IB-lukiosta valmistunut Joonas Hannula menetti paikan lääketieteellisessä, kun loppuarvosanat laskivat odottamattomasti – kukaan ei tiedä, millä perusteella - Kotimaa | HS.fi
Kotimaa|Lukiot

IB-lukiosta valmistunut Joonas Hannula menetti paikan lääketieteellisessä, kun loppuarvosanat laskivat odottamattomasti – kukaan ei tiedä, millä perusteella

IB-lukioiden päättökokeet peruttiin tänä vuonna koronaviruksen vuoksi ja opiskelijoiden arvosanat muodostuivat IB-organisaation laatiman algoritmin perusteella. Opiskelijoiden kohdalla uusi arvostelutapa johti odottamattomiin seurauksiin.

Joonas Hannula valmistui tänä vuonna IB-lukiosta.

Julkaistu: 10.7. 17:40

Oulun lyseon IB-linjalta valmistuneen Joonas Hannulan, 19, piti aloittaa syksyllä opinnot Tampereen yliopiston lääketieteellisessä tiedekunnassa – pelkkien papereiden perusteella.

Toisin näyttää kuitenkin käyvän, sillä koronaviruspandemia perui International Baccalaureate eli IB-tutkintoa suorittaneiden opiskelijoiden päättökokeet.

Samalla sotkeutuivat menetelmät, joilla opiskelijoiden arvosanat tavallisesti määräytyvät.

Monet IB-tutkinnon suorittaneet opiskelijat hakevat jatko-opiskelemaan huippuyliopistoihin ulkomaille ja Suomeen. Jatko-opintoihin haetaan lukioiden laatimien arvosanaennusteiden perusteella, jotka yleensä vastaavat lopullisia arvosanoja suhteellisen hyvin.

”Pääsin jo ennakkoarvosanoillani Tampereen lääkikseen. Nyt paikka kuitenkin meni”, Hannula kertoo.

Hannulan ennustetut arvosanat olivat niin hyviä, että hän ei voinut osallistua lääketieteellisen valintakokeisiin. Lopulliset, laskeneet arvosanat hän sai vasta, kun pääsykokeet olivat jo ohi.

”Lähes kaikki arvosanani tippuivat ennustetuista arvosanoista”, kertoo Hannula.

Tavallisesti IB-diplomia suorittavat oppilaat saavat loppuarvosanansa päättökokeiden ja kurssitöiden perusteella.

Tänä vuonna loppuarvosanat kuitenkin määräytyivät kurssityön lisäksi opiskelijan aikaisemman koulumenestyksen sekä koulun ennustehistorian perusteella. Yksittäisen opiskelijan arvostelussa siis otettiin huomioon hänen koulunsa kollektiivinen historia arvosanojen ennustamisen suhteen.

Arvostelussa myös huomioitiin opiskelijan oma arvosanaennuste, joita tavallisina vuosina ei huomioida lopullisessa arvostelussa.

Oulun lyseon lukion IB-koordinaattori Heli-Maarit Miihkinen kertoo, että Oulun lyseon ennusteet poikkeavat yleensä lopullisista IB-lautakunnan antamista arvosanoista yhdellä tai korkeintaan kahdella numerolla.

Vaikka IB-lautakunta otti tänä vuonna, toisin kuin tavallisesti, koulujen ennustehistorian huomioon antaessaan loppuarvosanoja, Oulun lyseon opiskelijoiden arvosanat laskivat silti jopa kolmella pisteellä.

IB-diplomin enimmäispistemäärä on 45 ja yleensä opiskelijat tekevät lopputyöt ja päättökokeet kuudesta aineesta.

”Emme pysty edes selittämään opiskelijoille miksi heidän arvosanansa ovat tippuneet niin paljon, koska emme itsekään tiedä, miten arvostelualgoritmi on toiminut”, kertoo Miihkinen.

Miihkisen mukaan Oulussa arvosanat ovat laskeneet kautta linjain.

”Suurimmat muutokset olivat keskitason arvosanoissa”, kertoo Miihkinen.

Joonas Hannulan mukaan IB-lautakunta on antanut erittäin ympäripyöreää tietoa siitä, miten opiskelijoiden arvosanat tänä vuonna muodostuivat.

Hän itse epäilee, että hänen yleinen koulumenestyksensä on vaikuttanut loppuarvosanoihin huomattavasti, sillä hänen arvosanansa on tippunut kaikissa aineissa suunnilleen yhtä paljon.

Hannulan mukaan arvosananmuodostusprosessista puuttuu läpinäkyvyys täysin.

”Voin toki vaatia oikaisua, mutta se tulisi maksamaan satoja euroja eikä välttämättä edes muuttaisi mitään”, jatkaa Hannula.

IB-lukioiden päättökokeet järjestetään normaalisti kahdesti vuodessa: toukokuussa pohjoisella pallonpuoliskolla ja marraskuussa eteläisellä pallonpuoliskolla.

Hannula kertoo, että tänä keväänä Oulusta valmistuneet voivat myös osallistua syksyn kokeisiin ja siten yrittää nostaa arvosanojaan – jos maailmanlaajuisen koronavirustilanteen vuoksi marraskuun päättökokeita voidaan järjestää.

”Joudumme kuitenkin maksamaan kokeiden tekemisestä”, sanoo Hannula.

Ressun lukion IB-apulaisrehtorin Tiina Nurmen mukaan tämänvuotinen arvostelutapa on karsinut joukosta erityisesti parhaat suoritukset. Huippuarvosanoja on tullut tavallista vähemmän ja kaikkien suoritukset ovat lähempänä keskitasoa.

Myös Nurmen mukaan vaikeinta on se, että koulu ei pysty selittämään opiskelijoille, miten heidän arvosanansa ovat muodostuneet.

”Arvostelussa otettiin huomioon koulun oma arvosteluhistoria, mutta meillä on yksi täysin uusi aine”, kertoo Nurmi.

”Jotain globaalia dataakin on selkeästi käytetty”, Nurmi jatkaa.

Nurmen mukaan tilanne vaikuttaa erityisesti niiden opiskelijoiden arvosanoihin, jotka normaalisti suoriutuvat hyvin koetilanteissa ja paineen alla.

Nurmi kertoo, että opiskelijat voivat pyytää, että IB-organisaatio arvostelee uudelleen heidän lopputyönsä, mutta algoritmin kyseenalaistamisen perusteella valitusta ei voi tehdä.

Suomalaiset IB-lukiot ovat laatineet kattojärjestölle selvityspyynnön siitä, miten arvosanat muodostuivat, vahvistaa Oulun lyseon lukion rehtori Mika Aalto.

Pyynnössä ovat mukana Oulun lyseon ja Ressun lukiot, sekä Tampereen lyseo, Jyväskylän lyseo, Vasa övningsskola, Etelä-Tapiolan lukio ja Kuopion lyseo.

Suomessa on 16 lukiota, joissa voi suorittaa kansainvälisen IB -tutkinnon. Tutkinto on englanninkielinen ja vastaa suurimmilta osin suomalaista ylioppilastutkintoa.

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?