Koronaepidemia katkaisi Diana Fadhilin harjoittelun päiväkodissa, kun lapset jäivät keväällä kotiin – Monen ammattikoululaisen opinnot ovat viivästyneet - Kotimaa | HS.fi

Koronaepidemia katkaisi Diana Fadhilin harjoittelun päiväkodissa, kun lapset jäivät keväällä kotiin – Monen ammattikoululaisen opinnot ovat viivästyneet

Raportin mukaan kevään etäopetus hidasti opiskelijoiden valmistumista ammatillisessa koulutuksessa. Osalla opiskelijoista ongelmat voivat vaikuttaa opiskeluun vielä pitkään poikkeustilanteen jälkeen.

Koronaepidemia keskeytti keväällä Diana Fadhilin työssäoppimisjakson, mutta hän on saanut kirittyä opintonsa kiinni.­

22.12.2020 2:00 | Päivitetty 22.12.2020 6:23

Miten suorittaa harjoittelua päiväkodissa, jos kaikki lapset jäävät yhtäkkiä kotiin? Ei mitenkään.

Lähihoitajaksi Stadin ammattiopistossa opiskeleva Diana Fadhil, 21, oli ehtinyt olla ensimmäisellä työssäoppimisjaksollaan vain muutaman viikon, kun koronavirusepidemian aiheuttamat poikkeusolot tulivat voimaan. Vanhempia kehotettiin pitämään lapset kotona, ja päiväkotiin jäi vain neljä lasta.

Fadhilin monen opiskelukaverinkin työssäoppimisjakso keskeytyi. Osa pääsi suorittamaan harjoittelunsa samassa paikassa syksyllä, Fadhil ei.

Koronaepidemia on hankaloittanut tai vaatinut erityisiä järjestelyjä ammatillisessa koulutuksessa erityisesti työssäoppimisjaksojen suorittamisessa.

Kansallinen koulutuksen arviointikeskus (Karvi) teki kyselyn, jonka mukaan poikkeusolot keskeyttivät opinnot joka viidenneltä ammattiin opiskelevalta.

Koronakriisi hankaloitti erityisesti palvelualoilla sekä terveys- ja hyvinvointialoilla opiskelevien tilannetta.

Lisäksi kevään poikkeusolot siirsivät maaliskuussa ammattikoulutuksen loppukevääksi etäopetukseen. Lähiopetukseen palattiin syksyllä, mutta monissa ammattikouluissa se on tarkoittanut lähi- ja etäopetuksen vuorottelua.

Esimerkiksi Stadin ammatti- ja aikuisopistossa opetusta porrastettiin niin, etteivät kaikki opiskelijat ole samaan aikaan koululla, kertoo apulaisrehtori Annukka Sorjonen.

Lähiopetuksessa etusijalle on asetettu erityisesti opiskelunsa aloittavat sekä opinnot, joissa etäopetus ei ole mahdollista.

Esimerkiksi lähihoitajan opintoihin kuuluu paljon käytännön harjoituksia, joita ei voi tehdä etänä. Fadhil kertoo, että ne jäivät kevään opetuksessa väliin.

”Syksyllä ehdimme olla kuukauden lähiopetuksessa. Sinä aikana opiskelimme pitkiä päiviä, että ehdimme opiskella kaiken vaadittavan.”

Työssäoppimisjaksojen keskeytyminen ja etäopetus ovat Karvin mukaan hidastaneet paikoin opiskelijoiden valmistumista.

Yli puolet koulutuksen järjestäjistä kertoo, että oppilaiden valmistuminen hidastui koronaepidemian takia tyypillisimmin 1–3 kuukautta.

Fadhil kertoo suorittaneensa molemmat vaaditut työssäoppimisjaksonsa lopulta syksyllä vanhainkodissa. Hän kiittää erityisesti opettajiaan siitä, että hänen opintonsa eivät viivästyneetkään.

”He ovat tehneet ison työn etsimällä keinoja opintojen etenemiseen.”

Nyt Fadhililla on edessään osaamisalueen valinta. Ammattikoulun jälkeen hän harkitsee hakemista jatko-opintoihin ammattikorkeakouluun.

Myöskään laborantin koulutuksessa ei pysty opiskelemaan kaikkea etänä, kertoo opiskelija Mika Kinnunen, 29.

Kinnunen kertoi etäopiskelusta keväällä HS:n haastattelussa. Syksyllä Kinnunen sanoo tehneensä pääosin laboratorio-opintoja näyttöön valmistautuessaan.

”Esimerkiksi niitä ei olisi etänä pystynyt tekemään.”

Koronaepidemia siirsi laboratorioalaa opiskelevan Mika Kinnusen opinnot joulukuussa toista kertaa etäopetukseen.­

Kinnusen on määrä valmistua keväällä Stadin ammattiopistosta. Joulun jälkeen hänellä on edessään viimeinen työssäoppimisjakso. Epidemia ei ole hidastanut hänen valmistumistaan.

Toisin voi olla monella nuoremmalla opiskelijalla, hän arvioi.

”Opintojen suorittaminen etänä vaatii tiettyä motivaatiota ja kykyä itsenäiseen opiskelemiseen, mikä voi olla etenkin nuoremmille haastavampaa.”

Arviointineuvos Jani Goman Karvista kertoo, että ammatillisessa koulutuksessa lähiopetuksen puute on näkynyt ongelmien kasautumisena opiskelijoilla, joilla on muutenkin enemmän vaikeuksia opintojen etenemisessä.

Osalla opiskelijoista ongelmia saattanut olla jo ennen poikkeusoloja, mutta henkisen kuormituksen lisääntyminen on pahentanut niitä.

”Käytettävissä olevilla tukimuodoilla ei ole pystytty tukemaan niitä opiskelijoita, joilla olisi eniten tuen ja ohjauksen tarvetta”, Goman sanoo.

”Toisaalta nämä opiskelijat eivät myöskään hakeudu tuen ja ohjauksen piiriin, vaikka siitä olisi heille eniten hyötyä.”

Goman arvioi, että osalla opiskelijoista ongelmat voivat vaikuttaa opiskeluun vielä pitkään poikkeustilanteen jälkeenkin.

Ammatillisessa koulutuksessa tarvitaan Karvin mukaan opiskelijoiden tilanteen kartoittamista ja seurantaa sekä yksilöllisen tuen vahvistamista.

Näin arviointi tehtiin

Kansallinen koulutuksen arviointikeskus (Karvi) toteutti huhti–joulukuussa arvioinnin koronaepidemian aiheuttamien poikkeusolojen järjestelyistä kouluissa ja oppilaitoksissa.

Arviointi kattaa perusopetuksen, toisen asteen ja korkeakoulutuksen.

Arviointiaineisto perustuu edustavaan satunnaisotantaan suomen- ja ruotsinkielisistä kouluista.

Kyselyyn vastasi toukokuussa 57 ja syyskuussa 50 koulutuksen järjestäjää.

Lisäksi kyselyyn vastasi touko–kesäkuun vaihteessa 6 427 tutkintotavoitteisessa koulutuksessa opiskelevaa opiskelijaa sekä 2 277 opettajaa, ohjaajaa ja kuraattoria.

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat