Kulunut vuorokausi on ollut yksi Suomen tieliikenteen synkimmistä tällä vuosituhannella – keskiviikkoillan ja torstain aikana liikenteessä kuoli ainakin kahdeksan - Kotimaa | HS.fi
Kotimaa|Onnettomuudet

Kulunut vuorokausi on ollut yksi Suomen tieliikenteen synkimmistä tällä vuosituhannella – keskiviikkoillan ja torstain aikana liikenteessä kuoli ainakin kahdeksan

Eri puolilla Suomea on tapahtunut kuluneen vuorokauden aikana tieliikenneonnettomuuksia, joissa on kuollut ainakin kahdeksan ihmistä. Tämän vuoden tammikuusta toukokuuhun liikenteessä kuoli 82 ihmistä.

Poliisi kertoi, että Parkanossa rekka ajaantui vastaantulijoiden kaistalle ja törmäsi siellä vastaantulleen henkilöauton keulaan.

Julkaistu: 16.7. 18:30, Päivitetty 17.7. 21:00

Kulunut vuorokausi on ollut yksi Suomen tieliikenteen synkimmistä päivistä. Viimeisen 24 tunnin aikana on kuollut ainakin kahdeksan ihmistä. Määrä on Suomessa poikkeuksellisen suuri.

HS:n selvityksen mukaan vuosina 2005–2018 ainoastaan yhtenä päivänä liikenteessä on kuollut vuorokauden aikana yhtä monta ihmistä. Kyseinen päivä oli 14. joulukuuta 2014. Tuolloin kahdeksan ihmistä kuoli kolmessa erillisessä onnettomuudessa. Selvitys perustuu Väyläviraston avoimeen dataan.

Keskiviikon ja torstain välisenä yönä ainakin neljä ihmistä kuoli liikenneonnettomuuksissa eri puolilla maata.

Lahdessa keski-ikäinen mies kuoli moottoripyöräonnettomuudessa keskiviikkona. Satakunnan Kokemäellä kuoli myös keskiviikkona kaksi ihmistä moottoripyörän ja polkupyörän kolarissa. Molemmat kuolleet olivat miehiä, moottoripyörällä ajanut 35-vuotias ja polkupyörällä ajanut 72-vuotias.

Karkkilassa noin 50-vuotias mies kuoli torstaina, kun henkilöauto ajautui vastaantulevien kaistalle ja osui rekkaan.

Torstaina Torniossa tapahtui myös kuolemaan johtanut onnettomuus. 71-vuotias mieskuljettaja törmäsi henkilöautolla betonipilareihin valtateiden 21 ja 29 risteyksessä. Hän menehtyi välittömästi törmäyksen seurauksena.

Torstaina aamupäivällä Parkanossa kaksi ihmistä kuoli ja kaksi loukkaantui vakavasti kuorma-auton ja kahden henkilöauton kolarissa. Perjantaina iltapäivällä poliisi kertoi tiedotteessa, että kuorma-auton epäillään törmäneen edellä ajaneen, vasemmalle kääntymässä olleen auton perään. Tämän jälkeen kuorma-auto mahdollisesti ajautui vastaantulevien kaistalle ja törmäsi vastaan tulleen auton etuosaan.

Myös torstaina Porvoossa noin 30–40-vuotias moottoripyörällä ajanut mies kuoli ajettuaan nokkakolarin henkilöauton kanssa ajauduttuaan vastaantulevien kaistalle.

Kesäkuukausina liikennekuolemien määrä on muita vuodenaikoja suurempi, kertoo Traficomin ajoneuvopalveluiden johtaja Esa Aaltonen.

”Mutta on poikkeuksellista, että näin lyhyen aikavälin sisään kasautuu näin monta liikennekuolemaa”, Aaltonen sanoo.

Aaltonen ei ota kantaa tuoreisiin liikenneonnettomuuksiin, vaan hän kommentoi liikenneonnettomuuksia yleisellä tasolla.

Miksi liikennekuolemat painottuvat juuri kesään? Selityksiä on useita.

Kesäkaudella ihmiset liikkuvat paljon, ja liikenteessä on henkilöautojen lisäksi myös kaksipyöräisiä kulkuvälineitä, kuten polkupyöriä ja moottoripyöriä.

Edes kesäajan hyvät ajo-olosuhteet, kuten pilvipoutainen sää ja kuiva tie eivät välttämättä vähennä liikenneonnettomuuksia.

”Hyvä sää voi olla vähän petollinenkin, sillä silloin perusasiat voivat unohtua”, Aaltonen sanoo.

Talvikuukausina esimerkiksi liukas tie tai lumisade voi saada kuskin valppaaksi ja hidastamaan vauhtia tarvittaessa. Kesällä saattaa olla toisin.

