiakasmäärä pieneni maaliskuussa. Keskiostos kuitenkin vastaavasti nousi: yksi asiakas siis ostaa kerralla enemmän.

Huhtikuussa asiakasmäärät palautuivat normaalille tasolle ja toukokuussa asiakasmäärä on jopa kasvanut viime vuoden vastaavasta ajasta.

Ruokakaupoissa alkoholin myynti kasvoi poikkeusviikkoina samaan tapaan kuin Alkoissakin, kertoi HS toukokuun alussa. Olutta isoissa laatikoissa, lonkeroa ja siideriä lähti sekä Keskon että S-ryhmän asiakkaiden mukaan kymmenisen prosenttia enemmän kuin aiemmin.

Kevään mittaan ruokakauppojen alkoholimyynti on tasoittunut alun hamstrausvaiheesta.

Alkoholi|Suomalaiset lukkiutuivat seitsemäksi viikoksi koteihinsa suuren alkoholi­varaston kanssa, ja nyt asian­tuntijat kertovat, miten korona­kriisi vaikuttaa juomiseemme

Seuraa uutisia tästä aiheesta

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?