Nya Åland: Karille ajaneen Viking Gracen miehistö menetti aluksen hallinnan kovan tuulenpuuskan vuoksi, aluksen päällikön mukaan puuska oli kovin hänen kokemansa - Kotimaa | HS.fi

Nya Åland: Karille ajaneen Viking Gracen miehistö menetti aluksen hallinnan kovan tuulenpuuskan vuoksi, aluksen päällikön mukaan puuska oli kovin hänen kokemansa

Viking Gracen päällikön Magnus Thörnroosin mukaan puuska oli kovin hänen kokemansa, hän kertoo Nya Åland -lehdelle.

Tuuli työnsi Viking Grace -aluksen rantaan Maarianhaminan edustalla lauantaina.­

23.11.2020 18:34

Niin kovaa tuulenpuuskaa kuin Viking Grace lauantaina koki, ei aluksen päällikkö Magnus Thörnroos ollut aikaisemmin kokenut. Näin hän kuvaili viikonloppuna tapahtunutta haveria Nya Åland -lehdelle.

”Tiesimme, että satamassa oli kovaa, mutta se paljastui paljon kovemmaksi kuin luulimme”, hän kertoi tilanteesta, joka johti Viking Gracen ajautumiseen rantaan Maarianhaminan eteläpuolella lauantaina.

Thörnroosin mukaan Viking Gracen miehistö menetti aluksen hallinnan kovan tuulenpuuskan vuoksi. Aluksen keulapotkurit eivät kyenneet pitämään laivaa oikeassa asennossa tuulta vastaan kun se yritti peruuttaa laituriin.

Lopulta laiva muksahti rantaan. Onni onnettomuudessa oli, että merenpohja oli osumiskohdassa pehmeää.

Maarianhaminan eteläpuolella sijaitsevalla Nyhamnin havaintoasemalla tuuli voimistui myrskylukemiin vain puolisen tuntia ennen onnettomuutta. Tuuli saavutti maksiminsa 22,1 metriä sekunnissa lähes täsmälleen karilleajohetkellä.

Suurin mitattu puuska oli samaan aikaan 27 metriä sekunnissa.

Yliopettaja Tapani Salmenhaara Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun logistiikan ja merenkulun koulutusyksiköstä muistuttaa matkustajalaivojen suuresta kylkipinta-alasta, johon tuuli osuu:

”Siinä on niin iso tuulipinta-ala suhteessa kokonaismassaan, että silloin kun laiva ei liiku eteenpäin, tuulen voiman vaikutus on todella suuri, jos se tulee suoraan sivusta.”

Viking Gracen tapaisessa yli 200 metriä pitkässä ja yli 40 metriä korkeassa aluksessa on sivupinta-alaa tuhansia neliömetrejä.

”Lähes hehtaari”, muistuttaa Salmenhaara.

Salmenhaara ei halua ottaa kantaa Viking Gracen tapahtumiin, mutta sanoo heidän harjoittelevan ammattikorkeakoulun simulaattorissa vastaavanlaisia tapahtumia, joissa alus peruuttaa ja tuuli käy sivusta.

”Ne ovat aika haastavia tilanteita.”

Sellaisessa tilanteessa tuuli alkaa painaa aluksen keulaa sivuun, mitä yritetään vastustaa keulapotkureilla.

Jos tuuli on liian kova, keula karkaa.

”Tuulen aiheuttama paine aluksen rungon ylärakenteisiin on enemmän kuin laitteisto pystyy vastustamaan syntynyttä painetta”, hän tiivistää.

Viking Gracessa on kannen yläpuolelle kurkottava niin sanottu roottoripurje, joka lisää aluksen sivuttaista pinta-alaa. Salmenhaara ei halunnut arvuutella, olisiko se voinut vaikuttaa onnettomuuteen.

Matkustaja-alus Viking Grace ajoi karille lauantaina kello kahden aikaan iltapäivällä.

Maarianhaminan eteläpuolella lähellä satamaa sattuneessa onnettomuudesta ei aiheutunut henkilövahinkoja. Aluksessa oli 331 matkustajaa ja 98 miehistön jäsentä.

Rantaan ajautunut Viking Grace irrotettiin ja hinattiin lauantain ja sunnuntain välisenä yönä Maarianhaminan satamaan. Sieltä laiva lähti alkuiltapäivällä Turkuun, jonne se saapui illalla.

Viking Grace viedään tiistaina korjattavaksi telakalle Naantaliin.

Viking Linen tiedotusjohtaja Johanna Boijer-Svahnström arveli jo lauantaina, että karilleajon syynä oli ilmeisesti kova tuuli.

Hänen mukaansa perustuulen tiedettiin olevan kova ennen päätöstä lähteä merelle, mutta tuulen ei pitänyt haitata aluksen matkaa.

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat