Karille ajanut Viking Grace saapui Turun satamaan suomalaiset matkustajat mukanaan - Kotimaa | HS.fi

Karille ajanut Viking Grace saapui Turun satamaan suomalaiset matkustajat mukanaan

Matkustajat olivat hinauksen aikana laivassa. Viking Grace pääsee korjattavaksi telakalle Naantaliin tiistaina.

Karille ajanut Viking Linen matkustaja-alus Viking Grace Maarianhaminan satamassa sunnuntaina.­

22.11. 6:14 | Päivitetty 22.11. 20:37

Karille ajanut matkustaja-alus Viking Grace saapui sunnuntaina vähän ennen iltakahdeksaa Turun satamaan. Laiva lähti Maarianhaminasta kello 13.15. Laivalla oli noin 260 matkustajaa ja lähes koko miehistö.

Yhtiö tiedotti puoliltapäivin, että viranomaiset olivat antaneet alukselle luvan siirtämiseen, eikä ”mitään turvallisuusriskiä ole olemassa”.

Viking Grace ajoi lauantaina iltapäivällä karille Maarianhaminan eteläpuolella lähellä satamaa. Merivartioston lauantaisten tietojen mukaan aluksessa ei ollut vuotoja.

Laiva viedään tiistaina korjattavaksi telakalle Naantaliin, Viking Linen tiedotusjohtaja Johanna Boijer-Svahnström kertoi HS:lle puoli neljältä sunnuntai-iltapäivästä. Gracen kuljetukset korvaa M/S Gabriella, joka odotti jo sunnuntaina Turun satamassa.

Ruotsiin matkanneet matkustajat lähtivät sinne Viking Amorellalla. Ahvenanmaalla asuvat nousivat maihin jo aiemmin päivästä. Viranomaisten vaatimuksesta matkustajia rekisteröitiin aamupäivällä terminaalissa.

Viking Line tiedotti sunnuntaiaamuna, että matkustajille tarjotaan kuljetukset koteihinsa.

Alus irrotettiin ja hinattiin sunnuntaiyönä Maarianhaminan satamaan, Turun meripelastuskeskuksesta kerrottiin HS:lle aamulla.

”Operaatio sujui ongelmitta”, sanoi johtokeskuksen upseeri, luutnantti Lars Saarinen.

Viking Grace hinattiin Maarianhaminan satamaan sunnuntaina aamuyöllä.­

Saarisen mukaan aluksen irrottaminen aloitettiin sunnuntaina noin kello kolmelta aamuyöllä. Meripelastuskeskukselta operaatiota turvasivat vartiolaiva ja Merivartioston partiovene.

Tilanne laivalla oli ollut Boijer-Svahnströmin mukaan rauhallinen, ja matkustajien rekisteröiminen aloitettiin sunnuntaina aamiaisen jälkeen. Yöllinen hinausoperaatio sujui myös hänen mukaansa hyvin.

Lue myös: Matkustajan mukaan tiedottamisessa on ollut puutteita, mutta Maarianhaminassa tarjottiin ruokaa: ”Sain jouluruokaa ensimmäistä kertaa tänä vuonna”

Karilleajo tapahtui lauantaina kello kahden aikaan iltapäivällä. Henkilövahinkoja ei tullut. Aluksella oli tuolloin 331 matkustajaa ja 98 miehistön jäsentä.

Boijer-Svahnström kertoi lauantaina, että karilleajon syynä oli ilmeisesti kova tuuli.

Hänen mukaansa perustuulen tiedettiin olevan kova ennen liikennöintipäätöstä, mutta tuulen ei pitänyt haitata Viking Gracen matkaa. Hän kertoi, että muutama muu yhtiön laiva sen sijaan jätti merenkulun väliin tuulen vuoksi.

Maarianhaminan eteläpuolella sijaitsevalla Nyhamnin havaintoasemalla tuuli voimistui myrskylukemiin puolisen tuntia ennen onnettomuutta ja saavutti maksiminsa 22,1 metriä sekunnissa lähes täsmälleen karilleajohetkellä. Suurin mitattu puuska oli samaan aikaan 27 metriä sekunnissa.

”Jos jotain positiivista haluaa etsiä, koronavirusepidemian takia matkustajia oli aika vähän. Tavallisesti olisi todennäköisesti ollut tuhansia asiakkaita, nyt oli vain muutama sata. Mitään vaaratilannetta ei missään vaiheessa ollut”, Boijer-Svahnström sanoi.

Onnettomuuspaikka on aivan Maarianhaminan sataman vieressä sen eteläpuolella.

Onnettomuustutkintakeskus (Otkes) tekee alustavaa tutkintaa karilleajosta. Otkes kertoi lauantai-iltapäivällä Twitterissä, että varsinaisen tutkinnan käynnistämisestä päätetään muutamassa päivässä.

Viking Linen matkustaja-alus Viking Grace ajoi karille Maarianhaminan edustalla.­

Tukholmasta Turkuun matkalla ollut laiva näytti ennen satamaan tuloaan kääntyneen, ilmeisesti tarkoituksena peruuttaa laituriin. Laiva näyttää kuitenkin ajautuneen rannan tuntumaan ennen laituria, lähellä Lotsgatanin asuinaluetta.

Onnettomuus oli jo toinen Viking Linen aluksille sattunut pohjakosketus tälle syksylle. Syyskuun lopulla Viking Amorella ajoi karille Ahvenanmaan saaristossa Långnäsin eteläpuolella Hjulgrundilla. Kukaan ei loukkaantunut onnettomuudessa, ja korjattu Amorella on jo palannut liikenteeseen.

Tiedotusjohtaja Boijer-Svahnströmin mukaan näillä kahdella tapauksella ei ole toistensa kanssa mitään tekemistä. Se, että saman yhtiön laivat ovat ajaneet karille kahdesti näin lyhyen ajanjakson aikana, on hänen mukaansa valitettavaa sattumaa. Hän toisti näkemyksensä sunnuntaina.

”Nämä ovat täysin erilaisia tapauksia. Juuri jollekin ruotsalaiselle toimittajalle sanoin, että jos vaimo ajaa Fiestalla ja mies Mersulla ja toinen kolaroi syyskuussa ja toinen joulukuussa, niin ei niitä voi verrata. Eri laivat, eri kapteenit, ja kumpikin on aivan oma tapauksensa”, Boijer-Svahnström sanoi STT:lle.

Vaikka kyseessä on jo toinen onnettomuus merellä lyhyessä ajassa, Onnettomuustutkintakeskuksen johtaja Veli-Pekka Nurmi ei usko laivamatkustamisen muuttuneen turvattomaksi.

”Tämä tietysti herättää huolta ja pelkoa matkustajissa, mutta ei ole mitään sellaista ilmiötä näköpiirissä, että merenkulku olisi muuttunut vaarallisemmaksi”, Nurmi sanoi sunnuntaina STT:lle.

Luitko jo nämä?

Osaston uusimmat