”Jos olosuhteet ovat hyvät, kuljettaja voi arvioida, että tilanne on parempi kuin se 300 metrin päässä oikeasti onkaan.”

Liikenneturvan mukaan liikenneonnettomuuksissa kuoli 209 ihmistä vuoden 2019 aikana. Vuonna 2018 vastaava luku oli 239 ja vuonna 2017 238.

Tieliikenteessä on kuluvan vuoden tammi-toukokuun välisenä aikana kuollut 82 ihmistä. Vuonna 2020 tammikuun ensimmäisestä päivästä toukokuun viimeiseen on 152 päivää. Jos tieliikenteessä tapahtuneet kuolemat jaetaan näille päiville, luku on 0,5.

Kahdeksan tieliikenteessä tapahtunutta kuolemaa vuorokauden aikana on siis 16-kertainen määrä tähän nähden.

Aaltosen mukaan syyt onnettomuuksiin eivät useinkaan löydy tiestä tai ajoneuvojen teknisestä kunnosta.

Suurin syy on inhimillinen virhe. Sen seuraukset voivat olla kohtalokkaat, ja siksi ihmisten olisi hyvä muistaa tiellä liikkumisen riskit myös kesäaikaan.

”Kuljettajien toiminta ajon aikana on kriittinen tekijä, jota muuttamalla kuolemia saadaan vähennettyä.”

Oli kuljettaja sitten autoilija tai polkupyöräilijä, huomion tulisi olla liikenteessä, ei esimerkiksi kännykässä.

Lisäksi Aaltonen muistuttaa turvavarusteista, vaikka kypärän tai turvavyön käyttö ei ehkä suoraan estäkään liikenneonnettomuutta tapahtumasta.

”Onnettomuuden vaikutukset voivat olla isommat, jos näiden käytössä on puutteita.”

Aaltosen mukaan yleisimmät kuolemaan johtavat liikenneonnettomuudet ovat tieltä suistumisia tai kohtaamisonnettomuuksia eli nokkakolareita.

”Näissä vauhti on aika kova, ja vaikutukset sen mukaiset.”

Tieliikennekuolemien määrä on yleisesti ottaen vähentynyt jo pitkään. 2000-luvun alussa kuolleiden määrä oli noin 400 vuodessa. Määrä on siis liki puolittunut 20 vuodessa.

Vielä 1970-luvun alussa vuoden aikana liikenteessä kuoli yli tuhat ihmistä eli keskimäärin kolme vuorokaudessa.

Tilastokeskus on kertonut, että suhteutettuna ajettuihin kilometreihin liikenneonnettomuuksissa kuolleiden määrä on pudonnut neljännekseen vuodesta 1980.

Myönteistä kehitystä selittää teiden, katujen ja koko liikenneympäristön paraneminen. Autot ovat nykyään turvallisempia, ja myös ihmisten asenteet ovat muuttuneet.

Vakavasti loukkaantuneiden määrä ei ole ollut yhtä selkeässä laskussa kuin kuolemien määrä.

Vuonna 2018 tieliikenneonnettomuuksissa loukkaantui vakavasti 458. Lisäksi 471 on virallisen tilaston ulkopuolella, vain hoitoilmoitusaineistossa. Yhteensä vakavasti loukkaantuneita oli siis 956.

Sen sijaan vuonna 2017 vakavasti loukkaantuneita oli 409, ja lisäksi virallisen tilaston ulkopuolella 420. Vakavasti loukkaantuneita oli vuonna 2017 yli sata vähemmän kuin vuonna 2018.

Suomen historian vakavin liikenneonnettomuus sattui Konginkankaalla maaliskuussa 2004. Tuolloin Helsingistä Rukalle matkalla ollut tilausbussi törmäsi vastaantulevan rekan perävaunuun. Törmäyksessä kuoli 23 ihmistä. Suurin osa heistä oli nuoria.

Oikaisu 17.7.2020 kello 16:32: Jutussa luki aluksi, että vuosina 2005–2018 yhtenäkään muuna päivänä ei ole kuollut yhtä montaa ihmistä liikenteessä. Todellisuudessa myös 14. joulukuuta 2014 kuoli yhtä monta ihmistä kolmessa erillisessä onnettomuudessa.

Vielä hetki sitten liikenne tappoi suomalaisia päivittäin, nyt liikennekuolema on jo pieni harvinaisuus – Grafiikka näyttää, miten Suomi nujersi entisen massatappajan

Onnettomuudet|Henkilöauton kuljettaja kuoli Torniossa

Onnettomuudet|Kaksi kuoli ja kaksi loukkaantui vakavasti Parkanossa kahden henkilöauton ja kuorma-auton kolarissa

Onnettomuudet|Ainakin neljä ihmistä kuollut liikenneonnettomuuksissa eri puolilla maata

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?