Korona­virukselle altistuneet saattavat pian saada puhelun robotilta: ”Järjestelmällä pystytään laittamaan tieto altistumisesta vaikka sadalle ihmisille kerralla” - Kotimaa | HS.fi

Korona­virukselle altistuneet saattavat pian saada puhelun robotilta: ”Järjestelmällä pystytään laittamaan tieto altistumisesta vaikka sadalle ihmisille kerralla”

Hankkeen loppuraportin mukaan puhelurobotiikalla voitaisiin säästää 300–600 työntekijän jokapäiväinen työpanos.

Koronavirusnäytteiden analysointia Helsingissä 13. toukokuuta.­

17.10. 20:33

Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiirissä Eksotessa on toteutettu syyskuussa hanke, jossa on hyödynnetty automaattisia puheluita eli robottipuheluita koronavirustartuntojen jäljitystyössä.

Eksoten kehitysjohtaja Merja Tepponen kertoo, että robottipuheluilla on mahdollista tavoittaa koronavirukselle altistuneet henkilöt huomattavasti nykyistä järjestelmää nopeammin. Lisäksi robottipuhelut vapauttavat runsaasti ihmistyövoimaa, kun terveydenhuollon työntekijöiden ei tarvitse itse soittaa jokaista puhelua. Hankkeen loppuraportin mukaan puhelurobotti pystyy soittamaan viisi puhelua sekunnissa eli 18 000 puhelua tunnissa.

”Kuten eri puolilta Suomea on näkynyt, joukkoaltistuneita voi olla yli sata. Ihmisellä tällaisen joukon läpikäymiseen menee vähintään 300–400 minuuttia”, Tepponen sanoo.

”Tällaisella järjestelmällä pystytään laittamaan tieto altistumisesta vaikka sadalle ihmisille kerralla.”

Kärjistetysti tavallisesti sadan ihmisen tavoittamiseen tarvitaan yksi ihminen soittamaan sata puhelua tai sata ihmistä soittamaan yksi puhelu. Puhelurobotti pystyy soittamaan kaikki sata puhelua lähes samanaikaisesti.

Hankkeen toteuttivat yhteistyönä Eksote, konsulttiyhtiö 2M-IT oy ja Suomen itsenäisyyden juhlarahasto Sitra.

Tepposen mukaan puhelurobottijärjestelmällä pystytään vapauttamaan terveydenhuollon työntekijät soittamaan toista kierrosta, jossa altistuneille esitetään tarkentavia kysymyksiä.

”Säästetään aikaa, ja altistuneet eivät ehdi altistamaan uusia ihmisiä. Koska jos heille ei mene tätä tietoa nopeasti, he menevät normaalisti töihin ja muualle, ja nopeasti tulee uusi joukko altistuneita”, Tepponen sanoo.

Järjestelmän käyttöönotto vie Tepposen mukaan muutaman viikon. Sen hyödyntäminen vaatii kuitenkin taustatyötä, jolla varmistetaan jokaisen työntekijän rooli altistuneiden ihmisten jäljitystyössä. Järjestelmä ei vaadi kovin ihmeellistä täydennyskoulutusta, Tepponen sanoo.

”Varmaan pieni koulutus tarvitaan, mutta prosessin miettiminen on suurempi asia.”

Robottipuhelun testiryhmässä oli 20 henkilöä, jotka saivat kaksi robottipuhelua kuvitteellisessa koronaviruksen altistumistilanteessa. Puhelu soitettiin kaikille testihenkilöille tiettynä ajanhetkenä. Jos testihenkilöä ei tavoitettu, hänelle lähetettiin tekstiviesti.

Tekstiviestin jälkeen henkilöllä oli mahdollisuus soittaa takaisin, jolloin häntä odotti langan toisessa päässä alkuperäinen robottipuhelu. Jos testihenkilö ei soittanut takaisin, järjestelmä soitti automaattisesti uuden puhelun.

Tepponen kertoo, että testihenkilöt olivat tietoisia tulevasta robottipuhelusta, jotta he pystyivät arvioimaan palvelua. He suhtautuivat robottipuheluihin Tepposen mukaan pääsääntöisesti positiivisesti.

Myönteinen vastaanotto ei kuitenkaan ole itsestäänselvyys, jos puhelurobottijärjestelmä otettaisiin laajasti käyttöön jollain alueella. Tällöin Tepposen mukaan on tärkeää tiedottaa alueen asukkaita uudesta järjestelmästä, jotta he osaavat odottaa puhelua robotilta.

”Alueella kannattaa kertoa syy puhelurobotille, eli tämän kautta vapautetaan henkilöstöä muihin tehtäviin”, Tepponen sanoo.

”Näkisin, että epidemian kiihtyessä tarvitsemme teknologiaa apuun näihin asioihin, että saadaan henkilöstö riittämään potilashoitoon ja muihin tehtäviin.”

Tepponen ei pysty kommentoimaan puhelurobottijärjestelmän kokonaishintaa, sillä Eksotessa on meneillään tarjouskilpailu puhelurobotiikasta. Hänen mukaansa hintaa oleellisempaa on se aika, joka henkilöstöllä kuluu tartuntojen ja altistumisen jäljitystyöhön.

Hankkeen loppuraportissa arvioidaan, että negatiivisten tulosten ilmoittaminen automaattisesti vapauttaisi valtakunnallisesti 300–600 henkilön vuorokausittaisen työpanoksen. Raportin mukaan tämä tarkoittaa palkkakustannuksina noin 1–2 miljoonaa euroa per kuukausi.

Hoitohenkilökuntaa ei kuitenkaan olla korvaamassa roboteilla. On yhä asioita, joka on Tepposen mukaan edelleen pakko hoitaa manuaalisesti käsin.

”Järjestelmä kuitenkin nopeuttaa ja helpottaa toimintaa huomattavasti. Eli jos nyt on 700 altistunutta, niin tällä voidaan vaikuttaa siihen, ettei heitä ole hetken päästä tuhat.”

Luitko jo nämä?

Osaston uusimmat