Vaaratilanne Kauhavan Powerparkissa: Laite­kuljettaja unohti tarkistaa lapsen turva­kaaren - Kotimaa | HS.fi
Kotimaa|Huvipuistot

Vaaratilanne Kauhavan Powerparkissa: Laite­kuljettaja unohti tarkistaa lapsen turva­kaaren

Huvipuiston johtajan mukaan työntekijöille järjestetään tapahtuneen vuoksi ylimääräinen koulutus ja laitteen turvajärjestelmiä parannetaan.

Huvipuisto Powerpark Kauhavalla. Kuva on vuodelta 2017.

Julkaistu: 29.6. 18:53

Powerparkin huvipuistossa Kauhavalla sattui lauantaina vaaratilanne, jossa laite käynnistettiin, vaikka yksi turvakaari oli jäänyt sulkematta.

Vaaratilanne sattui mustekalaa muistuttavassa Piovra-laitteessa, jossa on pyöriviä vaunuja.

Turvakaaren tehtävänä on estää laitteessa olijan nouseminen ylös ja tarjota tuki, josta voi pitää kiinni laitteen ollessa käynnissä.

Johtaja Mikko Kiviluoma kertoo Powerparkin tiedotteessa, että laite pysäytettiin välittömästi kesken ajon, kun erehdys havaittiin. Tilanteesta selvittiin säikähdyksellä.

”Näin ei tietenkään saisi käydä. Otamme kaikki turvallisuuspoikkeamat vakavasti, ja tästä syystä kehitämme kyseisen laitteen turvajärjestelmää”, Kiviluoma sanoo tiedotteessa.

Kiviluoma pahoittelee tapahtunutta. Hänen mukaansa vaaratilanteen taustalla oli inhimillinen erehdys.

Laitekuljettajalta oli jäänyt turvakaari tarkistamatta, eikä hän ollut tilanteen jälkeen myöskään kutsunut esimiestä paikalle.

Työvuorossa ollut kenttävastaava oli hoitanut tilanteen vaunussa olleen lapsen ja hänen huoltajansa kanssa ja kutsunut laitehuollon paikalle.

Huvipuiston laitehuolto oli tarkistanut, että turvakaarissa ei ole mitään vikaa, vaan ne toimivat laitevalmistajan suunnittelemalla tavalla.

Piovra-laite muistuttaa mustekalaa.

Huvipuistossa on Kiviluoman mukaan ryhdytty toimenpiteisiin niin, että tilanne ei pääsisi toistumaan.

Muun muassa laitteen turvalaitetta kehitetään tavalla, jolla inhimillisen erehdyksen mahdollisuus poistuu. Laitteelle on myös lisätty yksi työntekijä lisää.

”Työntekijöille järjestetään ylimääräinen koulutus, jossa käydään läpi oikeat toimintatavat ja poikkeustilanteissa toimiminen”, Kiviluoma kertoo.

Laitekuljettajan tehtävä on Kiviluoman mukaan ilmoittaa vuorossa olevalle kenttävastaavalle kaikista erikoistilanteista. Erikoistilanteet myös dokumentoidaan.

”Tästäkin tilanteesta on dokumentointi tehty. Kun prosessi menee tällä tavalla oikein, niin varmistetaan se, että huvipuistolaitteet toimivat oikein ja toiminta niillä on turvallista ja vastuullista”, Kiviluoma kertoo tiedotteessa.

Huvipuistossa sattuneesta vaaratilanteesta kertoi aiemmin Ilta-Sanomat.

Seuraa uutisia tästä aiheesta

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?