Viking Amorellan pohja­kosketus­paikalta löytyi sinne kuulumaton kivilohkare, väylä suljettuna ainakin keskiviikkoon saakka - Kotimaa | HS.fi

Viking Amorellan pohja­kosketus­paikalta löytyi sinne kuulumaton kivilohkare, väylä suljettuna ainakin keskiviikkoon saakka

Väylävirasto jatkaa väylällä tutkimuksia tiistaina, jonka jälkeen päätetään väylän tilanteesta. Väylän sululla ei ole vaikutusta liikenteeseen, sillä alukset voivat käyttää toista väylää.

Viking Amorella tutkittavana ja korjattavana Naantalin korjaustelakalla 25. syyskuuta.­

28.9. 9:36 | Päivitetty 28.9. 17:08

Hjulgrundin kapeikosta Ahvenanmaan saaristossa on löytynyt noin neljä metriä pitkä ja parisen metriä paksu kivilohkare paikalta, jossa matkustajalaiva Viking Amorella sai pohjakosketuksen 20. syyskuuta.

Apteekkarinväylä, jolla myös Hjulgrundin kapeikko sijaitsee, suljettiin jo viime viikon sunnuntaina Amorellan saaman pohjakosketuksen jälkeen. Väylä on ollut siitä saakka pois käytöstä.

Väylällä on tehty tutkimuksia. Kivilohkare löydettiin viikonloppuna Merivoimien tekemissä tutkimuksissa, jotka oli tilannut Onnettomuustutkintakeskus (Otkes).

”Löydös on merkittävä, ja tutkinnan kannalta täytyy arvioida, oliko sillä joku rooli Amorellan pohjakosketuksessa. Tällä voi olla merkitystä mahdollisesti väylän turvallisuudelle. Sitä ei olisi pitänyt siellä olla”, toteaa Onnettomuustutkintakeskuksen johtaja, professori Veli-Pekka Nurmi.

”Löydöllä voi olla merkitystä mahdollisesti väylän turvallisuudelle”, Nurmi arvioi.

Väylävirasto sai Otkesilta tiedon lohkareesta maanantaina. Väyläviraston pyynnöstä Apteekkarinväylä on suljettu liikenteeltä ainakin keskiviikkoon kello 12 saakka.

Väyläviraston meriväyläyksikön päällikkö Simo Kerkelä kertoo, että paikkaa tutkitaan uudelleen maanantaina ja tiistaina. Kivilohkareen huippu on noin 7,2 metrissä, kun paikalla pitäisi vettä olla 8,5 metrin syvyydeltä.

Väyläviraston toimesta väylällä on tehty monikeilausluotausta. Näitä tutkimuksia täydennetään nyt mekaanisella tankoharauksella.

”Se on tuolla ihan hyvä menetelmä. Sillä vielä varmistetaan väyläalueen turvallisuus, että siellä on vettä riittävästi”, Kerkelä sanoo.

Kerkelän mukaan tankoharauksesta oli sovittu jo aiemmin ennen kuin tieto kivilohkareen olemassaolosta selvisi. Uusissa tutkimuksissa tutkitaan tarkemmin myös lohkareen kohtaa.

Kerkelä kertoo, että aiempien tietojen mukaan paikalla ei lohkaretta pitäisi olla. Mahdollista on, että lohkare on siirtynyt Amorellan pohjakosketuksen yhteydessä. Ennen kuin väylää voidaan jälleen käyttää, on lohkare poistettava esimerkiksi räjäyttämällä.

Väyläviraston mukaan väylä on tankoharattu lohkareen kohdalta edellisen kerran kesällä 2009, jolloin varmistettiin väylän syvyys 8,5 metriin.

Väylää käytetään Turun ja Maarianhaminan sekä Tukholman välisessä liikenteessä silloin, kun ei kuljeta Långnäsin sataman kautta.

”Se on valinnanvarainen vaihtoehto sillä kohtaa. Siinä on kaksi mahdollisuutta mennä: Långnäsin kautta menevä väylä ja tämä on vaihtoehto, jota muun muassa Amorella on käyttänyt”, Kerkelä sanoo.

Kerkelän mukaan Apteekkarinväylän sululla ei ole vaikutusta liikenteeseen, sillä nyt laivat kulkevat Långnäsin sataman kautta kulkevaa reittiä.

”Tankoharalla varmistetaan vesisiyvyyttä. Huomenna [tiistaina] saadaan mittaukset tehtyä ja tiedetään paremmin, onko väylällä mitään ongelmia. Silloin olemme viisaampia tekemään päätöksiä, että pitääkö sulkemista jatkaa vai mitä tehdään”, Kerkelä sanoo.

Lukijan video onnettomuuspaikalta:

Otkesin oman tutkinnan valmistuminen, sen johtopäätökset ja turvallisuussuositukset ajoittunevat ensi kesään. Sitä ennen Otkes suunnittelee kuitenkin kertovansa tapahtumien kulusta parin kuukauden kuluttua.

Amorella on hinattu korjaustelakalle Naantaliin. Viking Line on kertonut korjaustöissä kuluvan ainakin kaksi viikkoa.

Löydöstä kertoi aiemmin Ålandstidningen.

Luitko jo nämä?

Osaston uusimmat